Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Re: Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:56

Heel herkenbaar jouw verhaal.
Ik heb een 8 jarige merrie die na 2 jaar klooien eindelijk verandert in het rijden. Zij schudde (en nog wel, maar minder) ook heel erg met haar hoofd, ging alsmaar hard of harder, was enorm scheef en steigerde.
Paard is in Utrecht geweest. Kwamen wel dingen uit, maar niet zo dat dat het rijden moest beïnvloeden, althans niet in die mate. Achteraf bij haar erachter gekomen dat ze toen ik haar kreeg geen L1 niveau had, wat aldoor gezegd werd door pensioneigenaar waar ik haar van had, maar enkel zadelmak! Met dat gegeven een andere instructeur gezocht (en paard naar huis gehaald. Woon op een boerderij) en helemaal opnieuw begonnen. Haar gaan rijden als groen paard, wat ze in wezen ook was. En dat heeft ons zoveel verder gebracht! Ook met dat schudden van het hoofd, ik werd sterk, zij sterker, ik nog sterker en zij er weer tegenin. Het werkt niet. Loslaten! En nu vertrouwd ze mijn hand en loopt ze zo ontzettend netjes. Tempocontrole is er volledig. De galop is nog wat moeilijk, maar paard heeft nog niet veel balans. Steigeren is helemaal verleden tijd en zelfs haar scheefheid wordt minder nu ze op de juiste manier getraind wordt. Er waren dus een paar dingen die veranderd zijn, maar het belangrijkste is toch dat ik veranderd ben! Ik hield veel te veel vast, verwachtte te veel van haar.
Lang verhaal maar het moraal is: durf te kijken naar jezelf en de fouten die je (onbewust!) maakt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:41

allereerst is het natuurlijk helemaal niet erg als het een keer wat langer duurt, tenslotte is niet elk paard even makkelijk, en kennelijk die van jou al helemaal niet.
Ik snap dat het erg demotiverend is als het niet gaat, maar er is vrijwel altijd een oplossing :D
Misschien kun je een tijdje iets totaal anders gaan doen? Misschien kun je een tijd veel buitenrijden, en daar dan kleine stukjes dressuur trainen.
Of misschien klikt het wel gewoon niet, ruil eens met iemand anders van paard, misschien breng je onbewust veel spanning mee, juist omdat je er nu zoveel druk achter ga leggen.
En ze is al een hoop verbeterd, dus het kan wel, alleen is het bij haar wat lastiger. Des te geweldiger is het als het straks echt gaat lukken.
succes!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:08

Heeft jouw instructrice ervaring in het rechtrichten? Dan zou het een optie zijn om samen met jouw en je paard recht te gaan richten. Ik heb in het zelfde schuitje gezetten als jij en mij hadden ze als advies voor het rechtrichten. Hier door is mijn paard met sprongen voor uit gegaan en ik natuurlijk ook he ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:42

De afstamming is om van te dromen maar je behandeld een paard niet naar zijn afstamming.
Maar ben jij wel de juiste ruiter voor het paard en heb je wel de juiste instructeur?
Het kan zijn dat het gewoonweg niet klikt met rijden, dat je toch steeds de verkeerde knopjes drukt en dat kan zo simpel zijn als botsende karakters; je kunt allebei water bij de wijn doen maar je wordt het nooit helemaal eens.

Want 6 jaar? Dat is echt wel heel lang hoor en als zich steeds een nieuw probleem aandient zit er toch iets niet goed.

Edit; ik zie in je profiel dat je 16 bent? Is ze niet gewoon teveel mans voor je?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 00:34

Echt heel erg herkenbaar je probleem. Maar inmiddels WEL opgelost in mijn situatie.

Ik snap je demotivatie, als iets niet lukt wordt je er uiteindelijk moedeloos van :(:)

Ik heb begrepen dat je niet naar een andere instructrice wil. Maar ik denk dat het wel heel goed is om naar een andere te gaan. Ik zeg niet dat je lesgeefster niet goed is, maar een ander kan het misschien anders over brengen zodat je het beter begrijpt.

Ik heb zelf nu les van een hele goede instructrice die mij hier heel goed mee heeft geholpen. Duidelijk in uitleg en me veel meer gevoel voor paardrijden gegeven. Binnen een half jaar had ik het probleem eruit (dezelfde punten als jou paard) Probleem zat deels bij het paard (dat lange tijd gewoon niet rond hoefde te lopen) maar voor het grote deel bij mij (het gevoel niet hebben om het voor elkaar te krijgen, dat moet je leren voelen) ik denk dus toch dat je naar een andere instructrice moet gaan kijken. Iemand die je hiermee ondersteund en je leert voelen en het dus uiteindelijk ook oplost.

