- niet te stoppen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:20

TinePine schreef:
Het klinkt mij in de oren als een balansprobleem. Ook omdat je zegt dat hij trekt aan de longe. Hij is dus niet in staat om zichzelf netjes te dragen op de volte. Dus ook niet in galop met iemand erop. In de bochten/ voltes zal hij gaan versnellen, omdat hij niet in balans is. Dit heeft hij waarschijnlijk zelf niet onder controle. Kijk eens naar de symptomen van een ´scheef¨´ paard
http://www.paardenbegrijpen.nl/symptomen-gevolgen

Verder idd uitsluiten dat het niet aan zijn lijf/ tanden ligt. Hij is destijds wel gekeurd, maar wie zegt dat er in de tussentijd niet een ´probleem´ is opgetreden? Uitglijder in de wei? Verstapt.....Een goede fysio/ osteo kan ook iets zeggen over zijn natuurlijk scheeftheid en hoe te trainen.
Succes en houd het voorlopig alleen bij stap en draf. Is niets mis mee!

Hier ben ik het mee eens.
Denk ook indd aan een groot balansprobleem.
Ga maar eens rustig lezen op de aangeboden website.

Succes en voorlopig stap en draf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:41

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar een deel wel, en je lijkt me vrij angstig, das niet een goede ingesteldheid om met zo'n paardje om te leren gaan.
Kan dit in orde komen tjaaa ik denk het zeker wel, zelf goed les blijven nemen, galop eerst even gewoon niet doen , grondwerk , longewerk, dubbellen lijnen werk, voetjes , achterwaarts, achterhand verzetten, voorhand verzetten, en dan dit alles in combinatie met elkaar , dan er weer op en zelfde oefeningen doen, uiteraard onder de leiding van een lesgever, die dan alle controle eigenlijk in handen zou moeten hebben, het paard moet zijn totale aandacht bij die persoon zetten.
dan pas stelselmatig dingen zelf gaan vragen, ondersteund door de begeleider, en zo alles weer verder uitbouwen.
Het lijkt me een heel normaal paardje, een beetje voorwaarts gericht, maar op zich is daar niets mis mee hé, ik zou zelfs zeggen dit is een uitdaging waar je veel kan uit leren.
De meeste manegepaarden zijn idd anders , maar dat zijn leerpaarden , en eigenlijk is het wezen paard daar niet echt meer aanwezig, bij jouw paard is dit er nog wel , wees daar gewoon gelukkig mee, leer er mee om te gaan.
succes

miesty

Re: - niet te stoppen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:58

Ik denk dat je moet proberen om helemaal opnieuw te beginnen.
Een paard voelt feilloos aan als er iemand op zit die het eigenlijk eng vindt. Je gaat onbewust verkrampen en daar maken ze gebruik van, ze hoeven dan tenslotte niet meer aan het werk. Je kunt lekker poetsen, wandelen en longeerwerk proberen.
Als je er weer een beetje in vertrouwd stap je er lekker weer op en begin je gewoon lekker met oefeningen in de stap en als dat goed gaat in de draf. De galop komt wel weer. Ik zou niet te lang wachten met gewoon even een stap terug en starten, hoe banger je bent hoe lastiger het is om er weer op te kruipen.

Is je paard goed bevestigd in de galop? Lukt het iemand anders wel om je paard normaal te laten galopperen? Ik weet namelijk dat toen ik bezig was met mijn verzorgpony beleren dat hij in het begin de galop niet eens kon en toen het eenmaal lukte om hem te laten galopperen hij alleen ontzettend hard ging. Het heeft een tijd geduurd voordat hij z'n balans had gevonden en hij dus ook goed te controleren was in de galop. Er was gewoon eerst maar 1 tempo en dat was keihard. Nu gaat het prima en doet hij het braaf. Als jou paard nog niet bevestigd is en je vind het eng om zelf zo hard te gaan kun je wellicht iemand anders vragen om de galop te oefenen met je paard, zodat het misschien beter gaat straks.

Zoals al is aangegeven is het wel verstandig om het gebit en harnachement na te kijken, als er iets niet goed zit kunnen ze enorm dwars worden. Wij hebben ooit de keelketting eens wat te strak gehad met mennen en toen weigerde hij linksom te buigen.. 2 gaatjes losser en opeens liep meneer geweldig.. kan in hele kleine dingen zitten dus!

