Help mijn Vp staakt als ik wil draven in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:07

siepenteun schreef:
En ze is nu pas net weer onder het zadel, ze heeft een jaar stilgestaan door een blessure

laat eerst je lesgever of een kenner naar je zadel kijken en of dat nog goed ligt op het paard. Als een paard een jaar stil heeft gestaan, dan is alle rugbespiering minimaal geworden. Meestal past het zadel dan niet meer goed en krijg je stakingsproblemen.
Verder kunnen ze dan eerst beoordelen of er geen medische redenen zijn: pijn in rug, mond, benen, etc.

Daarna kan je het rijtechnisch oplossen. Als het paard bij de eigenaar alle ruimte krijgt om zijn eigen tempo te bepalen, lijkt het me voor het paard heel zinnig om dat bij jou ook te proberen. En het werkt voor het paard. Dus zal je hulp nodig hebben om weer vooruit te komen. Iemand met een lange zweep erachter om het paard voorwaarts te houden. En is niet zielig, want je slaat er niet mee, alleen de zweep erachter om voorwaarts je problemen op te lossen.

siepenteun

Re: Help mijn Vp staakt als ik wil draven in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:20

Bedankt, het zadel wordt volgende week nagekeken als het goed is. Zou eerst al eerder gebeuren maar met de nieuwe pony die ze al sinds maart hebben heeft nog steeds geen zadel, en ze hebben slechte ervaringen met die zadelpasser dus komt nu een andere voor beide zadels.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:37

Goed dat je inderdaad naar het zadel laat kijken. Mocht dat het niet zijn en het is ook niks lichamelijks met de pony mis (is hier als eens naar gekeken? Tandpijn, rugpijn oid?) dan moet je inderdaad even flink doorpakken.

Écht consequent worden, been geven, reageert pony niet? Been + tikje zodat hij wél naar voren gaat. Dit zo een hele poos door blijven gaan en dan zul je zien dat hij wel luisterd en zodra jij wil draven dat de pony ook daadwerkelijk in draf gaat.
Laat eens je instructeur/trice op de pony zitten, dan kan hij/zij aanvoelen wat de pony precies doet als die gaat staken, zo kan hij/zij daar ook op inspelen tijdens de les.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:46

Als je een paardje plezier wil teruggeven in het bakwerk, dan is het misschien een goeie tip om ook blij te zijn met kleine stapjes. In dit geval misschien letterlijk: Een paar stappen voorwaarts in draf is al een beloning waard. Pas op dat je niet blijft hangen in frustratie. Gefrustreerde ruiter plus gefrustreerd paard is een gegarandeerd recept voor alleen maar nog grotere communicatieproblemen.

Ik ben benieuwd hoe je hem/haar in draf zet? Puur been geven? Of geef je ook een zit hulp? Daarmee bedoel ik, zit je misschien onbewust achterover of juist voorover? Geef je nog meer hulpen, zoals met de teugel? Als een paard moeite heeft met de voorwaartse drang (bijv achterhand is er niet bij, balans ontbreekt, of puur geen motivatie) zou ik heel goed opletten dat je niet op de één of andere manier afremt.

Ik vind het een interessant probleem, te meer omdat ik het herken. Alleen bij mijn verzorgpaard is spanning de boosdoener. Ik los dit op door eerst extra veel uit te ademen, en eerst te schakelen in tempo in stap. Grotere passen in draf leiden vanzelf tot een makkelijkere, vanzelfsprekende overgang in draf. Dit is natuurlijk wel een specifieke oplossing voor een specifiek paard, en uit je verhaal kan ik maar zoveel opmaken, maar misschien helpt het.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 17:48

Heel erg bedankt!!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:05

Geen probleem. Laat je weten hoe het gaat? Ik ben benieuwd :-) succes!

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 09:30

Update, gisteren les gehad met haar en in een woord het ging GEWELDIG! ze was heel braaf, hoefte maar 1x
een schopje te geven en ze zat in een nette voorwaartse draf :j Vanmiddag weer les dus ga dan even kijken hoe het gaat! *D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:22

top!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:50

siepenteun schreef:
Update, gisteren les gehad met haar en in een woord het ging GEWELDIG! ze was heel braaf, hoefte maar 1x
een schopje te geven en ze zat in een nette voorwaartse draf :j Vanmiddag weer les dus ga dan even kijken hoe het gaat! *D

En wat heb je nou zo anders gedaan (denk je)? :) Want daar ben ik dan wel benieuwd naar :) Als je weet wat precies goed werkt, wordt het ook gemakkelijker om dat in te gaan zetten

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:27

Meer figuren rijden zodat ze afleiding blijft houden, en veel tempowisselingen :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:28

siepenteun schreef:
Meer figuren rijden zodat ze afleiding blijft houden, en veel tempowisselingen :D

Dus je hebt haar actief gemaakt en gehouden en je hebt het werk leuker gemaakt :j Top!

Let er wel op dat je blijft afwisselen, want die figuren die je nu gebruikt om het rijden in de bak leuker te maken, gaan wellicht na een tijdje misschien ook weer vervelen.
Maar fijn dat je zo'n goede ervaring hebt gehad en dat je weer op weg kunt! :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:12

Hier nog zo'n grapjas. Als meneer het werk saai vindt wordt hij lui en gaat hij lopen sloffen.

De clou is hier dus echt onvoorspelbaar blijven. Nooit dingen vaker dan 1 a 2 keer achter elkaar doen (dus ook niet 2 rondjes hoefslag achter elkaar). Op die manier moet het paard op je blijven letten en zul je ook sneller reactie krijgen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:34

Zo weer les, hoop dat ze geen spierpijn heeft, want ze heeft de hele les gister heel hard moeten werken voor haar doen, en ze had ong 3 weken bijna niks gedaan aangezien de eigenaar er maar 1x p/w op had gezeten en die is net begonnen met rijden.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 07:24

Nog een update, gister weer les gehad, ze was eerder te actief dan te traag maar ze heeft geen een keer stil gestaan! :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:56

Fijn te horen!