Probleem one rein stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:34

Goh, ik vind de man in het filmpje toch wel netjes te werk gaan. Dit paard kent echter de ORS inderdaad al, dit paard doet het echt niet voor het eerst :) En als je goed kijkt zie je dat wanneer het paard zijn hoofd goed in die positie houdt, er geen spanning op de leadrope is. Er hangt ook geen scherp bit in, dus ja. Ik vind het er goed uitzien.

Je leert je paard dit natuurlijk in stapjes aan, buigen tot het lastig wordt, dan op dit punt verder blijven oefenen tot het allemaal soepel gaat en dan weer een stapje verder. Tot je paard gewillig op reflex met zijn neus tegen je knie aan staat zegmaar. Overigens kan een paard zijn nek van nature al zo ver draaien, alleen vasthouden is wat zwaarder.
Je zult inderdaad mee gaan maken dat je paard rondjes gaat lopen (met name ohz), maar dat is niet erg. Dat is inderdaad iets van balans hervinden. Gewoon laten lopen tot je paard stilstaat, en dan belonen met een aai oid, even vasthouden en dan een stukje rechtdoor laten wandelen.

Het kan sowieso geen kwaad om je paard een ORS aan te leren. Meerdere remmen is toch handig? Daarnaast wordt de nek en rug er lekker flexibel van en dat is weer fijn bij het rijden (nageven).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:45

anneliesdj schreef:
ORS is niet iets wat je moet aanleren, het is leuk om te weten dat je het kunt gebruiken wanneer het misgaat.

Een correct getraind paard is soepel, wijkt op teugeldruk in alle gangen enz. Als je paard zo getraind is heb je een ORS niet nodig want dan kun je hem ook op een normale manier tot stilstand brengen. Maar evengoed zal in een stressituatie een ORS gewoon werken omdat het paard toegeeft op de teugeldruk. Doet hij dat niet dan heeft een ORS ook geen zin.
In welke situatie je ook zit, oefenen ervan heeft geen zin en al helemaal niet op de manier die de kerel in het filmpje doet, wat een akelige manier van pesterij.
Zowel paard als ruiter hebben hier helemaal niets aan, enige wat je ermee bereikt is een paard wat bang wordt en nekpijn krijgt.

Je hebt duidelijk niet begrepen waar het bij ors om draait. Het draait niet om het stoppen maar om het kalmeren. Dat is het voornaamst. Vanuit het kalmeren (wat mits oefenen heel snel gaat) zal het paard stoppen. Bij ors wordt aangeraden tijdens het oefenen het paard na stilstand 30 sec te laten blijven inbuigen (zonder trekken, anders moet je terug naar de basis). Dit wordt gedaan opdat het paard leert terugdenken en in die 30 sec kalmeert omdat hij enkel aan stilstand denkt op het eind van die 30 sec. Het paard is dus niet meer voorwaarts nadien, totdat je vraagt voorwaarts te gaan. Na wat oefenen is het genoeg om enkel ors te doen. En als het echt geoefend is werkt het ook op momenten dat het paard op hol slaat.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:23

anneliesdj schreef:
Of het paard het geleerd heeft of niet maakt geen verschil, dit is niet grappig.
Dit paard weet alleen wat er komen gaat en nog ondergaat hij het gelaten, zegt wel weer wat over de aard van het dier.

Ieder paard wat dit heeft geleerd, zal het gelaten ondergaan. Anders is het nml NIET (goed) aangeleerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:01

Als je een paard systematisch in zijn mond rukt zal hij dat op den duur ook gelaten ondergaan. Zoals het in het filmpje gebeurt heeft het paard helemaal niets in te brengen. En ik zie de man nergens het paard kalmeren of voorbereiden op wat hij doet, ik krijg eerder de indruk dat hij het zo plotseling mogelijk probeert te doen omdat het paard al weet wat er gaat komen.

Ik snap dat het draait om het kalmeren maar zoals ik al zei kan dat ook op een normale manier, daarvoor hoef je in volle galop de neus niet op de schoft te trekken. De man in het filmpje laat het hoofd buigen naar de singel, zo gaat het natuurlijk niet als je erop zit. En lijkt me duidelijk waarom hij dit niet vanuit volle galop demonstreert.
Ookal weet het paard wat er komt en anticipeert hij daarop, lichamelijk is het gewoon niet goed.

Je kunt zelf ook bedenken dat jij tijdens het hardlopen je bovenlichaam niet om moet draaien om naar je eigen kont te kijken, daar komen ongelukken van, hoe vaak je dat ook oefent.
Oefenen op controle is makkelijker, heb je op de lange duur ook meer aan en geeft geen enkel risico.

Magrathea

Re: Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:09

Als ik met mijn leasepaard aan het werk ben heeft zij inderdaad niets in te brengen over wat we doen en hoe.

Waar het bij ORS om gaat is dat je een reflex aanleert, dat je paard op hele lichte druk zijn hoofd draait, en als gevolg daarvan stil zal komen te staan. Vandaar de 'stop' in ORS :) De reden is dat paard onmogelijk hard door kan blijven rennen in deze positie.

