Spanning in eenvoudige wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celine14

Re: Spanning in eenvoudige wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:38

Ik herken dingen die je zegt. Ik rijd zelf nog geen Z, maar wij zijn bezig in het M1 maar hetgeen je verteld over het halve volte doorzitten dan springt ie al aan en de lijn van b afwenden x aanspringen klinkt ook erg bekend.
Ben een paar weken geleden aan de slag gegaan met de eenvoudige wissels en merkte dat na een paar keer doen ze het idee snapte en dus idd niet meer op mij wachtte, nu heb ik dit probleem in de rest van mijn training ook veelvuldig.
Hetgeen ik ermee doe is zelf wachten.
Dus je maakt vanuit de galop de overgang naar stap en je blijft net zolang stappen en wachten in je zit tot je paard ook op jou wacht en je dus echt op jouw galophulp wacht.
Dit heeft wel een heleboel doorzettingsvermogen nodig want het heeft bij mij wel eens 2 rondjes geduurd tot ze wachtte op mijn beenhulp maar naarmate je het meer oefent ging die van mij beter wachten en kon ik uiteindelijk een goede eenvoudige wissel rijden zonder dat het de wissel van mijn paard werd.

wel belangrijk is dat je je stap correct houd. Jij wilt stappen zoals jij dat wilt dat betekend dat je in je zit wel duidelijk terug moet gaan zitten en duidelijk wacht maar ondertussen wil je wel een doorgereden stap hebben.
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb ;) want ik zie dat het nog een heel verhaal geworden is.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:04

Janine1990 schreef:
Heb 'm niet gelezen, en misschien zeg ik ook wel iets heel stoms.
Maar geef je paard een andere opdracht. Overgang galop stap, en draaf na een paar stappen aan. Of houdt halt na een paar stappen. Draaf aan en zet meteen een schouderbinnenwaarts in. Of zelfs achterwaarts, een overgang niet naar stap maar meteen uitgestrekte stap (dus in de overgang meteen naar voren denken). Zoveel mogelijk verschillende dingen, zodat je paard ook daarin gaat opletten op wat er nu gevraagd gaat worden.

Niet te veel bezig met wachten tot de spanning afvloeit, maar hem dwingen de spanning af te laten vloeien.

Maar misschien zeg ik wel iets heel stoms, zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet.

Je hebt in ieder geval een prachtig paard!!

Dank je Janine! :) Ook voor je tips. Wat ik nu veel doe is aandraven ipv galopperen. Maar een keer halthouden, achterwaart od uitgestrekte stap kan misschien best werken. Ik ga 't proberen ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:08

celine14 schreef:
Ik herken dingen die je zegt. Ik rijd zelf nog geen Z, maar wij zijn bezig in het M1 maar hetgeen je verteld over het halve volte doorzitten dan springt ie al aan en de lijn van b afwenden x aanspringen klinkt ook erg bekend.
Ben een paar weken geleden aan de slag gegaan met de eenvoudige wissels en merkte dat na een paar keer doen ze het idee snapte en dus idd niet meer op mij wachtte, nu heb ik dit probleem in de rest van mijn training ook veelvuldig.
Hetgeen ik ermee doe is zelf wachten.
Dus je maakt vanuit de galop de overgang naar stap en je blijft net zolang stappen en wachten in je zit tot je paard ook op jou wacht en je dus echt op jouw galophulp wacht.
Dit heeft wel een heleboel doorzettingsvermogen nodig want het heeft bij mij wel eens 2 rondjes geduurd tot ze wachtte op mijn beenhulp maar naarmate je het meer oefent ging die van mij beter wachten en kon ik uiteindelijk een goede eenvoudige wissel rijden zonder dat het de wissel van mijn paard werd.

wel belangrijk is dat je je stap correct houd. Jij wilt stappen zoals jij dat wilt dat betekend dat je in je zit wel duidelijk terug moet gaan zitten en duidelijk wacht maar ondertussen wil je wel een doorgereden stap hebben.
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb ;) want ik zie dat het nog een heel verhaal geworden is.

Hoi Celine. Wachten tot hij ontspant is precies wat ik momenteel met hem doe. Soms duurt het inderdaad 2 rondjes, een andere keer 10 stappassen. Echter in de proef blijft het een lastig verhaal. M'n 1e eenvoudige wissel is prima, de 2e gaat nog net, maar daarna weet hij weer precies wat de bedoeling is :( Maar ik geef niet op! Haha! Jij ook succes met je paard!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:09

heb je in de training al voor elkaar dat je bijvoorbeeld 4 wissels achter elkaar kan doen zonder dat hij gespannen wordt?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 08:39

celine14 schreef:
heb je in de training al voor elkaar dat je bijvoorbeeld 4 wissels achter elkaar kan doen zonder dat hij gespannen wordt?

