Haflinger vreemde draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:00

sliert schreef:
klinkt mij in de oren alsof je paard pijn in zijn voorvoeten heeft. Ze wil waarschijnlijk het voorbeen niet hoger en verder naar voren zetten, omdat de landing dan zeer doet. Ik zou er eerst maar eens een dierenarts naar laten kijken {kreupelheidsonderzoek}. Als je paard namelijk pijn in beide voorvoeten heeft, loopt ze ogenschijnlijk niet kreupel, maar dus wel heel erg kort en stijf in het voorbeen.

Kan idd duiden op hoefkatrol ontsteking, maar ik zou niet gelijk van het ergste uit gaan, ik zou eerst alle andere dingen controleren, zadel, zit , hulp van de ruiter enz enz en als al dit soort dingen geen duidelijkheid egven dan kun je idd de DA eens laten kijken, kan ook heel goed zijn dat het dier last heeft van de rug, dat de bekken niet goed gekanteld worden , dus dan kun je weer beter een chiropraktor laten komen, want de meeste DA,s hebben geen verstand van ruggen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:02

Het kan idd zijn dat ze pijn in haar voorbenen heeft maar het kan ook zijn dat ze gewoon sloft omdat ze niet goed wordt bereden.
Hoe doet ze het aan de longeerlijn, daarmee kan je ook balkjes lopen en dan kijken of je haar actief kunt krijgen, je zal wel een beetje streng moeten zijn, laat haar maar eens echt flink doorlopen. (dat hoeft niet heel lang achter elkaar, korte stukjes maar wel huppetee!
Gaat dat beter dan kun je dat ook erop gaan doen, let daarbij goed op dat je haar niet remt van voren, eerst actief, daarna de rest.
Als je geen verbetering ziet of juist nog meer stijfheid kun je het beste gaan kijken of ze niet iets mankeert.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:06

Ts schrijft dat als ze de pony voorwaarts rijden, de pony achter dus wel actiever wordt, maar voor nog steeds heel kort blijft. Vandaar dat ik zeg, laat hem eerst eens nakijken. Eerst chiropracor en dan dierenarts is in mijn ogen andersom werken. Als de pony pijn in zijn voeten heeft dan zal ie ongetwijfeld ook vast in zijn rug zitten. Maar goed, een filmpje zou handig zijn, ik ga nu puur af op hetgeen Ts schrijft en dat klinkt in mijn oren alles behalve gunstig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:50

Ik neem aan dat dit met het rijden is? Hoe loopt ze in de wei in draf en aan de longeerlijn? Loopt ze dan wel in een normale draf? Zo niet zou ik toch eens laten nakijken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 18:21

Nu jullie het zeggen, ik kan me wel herinneren dat ze zeiden dat zed paar weken daarvoor te kort bekapt was, dus dat ze daardoor wat kreupel liep. Het zou intussen wel al weer over moeten zijn, maar wie weet. Longeren hebben we nog niet gedaan, het is niet bekend of ze daar bekend mee is maar we willen het binnenkort wel gaan proberen. In de wei loopt ze niet :+ Ze staat altijd stil op 1 plek, en anders stapt ze, ze draaft niet. In stap doet ze wel normaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:33

Je kunt toch wel met haar aan de hand draven?
Probeer dat eens want het is toch wel de basis om het paard ook aan de hand wat commando's te leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:08

BaileyMix schreef:
Nu jullie het zeggen, ik kan me wel herinneren dat ze zeiden dat zed paar weken daarvoor te kort bekapt was, dus dat ze daardoor wat kreupel liep. Het zou intussen wel al weer over moeten zijn, maar wie weet. Longeren hebben we nog niet gedaan, het is niet bekend of ze daar bekend mee is maar we willen het binnenkort wel gaan proberen. In de wei loopt ze niet :+ Ze staat altijd stil op 1 plek, en anders stapt ze, ze draaft niet. In stap doet ze wel normaal.

