Jonge ruiter (7) stuurprobleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Re: Jonge ruiter (7) stuurprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:17

ja lange lijnen kan ik zelf en pony ook. Pony is echt heel makkelijk hoor en van allerlei markten thuis. Dus dat is zeker een optie om mee te nemen. Alleen gaat hem dat met draven niet worden ben ik bang. Zo hard kan ik niet rennen hahaha.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:34

conditie kweken he :+

ik vind de filmpjes er trouwens goed uitzien hoor!
ik denk dat je met deze pony niet te erg moet fixeren over het in de hoek lopen of niet, Maar er wel voor zorgen dat je dochter leert terug overhand te nemen.
(dus in die zin: pony snijdt de hoek af => dochter rijdt pony bv direct in een kleine volte, om zo het afsnijden om te zetten naar haar hand)
ik blijf ook nog plakken bij het voordoen, zoiets kan gewoon heel erg veel ophelderen (ze zien actie reactie) en als je dan ook nog wat kan begeleiden als ze erop zit (al dan niet met lange teugels), is het helemaal goed.
kwa gewicht zit je ong op 20 % van pony's gewicht, het is op het randje, maar veel en lang zit je er toch niet op.(stel nu nog dat je er iedere week een halfuur mee zou rijden, vind ik het nog net kunnen :) )
wat je kont van het kinderzadel zal zeggen is iets anders :P

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:47

Zilfstar schreef:
ja lange lijnen kan ik zelf en pony ook. Pony is echt heel makkelijk hoor en van allerlei markten thuis. Dus dat is zeker een optie om mee te nemen. Alleen gaat hem dat met draven niet worden ben ik bang. Zo hard kan ik niet rennen hahaha.

ff oefenen ren je zo mee :x

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 06:30

Haha, dan is een shet toch wel praktisch! Gaat niet zo hard. ;-)

Maar als je je dochter in stap de goede techniek van het sturen kunt laten voelen, moet het in draf toch ook lukken. Tegelijk voel jij ook de reactie van de pony aan op haar sturen en kan je haar beter begeleiden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:22

Ik denk dat jullie lekker bezig zijn. Maar omdat het nog zo moeilijk is om alle hulpen tegelijk te geven èn dan ook nog eens de pony te corrigeren, zou ik de 'enge' hoeken nog even laten voor wat ze zijn. Althans, niet gewoon laten afsnijden, maar juist vóórdat de pony de hoek gaat afsnijden een (grote) halve volte maken. Oftwel, de bak 'oversteken' zonder in de buurt van de betreffende korte zijde te komen. Dit zou ik dan ondersteunen door pionnen neer te zetten op de plekken waar je dochter dan moet afwenden.

Op deze manier heeft je dochter elk rondje een extra stuuroefening op een plek waar de pony niet 'moeilijk' doet èn krijgt de pony niet de gewoonte om de hoeken af te snijden.
Verder voor het sturen lekker parcoursjes maken met de pionnen, zoals slalommen inderdaad. Dan gaat het sturen veel intuïtiever.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:29

Zilfstar schreef:

Dat hoeft toch ook helemaal niet aan de lange lijnen? Als het te hard gaat stuur je ze toch gewoon op de volte.

Is er een mogelijkheid om de pony meer in de bak te laten staan? Los. Zodat ze zelf aan de "enge" dingen kan wennen? Bv 's nachts in de bak laten overnachten, evt. met een andere pony?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:32

Nee, paarden mogen in die bak niet los. En zeker niet om te overnachten. We doen er wel grondwerk en dan zijn diezelfde hoeken geen probleem. Het is denk ik ook een stukje eigenwijs zijn en onder het werk uitkomen en uitproberen. Juist omdat ze voelt dat dochter nog een beginner is. Wrs klim ik er na de zomervakantie zelf een keer op met mijn fellsattel van christ... En blijft dochter lekker oefenen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:45

Klinkt alsof jullie toch al goed bezig zijn. Vooral het feit dat ponybeest en kleine dame het zo goed samen kunnen vinden is een enorm voordeel.
Zou je het feit dat de pony ook kan barrelracen niet kunnen gebruiken door pionnen zodanig strategisch neer te zetten dat de hoeken "vanzelf" in volle galop meegenomen moeten worden? Het moet natuurlijk wel veilig blijven maar het klinkt alsof zowel de pony als je dametje heel goed samen doorhebben wat er wel en niet kan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:07

