Wat kan en wil jij verbeteren aan je zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:20

Ik rij niet echt dressuur, dus mijn doel is niet de perfecte 'dressuur-ring-zit' maar wel een gebalanceerde, onafhankelijke en lichte zit.

Ik zit te ver (stijl) naar achter, met onderbenen te ver naar voren (western-zadel probleempje, mede daarom ben ik nu op zoek naar een ander zadel) en steek m'n tenen nog wat teveel uit. Dat word al beter omdat de buiten-enkel spieren langzaam aan het oprekken zijn. Het andere grote probleem is dat ik niet dooradem. Ik zet m'n adem al gauw vast als iets moeilijk word (ook buiten het paardrijden trouwens).
Wat ik eraan doe? Yoga, en ik krijg nu zitlessen van iemand die veel bezig is met centred riding. En hopelijk ga ik een ander zadel nemen, ben er alleen nog niet helemaal uit wat voor 1..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:47

mijn handen! ik heb pianohanden....nu is voor mijn zit het erg vervelend aangezien ik op Forrest niet helemaal rechtzit en mijn tenen een klein beetje naar buiten heb, maar ik heb 1x op een grotere pony gereden terwijl mijn instructrice er was en die zei toen dat ik eigenlijk een goede houding heb maar dat ik niet helemaal goed op Forrest zit omdat hij te klein is......Maar mijn handen willen nog niet helemaal maar dat komt nog wel....

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 00:02

runningkawa schreef:
Niet voorover zitten.
Dus zo netjes recht zitten als Steef Lachen

Ik wil hier even op terugkomen.
Dit komt door het verschil tussen mannen en vrouwen.
Vergeet niet de man zijn bekken en benen zo zijn: ^ en bij een vrouw is het meer een u ondersteboven. Wij hebben van nature bredere bekken en heupen, dus wij zitten wijder om het paard heen. Daardoor vallen vrouwen eerder voorover en hebben mannen vaak een nettere zit.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 00:04

Jullie lachen nu wel om die bal, maar dit werkt serieus. Ik heb nu zelf zo'n bal besteld om daarop te leren zitten. Dan kan je niet gaan hangen op 1 zitbeenknobbel, dan val je op den duur om.
Ook wil ik nog een balanceerplateau bestellen, maar die dingen zijn enorm prijzig. Maar het werkt wel erg goed.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:26

Ik heb ook een bal, zit er regelmatig op. Hopelijk gaan de juiste spieren dan rekken om een echt goede zit mogelijk te maken Haha!

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:06

nou daar beginnen we Knipoog
* Rechtop zitten, heb de neiging te veel naar voren te gaan zitten.
* Voor me kijken
* Kuiten laag houden
* Benen stil houden met draf en galop
* Tenen recht houden, dus niet naar buiten (is trouwens bij ons in het bakje een hele goed oefening, als je ze erg naar buiten laat wijzen, ben je ze dus snel kwijt *LOL* ) haha
* Recht zitten, mn linker heup heeft de neiging om meer naar voren te gaan als ik aan het rijden ben, erg vreemd, maarja dat is mijn zoveelste afwijken.
dit is ongeveer alles waar ik me van bewust ben Lachen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:27

mijn tenen .. echt zo erg niet goed
en wat doe ik eraan ... ik probeer tijdens het rijden er op te letten dat ik mijn enkel naar buiten draai ( is makkelijker als tenen naar binnen)
zorgen dat mijn benen op de goede plek liggen.

Maarja het helpt niet echt ik blijf hoe dan ook met mn tenen naar buiten zitten Verdrietig

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:40

Heb na het rijden vaak last van rugpijn tussen mijn schouderbladen... Ik zou me daar dus wat meer moeten ontspannen. Schouders wat laten zakken en ontspannen Lachen

aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:57

Ik zit meestal niet rechtop, daar ga ik nu heel erg mee oefenen....
Daarom heb ik meestal naar het rijden zo last van mijn rug!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:20

Nou dan kan ik wel ff hoor Scheve mond .
Zit zo krom als een hoepel, mijn bovenste rugspieren zijn erg stijf en ik denk dat ik maar eens naar een fysio oid ga om die losser te krijgen, kan niet eens normaal rechtop lopen.
Verder kruip ik in elkaar bij de overgangen en steek ik soms mijn benen af.
En dan kan ik ook nog eens heel goed het hoofd en de nek van mijn paard beschrijven, kijk dus te veel naar beneden.
Als deze dingen wat verbeteren zullen er vast nog veel meer dingen zijn om te verbeteren. We zijn nooit tevreden Haha! .