Heel veel succes met je paard en hou ik gedachte, verkopen is altijd nog een optie, zou het eerst eens proberen!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:54

mischien een ervaren ruiter met haar laten trainen tot ze het goed doet. Als jij dan ziet dat ze luisterd ga je zelf misschien minder bang zijn. volgens mij is er niet veel mis met dit beestje, ze is gewoon erg gevoelig en voeltje spanning. De pony voelt je angst en denk daardoor dat er gevaar is. En wat doet een paard bij gevaar? Rennen.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 16:02

bedankt voor de tips , ik ga overal goed over nadenken :)

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:17

Ik kan mij niet voorstellen dat een paard het fijn vind om helemaal over te toeren te gaan. Dat doen ze namelijk van nature alleen maar als ze oprecht bang zijn dat hun leven in gevaar is... ( Of misschien als er een héle leuke merrie langs komt ;) ) Het zou goed kunnen dat het een balans probleem is. Als ik mijn paard overnieuw zou inrijden dan zou ik zeker weten langer wachter met het aanleren van de galop aangezien zij een grote galop heeft en het daarom moeilijk voor haar was om in balans te blijven. De adviezen die ik hierboven heb gelezen over rustig de tijd nemen in stap en in draf, in combinatie met longeren spreken mij dan ook enorm aan. Consequent zijn is in mijn ogen iets anders dan een paard 'aanpakken'. Je paard doet dit niet om jou te pesten... Daar ben ik zeker van. Het klinkt ook niet alsof je paard dit grappig vind om te doen. Misschien kun je een schema maken voor haar training om dit probleem op te lossen? Dan heb je zelf een plan, en houvast... En kan je daar consequent in zijn. :)

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:32

Ik heb niet alle antwoorden doorgenomen, dus hoop niet dat ik een dubbel antwoord geef!

Maar rij je veel met je zit? Als je een paard terug wil nemen doe je dit ook met je zit.. Dus maak je zwaar en ga maakt contact met de mond, en misschien tussendoor en bij het aanspringen kneepjes geven, dat ze weet dat je d'r in controle hebt.

Soms hoor je ook wel eens dat mensen per ongeluk hun benen aanklemmen als ze galopperen, en dan gaan de paarden inderdaad harder :p weet niet of dit bij jou het geval is? dat je dit onbewust doet? Anders daar ook eens op letten!
Hoop dat je er wat aan hebt! En ik geen overbodige informatie geef :)

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:14

Gister is de veearts geweest voor mijn paardje. Het blijkt dus dat ik al die tijd het goed gemerkt heb dat het niet lekker liep. Niemand nam mij serieus op stal, ze dachten dat ik bang was en er overheen moest komen. We weten nog niet precies wat het is, maar waarschijnlijk ligt het aan een zenuw onder de schoft. Er is bloed afgenomen en maandag worden er röntgenfoto's gemaakt. Ik hoop zo dat alles goed komt! :(

amymakino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:22

Ik heb het ook gehad..
Gelukkig had ik die pony niet gekocht..
Draf/Stap gwn normaal.
Maar galop..!
Ging er gewoon vandoor..
Heeft ze misschien dat als je trekt dat ze sneller gaat?
In iedergeval probeer door te zetten!
Ga ver naar achter in je zadel zitten.
& Druk je hak tegen de buik van de pony aan.
Blijf in iedergeval contact houden met de mond van de pony.
En maak je ook lang.
Je kan ook je teugels iets hoger / korter houden.
Je kan haar ook een paar keer gewoon los in de bak laten rennen.
Gaat ze dan ook sneller?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:27

Jaa de veearts heeft bloed afgenomen en rontgenfoto's gemaakt, maar er is niks medisch te zien. Het blijkt nu dus dat ze te weinig spieren heeft, dus dat moeten we opbouwen met een trainingsschema van 6 maanden en we mogen er voorlopig niet meer op rijden. Ben blij dat we nu weten wat we moeten doen, dat het niet aan mij lag & dat er niks verschrikkelijks met haar is haha. Wel bedankt voor de tips AmyMakino!