gespannen paard maar niemand die het ziet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:53

Het is maar net een kwestie van uitzoeken wat bij jouw paard werkt... en dat dan inzetten :D

Lante

Re: gespannen paard maar niemand die het ziet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:03

Tipje; bij zulke gevoelige paarden met veel spanning kun je vaak goed op je ademhaling rijden. Probeer steeds heel bewust zelf vanuit je buik te ademen tijdens het rijden. Je paard zal deze manier van ademhalen over nemen om in balans te blijven en makkelijker ontspannen (klinkt wat zweverig, maar probeer het maar eens ;) ). Vooral op momenten dat je de spanning toe voelt nemen is dit een handige manier om de spanning weer af te laten vloeien. Overgangen terug rijden op je uitademen en het vooruit rijden op inademen. Als je het een tijdje doet gaat het automatisch. Verder denk ik dat je best goed bezig bent. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:11

Lante schreef:
Tipje; bij zulke gevoelige paarden met veel spanning kun je vaak goed op je ademhaling rijden. Probeer steeds heel bewust zelf vanuit je buik te ademen tijdens het rijden. Je paard zal deze manier van ademhalen over nemen om in balans te blijven en makkelijker ontspannen (klinkt wat zweverig, maar probeer het maar eens ;) ). Vooral op momenten dat je de spanning toe voelt nemen is dit een handige manier om de spanning weer af te laten vloeien. Overgangen terug rijden op je uitademen en het vooruit rijden op inademen. Als je het een tijdje doet gaat het automatisch. Verder denk ik dat je best goed bezig bent. :)

Mee eens, wat vaak ook mooi werkt is halthouden en uitzuchten, dit een paar keer herhalen, tot je voelt dat je paard mee doet. Dan stap je rustig weg. Je wilt graag dat hij met jou mee gaat uitademen, in alle gangen. Dikke kans dat als je aan het rijden bent hij eigenlijk met ingehouden adem loopt. Doe dit zelf maar eens, dan merk je ook dat je prikkelbaar wordt. Dus leer je paard uit te zuchten en het liefst te proesten. Door dit in het halthouden te oefenen, kan je dat meenemen in je rijden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:30

bedankt voor de tip! ik heb het vaker gehoord. ik ben er ook al eens mee bezig geweest ( in de tijd dat het helemaal niet goed ging met rijden) toen hielp het niet. daarna heb ik er niet meer bewust aan gedacht. ik ga het vandaag zeker nog een keer proberen!
over het algemeen let ik wel op mijn ademhaling.( grotendeels onbewust) maar juist op de momenten dat het nodig is ( wanneer mijn paard gaat spannen) vergeet ik het omdat ik dan te veel bezig ben met het paard en mezelf daardoor vergeet.

halthouden vind ze zelf erg moeilijk. ik wil haar daarmee ook nog niet al te veel pesten. als ik iets nieuws probeer doe ik dat eigenlijk altijd in draf. dan is ze het fijnst te bewerken. en neemt ze ook het meeste aan. als het in draf goed gaat probeer ik dat uit te bouwen naar de andere gangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:13

Voor halthouden werkt bewust uitademen, icm ontspanning van jezelf, ook erg goed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:19

@koper, je kan niet uitademen en gespannen blijven..zogauw je spant adem je niet meer uit probeer maar eens.
ts is het t paardje in je profiel? ik zie daar nl een bepaalde aanspanning in jouw lichaam die invloed heeft op je rijden..je zit een soort van voorzichtig om de boel niet te verstoren , maar daarmee bouw je juist een spanning op in je lichaam...snap je dan wat ik bedoel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:20

Weet ik.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:23

het is idd de stippel uit mijn profiel. maar de foto's zijn al van een jaar geleden. op dat moment begon ik bang voor haar te worden waardoor ik haar dus ging ontzien. inmiddels heb ik die angst ( na nog meer tegenslagen) overwonnen en gaat het rijden al een stuk beter. maar blijft de spanning in haar lijf wat hangen.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:29

Wat je ook zou kunnen overwegen is een homeopatisch middel. Heb er goede ervaringen mee met mijn eigen paard. DA had al magnesium etc etc laten proberen maar hielp niets. Ik heb een zeer dominant paard, ruin, pas op 4de geruind en reageerde extreem sterk op vreemde paarden in de bak. Met juiste middel kan ik bij afwijkende situatie (vreemd paard in bak oid) toch spanning afvloeien. Ik heb middel van homeopatische dierenarts gekregen. Dus niet iets van het kruidvat oid.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:29

vooral je twijfel niet laten voelen...Heb dat ook een hele tijd bij mijn paardje gehad. Nu probeer ik me juist zo ontspannen als mogelijk te houden. Let is op je beenspieren.....mijn paardje voelt mijn spieren al spannen als ik aan galop denk. Nu neem ik me iedere keer voor om in 1x in galop te gaan....zonder nadenken. Het werkt. Ze springt nu zonder spanning meteen in de gevraagde galop. Voor mij een bevestiging, dat ze ALLE spierspanning van mij voelt. Dus ontspan en ook al voel jij je paardje spannen juist dan ontspan alles los....als de oren van mn pony naar voor gaan staan en ze richt zich op meteen volledig ontspannen en hoofdje licht naar beneden vragen....succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:31

ah,dat bang worden is al in je zit te zien op die fotos idd..ja het wordt dus zaak dat je in je rijden je eigen ontspannig op je paard over kan gaan brengen, het op je ademhaling letten is al een hele goede en waar je ook winst mee kan behalen is stukjes halsstrekken tussen je rijden door. je paard echt naar de ontspanning toe kunnen rijden, je gaf zelf al ergens in een post aan dat het voelt of je paard onzeker is, dat kan heel goed en dan zal ze meer sturing\leiding nodig hebben om daadwerkelijk los en ontspannen te kunnen gaan. voorzichtiger gaan rijden zal je hierbij niet gaan helpen denk ik.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:44

...je zegt, dat je sinds kort weer met je paardje bezig bent, geef jezelf een beetje tijd om weer in ontspanning te kunnen rijden. Leg t probleem niet bij je paardje maar in jezelf.....je zal zien iedere keer wat meer vertrouwen...ik weet uit ervaring, dat ontspannen lastig is wanneer je t gevoel hebt dat je paardje gespannen is. Als jij je niet ontspant, zal t paard t ook niet doen. Je blijft die spanning van t paard voeden...

