Slofteugel, waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:09

De slofteugel is eigenlijk een extra lange teugel. Hij wordt tussen de voorbenen door aan de singel vastgemaakt en loopt dan via de bitringen naar de longeersingel. Met de slofteugel kunnen paarden hun hoofd eigenlijk te veel zijwaarts brengen en paarden gaan snel te diep lopen.

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:18

jeetje wat dan als je het doet met stang en trens en slof ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:39

tom19 schreef:
jeetje wat dan als je het doet met stang en trens en slof ?

Dan moet je twee teugels tussen je vingers en eentje tussen te tanden houden Haha!. Sommigen doen er eentje over hun hoofd, maar dat is heel vervelend als je er dan afvalt en je hebt ook nog een zweepje mee bijvoorbeeld.

Ach ja, de slofteugel.

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:53

ik ga het morgen meteen proberen bedankt voor de tip

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:57

Astragirl schreef:
Een slof verbergt je eigen fouten, maakt ze zelfs erger. Een paard dat gedwongen wordt, kan nooit natuurlijk en ontspannen lopen. Alleen in extreme gevallen kan correct gebruik goed helpen.

Helemaal mee eens, goed geformuleerd!

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:00

Stang,trens,slof,aansnoerneusriem met sperriempje,tiedeman en stoot teugel. Dan komt 'ie zeker weten nooit meer omhoog. Mischien een opzetje voor als hij achter het bit gaat? Scheve mond Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:46

Bedankt voor de tip, maar dat ga ik maar niet proberen Haha!.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 08:44

Toch stelt de topic maker een goede vraag. Waarom? Ik zou het niet weten. Maar een heel duidelijk antwoord is er hier nog niet op gekomen. In mijn ogen wordt het ding veel gebruikt om een paard zogenaamd mooi te laten lopen, in de krul. Het lijkt wel een hype. Want het paard loopt dan niet mooi en al helemaal niet correct(gewicht naar achter, in balans). Een correct getraind paard die werkelijk mooi loopt doet dat nagenoeg uitzichzelf omdat het paard dan het makkelijkste loopt met iemand op zijn rug. Dus ik blijf deze topic actueel vinden. Misschien is het handig om eens uit te leggen ergens hoe en waarom je een paard zo traint zodat het paard nagenoeg uitzichzelf aan de teugel loopt. Daar heb je met het rijden veel voordeel en minder stress aan beide kanten lijkt mij.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:37

Waarom gebruiken mensen een slof?

-Omdat ze niet kundig genoeg zijn om problemen op een andere manier op te lossen.
- Omdat dingen rijtechnisch oplossen nou eenmaal langer duurt en een slof direct "resultaat" geeft
-Omdat mensen vreselijk gefixeerd zijn op dat hoofd. Als het hoofd maar naar beneden is. Wat de achterhand doet is niet zo belangrijk als de kop maar goed zit.

Ik zeg het nou heel erg kort door de bocht hoor. Maar ik ben nu eenmaal geen fan van hulpteugels.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:49

Ik ben het helemaal met je eens, ik wil alleen nog even toevoegen dat men denkt dat ze sneller resultaat hebben. En ik denk dat veel mensen inderdaad teveel op het hoofd gericht zijn, de hype! Kennelijk denken ze dat de motor van voren zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:37

Gizzmo schreef:
Nou wil ik graag weten wat jullie er nou van vinden, al die hulpteugels enzo, en of jullie ook met een hulpteugel rijden en waarom *LOL*

Ik vind het gewoon erg leuk staan Clown Kijk maar naar de plaatjes in mijn profiel Tong uitsteken

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:49

De slofteugel..blijft een discussie!!

