Changement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Changement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:02

Met een balk leren ze het idd vaak in 2en.
Springpaarden moeten alleen in het ritme wisselen dus of ze achter wat na zijn is niet erg.

Leer je paard vanaf het begin aan om te wachten met wisselen tot je de hulp geeft.
Dus tijdens een spanningsmoment niet wisselen.
Rij ook gewoon contra en doe je voorbereiding ook zonder te wisselen.
Om op het juiste moment de hulp te geven:geef voordat je de hulp voor de wissel geeft met je oude buitenbeen in de tact vd galop 2x been,zonder weg te rijden.
Dan wordt het oude buitenachterbeen vlugger en wisselt hij makkelijker en is je timing ook makkelijker.
Dus:1,2 en dan je hulp.En net als abacab zegt: hij moet wel echt vlug aan het been zijn.
En dan hebben we het niet over hard naar voren gaan op het been maar juist vlug/sneller willen worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:57

Vandaag toch nog gereden, ondanks warmte en hengstigheid.
We waren vandaag nogal aan het prutsen, dus ook niet veel aan de wissels gedaan.
Sjol is 2 x per week aan het werk (pensionado/recreatie pony zijn heeft zo zijn voordelen),
als er gereden wordt is dat ca 20 minuten, mennen doen we wel een uurtje.
Conditoneel en qua kracht etc. is ze nog in opbouw. (na 3 jaar zo ongeveer niets doen)

Maar voor het idee en omdat ik camera meehad, toch een poginkje gedaan (en er snel weer mee gestopt).
Hier meer dan halve drafpas, dat is duidelijk en ik hopeloos te laat :o :').
Ben er ook niet mee verder gegaan, omdat het vandaag toch niet zo denderend ging.

http://www.youtube.com/watch?v=m5Rd9wXaJyA

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:11

Waarom wil je perse een wissel uit die pony?
Je overgangen kunnen een stuk netter ze rolt uit de draf je handen zijn onrustig je zit is ook niet netjes je binnen been ligt wat na achter en de pony rolt als een kunstje met een halfve pas weer terug de galop in. Ik zie nergens in de buurt van die wissel voorbereiding of ontspanning en nergens verzameling.

Ik vind de contra ook nog niet heel goed gaan. Probeer eerst balans te houden in de contra op de lange zeide door in contra paard verzamelen iets toe rijden en recht zetten binnen hand iets omhoog buiten been na achter en even daar houden. Maar ga eerst oeffenen op het schakelen en het sluiten van je paard in de galop.

Over een balk kan je beter niet doen. Dan krijg je hem in 2 delen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:13

het is altijd jammer dat men vaak laat met changementen begint. vaak is het t gemakkelijkst aan te leren bij jonge paarden / pony's die door het verplaatsen van je gewicht alleen al de 'goede' galop opzoeken. het belangrijkste is dat je pony goed het onderscheid leert tussen de hulpen. Eenvoudige gallopwissels dus (tot in den treuren) net zolang je merkt dat dat goed bevestigd is. Dan begin je aan zijn 'Moeilijkere' galopkant in contra en laat m overspringen. dat zal hij gemakkelijker doen omdat ie de makkelijkere kanr opzoekt. Wees duidelijk in hulpen (maak ze groot) later kan je ze weer kleiner maken. Denk eraan: een scheve pony kan geen goede wissels springen. wees niet te bang om t gewoon te proberen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 00:02

WSW. Verzameling kan ze momenteel nog niet, heeft ze de kracht niet voor.
Binnenbeen ligt naar achter aangezien we daar in contra zaten, als ik hem dan naar voren leg gaat ze ook niet door in de galop waar ze in zat.
Been naar voor is voor haar einde galop, dus draf, mede reden waarom ze uit galop rolt.
(voor de oplettende kijker) en ik ben te laat met nieuwe binnenbeen omdat ik aan het twijfelen ben.
Reden waarom ze ook dan weer doorrolt.

Het probleem is dus ook dat ze denkt dat ze weet wat ze moet doen en dus bijna altijd drafpas er tussen heeft zitten. (normaliter minder dan hier)
Dus dat het een kunstje is voor haar is dus nou net mijn probleem, vandaar dit topic.
Met verzameling hadden we jaren geleden (ze is er al vanaf januari 2009 dressuurmatig tussen uit), hetzelfde probleem,
zoals jij het noemt "kunstje" (Sjol denkt dat dit de bedoeling is, heel braaf paard dus eigenlijk),
echter toen sprong ze hem van rechts naar links ,85% van de keren, wel in enen ook op een lange zijde
(toen kon ze uiteraard prima verzamelen etc. want werd normaal getraind),
andere kant op (uiteraard onze slechte kant op, moge duidelijk zijn, ging toen ook al miserabel, zeg... 40 % in enen 60 % met draf ertussen).
Met springen sprong ze hem trouwens meestal weer wel braaf beide kanten op _O-

En waarom een wissel erop? Waarom niet?