Geef het tijd. Als ze beter leert rijden, komt dit goed. Ze heeft les om dingen te leren, niet om ze al meteen te kunnen. Ik zou geen "kunstgrepen" gebruiken. Op een goede dag valt het kwartje (tussen haar oren) en heeft ze de kracht in haar benen om het wel te kunnen. Dan lukt het nog niet meteen, maar komt het proces op gang. Wat jullie nu meemaken is gewoon het leerproces. Zie het maar als een pony van 3 a 4 die recht moet leren lopen. Daar ga je ook geen trucks mee uithalen, die geef je de tijd om rechtrichten onder de knie te krijgen. Zo zie ik deze fase ook.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:15

Ze hoeft het ook niet perfect te kunnen nog. Dat zeg ik ook nergens. Vraag enkel tips hoe ik kan helpen in het leerproces. Wij zijn van de montessori gedachte "leer mij het zelf doen" maar daar zit wel ondersteuning bij, informatie geven, instructie geven. Leerproces is prima en ik wil ook dat ze er plezier in blijft houden. Een beetje sturing daarin kan echter geen kwaad.

Dit topic was ook meer om te toetsen of we zo op de goede weg bezig zijn en zo te horen zijn we dat. Dus gaan we lekker verder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:24

Zo had ik je openingspost ook gelezen en begrepen. Mijn antwoord was meer van "komt wel goed jochie" :j
Succes met dit o zo leuke proces. Heerlijk om te zien, die kids met hun pony's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:45

Filmpjes gezien en dat gaat wel goed komen :D :D :D Lekker op een speelse manier uitdagen om te sturen. Met pionnen is een goed idee. Misschien ook eens achter een andere pony aan in de bak. Ze laat dr nu wel overal heenlopen waar ze (Kato) heen wil :+ Leuk Pony'tje trouwens hoor

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:46

Vandaag wilde pony eerst niet mee om te rijden. Pas toen bleek dat we buiten gingen rijden in de paddock werd ze voorwaards. Haha die zag de bui al hangen dat ze WEER die binnenbak in moest denk ik. Afijn, kind erop en gaan. Jaaaa gaan inderdaad, wat was ze fris vandaag. Dochter had moeite met terugnemen en ponylief slalomde tussen de plassen door. Want je denkt natuurlijk niet dat madam DOOR die plassen heen gaat }>

Afijn na even zo geprobeerd te hebben MET stootteugels toch maar even aan de longe gedaan. Even met een extra remmogelijkheid flink aan het werk zetten en doordraven. Effe wat energie eruit :D Kon dochter fijn aan haar zit en handen werken en hoefde ze even niet op sturen te letten. En dat ging erg goed.

Toen was de echte rijbak vrij en zijn we daarin gegaan want die was helemaal droog. En dat ging stukken beter. Dochter wilde eigenlijk niet in galop, was ze wat bang voor. Al een sinds ze terug is van kamp hoewelz e daar dus volop gegalopeerd heeft. Maar met eigen pony was het weer wat eng. Dus aan de longe overgehaald tot galop (ik heb een extra rem immers) en toen lag het zadel ineens op de nek. Dus bijzets eraf en zadel een stuk smaller gedraaid. (We hebben een Trekker, die is traploos verstelbaar). Bleek dochterlief (thuis biechte ze het pas op) daaraan gedraaid te hebben de vorige keer met opruimen omdat ze wilde zien hoe het werkte -O- FIJN zo'n ondernemend tiep.

Dus zadel smaller en dochter er weer op, weer in galop want ik moest toch even zien hoe het zadel zich nu gedroeg. Bleef nu mooi liggen, dochter zei ook dat ze beter zat (goh }:0 ) en toen wilde ze los. Hoefslag rond is in die bak dus geen probleem, behalve in galop. Dan heeft ze geen stuur. Maar dat geeft niks, dochter durft nu lekker te galoperen met pony en dan komt dat met oortjes naar voren naar het hek toe geraced met een joelend kind op de rug. Hoezo lol met je knol. Afijn, sturen blijkt dus al beter te gaan als de hoeken minder eng zijn, dus ik heb er weer alle vertrouwen in dat met wat tijd het goed gaat komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:02

Haha, je schrijft zo leuk. K & K vermaken zich zo te horen prima. Ik geniet mooi een beetje mee.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:23

Het is belangrijk om je dochter en de pony een doel te geven. Wanneer je enkel vraagt: rijdt een rondje, zeg je niet duidelijk, en maak je ook geen duidelijk doel voor je dochter en pony om een 'rondje' te rijden.
Dit zie je voornamelijk op het eerste filmpje. Je dochtertje weet duidelijk nadat ze naar 'achteren' is gereden niet meer wat ze wilt en de pony gaat stilstaan (liever lui dan moe, want het is een vluchtdier, het spaart energie voor later). Echter maakt je dochtertje 'her mind up' en wilt over de balk. En ze zal er alles aan doen om het dier over de balk te krijgen. Ze geeft de pony en zichzelf een doel: over de balk.