Toen mijn paard net terug kwam van training van het paardencentrum heb ik haar een week met slof gereden omdat me dat verteld was. Daarna heb ik hem nooit meer gebruikt omdat ik vond dat ik haar er mee zou verpesten. Persoonlijk ben ik er dus best wel op tegen. Als mijn paard op slot zit longeer ik hem of laat ik hem uitvliegen. Ik denk dat ik mijn slof in een jaar tijd een handvol heb gebruikt..en das eigenlijk al een handvol te veel.
Toch snap ik wel dat sommige ruiters de slof er bij pakken bij paarden die extreem sterk zijn, al helemaal als je de weg uit gaat. Want ook dan deed ik er wel eens een slof om, gewoon voor de extra controle. Maar hoe je de slof dan gebruikt maakt ook nogal een verschil. Rijd je hem in de krul, of span je em gewoon een beetje aan....Mij is altijd verteld de slof gelijk aan je gewone teugel te rijden en als het paard vervelend is, iets strakker, maar NOOIT in de krul.

Waarom ik denk dat mensen een slof gebruiken :

- paard is te sterk
- paard is stijf
- ruiter is idd te gefoccest op het hoofd..zolang het paard maar in de krul loopt is iedereen tevreden.
- ruiter zou niet weten hoe hij of zij het anders op moet lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:54

Het schijnt dat de Neerlandse top ook regelmatig met een slofteugel traint. Dat doen ze waarschijnlijk niet omdat die paarden te sterk of te stijf zijn. Daarom denk ik dus dat het voor iedereen verschillend is wanneer de slof uit de kast komt. Dan durf ik ook nog te denken dat dat sterk van het niveau afhankelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:03

Ik gebruik de slof ook wel eens.............................yeah kill me!!!

Bij jonge paarden die soms in de oefeningen het niet helemaal snappen en dan zich eruit drukken. Kan ik moeilijk lopen doen, maar met een keertje een slofje en het is over.

Geloof dat ik dat ding eens per jaar gebruik.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:04

Wanneer een slof op de juiste manier gebruikt wordt zie ik niet in waarom je het er niet even bij kunt gebruiken.
Ik gebruik de slof regelmatig wanneer ik mijn paard aan de longe zet. En ik weet zeker dat hij er niet slechter van geworden is, integendeel zelfs.

Ik heb een blessure aan mijn schouder die af en toe op gaat spelen, zelfs een gals water in je handen houden is dan nog te zwaar. En dan is zelfs het weerstand bieden al en zeer pijnlijke aangelegenheid.
Wanneer ik dan er een losse slof aanhang en die alleen op de momenten dat ik te veel pijn heb eventjes erbij pak om een kleine lichte hulp te geven, wordt mijn paard er echt niet slechter van. Zou ik heb continu aan een te strakke slof hebben, ja dan is het fout boel.
Maar een knappe jongen die dat op mijn paard voor elkaar krijgt want dat accepteerd mijn paard niet Knipoog Dan kun je of vrijwillig afstappen of hij zal je een handje helpen.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:31

Idd..je moet em op de juiste manier gebruiken, maar dat geldt wat mij betreft voor alle hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:38

Ik denk idd dat daar de discussie beter over kan gaan.
Het gebruik van de slof.

Alleen roepen er zoveel dat ze het goed kunnen, maar kijk bij itp en je krijgt soms echt het gevoel om iemand van zijn paard te rukken en ook eens vast te knopen in een onprettige houding met een stuk touw }>
Want dan heeft het niks met hulp te maken, maar met dwang.

Maar ik geloof dat iedereen het daar ook wel over eens was, na het 1001e topic Haha!

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:54

Voor elk hulpmiddel geld dat je er mee om moet kunnen gaan.Kan je dat niet vraag dan prof. hulp. Het heet niet voor niets HULPTEUGEL!!! Wat ik heel appart vind is dat iedereen zeurt over de slof maar niemand vind sporen zielig(zie topic over sporen)terwijl je daar ook lekker wat schade mee aan kan richten.