Ik adviseer je ook om de keren dat je gaat rijden les te nemen. Niet veel zelf rijden, maar vooral onder begeleiding zodat je direct de juiste aanwijzingen krijgt en foutjes niet opnieuw insluipen.

Vaak als je al gedemotiveerd bent, dan gaat er ook "onbewust" niets meer goed. Probeer met het rijden toch ook eens de positieve dingen te zien. Hou een boekje bij waarbij je bij elke keer rijden 3 positieve punten opschrijft (mogen er natuurlijk ook meer zijn)

Je zult echt anders gaan denken over je rijden als je elke keer na het rijden dit bij houdt.
(Het ging/gaat eigenlijk toch niet zo slecht als ik dacht :) ) Er zijn ook wel positieve punten :)

Werk aan je verbeterpunten en je zult zien dat ze opknappen als je er positiever in gaat staan! :)

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar ik denk dat je het uiteindelijk wel kunt oplossen. Je kunt het!!! +:)+
Laatst bijgewerkt door paard89 op 12-09-12 00:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 00:45

Ik zeg instructrice.... Ze kan nog zo leuk, lief en aardig zijn maar als ze niet overweg kan met de combinatie is dat geen schande maar wel een reden om eens een ander te vragen om eens te komen kijken. Als het paard inderdaad een maat te groot is voor jou, ook dat moet je lesgeefmens zien en bespreken met jou.

Zadel sowieso uitsluiten, een paard veranderd mn als ze drachtig geweest zijn.

En heeft je instructrice je paard als eens gereden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:38

Ehm... het paard is 9, je rijdt er sinds 6 jaar "intensief" op, dus vanaf dat ze 3 is, en ondertussen heeft ze vijf veulens gekregen? En aangezien jij volgens je profiel 20 bent zat jij met 14 jaar op een paard van 3????

Is dan sinds dat ze 3 is die wedstrijden het doel, en ondertussen mag ze ook nog veulens dragen en grootbrengen? En reageer je tijdens het rijden niet op haar signalen dat er iets aan de hand is?

Dan verbaast het me inderdaad niet dat je geen proeven met haar kunt rijden. Misschien op zoek gaan naar instructie die wat meer rekening houdt met het paard?

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 05:33

geef het paard een paar maanden weidegang, daarna aan het werk met iemand die haar kan rechtrichten, en dan langzaam aan weer gaan beginnen met positieve kracht

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 06:00

wat wil je dan precies van het paard met rijden. Zou je het haar kunnen vertellen zonder teugels en hoe reageert zedan?

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 06:30

anneliesdj schreef:
De afstamming is om van te dromen maar je behandeld een paard niet naar zijn afstamming.
Maar ben jij wel de juiste ruiter voor het paard en heb je wel de juiste instructeur?
Het kan zijn dat het gewoonweg niet klikt met rijden, dat je toch steeds de verkeerde knopjes drukt en dat kan zo simpel zijn als botsende karakters; je kunt allebei water bij de wijn doen maar je wordt het nooit helemaal eens.

Want 6 jaar? Dat is echt wel heel lang hoor en als zich steeds een nieuw probleem aandient zit er toch iets niet goed.

Edit; ik zie in je profiel dat je 16 bent? Is ze niet gewoon teveel mans voor je?

Ik ben 20 :j Haha, profiel is verouderd, zal het binnenkort eens aanpassen ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:08

Zoals wordt gezegd is een andere instructeur proberen zeker moeite waard, nieuwe inzichten nieuwe oplossingen?
Al denk ik dat het niet geheel daar aan te wijden is.... (Sorry niet terug kunnen vinden) maar osteo en tandarts konden niks vinden? Zadel is goed? Als dit allemaal uitgesloten is weet je dat het aan jou ligt (sorry maar je kunt een paard zijn karakter niet kwalijk nemen ;)). Heb je er al eens iemand anders op gehad (een proffesionele ruiter?) Deze kan geen wonderen verrichten maar heeft (hopelijk) meer gevoel en ervaring....

