Fries die niet wil lopen met iemand op haar rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pieps

Re: Fries die niet wil lopen met iemand op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:55

Ik denk dat het probleem van Emma zit in onbalans. Op het filmpje zie je dat ze enorm over de schouder naar binnen valt.
Ook wordt ze niet geholpen door de longeur. De longe hangt dan weer los en dan rent ze weer tegen de lijn aan. Geen prettige ervaring voor dit paard waardoor de ontspanning ver te zoeken is. Probeer haar eerst beter recht te richten aan de longe en dan pas iemand er op. Het gewicht van de ruiter op haar rug verergert de onbalans en veroorzaakt staken.
Zou het ook niet prettiger zijn voor Emma als je de beugels weglaat of opsteekt? Ze klapperen nu tegen haar buik, ze kent dit niet en schrikt hier alleen maar van.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 09:04

We zijn nu 6 weken onderweg ongeveer.... Die bokkensprongen doet ze niet meer... Het filmpje is ook een beetje geknutselt er zijn stukjes uit enzv.

Maar ik heb nog wel eigen filmpjes. Ik zal vanavond eens kijken of ik die op internet krijg dan kunnen jullie het een beetje volgen.

En wat betreft het bokken dat is nu helemaal weg

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:29

ik vind dat longeerfilmpje ook niet echt getuigen van vakmanschap eerlijk gezegt. Zorg er voor dat ze gewoon correct aan de zweep en aan de lijn blijft lopen, dus op afstand! Verder zie ik geen enkele controle over het tempo, dier wordt redelijk aan d'r lot over gelaten. Is ze al eens bijgezet gelongeerd? Dan leren ze vaak hun lijf al beter te gebruiken {en met het bit om te gaan} vóór er iemand op gaat zitten. Tevens krijg je vaak ook veel meer controle over het paard als je ze bijzet {gewoon met een touwtje, rustig opbouwen natuurlijk}. Wat je met zo'n paard eerst voor elkaar moet krijgen is dat ze 100 % gehoorzaam is aan de longeerlijn en ook echt direkt reageert op commando's. Als je dat voor elkaar hebt, dan doet zo'n paard dat ook als er iemand op zit. Gewoon omdat ze dan een beetje op de automatische piloot werken {werkt alleen als degene die erop zit, zich heel neutraal op kan stellen}. Gewoon simpel denken, klakken is naar voren en ho is remmen. En wel direkt!!! En klakken is niet een beetje sukkelig naar voren, maar gewoon PATS....tempo!Ik ben benieuwd naar recente longeerfilmpjes, maar uitgaande van het al geplaatste filmpje heb ik heel erg mijn twijfels of dat er veel beter uit ziet.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:03

http://www.youtube.com/watch?v=HBs44SS8 ... e=youtu.be
Eerste keer een zadel. Even rondstappen

http://www.youtube.com/watch?v=4qF6SfZdQXY&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=wBw_rvWD ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=JpESSkKD ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=XJ4Q4wb4 ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=wN4p97OR ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=V9LfXW_N ... e=youtu.be

Ze staan redelijk op volgorde.
Er missen wat filmpjes. Die heb ik zo niet op deze pc.
Filmpjes van de afgelopen tijd heb ik niet omdat ik nu zelf ook met emma bezig ben dus kan ik niet filmen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:59

