Jacksel schreef:Joyce... Uit jouw tekst begrijp ik dat jij het paard meerijdt in zijn scheefheid?als je meer druk pakt op de bolle kant (die dan zeg maar zijn buitenkant is) maak je het toch alleen maar makkelijker om scheef te blijven, oftewel de holle kant hol te houden en de bolle kant bol te houden...
Juist het tegenovergestelde. Ik maak van de bolle kant, de holle kant en stel vandaaruit weer recht.
Vb: Als een pony met teveel binnenstelling loopt en ik kan haar niet op twee teugels recht krijgen omdat ze niet goed naar het been luistert (buitenbeen voor rechtstellen of binnenbeen tegen het naar binnenvallen als dat het geval is) dan vraag ik buitenstelling (of stel recht als ik op een volte rijd) of ga ik op het verkeerde been lichtrijden omdat ik op die manier zelf beter in kan werken met mijn buitenbeen en haar recht kan stellen. Of met mijn binnenbeen tegen de dan nieuwe bolle kant zodat ze dat been niet meer kan ontwijken. Ook krijg ik dan weer contact met die binnenteugel.
Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd...
In de les liep een pony juist door mijn binnenbeen heen met stelling naar buiten, dan moest ik soms juist eerst meer stelling vragen om haar hals zo te plaatsen dat het lichaam als begin positie beter voorbereid is om met mijn binnenbeen in te kunnen werken. Dan moet ik ook gewoon doorvragen omdat zij niet los wil laten.
Maar de eerste manier gebruik ik zelf dus vaak, en helpt mij vooral ook omdat ik moeite heb recht te blijven zitten als een pony of paard scheef loopt... Op deze manier kan ik natuurlijker de hulpen geven.

dat is inderdaad zo. recht lopen ze niet en met binnenstelling al helemaal niet. de kinderen kunnen het niet vragen en dan gaat het paardje inderdaad naar binnen, als je 'speelt' met de binnenteugel en niks anders doet.
.
)ga je zeg maar als t paard rechtsgebogen is, op de rechterhand in contrastelling rijden, om hem recht te richten en dat doe je puur met de buitenteugel?