Wijken in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 8028
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:15

Het kan wel, maar ik weet niet in welke galop hij zit (Bv contra)
Ponyzotje, waarom meeten we eens niet, kunnen we het hem vragen Lachen

*edit* appyement en schoudervoor doet hij, dat kan ik zekerder zeggen..
Wijken niet zo denk ik.. Maar er zijn toch genoeg bokkers die zeggen dat ze het al hebben moeten doen?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:24

Lenn schreef:
haha kan ik ook, behalve de keertwending dan Knipoog Ben ik nou ook een echt zeer gevorderde ruiter Verward 'Schouder voor' moet trouwens standaard in de galop, als je dat namelijk niet doet gaat hij automatisch met zijn voorhand tegen de omheining lopen (omdat het makkelijker voor ze is als ze steun hebben van de omheining), waardoor ze scheef worden in galop, dat zie je echt vaak.



Zoals al gezegd zie ik liever een ruiter met een goede basis dan iemand die allerlei 'kunsjes' met zijn paard kan uitvoeren.

Als een paard graag steun zoekt aan het hek probeer het dan eens op de binnenhoefslag.

Eerst eens rechtdoor rijden ipv standaard schoudervoor te rijden, laat hem eerst maar eens lekker recht lopen zonder die steun te zoeken.

Dat bedoelde ik ook een beetje in de rondte rijden, de meeste paarden zijn idd bakgericht, en nog meer de meeste ruiters, waardoor de paarden nauwelijks nog recht lopen om het ff lomp uit te drukken.

Niet te graag willen al is het heel verleidelijk, uiteindelijk kom je toch weer bij die basis terug Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:39

Dookie schreef:
Het kan wel, maar ik weet niet in welke galop hij zit (Bv contra)
Ponyzotje, waarom meeten we eens niet, kunnen we het hem vragen Lachen


Pling ooit wel ja Haha!
zou het wel graag weten

Loeser

Berichten: 2578
Geregistreerd: 09-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:03

wat zei je instructeur?

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:29

Mij lijkt het onmogelijk. Schouder voor en appeyementen enzo, ala. Maar wijken lukt imo niet.
In contra galop lijkt het me weer wel mogelijk.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:40

Nou, de meningen zijn verdeeld zie ik alweer. Ik zal morgen laten weten wat mijn instructeur gezegd heeft. Die man rijdt zz zwaar geloof ik, dus neem aan dat hij het wel zal weten.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:52

LLewella, ik wilde alleen maar zeggen dat het niet zo spectaculair is om zijgangen te rijden in galop, niet dat ik alleen dat doe en de basis vergeet. Hij heeft geen steun nodig van de omheining, maar ik denk dat elk paard geneigd is zich recht te maken aan de bak.
Ik rijd ook heel vaak op het menterrein, lekker open veld zonder hek eromheen, dan loopt ie zelfs veel fijner. En dát zouden meer mensen moeten doen gaan ze veel meer op eigen benen lopen.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 16:53

Nou, ik heb het gevraagd aan mijn instructeur. Hij zegt dus dat wijken in draf én galop geen extra waarde geeft aan de soepelheid van het paard. Ook is het geen natuurlijke manier van bewegen, en dat zijn alle andere dressuuroefeningen wel, die kom je in de natuur namelijk ook tegen.
De enige reden waarom je dit kunt doen, is om te kijken of het paard goed voor je been is. Dus een paar passen naar binnen vanaf de hoefslag is goed. Verder is het alleen maar slecht voor de gewrichten. Hij heeft pasgeleden nog een artikel hierover gelezen. Toevallig he?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:54

hmja, idd, die gewrichten die de andere kant uitmoeten... toch liever iets anders gebruiken om te checken of die aan het been is Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:51

Het punt is dat het in het oefenen wel gedaan word(ik doe het ook) maar dat je het idd niet als echte oefening hebt, en dat het idd bijna nooit gedaan word. Zoals ik al zei is het een oefening die je toch tegenkomt bij mensen die rijden op een hoger niveau. Het is een optie die je hebt om mee te nemen in je training.
Als ik een pasje wijken vraag, is dat nooit vanaf de middenlijn geheel naar de hoefslag maar praat ik om een paar pasjes. En als ik heel eerlijk ben, gebruik ik dit alleen bij paarden die op hoger niveau zitten, en kies ik liever voor appuyeren.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:06

achzo... stuk wijzer

Marije_jiplover

Berichten: 25375
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:27

Wijken in galop was juist wel aan te bevelen volgens Barbara Koot in een clinic van haar. Net als een stukje schoudervoor/schouderbinnenwaarts in galop. Ik weet niet meer precies waarom, ze had het over tegen gaa van viertact ofzoiets? Ik geloof dat ze het had over een paard dat in het leren verzamelen de neiging vertoond te gaan 4-tacten, je die een stukje kunt laten wijken, of schouderbinnenwaarts, omdat hij dan wel moet 3-tacten.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:16

Marije_jiplover schreef:
Wijken in galop was juist wel aan te bevelen volgens Barbara Koot in een clinic van haar. Net als een stukje schoudervoor/schouderbinnenwaarts in galop. Ik weet niet meer precies waarom, ze had het over tegen gaa van viertact ofzoiets? Ik geloof dat ze het had over een paard dat in het leren verzamelen de neiging vertoond te gaan 4-tacten, je die een stukje kunt laten wijken, of schouderbinnenwaarts, omdat hij dan wel moet 3-tacten.

hmmm.. interessant

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:19

Daar had mijn instructeur het ook over, schouder binnenwaarts tijdens de galop. Niet om de reden die jij nu opnoemt, maar meer als oefening in de galop ipv wijken.