Paard komt enorm heet na galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Paard komt enorm heet na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:01

Je paard heeft gewoon energie over na een oppepperend stukje om het even zo te zeggen.
Zorg ervoor da tje lekker bezig bent in de draf en stap. Voltes, gebroken lijnen, stukjes wijken,
schouder binnenwaarts, verruimen, terugnemen, halthouden etc. veel succes! :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:42

loveidefix schreef:
merrieveulen schreef:
rijd na de galop gelijk door met een halve ophouding in je zit (NIET in teugels!!!), rijd veel wendingen en hou je paard alert. bij weglopen; gelijk terug naar de halve ophouding vanuit je zit/ lijf. train dit ook in stap en draf bij het losrijden, dat ze goed aan je zit blijft.

controleer bij jezelf ook of je voor en na de galop dezelfde zit houdt. goed kans dat je na de galop met een meer gesloten zit rijdt, of spanning in je binnendijbenen/ billen. laat dat los en masseer de rug met je zit terug naar een rustig ritme.

Ik denk eerlijk gezecht niet dat een paard dat net onder het zadel is ook maar iets begrijpt van een ophouding met je zit :(:) :P
Gewoon met zn neus tegen de bakrand zetten als hij niet luisteren wil. Hierna kun je het gaan verfijnen en naar ophouding toe werken maar dit gaat nu dus echt nog niet werken lijkt mij zo

het zal je verbazen, eerlijk. als je hulpen kloppen zijn deze logisch voor een paard. dat in combinatie met een goede voorbereiding vanaf de grond maakt dat je simpelweg kunt wegrijden. Dat is waarom de juiste hulpen zijn zoals ze zijn, gaan hand in hand met de natuur van het paard. een goed gereden ophouding is duidelijk voor een paard. verschil maakt of het paard ernaar wil luisteren of niet.
voor een paard is het bijvoorbeeld ook logisch om te buigen om je binnenbeen, mits die hulp klopt. of dat je met een been meer naar achteren leggen de achterhand aanspreekt. helaas wordt deze natuurlijke manier van reageren vaak eerst afgeleerd. maar goed het zit erin, dus is het ook terug aan te leren.

de laatste pony die ik ingereden heb deed bij de tweede keer erop een schouderbinnenwaarts, doodeenvoudig omdat ik deze vanaf de grond had voorbereid en omdat de zithulpen klopten.
hulpen als aanschoppen met je benen en trekken aan de teugels snapt een paard van nature niet. het besturen van het lichaam wel, dit hoeven ze niet te leren, enkel te gehoorzamen. In wezen moet je niet meer of minder doen dan je hulpen vanaf de grond vertalen naar ohz. dit is allemaal een kwestie van logisch nadenken. en uiteraard moet je voorbereiding vanaf de grond ook gewoon kloppen, longeerwerk etc.
ga maar eens kijken hoe paarden in een groep met elkaar omgaan, dat is niet willekeurig. de dominante dieren kunnen de minder dominante dieren ook aansturen. vertaal dat naar je eigen hulpen en voilá.

Silkaay

Re: Paard komt enorm heet na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 12:25

Nogmaals, het gaat hier om een 19jarige merrie. Niet om een pas ingereden groen paardje :)

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:19

Kleine volte's zijn mijn redding, ojha, ik pak mijn buitenteugel iets strakker binnenteugel is mijn stelling.