Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
saskiakefie schreef:xTitanic: Een hele ophouding dan gaat je paard een gang terug, je hebt het over halve ophoudingen. Dit doe je aan de binnenteugel om stelling te vragen, maar hier wordt de achterhand echt niet sterker van..
Normaal contact is voor mij licht contact, waarbij je met 'open handen' rijd en bij een halve ophouding sluit je je vingers en laat je daarna weer los.
. xTitanic schreef:@lisaislisa, ze vroeg oefeningen op de achterhand erbij.. ?
begrijp wel niet echt wat je bedoelt in die zin
saskiakefie schreef:Je moet niet gas geven en remmen tegelijk, dat is wat ik ermee wil zeggen.
Een gang terug gaan is door een hele ophouding, dus in feite het remmen.
Nooit meer aan de voorkant doen dan je aan de achterkant doet.
Een paard loopt van nature 70% op de voorhand en 30% op de achterhand dus zo loopt hij ook onder het zadel als hij niet heeft geleerd om onder te treden en zo het gewicht naar achteren te verplaatsen.
Maar als je paard energie over heeft gelijk een ophouding gaan geven (halve ophouding, sorry) en dan direct weer je paard de kuiten drukken. Ga hier met me commentaar hier toch niet verder tussensmijten, durf gelijk niet 
xTitanic schreef:saskiakefie schreef:Je moet niet gas geven en remmen tegelijk, dat is wat ik ermee wil zeggen.
Een gang terug gaan is door een hele ophouding, dus in feite het remmen.
Nooit meer aan de voorkant doen dan je aan de achterkant doet.
Een paard loopt van nature 70% op de voorhand en 30% op de achterhand dus zo loopt hij ook onder het zadel als hij niet heeft geleerd om onder te treden en zo het gewicht naar achteren te verplaatsen.
Naah, maar dat bedoel ik nou ook nietMaar als je paard energie over heeft gelijk een ophouding gaan geven (halve ophouding, sorry) en dan direct weer je paard de kuiten drukken. Ga hier met me commentaar hier toch niet verder tussensmijten, durf gelijk niet
Ik probeer alleen maar deftig uit te leggen wat mijn instructrice zegt(:
lisaislisa schreef:xTitanic schreef:@lisaislisa, ze vroeg oefeningen op de achterhand erbij.. ?
begrijp wel niet echt wat je bedoelt in die zin
Je zei dat ' om een goede achterhand te creëren heb je eigenlijk alleen je teugels nodig'.
Daarna begon je uit te leggen over ophoudingen.
Je kunt niet, door alleen met je hand te rijden, de achterhand eronder krijgen.
Daarvoor moet je ook je zit en je benen gebruiken
Maar ik vind het moeilijk uit te leggen omdat het zoveel bij een is hoe ik het zie en doe samen met mijn lesgeefster xTitanic schreef:lisaislisa schreef:
Je zei dat ' om een goede achterhand te creëren heb je eigenlijk alleen je teugels nodig'.
Daarna begon je uit te leggen over ophoudingen.
Je kunt niet, door alleen met je hand te rijden, de achterhand eronder krijgen.
Daarvoor moet je ook je zit en je benen gebruiken
Jajaja, dat weet ik maar al te goed en natuurlijk gebruik ik zelf niet alleen me teugels, maar vooral mijn zit en gedachten en ik focus me op de achterhand met m'n gedachtenMaar ik vind het moeilijk uit te leggen omdat het zoveel bij een is hoe ik het zie en doe samen met mijn lesgeefster
xTitanic schreef:saskiakefie schreef:Tja je kunt zoveel denken aan de achterhand als je wilt, maar die verdwijnt niet spontaan onder het paard hoor..
Ik combineer de zit en mijn gedachten met elkaar op de achterhand en dit kan al een groot verschil geven, écht waar ! allesinds, dit werkt bij mij toch
saskiakefie schreef:lisaislisa schreef:Volgensmij bedoelt xTitanic dat als je paard te hard/snel gaat, dan je hem dan even inhoud en losmaakt, en hem daarna weer met je kuit naar voren rijdt.
ehh?hoe bedoel je?

saskiakefie schreef:Ja maar dan is het toch onduidelijk voor het paard als je hem eerst terug neemt en daarna weer naar voren rijd? Als dat namelijk het geval is, heb je teveel geremd.

Nicky84 schreef:Chaos schreef:ACHTERHAND!!!!!!!
![]()
Maarre kan je geen groepsles doen? Of iemand zoeken die wat minder prijzig is? Ken je niet via via iemand?
Ik denk dat het handiger is om toch les te volgen, diegene kan het je dan vast beter uitleggen. (ziet ook wat goed en minder goed gaat)Ik weet als je zelf gaat proberen er toch (kleine) foutjes insluipen.