rijden tussen 'losse' paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:54

Kan makkelijk! Ik doe het ook wel eens!

Helma_Amber

Re: rijden tussen 'losse' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:58

Ik rijd mijn ruin ook wel eens in de bak als de shet en mijn jonge paard er nog staan. Meestal blijven die twee rustig staan. Helaas wel op de hoefslag, maar dan stuur ik er wel omheen :)
Als mijn jonge merrie jolig is dan wil ze wel eens als een gek langs ons crossen en ineens voor ons stil gaan staan, maar dat gebeurt niet vaak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:11

ik rij bijna dagelijks in de weide door gebrek aan piste, met twee tweejarigen erbij en een volwassen ruin.
Meestal komen ze de eerste 5 minuutjes wat klieren (in de weg lopen, bokken, heen en weer galopperen) , maar dan stopt het.
wel heb ik de eerste keren een longeerzweep bij me gehad om ze aan te leren dat ze afstand moeten bewaren van mij (want de jong kunnen wel eens losse voetjes hebben)
let wel, ik heb mijn paard 100 % onder controle, kan perfect met een longeerzweep om ons heen klappen zonder dat ze maar een pas verzet, en ze laat zich perfect inhouden als de andere paarden voorbij suizen ...

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:25

Misschien met prikpaaltjes een stuk afzetten, zodat je niet steeds om de andere paarden heen hoeft te rijden?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:37

Zou niet weten wat het probleem is als je dat doet, raken ze vanzelf aan gewend en dan wordt het de gewoonste zaak van de wereld. Gebeurt bij ons op stal zo vaak dat ik aan het rijden ben en men paarden los wil laten om te rollen en ook andersom, helemaal niks aan de hand. Mijn ervaring: als je het zelf als de normaalste zaak van de wereld beschouwd is er meestal niks aan de hand omdat je geen 'angstige signalen' afgeeft.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:50

Heb nu geen bak/paddock meer bij huis, maar hiervoor wel. Dan reed ik ook wel met de andere paarden erbij in. Het scheelt dat die (nu) 27 en 20 zijn, dus niet meer zoveel daarom geven. Lees: eigenlijk helemaal niks doen en gewoon stil blijven staan of een beetje rondstappen. Een heel enkele keer willen ze nog weleens achter me aan stappen, als ik in stap ben, maar zodra ik in draf ga wordt het ze toch alweer te fanatiek :)

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:01

ik doe het zelf ook alleen dan staat er alleen 1 schet in maar die is vaak sago en gaat dan de boel lopen verzieken dus zet ik haar vast,,, de stal is er momenteel niet ,,, ze bouwen een loods dus tja ..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:59

Ik denk dat het ook wel kan. Als je genoeg ruimte hebt kun je wel lekker rijden maar als je maar een kleine wei hebt met nog 4 paarden erin lijkt het me er onhandig om echt goed te kunnen rijden je moet dan toch goed in de gaten houden waar de andere zijn en echt ontspannen is het dan niet.
Maar je hebt zo te lezen genoeg ruimte dus waarom niet.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:23

nooit gedacht dat het topic zo lang zou doorlopen haha. maar het gaat erg goed. de losse paarden kijken een keer op en grazen dan weer verder. het paard waar ik op rij wil wel graag bij de rest blijven maar met overtuigingskracht kan ik haar de groep ook laten negeren. we vinden het heel erg leuk.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:22

moet prima kunnen
is alleen voor jezelf misschien soms lastig maar dat is je eigen keuze

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:50

Bij mij (ex)- leasepaard reed ik soms in de bak en daar liepen dan ook zijn weidegenoten in !
dus ik denk wel dat het te doen is ;p

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:12

Lijkt me dat dat gewoon moet kunnen. Wat inderdaad al eerder wordt gezegd is dat het kapot rijden van de wei mogelijk een argument zou kunnen zijn waarom het niet zou mogen. De paarden kennen het paard en als de groep rustig is... zie ik geen bezwaar :)

Edit@ Lees net dat je er al tussen rijd. Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat! :D

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:40

ik zal het doen, er is in de wei veel meer ruimte om te rijden. :j

Jonijoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:07

ik rij met mijn verzorgpaardje meestal gewoon in een piste, daar lopen ook nog 2 andere paardjes rond, en dit gaat prima! Soms spelen ze zelf 'manege' en dan lopen ze alle twee mooi achter ons :) na het rijden gaan we soms wat gaan wandelen in de weide :)

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:21

ik zou het zelf niet durven, maar ik heb wel eens gezien dat ze dat ergens ook deden. Is het ook geen optie om de andere paarden in die kleine buitenbak te zetten als jij in de wei rijdt?

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:25

Ik rij bijna altijd in het weiland. Ook terwijl er nog andere paarden bijstaan.
Let wel op als je paard op ijzers staat, of als het land een beetje nat is door regen ofzo, want dan is er een kans aanwezig dat je paardje kan uitglijden!

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:15

Dat kan makkelijk, ik rijd vaker in de wei, als de bak te stoffig is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:20

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:57

de wei is geen werkplek en daarom is werken in de wei van je paard niet goed om vaak te doen.
losgooien, of heel af en toe in de bak rijden is oke, maar een paard moet zn wei zien als rustplek. wij willen toch ook niet dat we in onze slaapkamer hard moeten werken?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 18:02

tja, als de paarden niet in de wei staan, staan ze in de stal of in de bak. dus ik rij al in hun rustplek.

ze vind het zo leuk dat ze helemaal joepie wordt als ik het hek open ga maken :'). ik merk wel dat ik consequent moet blijven(niet als een idioot meteen galop), maar eerst ff draven en stappen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:38

paardjuhh123 schreef:
de wei is geen werkplek en daarom is werken in de wei van je paard niet goed om vaak te doen.
losgooien, of heel af en toe in de bak rijden is oke, maar een paard moet zn wei zien als rustplek. wij willen toch ook niet dat we in onze slaapkamer hard moeten werken?

Kan je onderbouwen waarom het niet oke is om vaak in de wei te rijden? Wat zijn de gevolgen volgens jou?

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:43

Dat een paard zijn wei miet mer als rustplek ziet, en dat is miet goed omdat een paard een plek moet hebben waar hij: zich kan uitleven, met soortgenoten kan zijn, kan rusten, doe. Wat hij wil en wanneer hij Wil

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:47

paardjuhh123 schreef:
Dat een paard zijn wei miet mer als rustplek ziet, en dat is miet goed omdat een paard een plek moet hebben waar hij: zich kan uitleven, met soortgenoten kan zijn, kan rusten, doe. Wat hij wil en wanneer hij Wil

Maar heb je zelf bedacht dat het paard zijn wei dan niet meer als rustplaats ziet? Ik heb dat namelijk nog nooit aan mijn paard gemerkt, die ligt net zo goed een uur te snurken in de wei waar we net een uur hebben gereden.. Ik begrijp niet helemaal waar je dit vandaan haalt.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:52

Niet alle oaarden hebben er last van, maar andere weer wel. Het kan zijn dat jouw paard er niks van merkt maar een aantal oaarden die IK ken moet je niet in de wei rijden, omdat ze hun dan niet meer fijn voelen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:55

En als je de paarden in de bak doed en je in de wei rijd :)* Nergens last van