Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 01:40

midgie schreef:
wat bedoel je met 1u45 ?
Want als je een paard zonder juiste bespiering zolang laat lopen dan gaat elk paard op den duur door verzuring wel laag lopen , 2 uur dressuur is altijd te veel,
Je zeg dat je paard als je gaat draven zijn hoofd omhoog doet , dus dan is de stap nog niet helemaal af zoals jij zegt, werk stapje voor stapje, je kan beter 2 x op een dag 10 min goed werken dan 1 x 2 uur daar leert je paard niks van, ja zich de volgende keer weer verzetten, op een paard wat de rug weg drukt is het heel lastig en ook voor het paard erg belastend om door te zitten.

Uh hij liep goed toen. en werd gewoon ontspannender naargelang ik langer reed dus ik wou niet stoppen en resultaat hebben.
Is dit dan zo verkeerd? Maarja, als mijn paard omhoog gaat met de overgang van stap naar draf ga ik daarom niet alleen maar stap oefeningen doen. Ik bedoel, dit is toch normaal dat je daar veel tijd in moet steken en hij niet direct beneden blijft in draf, kan je daar dan toch ook in draf lekker aan werken aan nagefelijkheid, of moet dat volgens jou al direct lukken bij de overgang van stap naar draf? :?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 01:50

Evelijn schreef:
Wel een slof maar geen longeerlijn?
Je hebt jezelf nu wel verder van huis geholpen door met slof te gaan rijden (zonder instructie neem ik aan).

Waarom zou ik geen longeerlijn hebben? ik heb geen soort van singel of hoe je dat noemt en daar dan hem in de juist houding kunt brengen.
En dat ik hem verder van huis heb gereden dat is dan weer een andere discussie. Zonder instructrice ja, maar ik heb een jaar geleden daar een aantal lessen mee gekregen dus ik weet hoe het te gebruiken maar hier heb ik hem wel té strak

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 06:44

Tendance

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:00

Als je paard rijdt, dan heb je begeleiding nodig. Zelfs internationale ruiters krijgen les.
Als je denkt, dat je het zonder gaat redden dan heb je het mis.
Als ik lees hoe je bezig bent, dan doe je maar wat.
Je bent 15 en kunt het echt niet alleen. Bij het kopen van een paard hoort niet alleen de wetenschap, dat er geld moet zijn voor voer, maar ook voor goede begeleiding.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:18

Tendance schreef:
Als je paard rijdt, dan heb je begeleiding nodig. Zelfs internationale ruiters krijgen les.
Als ik lees hoe je bezig bent, dan doe je maar wat.
Je bent 15 en kunt het echt niet alleen. Bij het kopen van een paard hoort niet alleen de wetenschap, dat er geld moet zijn voor voer, maar ook voor goede begeleiding.

Lees alles dan toch eens goed? Ik kan les krijgen alleen moet ik het zélf betalen? En hoezo, doe ik maar wat?
Tis niet omdat ik 15 ben dat mijn hersenen dit nog niet kunnen oppakken :\
Van sommige berichtjes word ik weer onzeker, anderen kunnen me dan weer motiveren.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:23

Momenteel ben ik in de les vaak met dit bezig:
Afbeelding
En geeft mijn instructrice daarbij goede instructies en zegt wanneer het goed is en dan weer niet. Door deze oefening word hij dus héél snel zonder forceren nagefelijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:27

xTitanic schreef:
Als ik thuis ben ga ik me dit pakket aanschaffen.
http://rechtrichten.com/bestelling-studiepakket-rechtrichten/ :7
Heb alles zitten lezen en ik word nu écht gemotiveerd daardoor.

Daar wel geld voor dan? Een longeersingel ( eventueel 2 de hands) zijn goedkoper! :D
Maar ook hier geld de regel, goed longeren is niet makkelijk, iedereen kan een paard rondslingeren aan een touwtje, maar een paard gymnastiseren word een ander verhaal, dus ook daar zal je waarschijnlijk les voor nodig hebben.
En vakken vullen in de supermarkt is best veel vraag naar, net als kranten lopen b.v. :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:29

Ja, één keer dit pakket aangeschaft denk ik dat ik verder ga komen dan met longeerspullen (dat ik niet eens er van weet hoe het perfect te gebruiken).
Misschien kan ik ook aan de hand beginnen werken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:34

Tendance schreef:
Als ik lees hoe je bezig bent, dan doe je maar wat. Je bent 15 en kunt het echt niet alleen. Bij het kopen van een paard hoort niet alleen de wetenschap, dat er geld moet zijn voor voer, maar ook voor goede begeleiding.

