Mijn paard is niet vooruit te branden! Zweepje/Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Re: Mijn paard is niet vooruit te branden! Zweepje/Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:06

hoe stil ben je met je benen als je draaft enzo? drijf je je paard misschien onbewust aan? waardoor die is afgestompt? je moet eerst altijd naar jezelf kijken.

goed, als dat niet het geval is, dan moet je je paard gewoon weer scherp maken op je beenhulp. je moet het zo zien: jou paard heeft afgeleerd(of nooit goed geleerd) om te luisteren naar je beenhulp. dus die moet je weer aanleren. het beste werkt om gewoon een normale kuitdruk te geven(dus niet schoppen ofzo, en ook niet met je hak), als je daarop geen reactie krijgt meteen een tikje. je hoeft de striemen er niet op te slaan, maar gewoon een klein tikje.

ik weet dat het omstreden is, maar er zijn mensen die hetzelfde doen met spoortjes(geen reactie op kuit=spoortje). ik zelf vind het eigenlijk beter werken en in mijn ogen kun je je paard er ook niet mee verpesten als je toch geen Z ambitie is. de spoortjes kunnen af als je paard gewoon op de kuit gaat reageren, maar dan moet je dus wel een goede beenligging hebben anders stomp je je paard daarop ook af. en dan werkt straks helemaal niks meer. als je je benen goed onder controle hebt, zal ik gewoon spoortjes doen hoor. veel makkelijker als zon rot zweep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:38

LucianoS schreef:
kijk eens bij http://www.2bone.nl zij is gisteren bij mijn vriendin d'r paard wezen kijken 5 jarige ruin(M1 ) die ineens niet meer vooruit wilde sporen zweep helpt echt niet !

oorzaak : zadel ligt niet goed - en hij is door het boos worden van ons en iedere keer een lel krijgen of vooruit schoppen het vertrouwen in de ruiter verloren .en heeft zich afgesloten ... heb gisteren heel duidelijk verschil gevoelt en gezien in zijn lopen ... hij begon weer door zijn hele lijf te swingen en het oren spel was goed ..... kwa spier opbouw op zijn rug komt het erop neer dat hij het M1 gewoon nog niet aan kan het lange doorzitten etc waardoor hij ging in houden ... dus back to basic met hem en hem weer het vertrouwen geven dat hij het wel kan

mijn paard heeft pas vreselijk gestaakt stijgeren stuiteren -- ik dacht dat het zijn karakter was .. ander zadel erop gelegt ontspant sneller heel ander paard .....

de oorzaak is niet altijd het NIET willen van een paard ;)

Ik denk dat je je nu erg schuldig voelt....
Goed dat je er iemand bij gehaald hebt, en nog beter dat je dit eerlijk post hier. 9 uit 10 keer krijgt het paard op zijn flikker terwijl externe factoren (tuig, verkeerde voeding, onprettige leefomgeving, slechte ruiter) het probleem zijn.
Laat dit een les zijn voor veel mensen die nu lopen te meppen..... |(

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:02

Nogsteeds heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag weer les gehad en mijn instructeur viel het ook erg op dat hij mijn hulpen 'negeert' en dus gewoon op zn eigen slakken tempootje loopt. Ik weet niet of ik het precies goed uitleg, maar het kwam erop neer dat ik (harde)schoppen moet geven, gewoon omdat hij niet luistert, en bij elke keer de schopjes moet verminderen/verzachteren en ik merkte heel goed dat hij het beter ging oppakken en op een gegevenmoment bijna constant in een perfect tempo liep. Misschien komen de (harde) schoppen hard over, maar het is echt ook een goede manier blijkt.
Met het galop op zijn(slechte) linkerkant wou hij niet aangalloperen, zelfs niet nadat rechts uiteidenlijk goed ging, en kreeg ik wel even het zweepje voor inderdaad de been-been-tik methode, dit heeft ook gewerkt en zal dit dus vaker toepassen!

Enorm bedankt voor alle reacties!

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:44

Veel afwisseling tijdens het rijden is wat bij mij enorm heeft geholpen.
Zodra een paard kan voorspellen wat er gaat gebeuren, word het saai, en worden ze sloom.

Veel overgangen rijden, veel figuren en tempowisselingen. En wat ook handig kan zijn, is een goede afwisseling tussen buitenrijden/dressuur/springen/longeren, eigenlijk alles wat je met je paard doet.

Dit alles natuurlijk als er al uit is gesloten dat de sloomheid word veroorzaakt door pijn.

Succes ermee (:

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:12

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus mijn excuses als ik herhalend advies geef,

Ik las dat je paard 4 is en dat je hem 3 tot 4x in de week rijd, ook maak ik op uit je verhaal dat je niet standaard met een zweep rijd.