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:33

ik kan ook wel een rijtje.
ben scheef in mijn rug, waardoor zowel mijn rug geknakt zit, als mijn schouders en heupen ongelijk. heb vaak van die 'slappe pols' handjes, pianohandjes dus.

maar de 'onderkant' *LOL* is nog erger. mijn onderbenen kan ik voor geen meter stilhouden, en mijn tenen steken af, mijn voet licht omhoog.

kortom, ik heb nood aan les, die ik op manege niet krijg Knipoog .

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:59

Ik vind het erg moeilijk om bij de verzameling, zowel in draf als in galop mijn onderrug "los" te houden. Ik heb al sinds mijn 10de goed privéles (dus dat is alweer 12 jaar) en er is al een heleboel gesleuteld aan mijn zit, hoewel ik volgens anderen heel "natuurlijk" op een paard zit.

Recht zitten is niet het probleem, maar het "los" zitten moet ik echt op letten. Ik doe dat door er constant aan te denken en door te voelen dat zowel mijn paard als ikzelf helemaal los door het lijf zijn en ik hem nergens blokkeer.

Moeilijk is het wel! Natuurlijk gaat het al een stuk makkelijker als mijn paard een fijne dag heeft en ik alleen maar hoef te zitten en hij loopt..

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:59

weetje wat eigenlijk iedereen zou moeten doen die paardrijd.
ballet lessen nemen of turnen Haha!
je krijgt er iig een heel hoop spiercontrole door Haha! en een prima houding!!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:27

Mijn zit is de laatste 2 jaar ontzettend vooruit gegaan, maar er blijven altijd dingen die nog beter moeten en kunnen.
Zo moet ik mijn hakken nog beter blijven uitdrukken, het gaat opzich goed, maar zo gauw ik in de dressuur een oefening als wijken krijg trek ik mijn hakken teveel op, dit ook met springen en SGW, voor,boven en na de sprong moet ik nog meer mijn hakken uitdrukken.

Ook moet ik zorgen dat ik boven de sprong iets rechter op ga zitten dan dat ik nu doe, ik duik vaak iets teveel.

Voor de 'krom' zitters doe is een bodyprotector aan werkt erg goed!
En voor degene die zijn benen teveel naar achter legt, even touwtjes van de beugels naar de singel binden, hier een aantal weken mee rijden en je benen blijven prima op de plaats!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:30

Moet zeggen dat mijn houding de laatste 4 maanden enorm vooruit is gegaan. Mijn zit word steeds onafhankelijker.

Wat springen betreft is mn houding aardig ok.

Voor het plaatje zou ik willen (en werk ik al aan) dat ik mijn schouders verder naar achteren houd. Ben geneigd om snel iets voorover te zitten (ala springzit) en mn tenen naar binnenhouden. Die draai ik nog teveel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:30

Kleintje"]
[quote="runningkawa schreef:
Niet voorover zitten.
Dus zo netjes recht zitten als Steef Lachen

Ik wil hier even op terugkomen.
Dit komt door het verschil tussen mannen en vrouwen.
Vergeet niet de man zijn bekken en benen zo zijn: ^ en bij een vrouw is het meer een u ondersteboven. Wij hebben van nature bredere bekken en heupen, dus wij zitten wijder om het paard heen. Daardoor vallen vrouwen eerder voorover en hebben mannen vaak een nettere zit.
[/quote]
Dank je voor nog een nieuwe smoes
Ik ben een lenzen dragende oud spring amazone die kwartjes zoekt Tong uitsteken

Goede smoes waarom ik niet netjes te paard zit *LOL*

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:25

Hahaha... het was niet als smoes bedoeld, maar het is vaak wel een reden waarom mannen beter om het zadel heen zitten.

