Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:59

_xDyan schreef:
Als je echt rijd dan deed hij dit niet, echt rijden is ook moeilijk, maar je krijgt nooit dit soort problemen als je niet doorpakt en niet rijd. Plus dat een paard wel weet tot hoe hoog hij kan gaan steigeren, hij zou nooit omvallen als jij erop zit. Ik snap ook wel als je het niet zou durven, maar laat dan iemand anders die het wel durft het doen, anders houd het nooit op.

Ik kan niet veel over het paard van TS zeggen want ik heb niet gezien wat het paard doet, maar een paard laat zich ECHT WEL omvallen tijdens het steigeren als je erop zit :j . Spreek uit ervaring, mijn paard steigerde ontzettend en erg hoog. Ik kon dit altijd goed uitzitten en uitrijden zoals hier geadviseerd word, maar het is helaas een keer gebeurd dat hij zo hoog en heftig steigerde, dat we samen achterovergekiept zijn(nadat ik hem een enorme rotschop verkocht had). Ook heb ik mijn paard al eens een flinke knal tussen zijn oren verkocht(met zweep), toen ik erop zat, maar dat verergerde het probleem alleen maar.

Kan me dus voorstellen dat TS het best spannend vind om haar paard "gewoon maar even door te rijden of hem een schop te verkopen". Denk dat het beste advies in dit geval is, dat je een ervaringsdeskundige vraagt of die op je paard gaat zitten en hem langs het lastige stuk rijdt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:59

ik zou als ik jou was dit probleem eerst aan de hand aanpakken, gewoon samen er langs lopen net zolang totdat het goed gaat. een steigerend paard heb je immers veel beter in de hand als je ernaast staat.
als het goed gaat erop en dan gewoon een kwestie van even goed doorpakken, het kan goed zijn dat 1 keer al genoeg is en dat hij het dan afgeleerd heeft. desnoods corrigeer je met je stem, daar hoef je je paard echt geen pijn voor te doen. hou hem lekker bezig met tempowisselingen, figuren etc zodat hij op jou let en niet op de 'enge' dingen.
en tsja als je het zo niet durft, vraag dan alsjeblieft begeleiding van iemand of laat iemand anders er een keer op rijden want zo wordt het alleen maar erger.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:04

Ja, wil ik zeker wel en heb ik al 4 keer geprobeerd met de tips van jullie. Niet naar Aanleiding van maar daar was ik zelf ook al op gekomen. Jazeker, maar als je mij niet persoonlijk kent vind ik dat je niet kunt zeggen of ik goed\slecht rijd. Ik bedoel, ik rijd al 7 jaar en heb dit niet meegemaakt. Met de ervaring die ik al heb heb ik het dus (ook dus de tips die jullie gaven) al 4 keer geprobeerd zonder resultaat.
Zoals sommigen zeggen, heb je al geprobeerd om dit of dat te doen. Om alleen een tip te geven die al 8x benoemd is, daar heb ik niet veel aan.

En ik heb al 5 jaar les, en niet van een persoon die snel bang is, maar die is ook van het doorpakken. Dus ik weet heus wel wat ik dan moet doen, en als ik al zeg dat ik dat al 4x heb gedaan, en het dan nog niet heeft geholpen, dan kunnen jullie bijv. andere opties\tips geven.

Joscaa

Re: Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:09

Laat er eens een filmpje van maken, dán kunnen wij gerichter vertellen hoe of wat. Van het verhaal, kunnen wij alleen deze tips geven, verder niks. We proberen je enkel te helpen.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:11

ts, maak een filmpje!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:19

Het filmpje dat hier aangeraden werd, is zeker ook bij jouw probleem perfect van toepassing, jij zoekt uitvluchten, je rijdt idd dit paard niet, je bent hem nu aan het trainen om net dit verkeerde gedrag te tonen, dus de fout zit hier echt bij jou, en niet bij het paard.
Goed les nemen is hier de enige oplossing, leren paardrijden dus.
Je hebt blijkbaar niet genoeg kennis en kunde om dit zelf te gaan aanpakken, doe het dan ook niet meer neem les of blijf van dit paard vandaan.
Aan de hand van het lezen van tips hier is het echt onmogelijk om dit te leren, probeer het dus niet uit, of je riskeerd dat je ermee gaat verongelukken.
Maar het systeem dat ze in dit filmpje tonen is helemaal correct en heel juist, er zijn natuurlijk nog andere mogelijke oplossingen, maar ook die vragen van de ruiter toch de nodige kennis en kunde, overleg, begrip, horsemanship, en zeker ook wel een goede portie lef en durf.
succes

_Apple_ schreef:
Ik ben bezig, het filmpje duurt ook 10 minuten, ik ben nu nog maar bij 4.42.
Maar hij loopt er eigenlijk gewoon normaal langs, alleen wanneer ik hem vraag om naar rechts te gaan, dan staat hij stil, en als ik door blijf vragen gaat hij alleen maar door.