Alvast 1 tip: leer jezelf aan dat wanneer je je paard wilt belonen met je stem, dat je dan "braaf"zegt ipv Goed zo. Nu hoor je telkens "goed zóóóóó" wat voor een paard bijna net zo klinkt als "hóóóóó". Heel verwarrend voor een paard. In 1 van de eerste filmpjes waarbij de ruiter alleen nog maar hangt, zie je die man het paard heel erg tegenhouden. Paard had daar vluchtdrang {logisch, mag ook} wat gelijk de kop in gedrukt wordt. Maar juist die natuurlijk vluchtdrang heb je nodig om hem voorwaarts te krijgen! Op de latere filmpjes is dat al helemaal weg en moet die man het paard eerst helemaal uit balans trekken om hem weer in beweging te krijgen. Ik vind dat hij het paard veel te veel in de houtgreep houd.
Overigens heb ik ook wel eens een paard gehad, wat aan de longeerlijn goed voorwaarts ging, maar zodra ik erop zat niet meer vooruit durfde. Wat ik toen gedaan heb {werkt alleen bij een paard waarbij het opstappen geen enkel probleem vormt}: paard lekker voorwaarts aan de lijn laten draven, hem laten stoppen, lijn snel aan helper gegeven, snel erop klimmen en gelijk weer doorgaan met longeren {in draf!}. Blokkeerde hij weer, dan er gewoon weer af, paard weer laten draven zonder ruiter, laten stoppen en er weer snel op en snel weer verder gaan met longeren. Opletten dat de longeur met zijn lichaam hem niet blokkeert, dus liever wat achter hem blijft. Je moet de vaart erin houden zeg maar. Bij mijn paard was het probleem zo over, gewoon omdat ie de tijd niet kreeg om na te gaan denken als ik erop klom. Maar dan moet ie dus wel echt super gehoorzaam zijn aan de lijn! Tevens zou ik de bak iets kleiner maken, zodat je paard nooit in de mond gecorrigeerd wordt als ze uit balans raakt. Want dan wordt zo'n dier gelijk weer bang. Ze moet gewoon overal aanleuning kunnen krijgen van de omheining. Succes, misschien kun je wat met de tips. Leuk paard trouwens.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:10

Dankjewel daar heb ik wat aan. Commentaar accepteer ik ook en iedereen leert van elkaar. Alleen op afstand commentaar geven gaat me iets te makkelijk. Als er commentaar gegeven word vind ik het prima, alleen zou ik er dan graag ook wat tips bij lezen.

Het longeer gedeelte overstappen hebben we nog niet gedaan.
Dat kunnen we eens proberen.
Wat betreft 'de man' haha. Omdat emma haar balans kwijt is maait ze haar been naar je toe..... en zo gaat ze op je voet staan. Logisch want ze is je kwijt en zoekt op die manier. Alleen heel vervelend voor de persoon ernaast. Vandaar het gekke loopje
Het tegen houden enzv waar je het over had is van de baan want ik loop nu zelf met dr.
En het gaat goed.
* Ze zoekt ook geen steun meer met dr benen.
Longeren gebeurd altijd aan het halster.

Maar zoals ik al eerder vermeld had zijn we gister middag op een andere manier bezig geweest... Zonder bit zonder zweep en alles gewoon lekker rustig voor alle partijen. Alles lekker op stem.
Ook de ruiter geen been gewoon weer helemaal los en op stem.
Dit ging super. We gaan kijken of we het op deze manier vanmiddag weer zover krijgen, dat zou super zijn.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:43

fijn dat het in ieder geval beter gaat!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:47

