Losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:09

Inderdaad praktijk Den Hoek is erg goed! Zeker wel een aanraden, ze kunnen jou en je paard onwijs helpen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:37

@Nikass: het grote verschil is dat jij weet waar het aan ligt en dat jij weet dat het goed is voor je paard om er doorheen te rijden. TS weet dat niet, want er is nog geen diagnose gesteld.

Zo heb ik ook ooit het advies gehad van een DA om gewoon te gaan rijden terwijl er niet echt een diagnose was. Godzijdank heb ik dat advies niet opgevolgd en ben ik net zolang doorgegaan (bij een andere kliniek) totdat ik wel een diagnose had en is dat paard toen snel geopereerd, want anders was die nu al in de paardenhemel geweest.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:01

Als er op de foto s niks te zien is en mijn paard blijft onregelmatig/kreupel lopen zou ik doorgaan tot ik de reden heb gevonden.
Ik zelf heb bij mijn vorige hengst een full body scintingrafie laten uitvoeren op advies van de Da van de Lingehoeve.

Het begon dat hij soms zijn linker been net niet er onder trede.
Dat vertrouwde Instructie en ik niet zo.
Hij is op de foto gegaan rondom en daar kwam recht svoor HKO uit en hoefzweer.

Toen die hoefzweer over was liep hij eigenlijk al beter.
Na ongeveer 2 jaar stond hij opeens onregelmatig links achter nog geen eens bizar kreupel.
Da er bij geweest pees was iets dikker maar niet schokkend.
Na rust periode opbouwen etc
Liep daarna weer helemaal rad.

Tot ik op een dag er op zat en Meneer zo stijf en raar aan voelde.
Direct Lingehoeve gebeld waar een we uiteindelijk een pees scan hebben uigevoerd en hij bleek een peesblessure links achter bij zijn spronggewricht te hebben.
Da vermoede meer omdat een blessure niet zomaar komt.
Was ook zeer verbaasd dat hij niet super super kreupel liep

Toen die Scintigrafie laten uitvoeren en daar kwam uit dat mijn 7 jarige paard overal onder de artrose zat en of begin stadium.
In zijn hals benen sprong heupen etc

Punt van het verhaal niet alles is te zien op de foto

Sommigen mensen hadden bij het begin stadium waarschijnlijk gewoon gedacht dat een been gewoon stijver was of minder kom etc
Het was ook minimaal het er niet ondertreden.

Uiteindelijk was het dus wel iets ernstig

Het losrijden zoals jij doet is netjes voor een gezond paard

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:03

Girassol schreef:
Kimberly520 schreef:
Osteopaat is al geweest, haar rug is helemaal in orde. Toen dat ze in de kliniek was hebben ze overal foto's van genomen en daar was niets op te zien.
Ik weet de juiste naam niet, maar het is iets wat mensen ook krijgen die dat geen kraakbeen meer hebben. Pijnstillers krijgt ze niet.

Rot dat er al zoveel onderzocht is, maar dat er dan niet duidelijk iets uit komt. Maar ze krijgt dus medicatie voor artrose? (Daar denk ik tenminste aan als je het hebt over kraakbeen.) Als ze artrose heeft dan is het al helemaal belangrijk om een goede warming-up en cooling-down te doen. Als ik jouw indeling lees dan heb je zo'n beetje 15 minuten warming-up en 15 minuten cooling-down dus dat lijkt me prima. Maar je kan voor de zekerheid natuurlijk nog even met de DA overleggen wat hij van je indeling vindt.

De DA vind dit een zeer goede indeling, maar extra meningen zijn wel leuk.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:06

Nikass schreef:
Jee wat worden er weer snel conclusies getrokken hier!
Ik denk dat je erg goed bezig bent TS, een goede manier van losrijden, waardoor het paard na verloop van tijd ook rad gaat lopen, en je volgt het advies van je dierenarts op.

Als mijn paard een blessure heeft gehad waardoor ze een paar maanden alleen heeft gestapt en ik ga weer opbouwen dan speelt een andere oude blessure op: ze mankt dan in draf linksachter ivm wat zwakker SI gewricht. Ik moet dan VEEL RIJDEN. De eerste 10 minuten in draf loopt ze moeilijk maar daarna is het over. Die periode van 10 minuten wordt steeds korter en na drie weken loopt ze vanaf de eerste pas rad. Ik rijd wel op een speciale manier, die heb ik van mijn vorige instructrice geleerd.
Je kunt dus niet zomaar zeggen dat TS verkeerd bezig is of door de pijn heen rijdt. Nog even en ze krijgt het advies om haar paard te laten inslapen -:(-

TS, als je duidelijker wilt weten wat er met je paard aan de hand is en of ie pijn heeft zou ik een keertje naar kliniek Den Hoek in De Bilt gaan >> http://www.holistischdierenarts.nl Daar kunnen ze meer zien dan op een foto en daar meten ze ook of je paard wel of geen pijn heeft. Dat vind ik zelf altijd prettig om te weten.