_Esther_87_, Ja, ehm.. beetje moeilijk als hij nergens langs wil en hij anders rechtop gaat steigeren!?
Drx, bedankt voor je reactie. Toen die trekker weg was deed hij dus hetzelfde. Maar ik ha er nog niet aan gedacht om er op dat moment af te stappen en hem alsnog mee te nemen.

En catalyst1, het filmpje is verder heel nuttig, maar dit is mijn probleem niet. Mijn probleem is dat hij nergens bang voor is, maar gewoon niet wil- dan gaat hij dus steigeren blijf ik doorvragen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:00

als voorwaarts niet lukt..laat hem dan achterwaarts lopen..maak het hem in ieder geval moeilijk als hij ongewenst gedrag laat zien. En geloof me..in 99 % van de gevallen zit het probleem bij de ruiter en niet bij het paard. Maar schoppen en slaan op het moment dat hij steigert helpt slechts zelden, dan moet het ook met 1 schop of mep opgelost zijn. Hij vind iets niet leuk, steigert en krijgt op zijn flikker en wordt dus bevestigt in het feit dat het inderdaad niet leuk is daar.Daarom wil hij daar weg en protesteert...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 18:00

aeolusnr1 schreef:
Het filmpje dat hier aangeraden werd, is zeker ook bij jouw probleem perfect van toepassing, jij zoekt uitvluchten, je rijdt idd dit paard niet, je bent hem nu aan het trainen om net dit verkeerde gedrag te tonen, dus de fout zit hier echt bij jou, en niet bij het paard.
Goed les nemen is hier de enige oplossing, leren paardrijden dus.
Je hebt blijkbaar niet genoeg kennis en kunde om dit zelf te gaan aanpakken, doe het dan ook niet meer neem les of blijf van dit paard vandaan.
Aan de hand van het lezen van tips hier is het echt onmogelijk om dit te leren, probeer het dus niet uit, of je riskeerd dat je ermee gaat verongelukken.
Maar het systeem dat ze in dit filmpje tonen is helemaal correct en heel juist, er zijn natuurlijk nog andere mogelijke oplossingen, maar ook die vragen van de ruiter toch de nodige kennis en kunde, overleg, begrip, horsemanship, en zeker ook wel een goede portie lef en durf.
succes

Daar ben ik het niet mee eens, waarom niet? Omdat mijn pony gewoon normaal loopt, ik bezig ben hem netjes te rijden en als ik dan afwenden wil, dan wil hij dus niet, en als je dus wel gaat proberen gaat hij dus steigeren.
Dat is niet waar, ik train hem daar niet op. Ik probeer het op te lossen, dmv tips ook van hier. En ik had al eerder benoemd dat ik sommige tips al uit heb geprobeerd, in totaal ongv. 4x mee bezig geweest.

Leren paardrijden? Na 7 jaar rijervaring te hebben moet ik dus volgens jou nog weer eens leren rijden? Ik vraag me dan toch echt af waarom ik in een half jaar van een pony die in het attractieaprk alleen maar linksom rondjes liep en geen hulpen kende een pony heb gemaakt die eerste werd met een getrainde dressuurpony. Ze was als 3 jarige beleerd om kinderen kleine rondje in stap rond te rijden. Alleen in stap 7 dagen per week hetzelfde rondje lopen. In een half jaar heb ik haar zo gereden dat ze dus geleerd heeft wat ik met hulpen bedoel en wat ik met de teugels bedoel. Nou kan ze wijken, galopswissel, en ze loopt ook aan de teugel, en die dingen. Dat heb ik haar allemaal aangeleerd in een half jaar. En het was geen makkelijke pony, ze bokte wel eens een keertje. En ook als ze iets niet echt leuk vond kon ze wat chagrijnig worden. Maar ik heb het dan altijd zo gedaan dat het voor haar ook leuk was en dat alles gewoon heel normaal ging. Ik vroeg niet veel van haar, want ze kende bijna niks. Dus ik was al best verrast dat ze het snel oppakte. Ik had eens een keer een wedstrijd met haar gedaan, dat ging heel goed. Kort daarna begon ik te kijken of ze iets moeilijkere dingen ook wilde. Ze snapte het niet direct, maar ze pakte het snel op. En zo zijn we in totaal 8x 1e geëindigd van de 10 wedstrijden.

