Passage en Piaffe. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:19

Misschien op dezelfde manier als achterwaarts ook voorwaarts is?

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:34

Lovely schreef:
Misschien op dezelfde manier als achterwaarts ook voorwaarts is?

Die snap ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:32

Achterwaarts is net als elke andere oefening een die voorwaartse drang moet hebben, alleen dan in een andere vorm. Maar met impuls dus.
Voor het halthouden geldt hetzelfde, daarin hoor je ook de voorwaartse impuls te bewaren. Vergelijk maar het actieve halthouden in de proef met het inactieve stilstaan wat je soms wel eens doet na het rijden (bijvoorbeeld) als je al lange teugel hebt gegeven en je gaat afstappen of zoiets dergelijks.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:04

Stukje van de lijst paard-nl:I am an ordinary lurker who just want to add one thing I found
> interesting about DAP.
> On this site there are 31 videos of different horses and riders
> performing the piaff. With each video there is a judgement and a
> score. It is very interesting to watch the videos from the lowest
to
> the highest score. Especially when you look at the videos frame by
> frame. And also to see the development of what the judges thinks
is a
> good piaff if you look at things like, DAP, collection, rhythm and
so
> on....you know, the ordinary stuff. Lachen
>
http://www.dressageworld.de/new/cgi-bin/cl.cgi?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:15

Lees het boek van Hinrichs eens over dit onderwerp. Daarin noemt hij wel vier of vijf manieren om te komen tot een goede passage en piaffe. Overigens: bij een goede piaffe wordt de voet opgetilt tot maximaal de kroonrand en de kogel van het standbeen. Worden de benen hoger opgetrokken dan duidt dat op niet voldoende draagkracht van de achterhand (aldus Hinrichs).

Een antwoord dat door sommigen onder de Bokkers zal worden afgedaan als boekenwijsheid. Laat dat maar zo zijn, duidelijk is Hinrichs in ieder geval over dit onderwerp.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:14

Goede verzameling wil zeggen dat je eerst voorwaartse drang oproept, die voorwaartse drang door ophoudingen gaat begrenzen (dus niet trekken! want dan stop je het ondertreden van het achterbeen) waardoor het paard met de opgewekte impuls niet meer naar voren kan en die dus steeds meer naar boven toe gaat gebruiken, waardoor passage ontstaat. Je kunt passage en piaffe dus ook aanleren zonder zweep, als je een paard hebt met talent daarvoor. Als hij weinig talent heeft wil het aantikken met de zweep wel helpen om iets aan te leren wat erop lijkt maar zal het nooit een echt mooie uitvoering worden.
Bij piaffe moeten de achterbenen nog verder onder het lichaam komen, dus dichterbij de voorbenen, waardoor het paard nog meer gaat zitten en bijna op de plaats blijft. Ik lees hier vaak dat de achterbenen gewicht over moeten nemen van de voorbenen, onderzoek heeft echter uitgewezen dat ze dat niet doen, ze komen alleen dichterbij de voorbenen waardoor het beeld veranderd, de gewichtsverdeling niet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:51

Nistria schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat passage een 'voorwaarste gang' is. Ik bedoel dat je voorwaarts naar de passage moet ipv door terug te nemen; is dat zo?? Ik dacht het wel maar ik zie velen (en ik doe het zelf ook snel) een passage rijden door het paard terug te verzamelen. Wat is nou de juiste manier??

Ligt denk ik een beetje aan het paard. Als een paard van nature erg groot beweegt is het volgens mij niet te doen om hem voorwaarts in de passage te rijden. Met en wat kleiner bewegend paard wekt het wel fijn vind ik.
Maar zoals alles in de dressuur er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:56

Het probleem wat je krijgt als je in passage geen voorwaartse drang hebt, is dat je er dan niet meteen de 1e pas eruit kan komen naar een gewone draf. Bovendien heb je dezelfde aktiviteit nodig om tot een correcte piaffe te kunnen overgaan. Hierbij moet het paard gaan zitten, dus met de achterhand eronder komen. Dit kan nooit correct gaan zonder de drang naar voren. Anders wordt het gewicht/balans verkeerd aangesproken.

Ik had dat in eerste instantie ook met Tolstoi, met als probleem dat hij met het terugkomen naar piaffe ten eerst het gewicht te veel naar voren verlegde (met als gevolg dat hij met de voorbenen nauwelijks omhoog kwam) en ik vervolgens hem never nooit in dezelfde takt er meer uit kreeg naar passage/draf.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:36

Horseyfries, waar heb je die informatie vandaan, van dat het paard niet het gewicht van de voorhand haalt. Maar enkel meer zijn achterhand er onder zet.

Ik ben heel benieuw. Omdat anderen het weer anders zeggen.

O,ja is dat met een engels zadel gedaan. Of ook met andere zadels en rijstijlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 03:04

josien schreef:
Het laten optillen van de benen kun je makkelijk leren. Je leert het paard zijn been op te tillen als je die met de zweep aan raakt.

Dus je tikt met de zweep op zijn been. Doet hij hem omhoog dan belonen. Reageerd hij niet. Kriebelen met de zweep op het been. Dus net als of je zweep een vlieg is. Om die vlieg weg te jagen zou hij zijn been optillen. Belonen maar weer. Na regelmatig dit te oefenen hoef je de zweep alleen er maar naar te wijzen.

Dat trucje ken ik ook, maar ik geloof toch echt niet dat je er een paard mee in de passage of piaffe krijgt...

Vind het er meer 1 in de categorie 'hoe leer ik mijn paard een kunstje'.