Ik snap je punt helemaal hoor, mijne was m niveau totdat alles mis ging staken bokken stijgeren totaal van de kaart tanden waren probleem maar toen dat opgelost was bleef hij aan de gang. Zelf had ik meer het gevoel dekken maar dan rij ik wel een jong paard... Instructeur (die totaal weg is van dat paard) erop wel 3x en toen bedachten we dat hij wel eens last zou kunnen hebben van de 'knoop delen' in een dubbelgebroken watertrens (gaat bij hulp tegen wang aan)... Nu een kk scholingsbit erin (ben totaal geen fan van stang bitjes maja proberen of het dan minder werd) en heb een totaal ander paard...
Alle stress/schrikkerigheid is weg, los in de mond goed aan de hulpen kan weer verzamelen etc.
Had zelf allang bedaxht dat er iets in die mond nog was maar TA kon niks vinden. Soms heb je gewoon ideeen van andere nodig, had zelf nooit bedacht om zo'n bit erin te hangen gezien ik pro dubbelgebr watertrensen ben!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:52

ZusJacobs schreef:
Heel verstandig de osteopaat erbij te halen, heb je dit eerder gedaan? Daarbij, ga je inlezen over rechtrichten, er mist overduidelijk wat in je kunde gezien je het hebt over rondlopen e.d.

En zoek een instructeur die je daar bij kan helpen. Het is heus geen schande om een keer bij iemand anders te lessen, dat zegt niet dat je je huidige instructeur moet afbranden, maar 2 zien nu eenmaal meer dan 1. Een andere blik op dingen kan vaak heel verhelderend werken ! De overstap naar een andere instructeur heeft voor mij het paardrijden in ieder geval een heel andere dimensie gegeven. Nu ik weet hoe ik moet rechtrichten en hoe mijn eigen balans moet zijn wordt rijden weer leuk ! Succes hoor, het is moeilijk zat.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:02

allereerst wil ik even zeggen hoe vervelend ik dit voor je vind, niets zo lastig als een paard waar je niet mee kunt wat je eigenlijke droom is.
Ik ken het verhaal vanuit mezelf, ik heb een paard gehad waarmee ik ook niet kon wat ik wilde.
Ik wilde graag wedstrijden rijden, lekker lessen, dressuren, springen maar met hem kreeg ik dat nooit voor elkaar.
Om een lang verhaal kort te maken: Hij is verkocht en heeft het heel erg naar zijn zin bij zijn nieuwe baasje, ik ben voor anderen gaan rijden zodat ik 'echte' sportpaarden kon gaan rijden, dat kon ik zelf niet betalen namelijk. Uiteindelijk iedereen gelukkig.
Misschien ligt het aan het feit dat het dressuren niet zo haar ding is? Misschien hebben jullie geen klik? Misschien focus je je teveel op het nageven?
Ik kan je zo geen klare oplossing geven voor het probleem, ik ken jullie niet als combinatie.
Maar door te graag willen gaat het ook nogal eens fout, misschien kun je wat minder focussen en lekker met haar gaan recreeren?
Of, het is niet leuk, misschien passen jullie gewoon niet zo bij elkaar. Ergens is je grens bereikt natuurlijk. Misschien langzaam opzoek naar een nieuw baasje en een andere topper voor jou?

In ieder geval, veel succes gewenst met de keuze die je maakt. ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:06

Wat is er vandaag uitgekomen?

Ik zal proberen het niet te hard te stellen, maar als je na 6 jaar nog geen B proef kunt, dan is je instructie niet goed.
Of je bent te kritisch naar jezelf..
Als ik je regio goed heb, weet ik daar nog een hele kundige instructeur.

De afstamming is idd een droom springafstamming.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:15

Misschien wilt je paard ook eens wat afwisseling,ga kijken wat zij leuk vind.ga ook recht richten of er op of aan de lange teugel.dat je het paard na laat kijken is heel goed,maar ik denk eerder ook dat de band tussen jullie niet goed is

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:21

Uit welke omgeving kom je?Misschien weet ik iemand voor je waar je een keer hen kunt.

Ik weet uit ervaring dat het soms gewoon niet kan klikken onder het zadel, zo reed ik vroeger altijd gelderse types, had ik overgenomen van m'n moeder.
Maar ik wil heel licht rijden, eigenlijk wil ik alleen maar denken wat ik wil doen en dat het paard daar dan op reageert, meer arabische types, nrps.
Die zijn gewoon wat gevoeliger, en ja, ook een stuk sensibeler en dat moet je maar net liggen.

Ooit heb ik een paard gehad die waanzinnig veel talent had, maar ik kon er gewoon niets mee.
Mijn instructeur destijds wel, die reed er de wereld mee rond, maar ik lag regelmatig zand te happen.
Een frisse kijk op jullie als combinatie hoeft helemaal niet slecht te zijn, en je hoeft je huidige instructrice ook helemaal niet aan de kant te zetten.