Babootje, inderdaad, gewoon proberen.
Bij paard nr 2 uiteraard niet zelfde fout gemaakt en die heeft van begin af aan al af en toe wissel gesprongen.
Sjol is ook gewoon proberen, is geen stresskip, is braaf paard, dat vrolijk alle idioterie van haar baas blij aanvaard,
van paardenvoetbal, behendigheid tot mislukte wissels aan toe, als Sjol het er niet mee eens is, ben ik de eerste die
het weet aangezien Sjol dat niet onder stoelen of banken steekt en we elkaar al even kennen.
Eenvoudige kan ze keurig maken (vanavond niet, want was wegens hengstigheid niet echt voor het been en hoe
meer je gaat prutsen, hoe meer ze dan terug komt en dan kan ik ze niet meer van galop naar stap rijden).

Uiteraard baal ik dat er niet eerder een wissel op is gezet, maar ja, 1e paard en iedereen riep, waarom een wissel erop??
Heb je helemaal niet nodig....dus luister je.. (nu dus niet meer)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:13

Bij twijfel moet je ook geen wissel rijden.. Voorbereiden en nog een voor bereiden.

Je geeft aan dat je paard niet kan verzamelen en dus niet goed met gedragen kracht kan lopen..
Hoe wil je hier dan een wissel uit krijgen? En waarom? wat heeft het voor meer waarden dat jou paard een changement springt?? Mijn paard kan ook alles van het ZZL.. een goede piaffe wil ik er ook wel uit rijden een goed gesloten pirouette zou fijn zijn. Maar daar is ze nog niet sterk genoeg voor dus gaat dat gewoon nog niet. Hoe graag ik dat ook zou willen... En dat kan wel aan de hand met kunstjes of het 65x herhalen en dat het op gelukt gaat lukken, maar dat is niet de bedoeling... Ga je paard eerst sterk maken en ga zelf goed op alle punten letten bereid je paard voor op een wissel en als het je niet uitmaakt dat ze hem in 2 delen gaat springen kan kan je dat over een balk doen. En dan gewoon op de hoefslag en NIET op de diogonaal aangezien de kans dan groot is dat ze vooruit gaat denken en je straks gehaastte en rommelige changementen krijgt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 01:54

interessant topic! ik heb goede tips voorbij zien komen die ik zelf ook eens ga testen :)

Ik heb het mijn pony in eerste instantie geleerd met een balk op de ac lijn (tussen B en E) en dan steeds achten rijden, maar ik vond dit uiteindelijk toch niet zo fijn werken. Ze werd wat rennerig van de balk, ze wist wat er ging komen en viel vaak helemaal uit elkaar daarbij.

Wat ik toen heb gedaan is steeds van hand veranderen dmv een rechts- of linksomkeert. dan heb je een vrij recht stuk na de korte bocht en in dat rechte stuk stel ik mijn pony eerst recht, vervolgens neem ik de nieuwe stelling aan (bijvoorbeeld bij een rechtsomkeert; ik draai de bocht goed om mijn binnenbeen heen en buitenbeen duidelijk achter de singel, ik stel haar recht op het rechte stuk, dan langzaam mijn pony naar links laten kijken en dan in de nieuwe hoek een kleine ophouding en mijn rechterbeen achter de singel drukken)

Daarnaast heb ik ook veel stap - galop geoefend en dat vooral op de binnenhoefslag en ook bijvoorbeeld vanuit stap aanspringen in contragalop, zodat ze gaat begrijpen wat mijn buitenbeen betekent (en natuurlijk de andere hulpen)

Nu ze dat eenmaal snapt tik ik haar tijdens de wissel soms even bij op haar buitenhand (nieuwe binnenhand. als je van de linker naar de rechtergalop gaat dan tik ik haar op rechts bij, zodat ze daar net even wat actiever gaat worden en wat meer sprong gaat maken)

Verder wissel ik het rijden heel veel af. Soms ben ik echt een half uur lang de wissels aan het oefenen en stuur ik haar op allerlei manieren de bak door, dan wil ik niet stoppen tot we weer een stapje verder zijn en we echt weer wat meer bevestiging hebben, maar dan kan ik gerust daarna een aantal trainingen helemaal geen wissels rijden, of soms maar een enkele om haar bij de les te houden. Na de wissels en tussendoor doe ik ook vaak oefeningen die ze wel goed kan, als 'beloning', zodat het niet alleen maar moeilijk en onbevestigd is.

