probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:40

Als je het op die manier geleerd hebt is het gewoon een feit dat je het verkeerd hebt aangeleerd. :j

Overigens, als je paard nooit nageeft zal het alleen maar slechter zijn voor de rug en traing je dus spieren die je niet moet trainen. Dus het is wel degelijk belangrijk. Ook als je gaat springen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:40

maar als ik dat doodnormale trensje in jou mond hang en ga kneden, vind je dat dan lekker?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:41

superior schreef:
Somebitch schreef:
Het verschilt als je op een fjord of een welsh rijdt? Het is allebei een mond van een paard hoor. :n de mond is zo hard dat jij hem maakt. En als je continu loopt te kneden en te plukken dan zal de mond dus inderdaad steeds harder worden en harder en harder en dan maar een zwaarder bit nemen want dan loopt hij wel weer mooi in de krul. :n

daar heb je opzich wel gelijk in natuurlijk. Een mond is een mond maar elk paard heeft wel een ander karakter... Ik heb trouwens geen zwaar bit gewoon een doodnormaal trensje...

Oh maar dat zeg ik niet hoor dat jij een ander bit hebt, ik zei het meer in zijn algemeen. :)

Tuurlijk heeft ieder paard een ander karakter, maar dat ligt niet aan het ras. Een fjord kan wel degelijk heel gevoelig zijn terwijl een welsh bijvoorbeeld door alles heen walst. Dat ligt echt aan het karakter en niet aan het type paard. :)

Somebitch

Re: probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:42

Wat je trouwens eens moet doen is een bit pakken van het paard en dat op je blote scheenbeen leggen en dan doen wat jij doet, zo voel je wat een paard ook voelt alleen dan voelt een paard het waarschijnlijk nog harder omdat de mond gevoeliger zal zijn dan een scheenbeen.

superior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:46

[/quote]

daar heb je opzich wel gelijk in natuurlijk. Een mond is een mond maar elk paard heeft wel een ander karakter... Ik heb trouwens geen zwaar bit gewoon een doodnormaal trensje...[/quote]
Oh maar dat zeg ik niet hoor dat jij een ander bit hebt, ik zei het meer in zijn algemeen. :)

Tuurlijk heeft ieder paard een ander karakter, maar dat ligt niet aan het ras. Een fjord kan wel degelijk heel gevoelig zijn terwijl een welsh bijvoorbeeld door alles heen walst. Dat ligt echt aan het karakter en niet aan het type paard. :)[/quote]

ja dat is waar alleen is moest het ergens mee aangeven... Dat was niet helemaal slim, had het beter gelijk met karakter kunnen beaamen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:47

[qoute]Een paard krijg je niet aan de teugel door iets te doen.

Door fatsoenlijk te rijden komt je paard zelf naar beneden.
[/quote]

Citaat:
Grappig, mijn paard moet ik iets vragen om te doen, toch leuk om te lezen dat sommige paarden op automatische piloot gaan :+

Ik heb die van mij nog nooit iets uit zich zelf zien doen ... leuk verwoord en helemaal gelijk!!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:49

Een paard is een paard, onafhankelijk van type dan wel karakter. Nee, je kan een paard niet aan teugel krijgen door middel van kneden ed., dat noemt men zagen. Ja, ook Z dan wel GP ruiters doen het soms fout en leren het aan anderen fout aan.

De juiste manier is door het paard actief zijn achterhand eronder te krijgen, dan krijg je de nagevelijkheid vanzelf. Zoals eerder gesteld is aan de teugel een cadeautje van je paard voor jouw ontspannen manier van rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:49

aerdenhout1 schreef:
[qoute]Een paard krijg je niet aan de teugel door iets te doen.

Door fatsoenlijk te rijden komt je paard zelf naar beneden.

Citaat:
Grappig, mijn paard moet ik iets vragen om te doen, toch leuk om te lezen dat sommige paarden op automatische piloot gaan :+

Ik heb die van mij nog nooit iets uit zich zelf zien doen ... leuk verwoord en helemaal gelijk!!![/quote]
Maar ik zeg niet dat je niets moet doen. Ik zeg dat je fatsoenlijk moet rijden. :D

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:39

Eigenlijk is het vrij logisch dat het voor jou een stuk moeilijker is om het paard van je vriendin helemaal lekker te laten lopen, je kent het paard immers nog niet!

Als ik op de pony van mijn vriendin rij, krijg ik hem ook nooit net zo lekker over zijn rug aan het lopen als dat zij dat kan. Terwijl ik dat met mijn eigen pony haast vanzelf gaat.

kobuss1

Re: probleem met ander paard aan de teugel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:59

Waarom kijk je zo op tegen een Z-ruiter? Mijn ervaring is dat een ruiter in de hogere klasse al zo'n stuk verder is dan iemand die t nog moet leren, dat er dan al heel snel te hoog wordt ingezet bij de les. De basis, en waar het allemaal mee begint wordt vaak overgeslagen of vergeten. Zo'n ruiter ziet een paard graag in de krul lopen, dus "zet maar flink druk", "moet ik wat met mn benen doen? - nee hoor, gewoon druk blijven houden" :n en pas daarna wordt misschien nog eens gekeken of de berijder wel goed zit, of t paard voorwaarts genoeg is etc etc maar ik had t allang opgegeven met zere armen. Ik heb t zelf ervaren en ben dus opnieuw bij écht de basis begonnen met een andere juf, die niet perse in t Z rijdt en intussen ruim een jaar aan t oefenen oefenen oefenen en nu sinds de laatste maand lijkt het alsof ik en mn paardje het door hebben *\o/*
Ben er wel van overtuigd dat er vele GOEDE wegen naar Rome kunnen leiden, maar verwacht niet dat als je 1x op een ander paard zit je het ook daarop voor elkaar krijgt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:43

TS, ik ben nu wel benieuwd naar een foto of filmpje van jezelf op je leasepaard of van je vriendin op de haf.

Verder is er al veel juists gezegd. Je moet de teugels niet "kneden" om het paard "nageeflijk te maken". Degene die moet nageven is namelijk niet het paard maar de ruiter. Dus ik ben wel eens benieuwd hoe het rijden er bij TS uitziet?