Ik heb trouwens ooit een keer passage mogen doen op een paard dat het goed kon en dat is echt zo'n machtig gevoel!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:33

Citaat:
Dat trucje ken ik ook, maar ik geloof toch echt niet dat je er een paard mee in de passage of piaffe krijgt...

Vind het er meer 1 in de categorie 'hoe leer ik mijn paard een kunstje'.

Nee, natuurlijk zal een paard niet spontaan gaan piafferen of passageren als je zijn achterbenen toucheert. Toucheren doe je als ondersteuning bij het aanleren van de piaffe en passage.

Wat je met deze oefening doet is tweeledig: je leert het paard om de achterbenen onafhankelijk en op commando op te tillen zodat je daar later met hulp van een africhter vanaf de grond er ook onder het zadel profijt van hebt. Omdat het paard dan al vertrouwd is met het feit dat zijn achterbenen getoucheerd worden, zal het zich eerder ontspannen (zeker als je er ook vanaf ht beginstemcommando's aan koppelt n die ook ondr het zadel gebruikt) en verminder je bovendien de kans op uitslaan... (ook prettig trouwens).
Het andere doel is de versterking van de achterhand. Het meeste effect bereik je hiermee als je het paard het achterbeen langer dan een paar seconden omhoog kunt laten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:42

Abby, je kunt hulpmiddelen gebruiken bij het aanleren van nieuwe dingen, maar dan alleen als hulpmiddel om te helpen de eigenlijke hulp te leren, als versterking dus. Het doel is natuurlijk zonder stok.
Langer dan een paar seconden is erg lang, een paard is toch geen flamingo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:44

Katja"]
[quote="Nistria schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat passage een 'voorwaarste gang' is. Ik bedoel dat je voorwaarts naar de passage moet ipv door terug te nemen; is dat zo?? Ik dacht het wel maar ik zie velen (en ik doe het zelf ook snel) een passage rijden door het paard terug te verzamelen. Wat is nou de juiste manier??

Ligt denk ik een beetje aan het paard. Als een paard van nature erg groot beweegt is het volgens mij niet te doen om hem voorwaarts in de passage te rijden. Met en wat kleiner bewegend paard wekt het wel fijn vind ik.
Maar zoals alles in de dressuur er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
[/quote]
Met voorwaarts wordt denk ik de voorwaartse drang bedoelt, zonder dat kom je nooit in Rome.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:49

abby schreef:
Lees het boek van Hinrichs eens over dit onderwerp. Daarin noemt hij wel vier of vijf manieren om te komen tot een goede passage en piaffe. Overigens: bij een goede piaffe wordt de voet opgetilt tot maximaal de kroonrand en de kogel van het standbeen. Worden de benen hoger opgetrokken dan duidt dat op niet voldoende draagkracht van de achterhand (aldus Hinrichs).

In art 415 van het proevenboekje van de ZZGP staat:
2. In principe moet de toon vd hoef van het opgeheven voorbeen ter hoogte komen van het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen.
De toon vd hoef van het opgeheven achterbeen komt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen.

Dus bij een correcte piaffe volgens het proevenboekje heeft de achterhand niet voldoende draagkracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:55

Nistria, in het proevenboek van ZZGP wordt een onderscheid gemaakt tussen het voor- en het achterbeen, Hinrichs doet dat niet, dat is het verschil.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:07

Lovely schreef:
Citaat:
Abby, je kunt hulpmiddelen gebruiken bij het aanleren van nieuwe dingen, maar dan alleen als hulpmiddel om te helpen de eigenlijke hulp te leren, als versterking dus. Het doel is natuurlijk zonder stok.
Langer dan een paar seconden is erg lang, een paard is toch geen flamingo??

Natuurlijk rij je later een passage of piaffe zonder hulp vanaf de grond of een stokje, ik beweer toch niet anders (of ben ik iets onduidelijk geweest in mijn schrijven op dat punt?).

Wat betreft het flamingo-effect... ik las ergens iets over 9 seconden. Dat heeft dan te maken met de effecten op spierspanning en ontspanning. Betreffende tekst heb ik niet hier (wederom van Hinrichs overigens), maar thuis en is gestoeld op bevindingen van fysiotherapeuten.

Overigens... ik zag laatst een trainingsvideo van Luis Calderon (Spaans)en die doet hetzelfde met het voorbeen om dat te versterken. Overigens laat hij het paard daarbij ook een keertwending maken waarbij het paard dus op een voorbeen steunt en het andere been horizontaal houdt. Gaat mij wat ver...

Op het wel of niet onderscheid maken tussen voor- en achterbenen door Hinrichs kom ik ook terug. Maar: ik zie vaak paarden (ook in ZZGP...) die met de toon van het achterbeen nauwelijks van de grond komen (en ook onregelmatig in ritme zijn). Voor die paarden is artikel 415 lid 2 dan wel heel ambitieus gesteld als dat getoond moet worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:17

josien schreef:
Horseyfries, waar heb je die informatie vandaan, van dat het paard niet het gewicht van de voorhand haalt. Maar enkel meer zijn achterhand er onder zet.

Ik ben heel benieuw. Omdat anderen het weer anders zeggen.

O,ja is dat met een engels zadel gedaan. Of ook met andere zadels en rijstijlen.

Het onderzoek is in Utrecht gedaan met o.a. paarden van Tineke Bartels.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:04

Bedankt Horseyfries.
Het onderzoek is dan zeker met allemaal internationale dressuur ruiters en hun paarden gedaan.