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:50

middeltjes om meer ontspanning te krijgen heb ik al zeker een jaar geprobeerd. en heeft nooit geholpen. ( ze heeft al heel veel verschillend spul in haar lijf gehad) ik wil daar ook niet weer mee beginnen. als het toen niet werkte lijkt het mij sterk dat het nu wel werkt.

sinds ik haar nu weer opnieuw ben gaan rijden ben ik zelf ook meer gaan rijden. dit heeft tot zo ver geholpen dat ik haar nu eigenlijk alles wel kan laten doen wat ik wil. ze reageert als ik wat vraag. verder voert ze ook alles goed uit wat er gevraagd word. maar wel met enige spanning. ook oefeningen als halsstrekken doet ze prima. gaat direct en fijn met mijn hand mee naar beneden en wacht ook fijn tot ze weer omhoog mag. maar ook tijdens dit soort oefeningen is er spanning.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:51

als je er naast hem staat, kan je hem dan overal aanraken zonder dat hij weg draaid of vervelend reageerd.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:57

qua omgang laat ze eigenlijk alles toe.
heel licht laat ze af en toe merken dat ze het niet prettig vind als ik tegen haar buik ( het aanspoor gedeelte) druk. maar echt vervelend reageren doet ze niet.

buiten dat om is ze met alles gewoon heel gevoelig. maar niet in verkeerde zin.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:04

ik denk dat je hem dan iedere dag even moet borsten alsof je hem masseerd op die gevoelige plaatsen zodat hij daar meer aan gewend raakt, daarna heel veel wendingen met het rijden, overgangen, zodat hij geen tijd krijgt om ergens anders op te reageren, dat doe je dan ongeveer een 15 tot 20 min. dan lange teugel en rustig uit draven, met stelling een paar keer links, en rechts om.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:15

borstelen doe ik elke dag. dat vind ze helemaal geen probleem ( ze staat altijd los en blijft ook braaf en rustig staan) met rijden hou ik haar ook altijd heel erg bezig ( rij bijna nooit op de hoefslag.) dingen om haar heen reageert ze eigenlijk bijna niet op. al staan er 100 mensen te springen langs de bakrand. het is ook niet zo dat ik mijn oefeningen niet met haar kan uitvoeren. ze doet eigenlijk alles wel. en zoals ik van mensen hoor doet ze dat ook heel braaf. maar toch voel ik spanning. zelfs op de momenten dat ze ontspannen hoort te zijn ( lang en laag rijden, en veel briesen) voel ik enige spanning. ik heb ook niet echt het idee dat de spanning steeds groter word. maar minder word het eigenlijk ook niet. ze heeft wel stukjes dat ze heel fijn en ontspannen loopt. daar beloon ik haar voor door haar op haar schoft te kriebelen. al komt die spanning altijd weer terug. ik kan er tot nu toe ook nog niet echt een touw aan vast knopen wat het punt voor haar is dat de spanning weer terug komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:18

nicole_hetty schreef:
al komt die spanning altijd weer terug. ik kan er tot nu toe ook nog niet echt een touw aan vast knopen wat het punt voor haar is dat de spanning weer terug komt.

Misschien moet je dat ook niet willen, de spanning kan natuurlijk inmiddels ook aangeleerd gedrag zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:22

Een steeds aanwezige, hoge spierspanning kan wel duiden op een tekort aan magnesium; de symptomen komt ook wel overeen met het gedrag wat je eerder beschreven hebt (wegrennen e.d.). Misschien heeft het eerder voor jouw gevoel niet gewerkt, omdat je zelf toch te bang was en daardoor toch weer spanning op riep. Wellicht toch nog een idee om het nog eens te proberen. Moet je er wel om denken dat je geen magnesium voert tegelijk met calcium, want dan doet het ook niks. Even goed etiketten lezen dus.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:39

ik heb tot voor kort magnesium gevoerd. ik heb geen verschil kunnen zien en voelen.

aangeleerd gedrag zit ik zelf idd ook aan te denken. nouja ik hou het in mijn achterhoofd dat het aangeleerd kan zijn.

toch blijf ik het heel vreemd vinden dat er niemand is die aan het paard, aan mij en/of aan de combinatie kan zien dat er spanning is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:43

Tja wat doe je eraan. Ik zou ook liever willen dat mijn paard druk hinnikend heen en weer zou rennen zodat 't overduidelijk is dat je wat moet doen en mensen je niet overbezorgd vinden :+ maar helaas. Hoewel het stiekum ook wel fijn is dat hij (tegenwoordig) bij spanning in ezelstand gaat. Stuk minder gevaarlijk.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:44

ik heb je niet zien rijden, ;) lijkt me wel een uitdaging. :j :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 06:44

en toen was het stil ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:42

mocht je het een uitdaging vinden om te komen kijken dan nodig ik je bij deze uit :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:11

nicole_hetty schreef:
mocht je het een uitdaging vinden om te komen kijken dan nodig ik je bij deze uit :D

kom maar naar mij toe, kan je ook gelijk zien/voelen hoe hij op ander terrein is. :j