Nee, dat krijg ik absoluut niet voor elkaar! Ik oefen dat ook express niet. Heb dat wel gedaan. Maar hij wordt dan zoooo gestresst. Dan kan ik echt helemaal niks meer. Daarom oefen ik de eenvoudige wissels niet zoals ze in de proef gereden moeten worden. Zoals in eerdere reacties ook al gezegd, oefen ik de overgang naar stap wel en ook wel weer naar galop, maar niet binnen 4 tot 6 stappassen. Een enkele keer, als ie rustig blijft, doe ik dat wel.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:15

sharon_quiz schreef:
celine14 schreef:

Nee, dat krijg ik absoluut niet voor elkaar! Ik oefen dat ook express niet. Heb dat wel gedaan. Maar hij wordt dan zoooo gestresst. Dan kan ik echt helemaal niks meer. Daarom oefen ik de eenvoudige wissels niet zoals ze in de proef gereden moeten worden. Zoals in eerdere reacties ook al gezegd, oefen ik de overgang naar stap wel en ook wel weer naar galop, maar niet binnen 4 tot 6 stappassen. Een enkele keer, als ie rustig blijft, doe ik dat wel.

Dat is het antwoord wat ik eigenlijk al verwachtte, als je het thuis niet kunt lukt het op wedstrijd waarschijnlijk ook niet, en aangezien die van jou heel goed weet wat er gaat gebeuren kan je m niet 4 keer verrassen.
daarom zou ik ze thuis wel vaker achter elkaar oefenen maar dan wel op jouw manier, of te wel hij moet wel op jou wachten!
dus wanneer je spanning opbouwd eerst in stap de spanning afvloeien dan gewoon weer aangalopperen, daar was je immers mee bezig ;)
het kan zijn dat het je heel veel tijd en stress kost, maar uiteindelijk zal hij wel op jou moeten gaan wachten en ontspannen blijven in die wissels.
soms zal hij ontspannen blijven en kan je na een paar passen zo weer aangaloperen soms zal het wel langer duren voordat de ontspanning terug keert en hij op jou wacht.
probeer in dat wachten wel goed je aanleuning voor elkaar te houden/krijgen (ik weet dat die van mij met spanning en niet willen wachten zo mooi daar bovenin in een houding kan kruipen :P dus ik stel m om mijn ontspanning weer terug te krijgen dan liever iets dieper en ronder in)
maar als het goed is moet de spanning na verloop van tijd wel minder worden. (k bedoel niet binnen de training maar binnen meerdere trainingen)

zo niet, uhmm dan weet ik het ook niet meer ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 14:54

Hoi Celine. We blijven het inderdaad gewoon proberen. Ben nu bezig om in de stap veel te schakelen. Wat harder stappen, wat rustiger stappen. Dat gaat best aardig. En het klinkt misschien fout, maar in de Z2 komen de vliegende wissels en dan heb je volgens mij in 1 proefje nog een eenvoudige zitten. Dus dan ben ik er zo goed als vanaf, hahaha!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:12

sharon_quiz schreef:
Hoi Celine. We blijven het inderdaad gewoon proberen. Ben nu bezig om in de stap veel te schakelen. Wat harder stappen, wat rustiger stappen. Dat gaat best aardig. En het klinkt misschien fout, maar in de Z2 komen de vliegende wissels en dan heb je volgens mij in 1 proefje nog een eenvoudige zitten. Dus dan ben ik er zo goed als vanaf, hahaha!

Nee joh!! ik was ook erg blij dat ik van t wijken af ben in t M1! In dat stomme wijken raakte die van mij in de stress, en dan op wedstrijd is t natuurlijk veel erger

Ik vind de vliegende toch makkelijker ;) alleen zit ik verlopig nog niet in t Z2 :p haha
hoeveel puntjes moet je nog?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 09:05

Haha ja, inderdaad! Soms is een klasse hoger zo verkeerd nog niet! ;) Ik moet nog 4 punten! Heb over 2 weken en 2 september wedstrijd. Als het goed gaat kan ik ze alle vier halen.... I Hope so!!