Na 12 jaar weer op een paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vealour

Re: Na 12 jaar weer op een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:23

Leuk dat je weer begonnen bent! Na 12 jaar niet meer gereden te hebben is het natuurlijk allemaal weer een beetje wennen, je zult de draad weer moeten oppakken. Tuurlijk is het logisch dat je wat angst hebt, maar vertrouwen komt met de dag. In ieder geval heel veel plezier samen met je dochter! Het komt wel goed :)

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:52

Zo daar ben ik weer, gister weer gereden, ging weer een stuk beter! :D

Ook erg leuk om te zien dat we met een groepje beginners begonnen zijn die of bang waren na lange tijd (ikke) of die helemaal blanco zijn wat betreft paardjes.

Dat we in hetzelfde tempo allemaal goed vooruit gaan!! :j Gister heeft er een meisje mee gereden (ook een vriendin) die 15 jaar niet gereden had, ging heel goed tot ze eraf moest }> :+ dat ging dus ff niet hahahahaha

Groetjes Brandy

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:29

wauw! super dat je na twaalf jaar het gevoel weer te pakken hebt!
veel plezier nog ! :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:00

Als je vroeger hebt gereden komt dat wel vrij snel weer allemaal terug hoor!

Ik had zelf ook zo lang niet gereden, en ik had als kind maar gereden tot op half-gevorderden in de manege. Ik ben anderhalf jaar geleden terug in de beginnelingen begonnen, aangezien ik wel vermoedde dat ik alles zou vergeten zijn. De eerste lessen was dat effectief ook zo, ik wist zelfs niet meer hoe ik moest opstappen of lichtrijden. Maar ik mocht na 2 lessen al naar de half-gevorderden, en een dikke maand later reed ik zelfs al bij de gevorderden. Toen is er vrij snel een eigen paard gekomen, toen ik hem net had was dat echt geen gemakkelijke maar met een beetje geduld en boterhammen is dat helemaal goed gekomen.

De schrik is er ook wat uit gegaan, ik voel me op mijn eigen paard helemaal op mijn gemak, en ik ben ook niet meer bang om eens een wat moeilijker paard te rijden. Op wandeling durfde ik in het begin niet, maar dat doe ik ondertussen toch ook weer, ik vind het zelfs leuk!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:09

O, wat herkenbaar! Ik heb de laatste pakweg 25 jaar maar af en toe gereden, soms even wat geregelder , dan weer jaren niet.
Nu heb ik het echt weer opgepakt en inderdaad: de balans, het snel goed reageren op de bewegingen: ik weet precies hoe het moet maar dat lichaam (dat inderdaad ook aanzienlijk zwaarder is geworden) doet gewoon niet wat het vroeger zo vanzelf deed. Nu ben ik sinds maart vrij geregeld aan het rijden (meestal 1 of soms 2x per week) en het gaat een stuk beter. Nog lang niet waar ik zijn wil maar niet meer buiten adem na vier rondjes draven :P
Gewoon doorgaan, het komt vanzelf terug!

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:33

haha ja buiten adem na een paar rondjes draven had ik ook heel erg, pijn in mn milt met doorzitten.. gaat gelukkig stukken beter..

Alleen met galopperen houd ik lekker mn zadel vast, knijp heel erg mn billen samen uit spanning.. haha maar ging wel al beter. Wil voor het paardje niet zo'n stuiterbal zijn :-)

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:33

Hallo mensen,

Daar ben ik ook weer ff.. Afgelopen vrijdag ging helemaal perfect, ander paard waarbij galop helemaal super ging, kon gewoon lekker blijven plakken hah

Sterker nog, ben weer zo into de de paardjes dat ik elke dag wil! :j :+

Afgelopen zondag heb ik een paardje gekocht, ben de trotse bezitter van een mooie 11 jarige haf :j <3

Komende vrijdag/zaterdag komt zij op proef bij mij.. Ben er super blij mee!

groetjes Brandy

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:43

Leuk, gefeliciteerd met je aankoop!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:08

Oh dat is leuk!!!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en veel plezier..

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:53

Wat leuk om te lezen! fijn dat het zo goed bevalt dat je nu zelfs je eigen paardje hebt *\o/*
ik hefboom als kind gereden en later weer als student. Daarna alleen incidenteel toen de kinderen eenmaal kwamen :D Nu ben ik sinds een maand of 2weer begonnen en hebben mijn dochter en ik ons eerste eigen paardje op stal staan!! Ik ben ooksnel nerveus en het wennen aan elkaar duurt veel langer dan ik had verwacht, maar het gaat elke keer beter en ik voel me zekerder worden :j
Heel veel plezier met je halfje *\o/*

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:58

O Brandy75, ik ben jaloers op je, ik moet nog steeds aan de longeerlijn! Maar ja, ik had dan ook écht nog nooit gereden...

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:11

Hey,

Ze is inmiddels zaterdag aangekomen, heb haar eerst ff lekker op stal gezet, daarna in de paddock.

Zondag eerst losgelaten daarna gepoetst.. 's middags lekker een poos naar buiten, naast de andere paardjes in de paddock. later gelongeerd, nou toen begon het... :D Alleen maar rennen, dr komt geen eind aan, dat beloofd wat al ik er op wil.

Gister wilde ik gaan rijden, gewoon in de les mee.. nou niet dus... 10 minuutjes gestapt met iemand naast me.. ze wil alleen maar heel hard vooruit, aan de longe daarna weer compleet uit dr stekker.. loslaten daarna echt hard laten rennen.. daarna staat ze nog steeds te briezen dat ze meer wil..

Hoe kom ik daar ooit op :( ik weet ff niet waar ik moet beginnen.. ga daar zo een topic over plaatsen, want dit kan ik niet alleen.

groetjes Brandy

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:27

Mijn merrie was in het begin ook veel aan het rennen en onrustig. Ben begonnen met grondwerk, longeren en wandelen aan de hand. Na een week of drie pas opgestapt. Misschien helpt dat bij jou ook. En rustig aan laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en eigenaar.
Voor het grondwerk had en heb ik dus wel begeleiding.

Randine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:14

Emma_s_girl schreef:
Mijn merrie was in het begin ook veel aan het rennen en onrustig. Ben begonnen met grondwerk, longeren en wandelen aan de hand. Na een week of drie pas opgestapt. Misschien helpt dat bij jou ook. En rustig aan laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en eigenaar.
Voor het grondwerk had en heb ik dus wel begeleiding.

Helemaal eens met bovenstaande. Doe het rustig aan in het tempo van jou en je paard, laat niets forceren! Ook ik had ruim 20 jaar niet gereden en heb lang moeten wennen voor ik weer hetzelfde niveau had. Ook ik heb m'n eigen paard nu. Heb hem lekker laten wennen aan z'n nieuwe omgeving (paarden en mensen). Nu, een klein half jaartje verder is hij bijzonder relaxt en vertrouwt hij mij volledig. Echt hoor, met rust en ontspanning komt het vertrouwen vanzelf terug. Laat je eventueel helpen! Succes!