Ik heb nu inmiddels 5 jaar les van iemand die veel ervaring heeft en niet bang is, ook zij heeft mij in een paar weken een heel stuk vooruit gebracht met deze pony. Toen ik deze pony 2 week had was er een onderlinge wedstrijd bij onze manege, toen deed ik daar aan mee: 187 punten.

Hij is van mij en ik ga echt niet doordat iemand die ik niet eens ken mijn pony wegdoen. Hoe kom je erbij!?
Echt waar, dit vind ik echt een hele rare reactie!

Ben ik met je eens, maar dit is niet van toepassing op mijn probleem, want als ik op de hoefslag rijd en ik wil afwenden, dan gaat hij daar niet heen en hij wil het liefste alleen maar vooruit.
Dus wat wil je dan dat ik doe? De hele bakrand wegslopen?

Ben ik met je eens, maar ik heb deze tips al 4x geprobeerd en ook daar zul je vast wel wat durf voor nodig hebben voordat je hieraan begint.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:05

"A good horseperson is the one that is able and willingly to adapt".
Net dit weekend in een clinic te horen gekregen. Ik rij al 30 jaar en je zal mij nooit horen beweren dat ik goed kan rijden ( en ja..ik heb de prijzen om te bewijzen dat ik er wel iets van kan) maar juist het feit dat je moet blijven leren en openstaan voor andere dingen zal je helpen dit probleem op te lossen. Als je alleen maar roept..dit werkt niet en ik rij al 7 jaar,dan gaat dat niet lukken. Je paard is niet "broke" en alleen door eraan te werken en uit je comfortzone te stappen ga je dit fiksen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:25

Misschien is het idd handig als je iemand je probleem laat filmen zodat het misschien duidelijker wordt.

Zoals je het nu omschrijft komt het mij namelijk ook over als gewoonte.
Zitten en eraan rijden is ook mijn advies, vooral goed voorwaarts houden en echt aan het werk zetten, veel figuren, overgangen enz zodat je pony de aandacht bij jou houdt en niet bij de"enge" omgeving
Ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn paard, ik heb heel lang 2x per week 3km naast mn paard gelopen om bij de bak te komen omdat ik op 1 plek steeds op een steigerend paard zat en ik niet onder haar op het asvalt terecht wilde komen.
Deze problemen kwamen puur omdat ik niet duidelijk genoeg was en mn been van haar af haalde zodra ik voelde dat er wat ging gebeuren (hoe makkelijk kan je het een paard maken )

Wat zegt je instructrice ervan als je pony dit doet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:34

pien_2010 schreef:
Steigeren is dus zwaar verboden. Hij is nergens bang van schrijf je. Goed zo, dan is het dus dominantie. Paard steigert, gelijk bam zweep tussen zijn oren. Mijn hengst heeft één keer gedacht dat hij kon steigeren heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg hoog. Ik heb zo verschrikkelijk hard tussen zijn oren geslagen en hem toen naar voren geschopt met nog een flinke brul er achter aan, van ben jij bedonderd!
O ja, die hengst is inmiddels al 13 jaar een ruin en mijn allergrootste vriend waar ik alles mee kan. Maar soms moet je dus even kordaat doorpakken. En als je dat niet wilt of kunt denk dan aan: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Hij wordt dan levensgevaarlijk en gedrag wordt alleen maar erger.
Succes ermee.
Enne, ik ben een hele lieve vrouw en een echt watje, maar dat kon ik niet laten passeren.