Niet helemaal waar. Als ze zomaar wat deed, startte ze niet dit topic en ze heeft het lef foto's te plaatsen.
Ze realiseert dat het niet gaat zoals het moet en opent een topic, is hartstikke goed toch?

Ts, je mag wel iets ontvankelijker zijn voor de tips die gegeven worden.
Toch is er maar 1 manier om te verbeteren en dat is toch echt les...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:42

Bovenstaande foto is het in buigen van de hals, dat heeft alleen zin als het paard al ontspannen is en niet een middel om het paard nagevelijk/ontspannen te krijgen. Kijk maar eens naar de foto's dan zie je een ontspannen paard wat "leniger" word gemaakt in hals, schouder, nek.
Als jou instructrice dit laat doen om het paard "los " te maken, vraag ik me af of ze kundig genoeg is om iemand les te geven.
Dan zou ik er persoonlijk toch eens op aandringen dat ze op je paard gaat zitten en eens laat zien wat zij er zelf mee kan. Dat is vaak heel verhelderend voor zowel leerling als lesgever.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:48

Misschien kan je instructrice je ook een keer voor de les of het eerste deel van je les helpen met longeren? Die slof kun je ook gebruiken voor het longeren, dan kan hij zonder storing van jou uit (niet negatief bedoeld, elke ruiter betekent een storing van het evenwicht) ontdekken dat het lang en laag met een losse rug uiteindelijk prettiger gaat lopen (in het begin gaat hij zijn spieren wel voelen dus geduld is een schone zaak :P ) dan met een weggedrukte rug.

Verder vind ik het positief dat je er nu bewust mee bezig gaat, maar in je eerste post staan een heleboel punten tegelijk. Het frustreert natuurlijk ook enorm als je 10 punten tegelijk aanpakt, one step at a time! Ik volg zelf globaal gezien het Skala, dus eerst gewoon vlot aan het been rechtuit (taktmatig lopen en gevoelig aan het been maken), dan reactie op de eenzijdige kuit (paard soepel door figuren en wendingen) en een paard wat ontspannen en los gaat bewegen door een toegenomen souplesse. In die tijd zal het me een rotzorg zijn waar een paard zijn hoofd laat en daar ga ik me ook niet op zitten focussen of frustreren. Waar je bij een jong onbedorven paard deze stappen soms vrij vlot bereikt kan juist hier bij een verreden paard maanden werk in zitten.

Ik weet niet waar je woont maar als het Oost-Vlaanderen is een beetje aan de kant van Antwerpen dan wil ik gerust eens met je mee kijken en wat handvaten geven, ik rij nu hoogzwanger zelf toch tijdelijk niet meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:53

Het rechtricht pakket is heel nuttig, maar daar moet je ook wat dingen voor aanschaffen.

Ook zul je je instelling van doorgaan als het goed gaat moeten veranderen, want je kan beter stoppen als het goed gaat of juist terug naar een basis, maar heb het idee dat je die nog niet hebt samen met je paard.
2 uur rijden en oefenen is veel te lang voor elk paard , als je je paard iets wil leren moet je stoppen als het geod voelt daar leert een paard wat van niet van doorgaan tot hij verzuurt en moe raak, dan nemen zijn hersens niks meer op ner zoals bij jou bals je op school zit, als je na een lange dag nog een tentame moet doen dan lukt dat ook minder dan dat je in de ochtend aan de slag moet,
Hou er rekening mee dat je paard ook een gevoel heeft ook mentaal kun je een paard moe maken en zeker een paard wat nog heeel veel moet leren.

Maar fijn dat je dat pakket gaat bestellen, hoop dat er wat kwartjes gaan vallen ,maar zoek er ook een bij behorende instructrice bij die kun je vinden op paardenbegrijpen.nl of als je in de buurt woont kom je maar eens langs;-)
In Belgie zit ook een hele goeie instructrice rechtrichten, dat is Perrinne coolsaet zij zit in Baal

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:53

Dit is toch in een rechte lijn rijden? en buiging vragen,
Nou heb even dit snel getekend.
Mijn instructrice is de rode punt en daar moet ik mijn paard naar toe richten maar zelf maken dat hij niet naar binnen valt en zijn schouder uitsteekt. (misschien is het op de tekening iets wat overdreven)
Afbeelding
Maar hierdoor word hij dus in de les op een correcte manier nagefelijk in stap
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 24-07-12 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:57

midgie schreef:
Het rechtricht pakket is heel nuttig, maar daar moet je ook wat dingen voor aanschaffen.