Succes in ieder geval, ik blijf dit topic even volgen. :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:34

Voor het rijden van een wissel heb je in het filmpje veel te weinig sprong.
Ze moet eerst meer op het achterbeen en verzamelen.
Daarbij is je hulp niet duidelijk,je moet meer gaan zitten en de hulp groter maken eventueel met een tikje erbij.
Ik zie ook geen voorbereiding waarbij je je paard sneller maakt.
Na zo'n wissel rij ik ook niet door,ik ga direct naar de stap en terug naar de contra.
Als je doorrijdt bevestig je deze wissel.
Eerst weer sterk en vlug maken dus.
En ik leer ze nooit in de hoek wisselen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:56

Ik ben blij dat je een flilmpje hebt geplaatst want dat maakt alles ineens helemaal duidelijk.

De basisafrichten van je pony is niet in orde
1. je pony is niet nageeflijk Hierdoor gaat je pony niet over de rug en dat is te zien door het ge-rock met het hoofd in de galop. Een paard dat zijn rug niet los laat kan nooit correct over de benen gaan omdat het de energie niet van achter naar voren laat doorstromen.
2. je pony is niet voorwaarts en traag. De galop is een 4-tact. Daardoor is het onmogelijk een goed gesprongen wissel te maken en zullen alle wissels nagesprongen zijn. Je pony zal veel flitsender moeten worden in het achterbeen en moet leren dragen ipv stuwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:11

Om een wissel te rijden hoeft je paard niet verzameld en zelfs niet nageeflijk te zijn. (Ook springpaarden springen wissels in het parcours) Wel moet ie aan het been zijn met voldoende voorwaartse drang.
Om een paard naar beide kanten goed te laten omspringen moet het wel rechtgericht gereden zijn.
Omdat we ook springen zijn we met onze pony snel met wissels begonnen. Als je tijdens het springparcours goed kijkt waar je naar toe gaat, wisselt hij eigenlijk vanzelf al.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:17

Maar om een wissel mooi van achteruit en bergop te springen heb je wel nageeflijkheid nodig.
We hebben het hier over een wissel en niet over veranderen galop.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:30

Babootje schreef:
Om een wissel te rijden hoeft je paard niet verzameld en zelfs niet nageeflijk te zijn. (Ook springpaarden springen wissels in het parcours) Wel moet ie aan het been zijn met voldoende voorwaartse drang.
Om een paard naar beide kanten goed te laten omspringen moet het wel rechtgericht gereden zijn.

Maar de pony uit het filmpje heeft geen voorwaartse drang en een 4-tact galop. Met een 4-tact galop kun je nooit een goede wissel maken, vandaar ook die soort van draf huppel tussendoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:15

Zal nog een keer camera meenmenen als ze niet hengstig is, scheelt al bakken in haar voorwaarts en aan het been zijn
en dus in de aanleuning.
Niet dat ze dan ineens verzameld kan lopen, dat is natuurlijk onzin.
Hoofd op en neer is probleem van niet voorwaarts zijn en achter niet sterk genoeg.

Galop is altijd en zal altijd haar slechtste gang zijn en blijven.
Zelfs in de endurance, hoefde je bij haar niet met galop aan te komen,
deden alleen af en toe stukje galop om even andere houding te zoeken.
Recht is ze momenteel ook niet, is ze wel geweest, rechter galop is ze scheef.
Ze is al wel weer rechter dan ze was na 3 jaar weidepaard uithangen.

Ik hoef niet zo nodig bergop een perfect dressuurmatige wissel met Sjol te springen,
Maar aangezien Sjol als je er een 8 jarige of 10 jarig op zet (eentje die niet zo goed kan rijden) en zegt,
galopeer een grote 8, ze gewoon omspringt op het midden. :(
Was ook de reden dat ik dacht, als je het dan kan, kan je het ook met mij! (niet dus :') )

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:54

Dan vrees ik dat jij zelf te moeilijk doet en veel te veel hulpen geeft waar je pony niet zo veel van begrijpt.
Een groen ruitertje beweegd met het lichaam netjes in de lijn van de 8 mee. Je pony zal dan gewoon haar nieuwe balans gaan zoeken dmv om te springen [mits ze actief genoeg is, anders maakt ze een drafpas].

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:57

Voor dat wat jij zegt ben ik namelijk ook bang, vandaar dit topic, hoop op tips.
Aangezien Sjol ze dus fysiek in principe best kan springen (ondanks ons krabbel galopje).

Als ik Sjol weer half uur normaal kan rijden ga ik weer lessen, maar daar zijn we nog niet.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:03

Het gaat met de mijne steeds beter, we hebben ontdekt dat het probleem lag aan het plakken op mijn nieuwe binnenbeen. Daarop moet ik ze net wat scherper hebben en dan springt ze goed. Ik moet meer naar achteren gaan zitten en blijven zitten, ik wil nog teveel met de wissel 'mee' gaan zitten en iets voorover vallen. Het gaat nog altijd niet altijd even perfect, maar als we nog wat oefenen denk ik dat het wel goed gaat komen. *\o/*