Pony reageert totaal niet op beenhulpen/aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

Re: radeloos :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:52

maar ik moet off, :(
vanavond half 8 ben ik er weer. en ga in de tussen tijd even wandelen met sarina

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:57

Ik krijg de indruk dat je je paard nu even helemaal niet meer leuk vindt, dus ik ga mee met het advies van Dreamybol: zo lang je geen les hebt maar even helemaal niet meer rijden. Als een gefrustreerde tante op je paard zitten heeft het verkeerde effect. Ga lekker lol met je knol hebben: poetsen, longeren, freestylen, wandelen aan de hand.

Er is trouwens niets mis mee om met sporen te rijden. Als je een stille beenligging hebt (dus niet schoppen!) kan het heel fijn werken, zowel voor ruiter als paard.

Edit: mooi, er gaat net gewandeld worden lees ik.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:05

Kun je haar niet vanaf de grond voorwaarts krijgen op je stem? Dus vrijlopen of longeren en dan alles wat je wilt aangeven met je stem, klakken met je tong.. Daar kun je de zweep of einde van je longeerlijn bij gebruiken, je hoeft haar niet vol te slaan, je kunt wel 'drijven' (vaak is het al genoeg om het touw of de zweep richting haar achterhand te bewegen). Doe je wel eens longeren/vrijlopen? Zo ja hoe reageert ze daarop? Als je met je lichaam voor haar hoofd komt stopt ze dan? En als je met je lichaam bv bij de achterhand komt, geeft ze dan gas?

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:08

zou het even laten rusten, als je gefrustreerd bent werkt het averechts !! proberen en zodra je mertk dat het niet gaat stoppen !! geef het de tijd niks forceren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:41

Heb je hier normaal gesproken in de lessen ook last mee? En hoe begeleid je instructeur/trice jouw daarin? Ik snap dat het heel vervelend is maar de fout ligt grotendeels toch bij jouw vrees ik. Je zegt dat je een tijdje met zweep gereden hebt en dit zo'n 2 weken hielp dan ben je toch niet consequent en duidelijk genoeg want normaal gezien moet je dit juist vrij snel weer kunnen afbouwen.
Maar inderdaad even niet rijden en zelf tot rust komen en straks met de lessen weer opbouwen mocht je instructeur/trice je niet voldoende begeleiden toch eens rond kijken voor iemand anders.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:47

Longeren! En dan vooral vooruit en nog meer vooruit! Dat hielp bij mij voor 90%! Daarnaast goed les nemen en zorgen dat je paard voorwaarts wordt ook tijdens het rijden. Ik stop pas met drijven als mijn paard op het tempo loopt hoe ik het wil. Beter eerst een grote hulp en daarna verfijnen. Wel belonen als hij het goed doet. Bij mij heeft het ook even geduurd maar nu wel met resultaat! Het basistempo moet hoger worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:00

In je profiel geef je aan dat je erg streng en consequent moet zijn bij je pony, hier is ook meteen je antwoord. Streng zijn is voor mij synoniem met eerlijk en elke keer precies hetzelfde doen. Jij doet dit niet, ene keer het ene en dan weer wat anders. Dus uithuilen en opnieuw beginnen voor zover je dit kunt, doe het met begeleiding en nooit, maar dan ook nooit je frustratie botvieren op je paard, dit is voor mij pure onkunde van de ruiter. Het kan echt nog wel goed komen maar steeds zwaarder geschut inzetten werkt meestal averechts, Sarina moet met plezier voor je willen werken en nu weet ze niet wat haar elke keer te wachten staat dus word ze onzeker(dus erg vervelend, zoals jij denkt) Mijn dochter heeft vorige week even op een paard van een vriendin gereden, paard was duidelijk niet gewend aan een consequente ruiter, na flink klieren en uitproberen was het klaar. Lopen is lopen en ho is ho, paard liet los en liep als een trein, volgende dag paard en vooral vriendin lesgegeven, ze zijn er nog niet maar de vriendin heeft nu heel duidelijk gezien dat het aan haar lag en dat is soms een flinke eyeopener, succes ermee.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:11

Tigra_ schreef:
Heb je hier normaal gesproken in de lessen ook last mee? En hoe begeleid je instructeur/trice jouw daarin? Ik snap dat het heel vervelend is maar de fout ligt grotendeels toch bij jouw vrees ik. Je zegt dat je een tijdje met zweep gereden hebt en dit zo'n 2 weken hielp dan ben je toch niet consequent en duidelijk genoeg want normaal gezien moet je dit juist vrij snel weer kunnen afbouwen.
Maar inderdaad even niet rijden en zelf tot rust komen en straks met de lessen weer opbouwen mocht je instructeur/trice je niet voldoende begeleiden toch eens rond kijken voor iemand anders.

nee op de manege is er niks aan de hand, het kan ook aan onze bak liggen. die loopt zwaar en ik kan me dan voorstellen dan je dan niet snel wil gaan lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:10

xsarinax schreef:
Tigra_ schreef:

nee op de manege is er niks aan de hand, het kan ook aan onze bak liggen. die loopt zwaar en ik kan me dan voorstellen dan je dan niet snel wil gaan lopen.

