Dressuur zonder privé les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Dressuur zonder privé les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:08

en wat betreft halve ophoudingen voor nageeflijkheid. Dat hoeft in principe niet, het paard buigt zelf zijn hals, je kunt dit alleen doen als hij niet helemaal los laat in het kaakgewricht. Maar dit is niet iets waar je mee begint.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:10

saskiakefie schreef:
xTitanic: Een hele ophouding dan gaat je paard een gang terug, je hebt het over halve ophoudingen. Dit doe je aan de binnenteugel om stelling te vragen, maar hier wordt de achterhand echt niet sterker van..
Normaal contact is voor mij licht contact, waarbij je met 'open handen' rijd en bij een halve ophouding sluit je je vingers en laat je daarna weer los.

Nog nooit is er van mijn instructrice gezegd geweest dat dit halve ophoudingen zijn (heb ik dan ook weer iets bijgeleerd:p). Maar een gang terug gaan dan, gaat door halve ophoudingen als ik het juist heb? Een paard kan uit elkaar vallen als men stopt en als met vertrekt, dus dan doe ik het dmv halve ophoudingen naar een hele ophouding maar voor hij dan in stap gaat drijf ik hem weer aan..

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:12

xTitanic schreef:
lisaislisa schreef:
Volgensmij is het niet per definitie zo.dat als je je paard nageeflijk hebt. ( door ophoudingen) dat hij dan een goede achterhand heeft...

Heb je het tegen mij?

Jep :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:13

@lisaislisa, ze vroeg oefeningen op de achterhand erbij.. ?
begrijp wel niet echt wat je bedoelt in die zin :P
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 04-08-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:14

Dit zou haalbaar moeten zijn, echter vind ik het erg knap als een instructrice dit aan/in een goep correct kan leren. De dingen die jij beschrijft zijn nl onder andere gevoelsmatig en leer je niet in een paar lessen, want is het paard nageeflijk of ontwijkt het juist druk van het bit, om maar een voorbeeld te noemen. Ken je wel al wat theorie van de begrippen (en de verbanden die zij met elkaar hebben) die jij benoemt?

Het voordeel bij een privé les is dat de instructeur zijn aandacht alleen op jou en jouw paard kan richten en niet op de rest van de groep hoeft te letten. Door die aandacht krijg je sneller feedback en tips welke je meteen kan uitproberen en voelen onder directe begeleiding. Mijn ervaring met manege groepslessen is ook dat lang niet iedereen even serieus is en behoefte heeft om 'verdere dressuur' te leren, maargoed dat verschilt natuurlijk ook per groep :).

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:14

Allereerst is handig om te weten of je nu op een manege paard rijdt of op een eigen/versorgpony.

Daarnaast denk ik dat je best zonder privéles dressuur kunt leren rijden!
wanneer je zelf gemotiveerd bent en eerlijk tegen je paard ben je al een heel eind.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:15

Je moet niet gas geven en remmen tegelijk, dat is wat ik ermee wil zeggen.
Een gang terug gaan is door een hele ophouding, dus in feite het remmen.
Nooit meer aan de voorkant doen dan je aan de achterkant doet.
Een paard loopt van nature 70% op de voorhand en 30% op de achterhand dus zo loopt hij ook onder het zadel als hij niet heeft geleerd om onder te treden en zo het gewicht naar achteren te verplaatsen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:19

xTitanic schreef:

Je zei dat ' om een goede achterhand te creëren heb je eigenlijk alleen je teugels nodig'.
Daarna begon je uit te leggen over ophoudingen.
Je kunt niet, door alleen met je hand te rijden, de achterhand eronder krijgen.
Daarvoor moet je ook je zit en je benen gebruiken :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:20

saskiakefie schreef:
Een paard loopt van nature 70% op de voorhand en 30% op de achterhand dus zo loopt hij ook onder het zadel als hij niet heeft geleerd om onder te treden en zo het gewicht naar achteren te verplaatsen.

Naah, maar dat bedoel ik nou ook niet :P Maar als je paard energie over heeft gelijk een ophouding gaan geven (halve ophouding, sorry) en dan direct weer je paard de kuiten drukken. Ga hier met me commentaar hier toch niet verder tussensmijten, durf gelijk niet :+
Ik probeer alleen maar deftig uit te leggen wat mijn instructrice zegt(:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:22

xTitanic schreef:
saskiakefie schreef:

Naah, maar dat bedoel ik nou ook niet :P Maar als je paard energie over heeft gelijk een ophouding gaan geven (halve ophouding, sorry) en dan direct weer je paard de kuiten drukken. Ga hier met me commentaar hier toch niet verder tussensmijten, durf gelijk niet :+
Ik probeer alleen maar deftig uit te leggen wat mijn instructrice zegt(:

Dit snap ik zelfs al niet, hoe moet het paard het dan begrijpen? Nu schrijf je, het paard gaat te hard, dus je houd hem in, maar vraagt gelijk weer om harder te gaan? Wat moet ie nou??

