Pony kauwt wel héél erg op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:44

Wow :wow:

Heb je er al een tandarts naar laten kijken? Misschien heeft hij last van zijn tanden ofzo. Ook kan een tandarts misschien een oplossing hebben.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:45

wellicht is het een optie een massief bit te nemen, dit is zo te zien een holle. Bijvoorbeeld een k&k (de turnado heb je ook in rvs, mocht je daar de voorkeur aan geven, oa te koop bij ooteman en agradi en is niet al te duur)

Ook zou ik misschien ter controle eens de tandarts laten komen.

Trouwens is er niets mis met een hackemore. Het bit is zo vriendelijk als de ruiter ermee omgaat. Ik zou, nadat de tandarts uitsluitsel heeft gegeven, deze zeker ook als optie houden.
Laatst bijgewerkt door jammerr op 08-08-12 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:46

TS, welk paard is volgens jou niet sterk? Op kracht verlies je van ieder paard.. daarom doen we iets wat opvoeden heet. Dat ie te sterk zou zijn voor bitloos is daarom ook flauwekul. Die graad van luisteren moet je sowieso hebben wil je wedstrijden gaan rijden(al vind ik het sowieso een must).
Probeer het eens.
En daarnaast dan eens gaan kijken hoe en waarom ie zo erg op het bit kauwt.

Lecreuset: Dat is een hackemore, geen bit. Gewoon een bitloze optoming. Maar geen optoming waar ik als eerste voor zou kiezen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 17:50

De dierenarts komt toch volgende week alweer.. hij kijkt zijn tanden dan wel even na..

Bitloos rijden staat me niet zo aan.. meneer wil wel vaker eens op de loop gaan..
Heb ook even geen geld voor een fijn bitloos hoofdstel. zoals eerder vermeld heeft Zolar last van maanblindheid.. die behandeling kost om de 2 weken 38,- voor zalf etc.. :S
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 08-08-12 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Re: Pony kauwt wel héél erg op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:50

En daarbij mag je geen wedstrijden starten zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:55

Dacht dat ie van mij erg op het bit kauwde :+

En wat is er moeilijk aan om te lezen dat TS niet bitloos wil rijden? Snap dat er heel veel mensen fan van zijn. Maar er zijn ook mensen die duidelijk wel met bit willen rijden. Waaronder ik.

Helaas kan ik je geen tip geven TS. Ik weet wel dat mijn paard haar bit niet doorkauwd en ik rij met een shank. Dus dat is al helemaal geen optie om dressuur mee te rijden.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:03

Met een massief (stalen, rvs) bit moet je hier geen last meer van hebben. Je gebruikt nu een holle en waarschijnlijk aluminium. Je kan er een gewone of dubbel gebroken trens inhangen.
Misschien moet je ook voor de zekerheid de maat van z'n mond nameten, als het bit echt goed past zou hij er niet op moeten kunnen bijten, als het bit te groot is kan het verschuiven en kan hij er op knagen. Of er moet echt iets heel erg raars met zijn tanden zijn....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:18

love_western schreef:

En wat is er moeilijk aan om te lezen dat TS niet bitloos wil rijden? Snap dat er heel veel mensen fan van zijn. Maar er zijn ook mensen die duidelijk wel met bit willen rijden. Waaronder ik.

Helaas kan ik je geen tip geven TS. Ik weet wel dat mijn paard haar bit niet doorkauwd en ik rij met een shank. Dus dat is al helemaal geen optie om dressuur mee te rijden.

Oja sorry, ik was even vergeten dat er mensen zijn die hun paard niet willen verstaan.

_Amigo: Voordat je iets beweert, zoek dan ook even op of het klopt.

TS het probleem van op de loop gaan verandert niet met een andere optoming en ik vind rijtechnische problemen niet heel vreemd.. dit erge kauwen komt ergens vandaan.
Is je dierenarts ook daadwerkelijk paardentandarts dan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:24

Hoe bedoel je Air?
Als je druk geeft op de teugels trek je het riempje voor op de neus, komt er een hefboom in werking en het riempje onder drukt tegen de kin aan..

Ik wil ook niet bitloos rijden, maar dat betekend niet dat ik mijn paard niet wil verstaan hoor ;) Als ik zou willen kan ik vandaag nog overstappen naar bitloos, reageerd hij ook goed op.
maar omdat ik wedstrijden wil rijden, rijd ik mét bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:37

Air schreef:
love_western schreef:

Oja sorry, ik was even vergeten dat er mensen zijn die hun paard niet willen verstaan.

Bitje waar ik mee rij is vrij roestig. Daarom kauwt die van mij zo veel.
En ik versta mijn paard volledig, heeft niks met bit te maken. En daarbij gebruik ik de teugels nauwlijks, omdat ik bijna puur op mijn zit rij en op stemcommando's. Inprincipe kan ik hoofdstel zo uitgooien en kan ik alle oefeningen met haar doen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 20:18

Iedere dierenarts weet wat van paardentanden af.. zek unnen altijd in de mond kijken.. als er daadwerkelijk iets groots moet gebeuren, heb ik de tandarts snel gebeld. aangezien de dierenarts toch moet komen voor Zolar's oog en het been van een andere pony, heeft hij dit zo nagekeken ;)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:20

Als er iets uit komt heb je in ieder geval een oorzaak voor het probleem. Een massief bit is inderdaad ook een goede oplossing. Succes en laat even weten wat de uitkomst is!

@Air: TS vraagt hier een oplossing voor een probleem. Niet de zoveelste zinloze discussie over wel of geen bit en wel of niet kunnen rijden/opvoeden/begrijpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:01

Heb je dit probleem alleen met rijden of eigenlijk al direct als je het bit in doet? En neemt hij het bit goed aan? En met longeren end. Hoe reageert hij in z'n algemeen op het bit?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:03

hij reageert prima op het bit.. bij begint alleen al direct met bijten.. onder het longeren en het rijden.

hij had trouwens ook op het stang bit flink geknabbeld en die eens doorgebeten.. ik denk dat ik de rolletjes D- trens ga proberen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:14

Dan denk ik inderdaad gewoon wat experimenteren wat het paard prettig vindt. Mijn paard heeft het bit eigenlijk nooit geaccepteerd voor mijn gevoel, over ijverig bijten op het bit, staan ook heel wat krassen op maar is een massief bit dus niet door te bijten maar als nog geen prettig idee vindt ik, daarvoor had ik een dubbelgebroken kunststof bit maar die heeft ze stuk gebeten in 15 minuten. Maar kreeg vorige week de geniale ingeving dat ik eens een ongebroken kunststof bitje moest proberen en ze accepteert het heel goed, is een stuk rustiger en ontspannen. Dus voor haar heb ik hem denk ik wel gevonden. Dus ik zou verschillende materialen proberen en verschillende mondstukken. Voordeel bij die van mij is dat ze kunststof over het algemeen prettig vond ze nam namelijk het dubbelgebroken ook wel goed aan maar deze kon ze toch op een of andere manier met de tong tussen de tanden duwen en dit kan ze met een ongebroken niet dus dat is voor haar wel goed, daarnaast ligt ongebroken rustiger in de mond wat ze blijkbaar ook fijner vindt.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:28

ik ga deze week een rolletjes D-trens of Rolletjes KnevelTrens proberen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:34

Hopelijk wil hij die beter aannemen succes in ieder geval ik ben wel benieuwd hoe je paard er op reageert dus geef je een update. Hopelijk hoef je niet al te lang te zoeken ;)