Maar na 6 jaar nog geen b proef rond kunnen sturen, dan is er toch echts iets niet helemaal oke.
Er zijn al veel tips voorbij gekomen, maar eigenlijk lees ik niet dat je er iets mee kan/wil, en dat begrijp ik heel goed, het is heel moeilijk om toe te geven dat er blijkbaar iets niet klopt terwijl voor jou zelf alle puzzelstukjes op hun plaats liggen.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 18:51

Vanavond de ostheopaat geweest, haar conclusie: ze zit aan alle kanten helemaal vast!
Niet een klein beetje, maar echt vast.
Ben blij dat er iets uitgekomen is, moet haar nu 5 dagen rust geven, en dan rustig oppakken.
Over 5 weken heb ik nog een behandeling en gaan we kijken hoe het nu is.
Ben erg benieuwd.

Bedankt voor jullie reacties!! xx

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 18:57

Kleine edit:
Ik zat inderdaad als 14 jarige op een 3 jarig paard.
Tandarts is erbij geweest, hier was niks mee aan de hand.
Het zadel ligt goed, heb er verschillende personen naar laten kijken ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:37

Maar nu moet je dat rijtechnisch wel meepakken, anders kom je weer op hetzelfde punt.
Wat voor commentaar geeft je instructrice? Wat voor oefeningen laat ze je doen?

Keona: rechtrichten is een onderdeel van correct rijden en hoort geen apart halleluja ding te zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:47

Als je paard zo erg vast zit, komt dat zeer waarschijnlijk toch door een verkeerde manier van rijden.
Heeft ze daar ook nog wat over gezegd?
Het lijkt me wel handig dat ze volgende keer ook eens kijkt hoe dat gaat met het rijden, anders heeft het ook weinig zin te behandelen, de oorzaak moet wel weggenomen worden.
Het is helemaal niet erg om als 14 jarige op een vierjarig paard te zitten hoor, waarom niet?!
Maar het is wel een feit dat als je bij iemand lest dat er elke keer iets geleerd wordt, soms kleine dingen, soms grote.
Maar na een les of 5 moet je al heel veel verbetering kunnen zien/merken.
Een goede leraar heeft voor elk probleem een oplossing waar je aan kunt werken, dus kom je nooit vast te zitten en weet je altijd wat te doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:50

Henrieke_ schreef:
Kleine edit:
Ik zat inderdaad als 14 jarige op een 3 jarig paard.
Tandarts is erbij geweest, hier was niks mee aan de hand.
Het zadel ligt goed, heb er verschillende personen naar laten kijken ;)

Verschillende personen als in zadelmakers/passers.. Anders heeft het nog niet veel meerwaarde.
Mijn man kan er ook wel naar kijken maar heeft er echt geen verstand van (en zal ook niet doen alsof :+ )

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:50

Fijn dat je paard nu losgewerkt is.
Dat is een stap in de goede richting.
Zeker na het krijgen van een veulen moet je een paard na laten kijken.
Er kan heel makkelijk wat scheef zijn gaan staan.
Persoonlijk vind ik een paard wat zoveel veulens heeft gehad niet meer geschikt voor de sport.
Maar op B/L niveau kun je zo'n paard nog prima rijden.Uitzonderingen daar gelaten.
Nu hopen dat je er verbetering in kan rijden want met alleen deze behandeling ben je er nog niet.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:52

Ga gewoon lekker knolhobbelen :j Dan maar geen proefjes... Dan maar geen wedstrijden.
Mijn merrie werd hysterisch als ze de bak in moest. Was voor haar niet leuk, maar zeker voor mij niet om iedere keer het gevecht aan te moeten met een paard wat duidelijk verrot gereden was voor de wedstrijden.
Nou, dan ging ik maar lekker naar buiten. Lange teugel en ik zie wel waar ik uit kom!
Jullie moeten er beide plezier aan beleven en het moet zeker niet continue een gevecht zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:03

Fijn dat er wat uitgekomen is. Ook voor het paard, want zo blijkt maar weer. Paarden willen alles doen, als het lijf maar meewerkt.
Ik neem overigens aan dat dit niet met 1 behandeling opgelost is, maar dat ze terugkomt over een X aantal weken om te controleren of het beter gaat.
En ik zou zeker eens nadenken of je manier van rijden, ergens gaat er dus al heel lang iets fout. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:16

Heb je geen foto's hoe het er ongeveer uit ziet?

Hoop dat er eindelijk iets is gevonden, maar toch denk ik idd misschien eens proberen een andere instructrice, en helemaal niks tegen die je nu hebt maar misschien ligt het paard kwa rijden haar niet.. I dont know ik heb ook geen beeld..