Om te beginnen kan je het beste standaard met zweep opstappen (rijden) zodat hij eraan kan gaan wennen, je zei ook dat je hem dan soms onnodig (volgens mij gebruikte je dat woord) gebruikt, probeer in gedachten te houden dat je paardje nog heel veel moet leren, het hartstikke zwaar voor hem is en probeer rustig te blijven!! Ook is het misschien handig om je paard eerst te laten wennen aan de zweep voordat je hem echt gaat gebruiken. Ook al is je paard jong kan je beter 5 tot 6x wat korter rijden dan 3 tot 4x intensief, het zal jullie beide minder druk geven als je bijvoorbeeld een half uurtje rijd en hem de volgende dag weer pakt en verder gaat dan dat je gefrustreerd raakt en er dan 1 of 2 dagen niet op zit.

Probeer rustig te blijven en neem de tijd!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:26

felinehoi schreef:
En hij is ingereden een maand nadat hij 3 werd, en dan bedoel ik erop zittend.

Heeft hij sinds die tijd vrij gehad ? Je zegt dat hij het pas een maand doet, dus voor die tijd reageerde hij wel goed op de hulpen en was hij wel goed voorwaarts, dus er is voor hem iets veranderd sinds een maand geleden. Gezien zijn leeftijd (en de periode van het jaar, het aanmaken van de wintervacht kost veel energie) denk ik dat het kwartje gewoon even op is. En dat hij toe is aan een paar maanden vakantie in de wei zodat hij geestelijk alles kan verwerken wat hij het afgelopen jaar geleerd heeft. Ik heb veel ervaring met jonge paarden en na een periode rust krijg je weer een vrolijk voorwaarts paard terug dat lekker weer aan het werk wil en niets verleerd is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:42

Als hij pas sinds een maand zo sloom is zou ik daar de oorzaak eens van gaan zoeken!

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 00:43

muis_lover schreef:
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus mijn excuses als ik herhalend advies geef,

Ik las dat je paard 4 is en dat je hem 3 tot 4x in de week rijd, ook maak ik op uit je verhaal dat je niet standaard met een zweep rijd.

Om te beginnen kan je het beste standaard met zweep opstappen (rijden) zodat hij eraan kan gaan wennen, je zei ook dat je hem dan soms onnodig (volgens mij gebruikte je dat woord) gebruikt, probeer in gedachten te houden dat je paardje nog heel veel moet leren, het hartstikke zwaar voor hem is en probeer rustig te blijven!! Ook is het misschien handig om je paard eerst te laten wennen aan de zweep voordat je hem echt gaat gebruiken. Ook al is je paard jong kan je beter 5 tot 6x wat korter rijden dan 3 tot 4x intensief, het zal jullie beide minder druk geven als je bijvoorbeeld een half uurtje rijd en hem de volgende dag weer pakt en verder gaat dan dat je gefrustreerd raakt en er dan 1 of 2 dagen niet op zit.

Probeer rustig te blijven en neem de tijd!

Bedankt voor je advies! Maar ik heb hem vanaf het begin aan met zweep gereden, dus hij is er wel aan gewend. Voorderest bedankt!

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 00:46

Nado schreef:
felinehoi schreef:
En hij is ingereden een maand nadat hij 3 werd, en dan bedoel ik erop zittend.

Heeft hij sinds die tijd vrij gehad ? Je zegt dat hij het pas een maand doet, dus voor die tijd reageerde hij wel goed op de hulpen en was hij wel goed voorwaarts, dus er is voor hem iets veranderd sinds een maand geleden. Gezien zijn leeftijd (en de periode van het jaar, het aanmaken van de wintervacht kost veel energie) denk ik dat het kwartje gewoon even op is. En dat hij toe is aan een paar maanden vakantie in de wei zodat hij geestelijk alles kan verwerken wat hij het afgelopen jaar geleerd heeft. Ik heb veel ervaring met jonge paarden en na een periode rust krijg je weer een vrolijk voorwaarts paard terug dat lekker weer aan het werk wil en niets verleerd is.

Hij heeft vaker een week, of 2 weken tussendoor steeds vrij gehad. Nouja sinds een maand merk ik het pas echt. Ik heb hem daarvoor nooit echt écht intensief gereden, en daar gaan we (en ook ik) nu wat meer naartoe. Kan best zijn dat hij altijd zo 'sloom' heeft gelopen, maar omdat ik niet echt intensief bezig was (en altijd met zweep reed dus was die sws altijd veel actiever) het niet door had, en nu dus wel.
Bedankt voor het advies!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:56

Goof schreef:
Als hij pas sinds een maand zo sloom is zou ik daar de oorzaak eens van gaan zoeken!

:roll:

Ze neemt nu toch advies aan? DUS.... Ts is bezig met de oorzaak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:28

ShauniBef schreef:
Goof schreef:

:roll:

Ze neemt nu toch advies aan? DUS.... Ts is bezig met de oorzaak.

Zo, goeiemorgen, slechte dag gehad? :')

Ik zie alleen maar rijtechnische oorzaken en oplossingen.
Ik denk dat als een dier 'ineens' sloom wordt en meer bij komt kijken, lichamelijk of geestelijk bedoel ik dus. Ga daar de oorzaak zoeken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:29

Misschien moet TS overleg hebben met haar instructeur of het verstandig is om te zoeken naar een andere oorzaak.