Wanneer je (idd, zoals je al doet nu) een pilon in de hoeken plaatst en haar vraagt om de pilonnen te rijden geef je haar een doel, namelijk om de pilonnen heen te rijden. Zo is het makkelijk voor je dochtertje om duidelijk te krijgen wat jij bedoelt en met het werken met atributen maak je het ook leuk.
Hetzelfde met figuurtjes. Je geeft je dochtertje een heel grote bak om in te werken. In mijn ogen, voor zo'n klein meisje een beetje te groot. Misschien is het verstandiger om kleiner te beginnen. Daardoor worden lijntjes een beetje duidelijker en ook netter en makkelijker.

Je kunt niet verwachten van een meisje, dat eerst aan de longe heeft gereden meteen een bepaald besef te hebben van hoe ze zou moeten rijden. Zoals je zelf al zei: op de manege lopen de paarden hun rondje wel, dat doet deze pony ook, op z'n eigen manier.

Door steeds iets anders neer te zetten: pillonnen in de hoek, slalom op de ac lijn, recht aan de hoefslag (dus erop, eraf etc), op de horizontale lijn etc gaat ze goed leren sturen, want je geeft haar een doel met sturen. Wanneer ze dat kan, kan je korte rechte lijnen vragen, bijv. van de A naar de H op de rechterhand.
Je kan ook de horizontale lijn vragen, of een gebroken lijn (van de hoefslag naar de pillon, eromheen, weer terug naar de hoefslag).

Houdt alles duidelijk voor je dochtertje. Wat verder leuk is, als ze een paar weekjes verder is om haar te leren tellen van de passen. Vooral als ze een beetje recht op de hoefslag (van pilon naar pilon) kan rijden. Dan leg je voor de hoeken op de lange zijde een balk neer. Laat haar over de eerst heen stappen en ga samen met haar tellen hoeveel passen de pony moet maken om bij de volgende te zijn. Hiermee kan je haar leren verruimen. Ook krijgen ze daar meer bewustzijn van.

Ik kan nog wel een eeuwigheid doortypen met ideen, maar hopelijk heb je hier wat aan op het moment! Succes!

p.s. Voordat ik het vergeet: leuke pony en leuke dochter! Leuke combi!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:32

Eerste filmpje was niet mijzelf die je hoort praten, maar stalgenoot die filmde. Ik geef idd altijd aan "over de hoefslag tot '...' (vul letter in)". Ook grote volte, kleine volte, van hand veranderen, gebroken lijn kent ze allemaal. De binnenbrak is kleiner dan de buitenbak maar dus enger haha.

We gaan eens kijken wat we verder kunnen. Pionnen, balkjes hebben we. Ook een voetbal, vind pony ook leuk. Dank voor je ideeën, kan ik weet wat mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:44

Zilfstar schreef:

Ik heb nu echt een beeld voor me van jou op een segway achter die pony aan :') zoeffff

Ondanks dat het leuk moet blijven voor je kind (wat natuurlijk het belangrijkst is) zou ik toch wel een beetje je dochter zover proberen te krijgen dat het niet okee is als de pony zomaar vanalles gaat doen waar hij zelf zin in heeft. Lol is leuk, en mag en kan, maar wel alleen als zij toestemming geeft, of tijdens het grondwerk. Je kunt dit prima opbouwen vanuit bijv. 5 minuutjes opletten --> 10 minuten spelen. Want je wil natuurlijk ook niet dat ze echt streken krijgt.

Nog een idee: helpt het misschien als jij op jouw paard voorop rijdt? Dus dat zij erachter komt met haar pony, en dan de hoeken in?

Nogmaals, ik ben het met je eens dat het leuk moet blijven. Maar is het niet ook ontzettend leuk als ponylief super gaat luisteren straks en ze gewoon rustig door de hoek heen kunnen? :)

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:34

Ik vind het jammer dat er veel advies gegeven wordt behalve dat niemand zegt: Schakel een goede instructeur in die veel ervaring heeft met het leren rijden van kinderen of stuur haar naar een manege waar ze met leeftijdsgenootjes lekker kan leren ponyrijden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:47

Dat gaat ze na de zomer doen, het gaat alleen om adviezen voor nu hier :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:04

Mijn dochtertje heeft ook een erg voorwaarts diertje en ze is zelf heel klein en tenger voor haar leeftijd. Dus als pony vlug wordt heeft ze niet veel te vertellen. Maar pony is braaf tussen andere pony's dus ze rijdt iedere week met haar pony in de les van de plaatselijke manege. Dat vindt ze leuk en ze heeft er een hoop vriendinnetjes aan over gehouden en ze neemt van een andere lesjuf gewoon veel meer aan dan van mij.

