Rijden met slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Rijden met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:12

Ik heb geen bezwaar tegen een slof als noodrem, niet alle wegen zijn nou eenmaal perfect voor paarden en niet alle paarden zijn berekenbaar. MAAR....dan wel als je er eerst mee hebt leren rijden onder toeziend oog. Daarnaast zijn er paarden die zich om laten vallen met slof, dat moet je dus eerst zorgvuldig voorbereiden.
Met slof rijden is vergelijkbaar met stang en trens, daarmee kun je behoorlijk tobben in het begin.
Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk een teugel laat vallen met verpakken en dan heb je daar bij een slofteugel snel een paardenbeen in vast hangen.
Tiedeman werkt in principe hetzelfde maar dan heb je gewoon 1 teugel.
Het nadeel daarvan vind ik dat hij er altijd aanzit waar je een slof ook gewoon helemaal los kunt laten.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:17

Caira schreef:
jeweethetwel schreef:
fijn dat jij er in iedergeval wel normaal over kan praten.
het paard rijd ik nog niet lang. en is niet heel pittig maar het is ook een beetje uit voorzorg.
want ben in het verleden nog niet zo vaak met paarden naar buiten geweest.
of nouja dat ik ook tijdje geleden.
het is ook bedoeld voor de eerste paar keer buiten.
er komt zowieso geen verkeer het is namelijk een ruiterpad en een soort weide en bossen, verweg van het verkeer.
is er ook nog iets anders of een andere manier om iets te gebruiken waarbij ik zelf niet extra teugel hoef vast te houden.
maar waar het paard wel wat aan heeft?

Je paard een hulpmiddel omdoen omdat JIJ het een beetje spannend vind buiten is toch niet helemaal fair? Het paard heeft er immers niets aan, het is voor jouw vertrouwen. Ga gewoon eerst eens lekker wandelen, lang touwtje mee, huppel de huppel totdat je je safe voelt en dan pas opstappen. Vantevoren al allemaal hulpmiddelen gaan zoeken voor eventuele doemscenarios maakt de kans dat er zich situaties voor gaan doen alleen maar groter. Zorg dat JIJ kunt ontspannen en dan hoef je je paard niet op te zadelen met zo'n naar hulpmiddel.

hier ben ik het mee eens!! :j

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:16

Je kunt er ook gewoon een knoop inleggen aan de bovenkant.. Niet te los, anders kan je paard erin gaan staan en als je hem nodig hebt dan pak je hem erbij... (en dan de lus van de knoop om je normale teugels zodat ie ook niet over de hals kan zakken.) Zit je ook niet steeds te klooien met dubbele teugels (want dat is nog best een heel gedoe).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:19

Majolen schreef:
Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren. Er komt aan mijn paard geen slof, ik vind het ondingen, zowel voor het paard die gedwongen wordt om op een bepaalde plek te lopen als voor de blaren op mijn handen.

dan gebruik je hem niet goed,een slof moet als begrenzer dienen niet als een dwingende hulpteugel....en als jij blaren op je handen hebt wil het zeggen dat er iets niet goed gaat.

Of het voor TS verstandig is om met een slof te gaan rijden weet ik niet,geen idee hoe ze rijdt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:37

HAR --> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:30

Voor de mensen die zeggen "met een los touwtje en huppeldepup", dit werkt ook niet altijd. Ik heb nu een jonge hengst onder m'n kont, aan een lang touwtje wandelen wordt ie erg vrolijk van en hij is gewoon algemeen lomp en struikelt nog wel eens over zijn eigen voeten op zo'n moment. Onder de man daarentegen is hij echt supergezellig op straat en veel rustiger. Als hij zich dan eens mistrapt lig ik er niet gelijk onder (of de graskant in) maar kan ik 'm net recht houden.

Idem met mijn vorige jonge merrie, was een bommetje. Aan de hand 1 stresskip, onder de man ook maar onder het zadel was ze veel sneller te kalmeren ook. Daarnaast heb je op je paard vaak een beter overzicht waar ze naar kijken dan ernaast.

TS: Ik zou er dan in eerste instantie geen slof om hangen, maar een gewone thiedeman en eventueel een bokriempje. Rij jij met een los teugeltje, dan hangt hij door. Gaat je paard op je handen leunen, teugels proberen lostrekken (om gras te eten of als drammen naar voor toe) dan begrenst de thiedeman vanzelf. Je zit dan niet te klooien met de slof, het kan niet onbedoeld slap hangen en tussen de paardenbenen raken en je kan ook niet per ongeluk de hulpteugel loeistrak vasthouden als je teugels doorhangen (omdat je je vergist bijvoorbeeld).

Ga anders eerst een paar keer buiten met een paard dat je wel 100% vertrouwd. Heb je iemand op stal of in de buurt waar jouw paard lol mee heeft, maar die wel lekker koel in het hoofd is? Ga daar dan ook mee op stap, hij zal aan dat paard een voorbeeld nemen. Eventueel in groep en in het begin alleen maar stappen.
Heb je les? Vraag aan je instructie om eventueel op de fiets even mee een blokje om te gaan naast je paard na de les als uitstapmethode. Of vraag het iemand anders. Zonder touwtje of longe, als je paard schrikt trekt ie alsnog de fietser omver (die moet immers zijn fiets onder controle houden) en dan is het helemaal mis.

Begin met een klein blokje om in stap. Maak erna je blokje wat groter tot je ongeveer een uurtje rustig kan stappen. Je paard kent het blokje dan, jij ook en ga dan rustig drafstukjes invoegen en eventueel stukje galop. Wissel regelmatig af, rij het blokje ook eens andersom. Je hebt er niks aan als je paard na 2x weet dat je altijd op dat ene plekje aandraaft of naar galop gaat.

En goh, de beste tip van allemaal? Héél véél kilometers maken, en zo vaak mogelijk met 1 of meerdere ervaren, rustige paarden erbij.