Ook zul je je instelling van doorgaan als het goed gaat moeten veranderen, want je kan beter stoppen als het goed gaat of juist terug naar een basis, maar heb het idee dat je die nog niet hebt samen met je paard.
2 uur rijden en oefenen is veel te lang voor elk paard , als je je paard iets wil leren moet je stoppen als het geod voelt daar leert een paard wat van niet van doorgaan tot hij verzuurt en moe raak, dan nemen zijn hersens niks meer op ner zoals bij jou bals je op school zit, als je na een lange dag nog een tentame moet doen dan lukt dat ook minder dan dat je in de ochtend aan de slag moet,
Hou er rekening mee dat je paard ook een gevoel heeft ook mentaal kun je een paard moe maken en zeker een paard wat nog heeel veel moet leren.

Maar fijn dat je dat pakket gaat bestellen, hoop dat er wat kwartjes gaan vallen ,maar zoek er ook een bij behorende instructrice bij die kun je vinden op paardenbegrijpen.nl of als je in de buurt woont kom je maar eens langs;-)
In Belgie zit ook een hele goeie instructrice rechtrichten, dat is Perrinne coolsaet zij zit in Baal

Ik stop hoor als hij goed zijn best begint te doen. Alleen die ééne keer had ik gewoon de tijd niet in het oog en stopte ik als ik tevreden was? Als hij het goed doet doe ik nog 2 cirkeltjes ofzo en dan stop ik. Ook bij de lessen en mijn instructrice zegt dit ook ;)
En ik zie wel wat ik met het pakket dan ga doen :)

En wat houd dan de basis in volgens jou

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:04

Nogmaals zonder les kom je er niet. En ik leg heel duidelijk uit, dat als jouw ouders je een paard geven, ze dan ook moeten beseffen dat je er zonder les niet komt.
En ja ts opent een topic, maar ze moet gewoon les krijgen.
De helft van de adviezen op bokt zijn zo tegenstrijdig, dat je er niets mee moet willen.
Neem gewoon les en wijs je ouders op die verantwoordelijkheid.
Als je geen les kunt nemen, dan moet je vooral niet op je paard gaan zitten tot dat wel kan.
Uit een boek leer je veel, maar niet hoe het in de praktijk voelt als het goed is.
Ik weet dat je dit antwoord niet wilt horen, maar lessen of hulp is de enige optie. Of je nu 15 of 50 bent, dat maakt geen verschil.

En op de vraag of ik alles gelezen had? Ja ik had alles gelezen!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 08:07

F_Orumster schreef:
Tendance schreef:
Als ik lees hoe je bezig bent, dan doe je maar wat. Je bent 15 en kunt het echt niet alleen. Bij het kopen van een paard hoort niet alleen de wetenschap, dat er geld moet zijn voor voer, maar ook voor goede begeleiding.

Niet helemaal waar. Als ze zomaar wat deed, startte ze niet dit topic en ze heeft het lef foto's te plaatsen.
Ze realiseert dat het niet gaat zoals het moet en opent een topic, is hartstikke goed toch?

Ts, je mag wel iets ontvankelijker zijn voor de tips die gegeven worden.
Toch is er maar 1 manier om te verbeteren en dat is toch echt les...

Zo ben ik nou eenmaal. Maar sommige commentaar vind ik dan weer zelf motiverend ogen en sommigen niet. Ik heb hier al een grote stap ontwikkeld daarbij in bokt. Vroeger kon ik echt geen commentaar verdragen en ik vind niet dat ik het nu niet graag op pak. Maar dan krijg ik een leuke motiverende manier van commentaar en dan weer een mindere en daar kan ik dan weer niet zo goed tegen :+ Ben erg gevoelig op dat vlak en ik kan soms helemaal down zijn van 1 commentaar en weer helemaal happy/gemotiveerd zijn van een leuke aanmoedigende commentaar met veel motivatie in. Achja, ik ben nogal koppig en heb een eigen willetje dat vroeger nooit wou luisteren naar iemand. Ik ben/was nogal snel op de tenen getrapt. SERIEUS verbeterpunt voor mij, maar zal er nooit over komen, haha.
Wat les betreft, tjah ik ga het niet blijven herhalen en jullie moeten de thuissituatie niet weten want die is namelijk héél ingewikkeld en moeilijk voor mij