Ze is ook al op leeftijd daar zal het ook wel veel aan liggen, maar door de pijn rijd ik haar niet.
Fijn dat er ook is iemand is die ook veel moet rijden.
Als iemand dat ooit zou zeggen dat ik haar moet laten inslapen, die weet dan niet wat haar overkomt.

Spijtig is die kliniek in Nederland en ik woon in België ;(

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:08

Barcelano schreef:
Als er op de foto s niks te zien is en mijn paard blijft onregelmatig/kreupel lopen zou ik doorgaan tot ik de reden heb gevonden.
Ik zelf heb bij mijn vorige hengst een full body scintingrafie laten uitvoeren op advies van de Da van de Lingehoeve.

Na ongeveer 2 jaar stond hij opeens onregelmatig links achter nog geen eens bizar kreupel.

Direct Lingehoeve gebeld waar een we uiteindelijk een pees scan hebben uigevoerd en hij bleek een peesblessure links achter bij zijn spronggewricht te hebben.

Toen die Scintigrafie laten uitvoeren en daar kwam uit dat mijn 7 jarige paard overal onder de artrose zat en of begin stadium.

Sommigen mensen hadden bij het begin stadium waarschijnlijk gewoon gedacht dat een been gewoon stijver was of minder kom etc

Ik blijf ook zoeken naar de reden, maar zijn daar al 3jaar mee bezig. De reden zal nooit gevonden worden, denk ik.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:24

Heb je al een keer het been op de scan laten zetten?
Mijn paard begon plots heel licht onregelmatig te worden. Tijdens het rijden was er niets meer te zien. Na verschillende keren rust liep ie telkens weer een aantal weken goed. Naar de da geweest, uitverdoofd, maar kwam niets uit. Op advies 2 weken boxrust en weer opbouwen. Zo 6 maanden aangesukkeld. Nog wedstrijden en al gereden omdat ie tijdens het rijden geen kreupelheid liet zien. Na drie kwart jaar toch naar een andere dierenarts gegaan omdat het aan bleef houden. Liep nauwelijks kreupel, toch de pezen gescand. Daar kwam een nachtmerrie uit. Check ligament gescheurd, zware tussenpees blessure, stukje bot van de knie afgebroken en deze is in de aanhengting van de pezen en botten gaat vervelen, en een blessure op een plaats waar ze het nog nooit hadden gezien. Paardje had 15% kans om ooit te genezen. 12 maanden boxrust, stamceltransplantatie en shockwave therapie. Nu anderhalf jaar later loopt ie gelukkig weer helemaal super:

Als alles op de foto's goed is wil het zeggen dat er met de botten niks aan de hand is. Maar zijn de weken delen ook ooit onderzocht? Peesblessures geven vaak wel van deze "vage" klachten. Ben voorzichtig met rijden zolang je niet wet wat er is! Die les heb ik wel geleerd nu!

Kimberly520

Re: Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:29

Ze is volledig onderzocht, thuis door onze DA en 2 keer in de kliniek. In de kliniek hebben ze haar been onder de scan gezet en daar was niets op te zien.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:41

Kimberly520 schreef:
Ze is volledig onderzocht, thuis door onze DA en 2 keer in de kliniek. In de kliniek hebben ze haar been onder de scan gezet en daar was niets op te zien.

Maar het kan ook vanuit de rug of zelfs hals komen::)

Wel balen want zo te horen probeer je er alles aan te doen, en steeds komt er niks uit.

Alleen hoe balen het ook is het moet ergens vandaan komen :7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:42

Horseware schreef:
@Nikass: het grote verschil is dat jij weet waar het aan ligt en dat jij weet dat het goed is voor je paard om er doorheen te rijden. TS weet dat niet, want er is nog geen diagnose gesteld.

Zo heb ik ook ooit het advies gehad van een DA om gewoon te gaan rijden terwijl er niet echt een diagnose was. Godzijdank heb ik dat advies niet opgevolgd en ben ik net zolang doorgegaan (bij een andere kliniek) totdat ik wel een diagnose had en is dat paard toen snel geopereerd, want anders was die nu al in de paardenhemel geweest.

Dat ben ik met je eens, er moet eerst een diagnose gesteld worden. Maar het feit dat het paard na enige tijd beter gaat lopen vind ik op zich wel positief.
Ik zou echter zeker ook precies willen weten wat er aan de hand is en daarom zou ik idd naar Den Hoek gaan.

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:46

Ik zou eerst eens kijken wat er met het been is, even laten rusten misschien? Helemaal niet intensief gaan rijden dan..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:49

Kimberly520 schreef:
Nikass schreef:
Jee wat worden er weer snel conclusies getrokken hier!
Ik denk dat je erg goed bezig bent TS, een goede manier van losrijden, waardoor het paard na verloop van tijd ook rad gaat lopen, en je volgt het advies van je dierenarts op.

