Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LucianoS schreef:kijk eens bij http://www.2bone.nl zij is gisteren bij mijn vriendin d'r paard wezen kijken 5 jarige ruin(M1 ) die ineens niet meer vooruit wilde sporen zweep helpt echt niet !
oorzaak : zadel ligt niet goed - en hij is door het boos worden van ons en iedere keer een lel krijgen of vooruit schoppen het vertrouwen in de ruiter verloren .en heeft zich afgesloten ... heb gisteren heel duidelijk verschil gevoelt en gezien in zijn lopen ... hij begon weer door zijn hele lijf te swingen en het oren spel was goed ..... kwa spier opbouw op zijn rug komt het erop neer dat hij het M1 gewoon nog niet aan kan het lange doorzitten etc waardoor hij ging in houden ... dus back to basic met hem en hem weer het vertrouwen geven dat hij het wel kan
mijn paard heeft pas vreselijk gestaakt stijgeren stuiteren -- ik dacht dat het zijn karakter was .. ander zadel erop gelegt ontspant sneller heel ander paard .....
de oorzaak is niet altijd het NIET willen van een paard
felinehoi schreef:En hij is ingereden een maand nadat hij 3 werd, en dan bedoel ik erop zittend.
muis_lover schreef:Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus mijn excuses als ik herhalend advies geef,
Ik las dat je paard 4 is en dat je hem 3 tot 4x in de week rijd, ook maak ik op uit je verhaal dat je niet standaard met een zweep rijd.
Om te beginnen kan je het beste standaard met zweep opstappen (rijden) zodat hij eraan kan gaan wennen, je zei ook dat je hem dan soms onnodig (volgens mij gebruikte je dat woord) gebruikt, probeer in gedachten te houden dat je paardje nog heel veel moet leren, het hartstikke zwaar voor hem is en probeer rustig te blijven!! Ook is het misschien handig om je paard eerst te laten wennen aan de zweep voordat je hem echt gaat gebruiken. Ook al is je paard jong kan je beter 5 tot 6x wat korter rijden dan 3 tot 4x intensief, het zal jullie beide minder druk geven als je bijvoorbeeld een half uurtje rijd en hem de volgende dag weer pakt en verder gaat dan dat je gefrustreerd raakt en er dan 1 of 2 dagen niet op zit.
Probeer rustig te blijven en neem de tijd!
Nado schreef:felinehoi schreef:En hij is ingereden een maand nadat hij 3 werd, en dan bedoel ik erop zittend.
Heeft hij sinds die tijd vrij gehad ? Je zegt dat hij het pas een maand doet, dus voor die tijd reageerde hij wel goed op de hulpen en was hij wel goed voorwaarts, dus er is voor hem iets veranderd sinds een maand geleden. Gezien zijn leeftijd (en de periode van het jaar, het aanmaken van de wintervacht kost veel energie) denk ik dat het kwartje gewoon even op is. En dat hij toe is aan een paar maanden vakantie in de wei zodat hij geestelijk alles kan verwerken wat hij het afgelopen jaar geleerd heeft. Ik heb veel ervaring met jonge paarden en na een periode rust krijg je weer een vrolijk voorwaarts paard terug dat lekker weer aan het werk wil en niets verleerd is.
ShauniBef schreef:Goof schreef:Als hij pas sinds een maand zo sloom is zou ik daar de oorzaak eens van gaan zoeken!
Ze neemt nu toch advies aan? DUS.... Ts is bezig met de oorzaak.