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:55

Voor elk hulpmiddel geld dat je er mee om moet kunnen gaan.Kan je dat niet vraag dan prof. hulp. Het heet niet voor niets HULPTEUGEL!!! Wat ik heel appart vind is dat iedereen zeurt over de slof maar niemand vind sporen zielig(zie topic over sporen)terwijl je daar ook lekker wat schade mee aan kan richten.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:03

Das ook een hulpmiddel..geld precies etzelfde voor toch..gebruik ze op de juiste manier.

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:26

Juist dus onder prof begeleiding kan je best wel een seen keer aan zo'n ding trekken en kijken of je er profijt van hebt.Want daar gaat het tenslotte allemaal over of niet soms?Laten we nou alsjeblieft voor een keerjte duidelijk zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:18

Op de juiste manier en als je er mee om kan gaan? Ok, ik ben van mening dat een slof makkelijk is en dat kan in mijn ogen nooit een goede reden zijn. Bovendien is het doel(in het algemeen) waar je naar toe
streeft, dus nageefllijk zijn, met een slof niet haalbaar. Al lijkt het natuurlijk wel zo, dat ben ik helemaal met jullie eens. Maar in werkelijkheid gebruikt het paard echt niet die spieren die het dier zal gebruiken als hij gereden zou worden naaar hetzelfde doel. Dus in mijn ogen zou ik persoonlijk niet tevreden kunnen zijn met een paard wat met behulp van in dit geval een slof(of andere hulpteugels) nageeflijk lijkt. Dat zegt mij niets ik zou me er denk ik een beetje onbehaaglijk bij voelen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Voor mijn gevoel zou ik me dan blij maken met iets wat ik dus voor mijn gevoel niet zelf doe, maar afdwing. Je kan ook echt verschil zien tussen paarden die nageeflijk gereden worden en paarden die gerden worden met een hulpteugel. Zelfs al gebruiken ze bv. op een wedstrijd de hulpteugel niet. En wanneer iemand goed met een slof kan rijden of omgaan..ik weet eigenlijk niet zo goed wat hier bedoeld wordt. Daarnaast denk ik dat een hulpteugels niet als dwangteugel gebruikt zou moeten worden. Een hulpteugel gebruik je in het midden van je training misschien even 10 minuten en daarna niet meer. Volgens mij gaat het op dit punt al vaak mis. Toch vind ik het jammer dat er zoveel gebruik gemaakt wordt van slofteugels terwijl het veel beter zonder kan en gaat!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:20

Lovely schreef:
Het schijnt dat de Neerlandse top ook regelmatig met een slofteugel traint. Dat doen ze waarschijnlijk niet omdat die paarden te sterk of te stijf zijn. Daarom denk ik dus dat het voor iedereen verschillend is wanneer de slof uit de kast komt. Dan durf ik ook nog te denken dat dat sterk van het niveau afhankelijk is.

So what, Lovely? De top gebruikt soms ook wel doping?

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:21

Dus jij beweert dat je op een wedstr.terr.de sloffers van de niet sloffers kan onderscheiden???? Dat wil ik zien.Heb je zelf wel eens met slof gereden? Als je een paard rijd dat zo vereden is door mensen die denken dat een paard door zagen,trekken,melken,geef het beestje maar een naam,"aan de teugel " te rijden is en daardoor van z'n langzalzeleven nooit niet meer naar beneden komt.Blijf je dan lieve woordjes tegen hem fluisteren of denk je dan stiekem als niemand kijkt hang ik er een keer een slof om om het het brave dier iets duidelijker te maken wat je van hem wil?Je kan natuurlijk altijd blijven zagen,trekken,hangen,melken of zo als zommige dat zo mooi zeggen VRAGEN!!! En de Top gebruikt doping? Maak dat maar eens hard dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:24

Mwah, alles moet zijn doel hebben volgens mij. Maar voor het krijgen van nageeflijkheid kan de slof een hulp zijn, maar niet het absolute middel. Met harken kom je er ook niet, dat is ook weer waar Haha!.