Maar goed, dat lenzen gebeuren blijft de mooiste smoes. Daarom rij ik ook altijd met mijn hoofd naar beneden, anders krijg ik zand in mijn ogen/lenzen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:35

wat ik wil veranderen: ik wil een stille beenligging kunnen toepassen tijdens het dressuren. En wil mijn knieen meer aangesloten gaan houden... of ik het ook kan: geen idee, maar ik ga het in ieder geval proberen...

Ohja, ik zit zonder zadel zowiezo veel rechter en beter als met zadel.
[HAW] Suleika en mareska aan het werk.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:46

Ik wil mijn hielen meer kunnen uitdrukken(ik heb korte kuitspieren),
mijn schouders iets meer naar achteren brengen,
rechter zitten(linkerschouder is hoger dan mijn rechterschouder als ik er niet op let).

Zonder beugels kan ik mijn hielen beter uitdrukken, en zit ik ook dikwijls rechter. Ook als ik mijn beugels heel lang maak, helpt dat niet, alleen zonder lukt het echt duidelijk beter.

[edit] en mijn linker"mongolen" handje niet te vergeten, dat krijg ik iedere keer van Loolapelooza te horen Knipoog [/edit]

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:01

Kleintje schreef:
Ook wil ik nog een balanceerplateau bestellen, maar die dingen zijn enorm prijzig. Maar het werkt wel erg goed.

Die heb je nu ook bij IKEA, op de kinderafdeling.
Ze zijn best sterk en hebben ook nog een leuk kleurtje Lachen

Wat aan mijn zit anders mocht: Tjsa...
- Rechtop zitten in de galop
- Niet te ver achterover zitten bij het doorzitten
- Hakken laag houden bij het aansporen (maar dat komt omdat ik op een pony rijdt waarvoor ik eigenlijk te groot ben)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:21

Hakken omlaag
Rechtop zitten!!!
eehm. hakken naar beneden houden Haha!:D
en niet voorover vallen natuurlijk, maar dat komt omdat ik (net als runningkawa) een vrouw ben Schijnheilig *LOL* laten we dat maar als smoes gebruiken Haha!

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:09

ik moet mijn rug rechter houden en naar voren kijkenik heb de neiging om naar het hoofd vanmijn paardje te kijken ook knik ik wel eens in in mn zij zodat ik er niet recht meer opzit.....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:22

Eh....alles? Haha!

Tenen naar binnen draaien en hakken uitdrukken, verschrikkelijk rotiets van mij, ziet er niet en kan nooit goed zijn Haha!
Verder moet ik afleren om zo afentoe mijn buitenhand weg te steken.
En mijn binnenhand uit de buurt van mijn been te houden, gewoon netjes naast elkaar dus.
Lukt nu al veel beter dan eerst maar ja.
Steviger zitten, denk dat ik een buitenrit zonder zadel op dit moment niet doorkom.

Gelukkig wordt ik er tijdens en buiten mijn les altijd aan herinnerd, en probeer ik er zelf ook altijd zoveel mogelijk aan te denken.

Ooit komt het wel goed Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:38

*Rechtop zitten (ik kukel vanuit mijn heupen voorover, gaat al beter!)
*Armen ontspannen en gebogen, dus niet als stijve latjes recht vooruit steken
*Handen rechtop en gesloten
*Vooruit kijken
*Voeten is een algemeen probleem geloof ik Haha!
*Ook met drijven hak laag houden

Dit zijn iig even de punten waar we mijn laatste les aan gewerkt hebben (en 1e les nieuwe instructie, dus misschien is er nog veeeeeeel meer aan de hand, maar wilde ze niet te streng zijn Haha!)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:24

Mijn tenen naar binnen draaien, dat is iets wat ik niet kan
Ik ben nou bijrijder van een paard en daar in de bak hebben ze spiegels en elkekeer als ik daar langs kom word ik er aan herrinnerd dan lukt het voor twee tellen maar dan vergeet ik het weer.
meschien wat tips voor me