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:23

lisaislisa schreef:
xTitanic schreef:

Je zei dat ' om een goede achterhand te creëren heb je eigenlijk alleen je teugels nodig'.

Jajaja, dat weet ik maar al te goed en natuurlijk gebruik ik zelf niet alleen me teugels, maar vooral mijn zit en gedachten en ik focus me op de achterhand met m'n gedachten ;) Maar ik vind het moeilijk uit te leggen omdat het zoveel bij een is hoe ik het zie en doe samen met mijn lesgeefster

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:24

Volgensmij bedoelt xTitanic dat als je paard te hard/snel gaat, dan je hem dan even inhoud en losmaakt, en hem daarna weer met je kuit naar voren rijdt.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:24

xTitanic schreef:
lisaislisa schreef:

Jajaja, dat weet ik maar al te goed en natuurlijk gebruik ik zelf niet alleen me teugels, maar vooral mijn zit en gedachten en ik focus me op de achterhand met m'n gedachten ;) Maar ik vind het moeilijk uit te leggen omdat het zoveel bij een is hoe ik het zie en doe samen met mijn lesgeefster

Klopt, is ook moeilijk. maar kwam een beetje onduidelijk over :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:25

Tja je kunt zoveel denken aan de achterhand als je wilt, maar die verdwijnt niet spontaan onder het paard hoor.. :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:25

lisaislisa schreef:
Volgensmij bedoelt xTitanic dat als je paard te hard/snel gaat, dan je hem dan even inhoud en losmaakt, en hem daarna weer met je kuit naar voren rijdt.

ehh? :+ hoe bedoel je?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:26

Ophoudingen maak je niet alleen met je teugels maar ook met je zit en sommige kunnen het alleen met hun zit af. Ligt ook aan de opleiding van het paard.
@ x Titanic... het is ook moeilijk uit te leggen... vandaar dat (privé)les ook zo nodig is... want het moet allemaal ook nog juist getimed worden en er zijn maar heel erg weinig natuurtalenten die dat allemaal meteen aanvoelen.

@TS... als je zelf geen eigen paard hebt... zoek ergens waar je veel mag kijken en helpen... misschien is een verzorgpaard mogelijk... want echt beter leren rijden is ook veel rijden... voelen en aanwijzingen krijgen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:28

saskiakefie schreef:
Tja je kunt zoveel denken aan de achterhand als je wilt, maar die verdwijnt niet spontaan onder het paard hoor.. :P

Kan wel, als je paard besluit te steigeren. :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:29

saskiakefie schreef:

Ik combineer de zit en mijn gedachten met elkaar op de achterhand en dit kan al een groot verschil geven, écht waar ! allesinds, dit werkt bij mij toch :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:29

Skygirl schreef:
saskiakefie schreef:

Kan wel, als je paard besluit te steigeren. :D

Haha :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:33

xTitanic schreef:
saskiakefie schreef:

Ik combineer de zit en mijn gedachten met elkaar op de achterhand en dit kan al een groot verschil geven, écht waar ! allesinds, dit werkt bij mij toch :j

Je zal toch echt oefeningen moeten doen om de achterhand te stimuleren, soepeler en sterker te maken.
Daarnaast heeft het paard nog een stuwend en dragend been, maar je wilt dat ze allebei ongeveer evenveel dragen en stuwen. (behalve bij oefeningen)
en dan kom je weer uit bij rechtrichten.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:34

saskiakefie schreef:
lisaislisa schreef:

ehh? :+ hoe bedoel je?

Oke, dat lijkt een beetje raar :P
Ik bedoel als je hem terugneemt in tempo en halve ophouding(en) maakt.

saskiakefie

Re: Dressuur zonder privé les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:38

Ja maar dan is het toch onduidelijk voor het paard als je hem eerst terug neemt en daarna weer naar voren rijd? Als dat namelijk het geval is, heb je teveel geremd.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:44

saskiakefie schreef:
Ja maar dan is het toch onduidelijk voor het paard als je hem eerst terug neemt en daarna weer naar voren rijd? Als dat namelijk het geval is, heb je teveel geremd.

Ja, maar zo doe ik het in het begin of beter gezegd, zo laat mijn lesgeefster het mij nu nog doen. Maar ook zij zegt dat het eigenlijk bijna onzichtbaar moet zijn naar de toekomst

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 17:54

Nicky84 schreef:
Chaos schreef:
ACHTERHAND!!!!!!!

:P

:')

Maarre kan je geen groepsles doen? Of iemand zoeken die wat minder prijzig is? Ken je niet via via iemand?
Ik denk dat het handiger is om toch les te volgen, diegene kan het je dan vast beter uitleggen. (ziet ook wat goed en minder goed gaat)Ik weet als je zelf gaat proberen er toch (kleine) foutjes insluipen.

De les zelf is niet het problem Maar je bent verplicht de bak af tehuren en dat moet sowieso dus daarom is privéles geen optie ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:02

saskiakefie schreef:
xvanny schreef:
Helpt middendraf enzo ook?

waarvoor?