over buitenschouder wegvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Re: over buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:59

Het gaat er niet om dat mensen het hier er niet mee eens zijn.
Het gaat er vooral om dat je op dit moment vooral symptoom bestrijding hebt gedaan.
Oké, je paard doet het nu niet en op dit moment heeft het goed geholpen.
Maar als jij niet zorgt dat je je paard aan de buitenkant meer opsluit, gaat hij zo weer over die buiten schouder weg vallen.
Dat is geen uitproberen, dat is gebruik maken van de ruimte die jij hem geeft. ;)

En natuurlijk. Ik trek mijn paard ook wel eens om, als ze er echt een potje van maakt. Denk dat iedereen wel eens iets doet, wat eigenlijk niet hoort.
Maar in je gewone rijden, moet je gewoon goed opletten dat je hem aan de buitenkant goed opsluit als je een bocht maakt en hem geen ruimte geeft om over die schouder te vallen.

Trekken is over het algemeen maar een tijdelijke oplossing. Geen blijvende ;)
Dat is wat mensen je proberen te leren.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:02

ik snap dat de buitenteugel begrenst, ben daar ook mee bezig. Bedankt voor je uitleg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:24

phormicola schreef:
Ik denk niet dat een paard je uitprobeerd door over de buitenschouder te vallen ;) Wat aannemelijker is, is dat je moeder dit wel goed op kon vangen en jij dit nog moet leren.

Of dat d'r moeder rechter zat. Ik heb ook een paard dat rechtsom over de linkerschouder valt. Dat ligt aan scheefheid bij het paard én bij mij. Ik zit naar links (meer gewicht op linkerzitbeenknobbel) en als ik er goed op let dat ik mijn gewicht rechter maak, dus meer gewicht op de rechterzitbeenknobbel, wendt mijn paard ook meteen veel makkelijker.

Als je paard bij je moeder wel netjes rechtsom wendt moet je niet de fout bij je paard zoeken maar bij jezelf, bij jouw eigen houding. Laat jezelf eens filmen en kijk dan naar wat er anders uitziet dan wanneer je moeder een wending stuurt op dat paard.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:31

koper: hij deed het op een gegeven moment op beiden kanten. Eerst alleen rechtsom, toen ook linksom. Scheef naar beiden kanten kan ik toch niet zijn? Maar nogmaals, hij doet het nu niet meer sinds ik hem even heb gecorrigeerd zoals de lesgeefster zei. Heb er geen problemen meer mee gehad gelukkig. Maar kan best dat ik beetje scheef ben, volgens mij is niemand recht gebouwd denk ik?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:38

Als je gaat hupercorrigeren zou je zomaar naar de andere kant kunnen inknikken natuurlijk. Ik vind in ieder geval de tip die je van de lesgever gekregen hebt nogal bruut, respectloos naar het paard en zonde van je geld. Neem dan les bij iemand die het wat handiger aanpakt, en die je ook vertelt waaróm het paard zo doet in plaats van een symptoom te bestrijden.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 16:27

@Koper: nogmaals: probleem is opgelost op een voor mij prima werkende manier. Dank je voor het meedenken. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:02

mooi dat het is opgelost, maar de manier waarop vind ook ik respectloos en oneerlijk. je kunt op die manier van het bit een behoorlijk dwangmiddel maken. dat is niet de bedoeling ervan, en getuigt ook zeker niet van rijkunst. ik twijfel ook ernstig aan de kwaliteiten van de instructie als dergelijke kleinigheden op zo'n manier worden opgelost.

nogmaals, ik vind het fijn voor jou dat je verder kunt, maar blijf wel nadenken wat eerlijk is en wat niet. een paard probeert uit, dit hoort hij te doen. immers, er zit iemand op die hem vertellen wil wat hij moet doen, geef hem een goede reden ervoor. in dit geval is de reden geworden 'omdat je hem anders pijn doet'. terwijl het zo hoort te zijn dat het paard jou de moeite waard vindt om zijn best voor te doen. twee totaal verschillende dingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:33

dennisvlieg schreef:
@Koper: nogmaals: probleem is opgelost op een voor mij prima werkende manier. Dank je voor het meedenken. :)

Ik denk niet met jou mee maar met je paard :Y) Jij bent aan je profiel te zien een puberjoch, hopelijk groei je nog over de zienswijze en gedrag heen. Heb alleen erg met je rijdier te doen.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:53

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 18:12

Welia, dank je voor het nuttige filmpje.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:53

Welia, is een heel mooi filmpje.
Interessant.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:55

Ze heeft wel meer filmpjes op youtube staan. Ik vind ze allemaal erg praktisch. :D