Om heel eerlijk te zijn, ik had dit in eerste instantie ook geschreven. Heb het vervolgens maar weer verwijderd omdat ik weet hoe lekker bokt erop kan reageren. Maar je hebt gewoon gelijk, steigeren is levensgevaarlijk en wat mij betreft het meest ongewenste gedrag dat een paard kan vertonen. En om heel eerlijk te zijn zal het mij bij 9 van de 10 paarden zelfs worst zijn waarom ze steigeren (en die ene uitzondering moet dan wel heel, heel sensibel zijn om niet direct enorm op zijn flikker te krijgen). Eerst aanpakken, het waarom kan je daarna wel bedenken en oplossen, dat is op het moment dat het gebeurt totaal niet relevant.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:38

het is vakantie en het regent en volgens mij verveel je je een beetje.
Als je alles al weet na 7 jaar rijden hoef je ook geen topic te openen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:08

_Apple_ schreef:
Ik heb nu inmiddels 5 jaar les van iemand die veel ervaring heeft en niet bang is, ook zij heeft mij in een paar weken een heel stuk vooruit gebracht met deze pony. Toen ik deze pony 2 week had was er een onderlinge wedstrijd bij onze manege, toen deed ik daar aan mee: 187 punten.

En heb je deze persoon al eens op je pony gezet? Zodat deze zelf kan voelen wat er gebeurt en kan oplossen. Als ze heel veel ervaring heeft moet dit voor haarzelf een makkie zijn. Het uitleggen aan een ander hoe het moet is sowieso lastig maar laat het die persoon zelf eens doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:31

Ts, wat wíl je eigenlijk van ons?
Een makkelijke oplossing?

Die is er niet.
Jouw paard heeft een vervelend en gevaarlijk probleem en elke keer dat hij de kans krijgt dit gedrag te laten zien, train je het een beetje beter in. Je zegt dat je alles wat hier geschreven staat al geprobeerd heb, en niets helpt.. ( al geloof ik niet dat je consequent de methode van catalyst 1 hebt toegepast. Uit je reactie erop lees ik dat je het doel niet helemaal begrepen hebt... dus de uitvoering zal ook niet geweest zijn zoals bedoeld.

Maar goed... terug naar mijn zin: Je hebt alles al geprobeerd en niets helpt.. Dan is de conclusie duidelijk: als ríjden niet helpt, ben jij niet de persoon die dit paard er door heen kan rijden ( en daarmee zeg ik niet dat je niet kunt rijden... al ben je met 7 jaar rijden natuurlijk gewoon nog een gevorderde beginner). Maar dat doet er niet toe. Feit is dat het jou niet lukt. Conclusie: laat je paard opnieuw beleren door iemand die dit wel kan.

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:46

Hey, dit klinkt misschien heel simpel maar het werkt wel ECHT WAAR!
Waarschijnlijk denk jij als je naar die plek toe gaat oké! nu gaan we het krijgen... hij gaat stijgeren en schrikken en eng doen. Maar probeer eens als je naar de plek toe gaat je paard en jou in je hoofd voorstellen die gewoon rustig verder rijden, het helemaal voor je zien en denk mijn paard blijft hier ook rustig. Helpt echt! Veel succes :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:47

Soms helpt het om een compleet andere oefening te doen, om vanuit daar toch in de buurt van het probleempunt te komen.

Bij ons zit in een hoek van de bak (een hoek die heel slecht is ook nog) een rattennest. Reken maar dat de paarden daar niet graag langs gaan, omdat het sowieso een rothoek is EN er ook nog ratten zitten, en grote ook. Wij lossen dat bij alle paarden op door ze iets compleet anders te laten doen. Een creatief figuur rijden en dan ook nog schoudervoor of zo (je kan figuren ook zelf samenstellen door combinaties van (slangen) voltes, gebroken lijnen en rechte lijnen te maken, zodat je paard van te voren niet weet waar hij precies naartoe gaat, want afwenden bij zegmaar M betekent niet automatisch het diagonaal op of een gebroken lijn). Je kan ook tempowisselingen rijden binnen een figuur, zodat ie afgeleid is. En een slangenvolte hoeft niet perse van hoefslag naar hoefslag, maar kan ook van de hoefslag tot de middenlijn, of op welke andere plek dan ook.