Bovendien heb ik, omdat ik vind dat het leuk moet blijven voor haar en omdat de pony af en toe even "echt" gereden moet worden, een bijrijder. Die rijdt de pony zo'n 3 keer in de week en daar heeft mijn dochter heel veel profijt van. Bijrijder is een meisje van 21 die heel klein van stuk is. Maar wel netjes kan rijden en met gezond verstand met de pony om gaat. Het is een super leuke meid, dat vindt mijn dochter ook. Dus als de bijrijder komt op tijden dat mijn dochtertje thuis is dan doen ze de pony samen. Bijrijder rijdt dan eerst een half uurtje en daarna mijn dochtertje.

Binnenkort gaat mijn dochter ook samen met mij bij mijn instructrice rijden. Ik heb zelf om de week priveles aan huis en over een tijdje gaan we dat samen doen. Ik een half uur les en dan mijn dochter een half uur les.

Ik heb mijn dochter aan de longe helemaal in het begin wel les gegeven, zitles aan de longe. Daardoor heeft ze nu een balans waar ik jaloers op ben :o Maar echt les geven doe ik niet. Ik ben daar te fanatiek in weet ik van mezelf en dat is zowel voor haar als voor mij niet leuk. Dus haar lesjes rijdt ze op de manege, wel met haar eigen pony. En ze kijkt wat dingetjes af van de bijrijder die ze dan na wil doen. Verder maken we sinds een aantal maanden samen een bosritje op zondag, vindt ze geweldig. En thuis rijdt ze veel in de wei en vindt ze het leuk om balkjes te draven en kruisjes te springen en dat soort dingen. Prima, wordt ze handig van dus laat maar doen. Ze heeft een pony waar ze heel veel van kan leren, heeft Z dressuur gelopen, kan springen en cross dus ik laat haar lekker doen wat ze wil met dat beeske. De bijrijder is er om de pony gehoorzaam te houden want ik heb wel gemerkt dat zelfs de braafste pony ondeugend wordt als ie tijdens het rijden nooit eens gecorrigeerd wordt.
Sinds we de bijrijder hebben kan mijn dochtertje zoveel meer met de pony dan voorheen. Maar ik heb wel heel erg geboft met dat meisje. Maar het is misscien iets om te overwegen.... Bijkomend voordeel is dat mijn dochter op woensdagmiddag lekker kan gaan spelen met vriendinnetjes die niks met paarden hebben. Want die pony krijgt haar beweging toch wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 07:56

Willem47 schreef:
Ik vind het jammer dat er veel advies gegeven wordt behalve dat niemand zegt: Schakel een goede instructeur in die veel ervaring heeft met het leren rijden van kinderen of stuur haar naar een manege waar ze met leeftijdsgenootjes lekker kan leren ponyrijden.

en dan krijg je eens een meisje die graag es met je paard wil rijden, die wel al een heel jaar rijdt op de manege, en zelfs al kan galopperen (!!!)
die het enige dat ze weet is: hielen erin voor vooruit, trekken voor links, trekken voor rechts, en aan beide teugels trekken om te stoppen.
hulpen voor galop, buitenbeen achteruit? wat is het buitenbeen?

ik denk dat TS beter zal kunnen lesgeven dan de gemiddelde manege.

Maar, ik zou het ook geen slecht idee vinden om dochter eens per week een groeplesje te laten volgen met haar pony op de manege, het echt goed rijden wordt dan wel prive aangeleerd, maar in de groepslesjes doen ze wel lekker wat km's

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:10

Wat leuk dat je dochter ook besmet is met het paardenvirus en al zo goed kan rijden! Fijn dat je haar eerst les hebt gegeven maar mijn advies is om instructie van buitenaf te nemen. Ik lees dat je dit na de zomervakantie al gaat doen maar zou toch al gaan zoeken naar iemand met goede ervaring met jonge kinderen. Les van moeder is leuk maar het is toch lastiger om én moeder én een goede instructeur te zijn. Je moet soms toch een beetje streng zijn en een kind kan dan thuis of achteraf niet meer bij mams 'klagen' wat er fout ging.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 09:35

Bedankt voor alle tips weer.
Zoals gezegd: na de zomervakantie komt er instructie van buitenaf. We weten al wie en etc. dus dat gaat goed komen hoor. We zijn ook de mogelijkheden aan het onderzoeken van groepsles etc bij plaatselijke vereniging maar zoals hier gezegd wordt al: ik wil geen ruk en pluk-ruiter ervan maken. Ik zoek dus GOEDE instructie die goed aan de slag kan met mijn dochter. En verder heeft het gewoon tijd nodig.