Stijgbeugels kwijt of doorschuiven tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:52

debravanesch schreef:
ik kreeg van mijn instructrice te horen dat ik rechter moet zitten, omdat ik te fel naar achteren zit. terwijl ik van de vorige instructrices steeds kreeg dat ik goed naar achter moest zitten. Misschien zit ik op de verkeerde manier naar achter.
Nu kan ik voorlopig niet oefenen, jammer

Vandaar mijn tip om af en toe eens een rondje verlichte zit mee te nemen. ;) Dan kun je niet anders dan je benen lang houden. Kan het zijn dat je jezelf met het 'naar achteren zitten' stoelzit hebt aangeleerd?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:00

Je kan best knijpen met je benen maar dit doe je vooral met je kuiten en bovenbeen dus niet met je hielen, wat misschien een aanrader is zijn speciale schuine blokjes in je stijgbeugels, die zorgen ervoor dat je voet/hiel tegen je paard aan blijft (gewoon normaal contact) en je bent eerder geneigd om je hak laag te houden omdat het ook gewoon fijner zit. Even een korte beschrijving van de blokjes: ze lopen in je stijgbeugel af dus bij bijv. je linker beugel zal de linkerkant hoger zijn dan de rechterkant.

En natuurlijk heeeeeel veel oefenen!

debravanesch

Re: Stijgbeugels kwijt of doorschuiven tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:30

de verlichte zit zal ik eens proberen. Ik ga eerlijk zijn, ik heb dit alleen nog maar gedaan in stap en draf en bij het springen (waar ik 4 lesje over gehad heb)

Ook zal ik eens op zoek gaan naar zulke blokjes en natuurlijk eens overleggen met mijn instructrice

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:27

Benen uitdrukken tot je een ons weegt!
ik heb het zelf ook gehad, ik trok mijn knieen op
je moet doen alsof je je hakken de grond in wil drukken
hakken uitdrukken en benen lang maken
dit heb je waarschijnlijk ook in draf maar dan in mindere maten
probeer in alle gangen je benen uit te drukken en te doen alsof je je hakken de grond in wil hebben ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:38

Gisteren weer les gehad. Het probleem begint bij de houding van mijn voeten. Ik drijf aan met mijn hielen. Ik moest mijn tippen van mijn tenen meer naar binnen draaien. Hier een hele les op gelet en ook zonder stijgbeugels gedaan, omdat je dit dan moet doen, tegen het einde van de les was mijn houding in stap al perfect en in draf al verbeterd.

De galop dan. Als ik moet duwen met mijn benen en contact moet houden trek ik inderdaad mijn benen op, instructrice heeft mij hier dan ook op gewezen. Ik moet dus inderdaad zoals jullie al zeiden, mijn benen leren lang maken in galop. Het was door het optrekken van mijn benen dat ik de stijgbeugels verloor en dan ging ik er naar opzoek en was mijn balans weg en dus ook de galop ;-) Ondertussen ga ik al niet meer opzoek naar mijn stijgbeugels, nu alleen volop oefenen op het lang houden van mijn benen tijdens de galop. De basis hiervan zal zijn om dit in stap en draf al perfect te doen. Stap is al heel goed, draf vraagt uiteraard nog wat oefening.

Ik zal jullie advies en tips om dit te oefenen hiervoor al gebruiken!! Bedankt

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:39

ahja, de verlichte zit had ik dus nog nooit gedaan, we hebben dit in stap en draf geoefenen. Het leek meer op lichtrijden in een verkeerde houding. Ook dit zal nog oefening vergen :-))

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:59

Update.

Vandaag voor de allereerste keer gegaloppeerd zonder stijgbeugels. Ideaal om te oefenen op het lang houden van je benen!!!!(maar voor een angstige ruiter een hele uitdaging) Het lukte dan ook en ben trots. Uiteindelijk merkte ik hierdoor ook al verschil in de galop met stijgbeugels, ik hield ze bij. Nu is het nog oefenen op het drijven met de kuit, want het is hierdoor dat ik mijn benen optrok. Zonder stijgbeugels ging ook dit al redelijk goed!

Vandaag ook de verlichte zit weer geoefend in stap en draf, na een half uurtje had ik het gevonden, mijn balans, en lukte de verlichte zit! Inderdaad moet je zo ook je benen lang maken, weer een goede oefening

Jullie tips hebben me al super geholpen!!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:51

De eerste tip die ik kreeg van mijn instructrice was dat ik mijn stijgbeugel niet mocht gaan zoeken, verder heb ik de hulp in dit topic, samen met de hulp van mijn instructrice gevolgd en ik heb na 1 lesje en een uurtje extra oefenen een goed resultaat

riannesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:57

Extreem erg je hakkenuit drukken :P

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:07

dat is inderdaad wat ik probeer, en het helpt

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:28

Misschien kan iemand je helpen bij wie je je vertrouwd voelt. Diegene zou de longeerlijn vast kunnen houden en zorgen voor de sturing en het tempo.
De eerste keren beginnen met stap, voelt dat vertrouwd dan draf en vervolgens galop. Dat uitbouwen zou best lang kunnen duren maar het is niet iets wat direct voor elkaar is. Ook kleine stukjes proberen en niet meteen een heel uur zonder beugels rijden. Wanneer je je fijn voelt stoppen en de volgende keer weer proberen/uitbreiden.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:51

Zo heb ik het inderdaad gedaan Evelien_1987. Ik denk dat ik een aantal keren zonder stijgbeugels gegaloppeerd heb, toen ik merkte dat het vertrouwen er was, heb ik mijn stijgbeugels weer aangedaan. En naar houding toe merkte ik toch al een verschil

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:06

vandaag ging het nog beter als vorige week. Ik dacht aan mijn benen lang maken en dit lukte ook heel goed, men hakken bleven laag. Nu zal het nog de kunst zijn om met deze houding haar in galop te houden, maar ook dit ging beter dan verwacht