Zoals gezegd vindt ik haar reactie op het longeerfilmpje niet goed. Een paard mag best de eerste keer bokken op het zadel maar zoals jij doet overkomen longeer je al ruime tijd en dan zou die reactie weg moeten zijn. Ik denk dat je alles net een stap te langzaam doet. Het is goed dat je een paard in rust zadelmak maakt maar het kan ook te rustig. Ze moet je toch als leider zien en dan moet je zelf het tempo aangeven en moeten ze ook weten waar ze aan toe zijn. Ik zie een beetje op de filpjes alsof paard beetje zijn eigen zin doet. Met het hangen/zitten aan de lijn gaat ze soms uitzichzelf stilstaan en vervolgens komt er geen reactie op. Eigenlijk zou je haar met de stem weer in stap moeten zetten en zelf bepalen wanneer ze stil gaat staan. Zijn maar kleine dingen maar o zo belangrijk om uiteindelijk een paard te krijgen wat respect voor je heeft. Ze hebben die duidelijke correcte begeleiding nodig. Wat ook een optie is als ze niet wil draven als er iemand op zit en los loopt de bak af te zetten en dan van midden uit met de longeerzweep aandrijven maar natuurlijk eerst met stem en beenhulpen. En alle stukjes die goed gaan belonen. Op een gegeven moment gaat het kwartje vanzelf vallen. Wij zetten de rijbak van 20 bij 40 dan af tussen het midden en een kwart. En dan krijg je een soort opdrijfeffect. En dat is voor beide partijen prettiger. En wat ook goed is met een groepje na buiten gaan en er gewoon lekker achteraan laten lopen. Daarvan lerer ze goed op eigen benen lopen. En ik zou ook iets minder druk op de teugels nemen. Ze moet natuurlijk ook wel naar voren kunnen. terug rijden kun je altijd nog en daarbij moet je een jong paard toch op stem terug rijden. Ik ben momenteel ook bezig onze fries door te rijden. En het enige wat ik doe is voorwaarts rijden en geen druk op de teugels. Eerst gaat ze dan wel in een te hoog tempo maar door mijn stem te gebruiken komt ze vanzelf terug in tempo.
Succes met het zadelmak maken.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:54

Het longeren doen we altijd voor we aan de slag gaan.
Dat doen we met elk paard. Gewoon even links om en rechts om.

Dit is geen rijbak van 20 bij 40. Maar een vierkant stukje zand.
Het afzetten ben ik zelf geen voorstander van. Heb hier een aantal jaren geleden zelf een hele nare ervaring mee gehad.

En wat je zegt inderdaad met het naar buiten gaan. Dat is ook de bedoeling, ook om het leuk te houden voor Emma.
In de bak achter een paard aan heeft totaal geen effect.
Zoals net vermeld zijn we nu eerst lekker bitloos aan de slag.
Mochten we vast lopen gaan we gewoon naar buiten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:01

Gerda20 schreef:
Toevallig heeft iemand vorrige week een filmpje gemaakt van het longeren.
http://www.youtube.com/watch?v=-l8dXYc9 ... tube_gdata
Even om een kleine indruk te krijgen

waarom hangen jullie die beugelriemen naar beneden?
Bij een jong onbeleerd paard?
Toch niet logisch? als ze gaat rennen voelt ze de beugels tegen haar buik, (plek waar je been gaat geven) en vervolgens vind je het raar dat ze niet wil lopen?
Die is zich gewoon de tandjes geschrokken....oeps, iets op mijn rug, tegen mijn buik, maar als ik niet loop voel ik niets. Dan maar stilstaan.
Dan een in disbalans zittende ruiter erop en het probleem is veroorzaakt.

Begin maar weer opnieuw met longeren, reactie op stemhulp. Als dat erin zit, er pas weer op.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:22

Als je het filmpje bekijkt heeft ze de beugels opgestoken, maar die glijden door de bokken naar beneden..

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:39

@Nombrado:
Natuurlijk zijn we begonnen zonder beugels. Daarna met beugels en omhoog.
En natuurlijk zit hier nog het 1 en ander tussen.
Maar ook mijn benen komen daar straks. Natuurlijk wiebelen die niet zo als losse beugels maar als ze schrikt en ik beweeg mijn benen komen ze misschien ook ergens waar ze niet horen. En ik wil actie reactie op zo'n moment voorkomen.
Vandaar dat in dat filmpje de beugels naar beneden zijn. Dit deed ze altijd prima.... in begin natuurlijk een beetje schrik maar dat was helemaal over. Het longeren met lange beugels en stem gaat inmiddels prima, in alle rust.
En de tijd van dit filmpje was er nog helemaal geen sprake van een draf. Maar dat had ik al gezegd dat niet alle filmpjes er op staan dus er vallen zo nu en dan gaten.

Zoals ik vanmorgen zei zouden we vanmiddag weer wat gaan doen.
Het ging top. Ze liep lekker..... Lekker voorwaarts en heerlijk ontspannen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:49

De filmpjes heb ik geplaatst zodat jullie een beetje een indruk krijgen van de werkwijze.