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 08:10

Tendance schreef:
Nogmaals zonder les kom je er niet. En ik leg heel duidelijk uit, dat als jouw ouders je een paard geven, ze dan ook moeten beseffen dat je er zonder les niet komt.
En ja ts opent een topic, maar ze moet gewoon les krijgen.
De helft van de adviezen op bokt zijn zo tegenstrijdig, dat je er niets mee moet willen.
Neem gewoon les en wijs je ouders op die verantwoordelijkheid.
Als je geen les kunt nemen, dan moet je vooral niet op je paard gaan zitten tot dat wel kan.
Uit een boek leer je veel, maar niet hoe het in de praktijk voelt als het goed is.
Ik weet dat je dit antwoord niet wilt horen, maar lessen of hulp is de enige optie. Of je nu 15 of 50 bent, dat maakt geen verschil.

En op de vraag of ik alles gelezen had? Ja ik had alles gelezen!

| ;(

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:15

@ts
Goed dat je een topic opent.
Als het financieel niet lukt om iedere week te lessen, is het wel een goed plan om bij andere lessen te gaan kijken. Wat zijn de tips en heb vooral geduld. Je paardje moet nu anders leren zijn spieren te gebruiken, en gebruik geen hulpmiddelen om je paardje de "ontspanning" in te rijden. Is eigenlijk altijd valse ontspanning.

Ik vind je paardje er niet verknalt uitzien hoor, het heeft zeker potentie.
Rij veel overgangen, zonder in de mond te hangen, rij veel achtjes met lichte stelling. Overvraag het paardje niet, als het even niet gaat. Laat het dan ook, wacht desnoods tot je wel les heb met die oefening!

Tenminste als ik het goed begrepen heb heb je nu 1 keer in de maand les? Ooo nog wat anders heb je dan een uur les? Misschien handig om daar 2x een half uur van te maken, dus eens in de 14 dagen!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:22

Als je 1x per maand les hebt voor 20euro... dan is dat pakket bijna een half jaar les...

Ik zou me toch eens goed bedenken wat ik zou doen. Die informatie kun je namelijk ook op internet vinden als je goed zoekt.. en ook worden er wel clinics gegeven door het hele land, soms gratis..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:25

Citaat:
Zo ben ik nou eenmaal. Maar sommige commentaar vind ik dan weer zelf motiverend ogen en sommigen niet. Ik heb hier al een grote stap ontwikkeld daarbij in bokt. Vroeger kon ik echt geen commentaar verdragen en ik vind niet dat ik het nu niet graag op pak. Maar dan krijg ik een leuke motiverende manier van commentaar en dan weer een mindere en daar kan ik dan weer niet zo goed tegen Ben erg gevoelig op dat vlak en ik kan soms helemaal down zijn van 1 commentaar en weer helemaal happy/gemotiveerd zijn van een leuke aanmoedigende commentaar met veel motivatie in. Achja, ik ben nogal koppig en heb een eigen willetje dat vroeger nooit wou luisteren naar iemand. Ik ben/was nogal snel op de tenen getrapt. SERIEUS verbeterpunt voor mij, maar zal er nooit over komen, haha.
Wat les betreft, tjah ik ga het niet blijven herhalen en jullie moeten de thuissituatie niet weten want die is namelijk héél ingewikkeld en moeilijk voor mij

Wij moeten accepteren dat jij niet open ontvangstelijk bent voor de kritiek (opbouwend) die gegeven wordt maar je verwacht wel van je paard dat hij doet wat jij vraagt en of hij wel wil veranderen.

Ik zou zeggen begin bij jezelf. Eerst zelf een andere instelling dan wordt het al een stuk makkelijker in omgang met je paard.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 08:29

Maritje1991 schreef:
Citaat:
Zo ben ik nou eenmaal. Maar sommige commentaar vind ik dan weer zelf motiverend ogen en sommigen niet. Ik heb hier al een grote stap ontwikkeld daarbij in bokt. Vroeger kon ik echt geen commentaar verdragen en ik vind niet dat ik het nu niet graag op pak. Maar dan krijg ik een leuke motiverende manier van commentaar en dan weer een mindere en daar kan ik dan weer niet zo goed tegen Ben erg gevoelig op dat vlak en ik kan soms helemaal down zijn van 1 commentaar en weer helemaal happy/gemotiveerd zijn van een leuke aanmoedigende commentaar met veel motivatie in. Achja, ik ben nogal koppig en heb een eigen willetje dat vroeger nooit wou luisteren naar iemand. Ik ben/was nogal snel op de tenen getrapt. SERIEUS verbeterpunt voor mij, maar zal er nooit over komen, haha.