Geef 'm geen tijd de bedenken dat ie bij die rotplek aankomt, hou 'm bezig met andere dingen en wees creatief in wat je vraagt. Verras hem. En als je bezig bent met een oefening, let je zelf ook minder op die plek. Want nu is het waarschijnlijk een combinatie. Jij weet dat hij die plek vervelend vind, jij wordt bang van die plek en paard reageert daarop met steigeren. Die circel doorbreken kan je alleen zelf, als JIJ de knop in je hoofd omzet, en jezelf afleidt met oefeningen die je zelf ook moeilijk vind.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:00

meisje meisje, jij denkt echt dat je kunt rijden. maar uit je hele verhaal blijkt dat je niet goed genoeg kunt rijden om dit op te lossen. je paard krijgt de kans om te stijgeren terwijl het de kans niet eens zou moeten krijgen. er zijn hier voldoende tips gegeven, als dit niet werkt zoals je zegt zul je moeten gaan lessen. 7 jaar rijervaring is gewoon niet voldoende om je pony probleemloos op te lijden, dat is zelfs 30 jaar rijervaring nog niet. zoek het probleem bij jezelf in aats van je pony!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:19

catalyst1 schreef:
"A good horseperson is the one that is able and willingly to adapt".
Net dit weekend in een clinic te horen gekregen. Ik rij al 30 jaar en je zal mij nooit horen beweren dat ik goed kan rijden ( en ja..ik heb de prijzen om te bewijzen dat ik er wel iets van kan) maar juist het feit dat je moet blijven leren en openstaan voor andere dingen zal je helpen dit probleem op te lossen. Als je alleen maar roept..dit werkt niet en ik rij al 7 jaar,dan gaat dat niet lukken. Je paard is niet "broke" en alleen door eraan te werken en uit je comfortzone te stappen ga je dit fiksen

Amen

Maar wie neemt nou een westernruiter serieus? :D

Goed filmpje en heb er inmiddels al meerdere bekeken van die man, keep it simple! I like...

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:51

Je vraagt hier aan mensen om je te helpen, krijg je hulp ga je wat arrogant doen. Dan zoek het je lekker uit! Als jij er niet aan rijdt dan zal hij het inderdaad altijd blijven doen. Hoe vaak wil je het nog horen?! Je kunt al 7 jaar rijden en de lastige manege ponytjes rijden, zorg eerst maar eens dat je je eigen paard onder controle krijgt. En zoals de rest zegt durf je niet laat het iemand anders doen? Sorry dat ik dit allemaal zo zeg maar Jou wilt hulp die krijg je dan moet je maar dankbaar zijn en anders gewoon lekker zo door blijven gaan zoals het nu gaat ;). AMEN!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:45

Mick75..jullie probleem is snel opgelost met wat rattenkorrels!...maar leg mij nu eens uit hoe een paard denkt.Hij vind een hoek eng/vervelend..dus zet hem daar hard aan het werk,dan gaat hij er wel langs..ja uit angst wellicht of onder druk,maar is het niet veel slimmer om die hoek leuk te maken zodat hij er langs WIL ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:54

Ik word af en toe een beetje simpel van dat gepamper van paarden. Sommige paarden hebben gewoon een pak rammel nodig om een hoek in te gaan. Dat heeft niks te maken met ‘leuk maken zodat hij die hoek in wil’, het is paard die denken zo niet eens! Geef ‘m een pak rammel, extra been, werk via een figuur naar die hoek toe, maar het is een paard waar je als ruiter de leider van bent. Sommige paarden schrikken expres in een bepaalde hoek, omdat ze dan niet hoeven te werken. Het is alleen jammer dat ts dat na wel zeven hele jaren rij ervaring niet snapt of wil zien.

Ts, de enige manier om hem die hoek normaal in te krijgen is door dat JIJ hem dat duidelijk moet gaan maken, hij heeft een paar keer zijn zin gehad, is er achter hoe hij het werk daar kan voorkomen, dus dat betekent dat je de eerste keren flink door moet zetten. En als jij dat zelf niet durft, dan kun je iemand anders vragen of hij hem even door wil rijden. Dat is geen schande, doe het dan met iemand anders samen. Daarna zul je hem zelf weer op moeten pakken en ook dat kun je samen met iemand anders doen. Maar als je zit te wachten op iemand hier die even lief in zijn oor fluistert ‘wil je er langs’, dan kun je heel lang wachten. En met alle respect zeven jaar rijervaring vind ik niet veel. Het ligt er maar net aan waar, hoe en op wie je die zeven jaar heb doorgebracht. En niet voor niks is één van de gezegdes “Met paardrijden ben je nooit uitgeleerd. ”
Jij of iemand anders zal dit dier toch echt even moeten aanpakken en duidelijk maken dat dit gedrag absoluut niet getolereerd wordt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:06