De filmpjes zijn niet recent!
Wat de filmpjes laat zien, toen dachten we nog niet eens over draven.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:05

Dit topic heb ik verplaatst van BKR naar RT-P, aangezien het hier niet een typische BKR-vraag betreft maar een rijtechnische vraag.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:12

Ik denk dat jullie en het paard even ergens doorheen moeten. Paarden moeten voorwaarts denken dan is er minder kans op staken. Dus ik zou een keer de longeerzweer gebruiken en als ze dan draaft hemel in prijzen.. Dit blokkeren moet je op een of andere manier doorbreken anders krijg je paarden die bij elk ding wat ze niet bevalt, eng vinden of moeilijk blblokkeren.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:22

Hebben jullie inmiddels al een keertje gedraafd? Sorry als ik daar overeen gelezen heb.
Heb je de mogelijkheid om met een extra persoon te werken? Deze kan aan de buitenkant het paard begeleiden. Zodat de andere helper in zijn lijn kan laten vieren en zodoende op een normale longeer afstand kan staan. Mocht er iets gebeuren heeft de persoon aan de buitenkant de taak om het paard gerust te stellen en indien nodig "in te houden". Zorg er voor dat het paard ten alle tijden wanneer er iets aan het gevraagd word reageerd. Dus wanneer er gevraagd wordt of hij wil draven dat hij dit doet, dus ook wanneer je enkel aan het longeren bent. Kent het paard de zweep? weet hij dat dit voorwaarts betekend wanneer hij niet luisterd? Zodoende zou het paard toch ook moeten gaan draven aan de longe wanneer er een ruiter op zit, aangezien hij geleerd heeft dat hij moet luisteren. Laat de persoon aan de buitenkant mee "rennen". Om ze gerust te stellen tijdens het draven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:27

Als je het aan mij vraagt is dit paard gewoon niet correct zadelmak. Dat zie je aan het filmpje, ik lees dat dit al van een tijdje geleden is, is het bokken nu minder? Ik begin pas bij het opstappen als het paard netjes, rustig aan de longe loopt en de stemcommando's bevestigd zijn. Hoe meer werk je op de grond doet, hoe minder je hebt als je er eenmaal opstapt. Het kan heel goed zijn dat dit paard nog net niet ok is met het hele idee zadel en dus gewoon verstijft zodra ze er iets van merkt. In stap kraken zadels die kraken al minder en is het gewicht constanter, zodra je aandraaft ga je (normaal gezien) lichtrijden waardoor het gewicht opeens anders aanvoelt op haar rug. Waarschijnlijk moet je hier gewoon doorheen, dwz blijven oefenen, desensibiliseren. Een paardje wat ik destijds heb ingereden begreep ook niet wat de bedoeling was, daarmee ben ik vaak naar buiten gegaan, achter een ander paard aan. Dit deed wonderen, aangezien ze de ander volgt kun je het direct verbinden met de stemphulpen van het longeren, en het paard verbindt dit met het doorlopen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 09:38

Het stappen en doorstappen zit er helemaal in. Ze begrijpt het goed en loopt lekker ontspannen.
Gister hebben we opnieuw een drafje geprobeerd en jawel hoor daar ging ze.
Wellis waar maar een paar passen maar dat geeft niet ze blokkeerde niet en stapte daarna lekker door.
Na een rondje stappen weer eens in draf en ja hoor. Ze ging een rondje draven en daarna weer lekker doorstappen.

Heerlijk gevoel was dit haha hier gaan we op verder.

En het bokken enzv.... dat gebeurd inderdaad niet meer hoor dat hebben we inmiddels gehad

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:33

Maar waarom laten jullie haar niet een tijdje doordraven? Mag ze van jullie zelf bepalen of ze terug valt in stap?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:15

Nee hoor, ze bepaald dr eigen gangen niet