Als mijn paard een blessure heeft gehad waardoor ze een paar maanden alleen heeft gestapt en ik ga weer opbouwen dan speelt een andere oude blessure op: ze mankt dan in draf linksachter ivm wat zwakker SI gewricht. Ik moet dan VEEL RIJDEN. De eerste 10 minuten in draf loopt ze moeilijk maar daarna is het over. Die periode van 10 minuten wordt steeds korter en na drie weken loopt ze vanaf de eerste pas rad. Ik rijd wel op een speciale manier, die heb ik van mijn vorige instructrice geleerd.
Je kunt dus niet zomaar zeggen dat TS verkeerd bezig is of door de pijn heen rijdt. Nog even en ze krijgt het advies om haar paard te laten inslapen -:(-

TS, als je duidelijker wilt weten wat er met je paard aan de hand is en of ie pijn heeft zou ik een keertje naar kliniek Den Hoek in De Bilt gaan >> http://www.holistischdierenarts.nl Daar kunnen ze meer zien dan op een foto en daar meten ze ook of je paard wel of geen pijn heeft. Dat vind ik zelf altijd prettig om te weten.

Ze is ook al op leeftijd daar zal het ook wel veel aan liggen, maar door de pijn rijd ik haar niet.
Fijn dat er ook is iemand is die ook veel moet rijden.
Als iemand dat ooit zou zeggen dat ik haar moet laten inslapen, die weet dan niet wat haar overkomt.

Spijtig is die kliniek in Nederland en ik woon in België ;(

O jammer dat je ver van Den Hoek woont. Wat je wel kunt doen is ze bellen en vragen of zij collega´s in Belgie kennen die op dezelfde manier werken als zij. Meestal weten ze dan wel iemand, of misschien in Limburg of Brabant, wat dan beter voor je te doen is.
Mij is al herhaaldelijk door andere ruiters en zelfs door instructeurs gesuggereerd dat ik mijn paard misschien zou moeten laten inslapen. Zelfs vóór dat er enige diagnose was gesteld. Dat is echt heel vervelend om te horen, ik was dan ook woest, maar natuurlijk ga je toch daarna zitten malen... Gelukkig gaat het op dit moment erg goed met mijn paard *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:51

Kimberly520 schreef:
Barcelano schreef:

Ik blijf ook zoeken naar de reden, maar zijn daar al 3jaar mee bezig. De reden zal nooit gevonden worden, denk ik.

In dat geval zou ik misschien toch de lange reis naar Den Hoek een keer wagen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:17

Maar woon je net over de grens of heel ver Belgie in?

Ik kom van Schiermonnikoog en maak ook iedere keer een halve wereldreis naar Den Hoek toe. Maar ik kan je zeggen, het is zeer zeker de moeite waard! Er zullen een hoop dingen duidelijk gaan worden :) .

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:17

Stefannnnie schreef:
Ik zou eerst eens kijken wat er met het been is, even laten rusten misschien? Helemaal niet intensief gaan rijden dan..

Hoe minder ik ga rijden hoe erger het wordt. Ik ga alleen woensdag met haar rijden en in de week ga ik heel veel wandelen.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:18

ijssnuiver schreef:
Maar woon je net over de grens of heel ver Belgie in?

Ik kom van Schiermonnikoog en maak ook iedere keer een halve wereldreis naar Den Hoek toe. Maar ik kan je zeggen, het is zeer zeker de moeite waard! Er zullen een hoop dingen duidelijk gaan worden :) .

Ik woon toch zeker een uur en half van de grens af.

Kimberly520

Re: Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:20

Nikass: Dat ga ik eens doen. Bedankt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:53

Dat is inderdaad nog wel een eindje :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:03

Den Hoek houdt ook spreekuur op locatie, maar dit is mogelijk niet juist nu, maar je kunt er naar vragen.
Laat je ons weten wat je gaat doen en wat de ontwikkelingen verder zijn?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:03

Dan moet je wel een X aantal paarden bij elkaar hebben..

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 18:03

Nikass schreef:
Den Hoek houdt ook spreekuur op locatie, maar dit is mogelijk niet juist nu, maar je kunt er naar vragen.
Laat je ons weten wat je gaat doen en wat de ontwikkelingen verder zijn?

Onze veearts is net geweest en hij vind het een goed idee om naar Den Hoek is te bellen, dus gaan binnen een week is bellen.
Morgen komen ze nog is foto's van haar been trekken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:24

ijssnuiver schreef:
Dan moet je wel een X aantal paarden bij elkaar hebben..

Maar mogelijk staat er al een locatie in de buurt gepland waar je nog bij kan aansluiten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:48

Wat goed dat de DA daar zo positief over is! Zijn de meeste hier in Nederland helaas niet..

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:22

Kimberly520 schreef:
Stefannnnie schreef:

Hoe minder ik ga rijden hoe erger het wordt. Ik ga alleen woensdag met haar rijden en in de week ga ik heel veel wandelen.

Wat raar joh! En wat zei de DA precies? (Sorry als je dat al verteld hebt)

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:36

Ben benieuwd wat eruit komt.
Ik zou er zelf ook niet echt voor kiezen om een paard door te rijden, zonder dat er ook maar iets duidelijk is.