Jouw pony doet dit, omdat jij 'm de kans geeft. Jij vind het eigenlijk allemaal prima dat hij zo misdraagt, want je corrigeert hem niet. Dus wat houdt 'm tegen om dit vol te houden. Allemaal leuk en aardig dat je AL 7 jaar rijdt, meiske je komt net kijken. Je kan leuk op wat manegepony's meedraaien, maar als je echt ergens tegen aanloopt, ben je gewoon nog niet kundig genoeg. Geeft niks, we hebben het allemaal moeten leren. Maar je moet wel inzien dat het aan jou rijkunst ligt dat je pony deze trucjes uithaalt.

Je zegt dat je pony ineens stilstaat, dan ben je dus al te laat. Een pony kan gewoon niet vanuit een fijne voorwaartse draf, ineens bam stilstaan. Dan heb je 'm dus al niet genoeg voorwaarts en aan je been. Zodra je voelt dat 'ie ook maar een fractie langzamer gaat, geef je 'm een schop dat hij meteen aan de andere kant van de bak staat. Is 'ie nou helemaal gek geworden. Hij moet dus gewoon vooruit blijven denken. Zolang hij in een fijn tempo voorwaarts is, kan 'ie niet stijgeren. Je moet dus heel snel zijn in je rijden, direct ingrijpen, want dan kan het nog met kleine hulpen. Als je pony al stilstaan en gaat stijgeren, dan moet je groot gaan ingrijpen, en we lossen liever dingen op met kleine hulpen.

Dus, aan je been houden, veel overgangen en figuren rijden, z'n aandacht bij jou. En direct ingrijpen als er iets gebeurt wat je niet wil. Dus niet je pony al 'de fout in laten gaan', maar meteen een hulp geven om te corrigeren. Het is allemaal hoe jij je pony rijdt. Desnoods laat je iemand met een longeerzweep in de bak staan. Niet om je pony te slaan, maar om 'm net even naar voren te drijven als 'ie inhoudt, en je zelf nog niet snel genoeg bent om het op te lossen.

En misschien ben je zelf nog niet in staat om dit op te lossen, dan is het een goed idee om een tijd een wat meer ervaren iemand dit probleem te laten oplossen. Iemand de je pony op het juiste moment corrigeert, zodat hij het verder wel uit z'n hoofd laat om te staken. Stakers zijn lastige paarden om te rijden. Dat geeft helemaal niks als je daar nog niet aan toe bent.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:08

Een losse martingaal wil nog wel eens helpen om het steigeren wat te bemoeilijken (pony kan het hoofd niet zo makkelijk omhoog gooien), maar wat je vooral moet doen is rijden: vol gas erlangs en belonen als hij het doet. Wat er ook gebeurd; laat je pony niet stilstaan. Zweep erbij, been en stem, echt boos worden en vooruit houden. Als je pony zo een paar keer goed door pakt denk ik dat het probleem opgelost is. Succes!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:29

TS , ik heb even in je profiel gekeken. Je bent twaalf. Je hebt dan geen zeven jaren ervaring, maar zeven jaren hobbelervaring. Dat is goed, dat is leuk. Zo moet je ook zeker beginnen en plezier maken met ponies. Maar nu heb je een eigen pony en je hebt een probleem. Dat probleem ligt niet aan de pony. Dat probleem is ontstaan, omdat jij hem zijn zin hebt gegeven. Ponies en paarden zijn van twee dingen bang: dingen die bewegen en dingen die niet bewegen. Jij moet je dus de leiding nemen en je pony gaan rijden en ook aan de hand gaan trainen. Zoek een goede instructeur. Neem les bij mensen met verstand van paarden. Dan leer je lekker veel over paarden. Je hebt duidelijk nog veel te leren over hoe ponies en paarden denken, over gedrag in de kudde en over leiderschap. Ik wens je succes met je pony. Je mag me altijd Pb - en als je vragen hebt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:31

Paard hoeft er helemaal niet bij na te denken of ie een hoek wel of niet in wil. Je moet 'm zo bezig houden dat ie wel wat anders aan z'n kop heeft dan bedenken of ie iets wel of niet leuk vindt, of de tijd heft te bedenken dattie ook kan steigeren
.