Welk bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:47

Volgens mij zijn mini's helemaal niet om op te rijden.
Maar er kan nooit een ervaren kind op zitten want zolang kinderen klein genoeg zijn om er op te passen kwa lengte en gewicht, hebben die kinderen vaak gewoon helemaal geen controle over hun armen en benen.

Voor je pony is het dus alleen maar eerlijk om zo'n kind geen teugel te geven die in contact staat met het bit. Zou zelf de teugels gewoon vastmaken aan het halster.
Uiteraard laat je zo'n combinatie niet 'vrij rijden', maar houd je de pony ten aller tijde aan een geleidelijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 10:20

haha, ze kan heel goed rijden hoor, het enige wat ze nog moet leren is de teugels stil te houden met draven en sturen enz. en ze is prima onder het zadel hoor, en ze past er ook prima op :)

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:15

Jaa ik zou ook bitloos proberen maar je had al een oplossing :D

et97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:59

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:13

Nou? Al een ander soort bit geprobeerd?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:44

ja, hebben gister toevallig eerst een dunner bitje geprobeerd, enkelgebroken, omdat we die nog hadden liggen, en de vorige was ook erg dik, dus kon ze haar mond haast niet dichtdoen. Met een enkel gebroken bitje van gister die dunner was, gaat het iets beter, maar meer niet . ze wil nog steeds soms de lucht in gaan bij het sturen. Vanavond gaan ze toevalilg bitloos proberen! :)

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:47

Ben benieuwd! :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:42

Een paard dat heel gevoelig reageert op het bit, reageert waarschijnlijk ook heel gevoelig op druk op de neus. Dus bitloos lijkt mij niet direct de oplossing, is namelijk zeker niet per definitie vriendelijker voor het paard.
Met betrekking tot een ongebroken bit: ik ben daar ook eens voor naar een ruitersportzaak gegaan omdat mij dat werd geadviseerd door een stalgenootje, maar in de ruitershop vertelden ze mij dat dit zeker niet vriendelijker is omdat het minder flexibel is en dat het in principe gewoon een stang is.
Mijn paard loopt nu op een dubbelgebroken trensje die niet te dik is (ivm weinig ruimte in de mond). Ik zou je datzelfde aanraden en vervolgens natuurlijk lessen voor de ruiter om de handen stil te leren houden. Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:40

Kijk ook eens naar de ruimte in de mond, omdat je zegt dat een dunner bit ietsjes beter gaat.
Misschien is er wel geen ruimte voor een bit (minder dan 0.8 cm) Ga maar na dat een 'gewoon' paard meestal maar 1.8 cm ruimte heeft en veeel groter is...
Je zou bitloos kunnen proberen door teugels onderaan een halster vast te maken. (maar ook bitloos moet je eerst aanleren, je kan dan echter wel kijken hoe haar reactie is.

succes!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:58

Ze hebben vandaag bitloos gereden! Ging super zeg! We gaan het nu even vaker doen..!

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:51

Gaat het bitloos rijden nog steeds goed?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:00

Ja het gaat erg goed! Ze hebben het nog niet heel vaak gedaan, want er zijn dingen tussen gekomen, ze hebben het nu 2 of 3 xgedaan! Ik laat er nog meer over horen! :)