Wij moeten accepteren dat jij niet open ontvangstelijk bent voor de kritiek (opbouwend) die gegeven wordt maar je verwacht wel van je paard dat hij doet wat jij vraagt en of hij wel wil veranderen.

Ik zou zeggen begin bij jezelf. Eerst zelf een andere instelling dan wordt het al een stuk makkelijker in omgang met je paard.

Kan je alleen het zinnetje 'Zo ben ik nou eenmaal' lezen? precies wel hé -O-

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:34

Nee hoor, ik heb alles gelezen :)
Ik wilde dit aankaarten.

ipv in de verdediging te schieten en allemaal redenen te noemen. Kun je ook bedanken voor de tips en reacties. Normaal antwoorden en evt mee denken of RUSTIG uitleggen waarom je denkt dat iets wel en niet goed is.

Er zijn heel veel goede tips gegeven. Voornamelijk stappen maar jij vind dat niet nodig omdat.....
Overal heb je wel iets op, waarom vraag je het dan?

Waarom denk je uberhaubt dat die tips worden gegeven? Om je te pesten of om jou en je paard te helpen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 08:45

Maritje1991 schreef:
Nee hoor, ik heb alles gelezen :)
Ik wilde dit aankaarten.

ipv in de verdediging te schieten en allemaal redenen te noemen. Kun je ook bedanken voor de tips en reacties. Normaal antwoorden en evt mee denken of RUSTIG uitleggen waarom je denkt dat iets wel en niet goed is.

Er zijn heel veel goede tips gegeven. Voornamelijk stappen maar jij vind dat niet nodig omdat.....
Overal heb je wel iets op, waarom vraag je het dan?

Waarom denk je uberhaubt dat die tips worden gegeven? Om je te pesten of om jou en je paard te helpen?

Durf ik niet want dan denk ik dat ik foute dingen ga zeggen enz. maar moet ik misschien wel doen ja
Gohja, je krijgt hier verschillende adviezen dus het is moeilijk als de ene bv zegt 1x in de maand les nemen is genoeg. De andere blijft maar aanmodderen dat je er zonder les niet kan geraken. Ik bedank de mensen wél
Van dat stappen, het is goed als ik dan voor een half uur stapoefeningen doe ofzo. Maar ga niet elke keer als ik bij mijn paard ben alleen maar stappen, ik heb nog een andere passie en dat is bv springen. Je moet er toch ook blijven plezier in hebben? of mag dit niet zolang je je paard niet correct heb gekregen. (heb trouwens ook al die commentaar gekregen in een ander topic over eens lekker doorgalopperen dat ik daar niet aan toe was om dan leuke dingen te doen).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:47

Ik begrijp heel goed dat het niet makkelijk is om met kritiek om te gaan, dat is iets wat je moet leren en dat ga je nog heel veel leren. Ik vind dat je voor een 15jarige hier al goed mee om kan gaan.

Maar als je een topic opent met ook nog eens een titel die de aandacht van veel bokkers trekt over de rijtechnische inhoud, dan weet je dat je een vat aan commentaar open trekt en moet je dus op voorhand de hakken in het zand zetten.

Maar, juist door je leergierige houding in eerste instantie (mijn complimenten op je 15e), geven mensen opbouwende kritiek en ze willen je niet afbranden of op je nummer zetten, maar je helpen.

Als ik jou was zou ik dat cursuspakket rechtrichten annuleren (heb je recht op om te doen) en dat geld in lessen stoppen. Als je boeken wil lezen kijk dan wat de bieb voor je heeft.

Edit: alleen maar stappen gaat je niet oplossen. Ik mag zelf graag de ontspanning in de draf zoeken en is goed voor zowel je paard als voor jou. Als je een half uur gaat stappen is de kans groot dat het sloffen wordt :D Is voor je paard ook dodelijk saai (en voor jou ook).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:53

Ik zal hier inderdaad niet meer posten. Je mag me pb's sturen zoveel je wilt en wat je me daarin vertelt vind ik heel vervelend en sneu voor je, maar als ik naar mezelf kijk, sorry maar ik had geen paard aangehouden als lessen niet kon, omdat ik dan veel te bang ben op de verkeerde manier bezig te zijn.
Ik ben niet onrespectvol zoals jij dat zegt, ik geef alleen aan wat volgens mij het enige juiste is.