Kun je niet een paar lessen krijgen bij jezelf in de bak. Dat hij zwaar ligt kan een oorzaak zijn maar hoeft niet, kan ook zijn dat het op de manege spannender is en je paard daardoor frisser is net wanneer sommige paarden in het bos ook veel frisser zijn. Dus ik zou paar lesjes nemen bij de bak waar je zelf altijd in rijdt en kijken wat je instructeur er van zegt. Als de bak dermate zwaar ligt dat je paard zoveel moeite heeft vooruit te komen dan is het echt de overweging waard om of op zoek te gaan naar een betere bak of in het weiland gaan rijden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:16

Je opent zowat iedere dag een paar topics bij praktijkproblemen en vragen en alles. LES LES LES van een goede instructeur/instructrice is het antwoord!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:20

Reageert ze dan wel als je gewoon stuurt met je handen?
Mijn pony reageert namelijk ook niet als je stuurt met het been, maar ik vind dat wel handig.

Chantal1609

Re: Pony reageert totaal niet op beenhulpen/aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:35

Heeel veel temop wisselingen en overgangen rijden
in draf middendraf (ook in de wendigen) paar pasjes extreem terug en direct weer middendraf, weer goed terug en weer, zo door blijven gaan tot ze goed naar voren gaat
ook vanuit draf terug naar stap, 2 pasjes stappen en direct weer weg draven en dan ook goed actief, niet zo sloom, als ze wel sloom wegdraaft direct door naar middendraf
dan een hele lange zijde middendraf en weer opnieuw tot ze actie wegdraaft
en dan doe je weer de middendraf enz
als ze in de middendraf aangalopeerd geef je maar is ene keer een rondje gas en echt even hard galoperen
dan vraag je haar weer netjes terug en probeer je het weer opnieuw

die van mij doet het nu heel goed!
je zult dit wel een tijdje moeten volhouden maar ik spreek uit ervaring dta het echt werkt!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 18:16

Chantal1609 schreef:
Heeel veel temop wisselingen en overgangen rijden
in draf middendraf (ook in de wendigen) paar pasjes extreem terug en direct weer middendraf, weer goed terug en weer, zo door blijven gaan tot ze goed naar voren gaat
ook vanuit draf terug naar stap, 2 pasjes stappen en direct weer weg draven en dan ook goed actief, niet zo sloom, als ze wel sloom wegdraaft direct door naar middendraf
dan een hele lange zijde middendraf en weer opnieuw tot ze actie wegdraaft
en dan doe je weer de middendraf enz
als ze in de middendraf aangalopeerd geef je maar is ene keer een rondje gas en echt even hard galoperen
dan vraag je haar weer netjes terug en probeer je het weer opnieuw

die van mij doet het nu heel goed!
je zult dit wel een tijdje moeten volhouden maar ik spreek uit ervaring dta het echt werkt!

ik ga het proberen

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:21

heeft geen enkel effect gehad, het word alleen maar erger. Ze doet niks met het tikken van het zweepje en mijn been, ik heb daardoor sporen gekocht om mijn aanwijzen sterker laten overkomen, maar t heeft niet veel effect. mijn instructrice opgebeld en kwam vandaag langs, ze had me nog nooit zo zien rijden. We hebben verschillende dingen gedaan maar uiteindelijk zijn we hopeloos gestopt. Zij en ik weten het NIET meer!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:32

Kan de instructrice er niet zelf even op? Of een andere, goede ruiter? Ben benieuwd wat de pony dan zal doen. En raadpleeg eens een andere instructrice, want als de instructrice het ook niet weet zou zij je toch in elk geval naar een misschien meer ervaren collega moeten kunnen doorverwijzen.
En in elk geval: sporen af, want hier zijn ze niet voor bedoeld!

Als de pony bij anderen ook staakt dan zou ik haar toch eens door een tandarts en DA laten doorlichten. Ben helemaal geen voorstander van de topics die eerst beginnen met verwijzen naar allerlei medische dingen, maar het is toch gek dat een pony zo in de staak gaat.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 10:04

We weten waarschijnlijk wat er aan de hand is, Het zadel past niet goed meer, en we hebben op internet gelezen dat het zo erg kan worden dan ze niks meer wil. We laten nu een zadelmaker komen en kijken hoe het daarna gaat

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:31

Ik zou met sporen proberen

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:38

dat heb ik al gedaan maar daar reageert ze ook niet op,

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:54

Lekker zadelloos gaan rijden totdat het zadel is nagekeken en eventueel aangepast. Of even helemaal niet rijden en lekker op de grond lol met je knol hebben.