Niet bekent met longeren??
Dat is een basis ding.
In de wei op een plek blijven staan, neem aan dat ze wel loopt met grazen , kun ej zelf niet bedenken eens aan de hand gaan draven o.i.d??

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 23:09

Rustig rustig we zijn nog maar pas bezig met dit paard, hebben er nog maar 1 keer mee gereden :+ Dat met longeren hebben we ook maar van horen zeggen, dus weten we niet zeker. We zullen even kijken volgende keer (gaat maandag zijn). Je gaat toch niet gelijk de eerste keer dat je daar bent heel dat paard keuren :') Het was even rijden om te kijken of de klik er was en hoe ze reageert enzo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:11

Nouja als het de eerste keer is en je merkt een vreemde draf op lijkt het mij niet zo raar om af te stappen en eens te kijken hoe hij loopt zonder ruiter.
Ik zou dus toch eerst maar eens gaan kijken hoe die loopt zonder ruiter de volgende keer voor je opstapt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:19

Ons oude paard struikelde ook wel eens, bij hem kwam het vanuit zijn rug. Als het struikelen en sloffen blijft ook bij activeren van de achterhand dan lijkt het mij haast een lichamelijk probleem. Ik zou het iig eerst uitsluiten voor je rijtechnische oplossingen gaat zoeken. Vraag het anders eerst eens aan de eigenaar, het is tenslotte niet jullie eigen paard.

Gilalh

Re: Haflinger vreemde draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:04

Klinkt bekent, onze haflinger gekocht toen hij net was ingereden, liep heel erg op de voorhand en struikelde regelmatig. Schakelen, schakelen en nog eens schakelen. En vooral de eeuwen oude basis, alles vanuit de achterhand oplossen. Als ik nu terug lees begrijpen jullie niet helemaal wat er wordt bedoeld met van achteren oplossen. Dit is niet uit te leggen via een forumpje, ga lessen! Beginnen ook met longeren, ga niets speciaals aan zijn hoofd en lijf hangen, lekker voorwaards met de achterhand longeren, niet hard rondjes laten draven!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 10:08

Ik begrijp wel degelijk wat bedoeld wordt met het van achter oplossen, ben alleen nog niet zo dusdanig gevorderd dat ik weet hoe ik het in praktijk moet brengen bij dit paard, mijn vriendin (denk ik) ook niet. Als we haar dus activeren, gaat ze van achter wel actiever lopen alleen haar voorbenen gaan enkel sneller. Maar we hebben dus maandag filmpje :j Ze valt inderdaad ook vreselijk op de voorhand.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:11

Eerst maar een filmpje plaatsen, paard kan ook bijvoorbeeld hoefbevangen zijn... dan geef je een mooi verkeerd advies met 'goed vooruit rijden, schakelen e.d.'.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:58

Het klinkt alsof het paard impuls mist. Dus de actie-reactie (been = voorwaarts).

Laat het paard eens op een flink tempo draven, zodat hij geen keus heeft. en vanuit dat tempo werken.
Ook is een lesje misschien een goed idee?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:14

Ben best verbijsterd over de adviezen waarbij het paard min of meer de keuze wordt ontnomen om rustig aan te doen, zonder te weten wat er aan de hand is.
Lijkt mij persoonlijk onmogelijk om aan de hand van dit verhaal helder te krijgen of er niet serieus een lichamelijk probleem is en dan zal het 'erdoorheen rijden' en andere oplossingen in die richting averechts werken.

Voor mij klinkt dit nochtans niet erg gezond. Zeker niet als er in de wei ook al 'niets in de pony zit'.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:37

Nou, inderdaad, dat viel mij dus ook al op. :n

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:18

Ondertussen gaat het al beter. Ben pas weer meegeweest en ze gaat al veel lekkerder. Waarschijnlijk was het toch een beetje stijfigheid o.i.d. ze had immers al een tijdje stilgestaan. Ze heeft al geoefend met balkjes, dit doet ze keurig tikt ze niet aan. Bedankt voor alle adviezen!