Mits goed aangeleerd, is het dus een veilige, goede noodrem. Je leert namelijk het reflex aan, het draaien van het hoofd. En dat zorgt er weer voor dat je paard stopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:14

Reflex waarop? Op de teugel die strak getrokken wordt? Of omdat hij weet wat er gaat komen? Wat je in dit filmpje al heel duidelijk aan het paard kunt zien.

Zoals ik al zei; als je je paard gewoon correct aan de hulpen hebt zal hij al toegeven aan lichte teugeldruk ZONDER dat je daarvoor een ORS hoeft aan te leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:17

Ja, op teugeldruk aan één kant, ja. In de western (hoe dit paard duidelijk wordt bereden) maak je namelijk weinig gebruik van teugeldruk.
Een paard dat er in paniek vandoor schiet kan nog zo correct aan de hulpen zijn, maar ik denk niet dat dat je dan gaat helpen. En daar is de ORS voor bedoeld, dat je paard zonder na te denken zijn nek draait bij de gevraagde druk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:17

Sorry hoor, maar wáárom wil je dit een godsnaam?
Wat die vent doet vind ik nog steeds vreselijk, en het filmpje is al helemaal vreselijk. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:28

Magrathea schreef:
Ja, op teugeldruk aan één kant, ja. In de western (hoe dit paard duidelijk wordt bereden) maak je namelijk weinig gebruik van teugeldruk.
Een paard dat er in paniek vandoor schiet kan nog zo correct aan de hulpen zijn, maar ik denk niet dat dat je dan gaat helpen. En daar is de ORS voor bedoeld, dat je paard zonder na te denken zijn nek draait bij de gevraagde druk.

Die snap ik niet ... Als je paard correct aan de hulpen is reageert die daar toch ook 'zonder nadenken' op?
Bij mijn nieuwe pony (die nog niet correct aan de hulpen is, nog veel werk aan, voor zover we dat nog willen :+ ) kan ik hem tijdens 180° omdraaien stilzetten op enkel "HO" en een lichte teugeldruk. Dan stopt hij dus letterlijk halverwege, in plaats van volledig om te draaien (wel handig, dan is de weg terug minder lang :Y) ). Dus waarom zou dit dan niet zo werken met 'gewone' hulpen en wel bij de ORS?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:30

Magrathea schreef:

En waar is volgens jou het hele rijden op gebaseerd dan? Dat is toch allemaal wijken voor de druk, conditionering enz.
Waarom zou in zo'n situatie een ORS wel helpen en de normale dagelijkse oefeningen niet?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:30

anneliesdj schreef:
Als je een paard systematisch in zijn mond rukt zal hij dat op den duur ook gelaten ondergaan. Zoals het in het filmpje gebeurt heeft het paard helemaal niets in te brengen. En ik zie de man nergens het paard kalmeren of voorbereiden op wat hij doet, ik krijg eerder de indruk dat hij het zo plotseling mogelijk probeert te doen omdat het paard al weet wat er gaat komen.

Ik snap dat het draait om het kalmeren maar zoals ik al zei kan dat ook op een normale manier, daarvoor hoef je in volle galop de neus niet op de schoft te trekken. De man in het filmpje laat het hoofd buigen naar de singel, zo gaat het natuurlijk niet als je erop zit. En lijkt me duidelijk waarom hij dit niet vanuit volle galop demonstreert.
Ookal weet het paard wat er komt en anticipeert hij daarop, lichamelijk is het gewoon niet goed.

Je kunt zelf ook bedenken dat jij tijdens het hardlopen je bovenlichaam niet om moet draaien om naar je eigen kont te kijken, daar komen ongelukken van, hoe vaak je dat ook oefent.
Oefenen op controle is makkelijker, heb je op de lange duur ook meer aan en geeft geen enkel risico.

Ik ben het volledig met je eens dat het op het filmpje niet goed is. Hij doet het ook fout in mijn ogen. Hij moet ook niet volledig ombuigen van mij, gewoon wat meegeven, maar hij moet op een goede manier zijn evenwicht kunnen bewaren.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:22

anneliesdj schreef:
Magrathea schreef:

En waar is volgens jou het hele rijden op gebaseerd dan? Dat is toch allemaal wijken voor de druk, conditionering enz.
Waarom zou in zo'n situatie een ORS wel helpen en de normale dagelijkse oefeningen niet?

Als je dat niet weet, hoe kun je dan een fatsoenlijk oordeel hebben over de one rein stop? Blijkbaar weet je onvoldoende over de werking en het doel ervan.

De one rein stop is er juist omdat andere manieren niet werken in bepaalde situaties!
Je gebruikt hem (nadat het correct is aangeleerd natuurlijk) wanneer je de controle over je paard dreigt te verliezen. Dus om bv bokken te stoppen of te voorkomen dat je paard ervandoor gaat.

Niet alleen bij western, maar ook bij engels en bitloos.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:37

Voor de sceptici, op youtube zijn vast wel filmpjes van clinton anderson die uitlegt hoe de ORS werkt en waarom die werkt als andere methodes niet werken.

Voor de mensen die zeggen dat je i.p.v. de ORS je paard maar onder controle moet hebben.
We weten allemaal dat het dier altijd ergens van kan schrikken en dat 'ho' niet werkt in blinde paniek...

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:47

Zielig filmpje. Super braaf paardje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:48

sannie275 schreef:
Ik ben naar aanleiding van een ander topic rustig begonnen met het proberen aan te leren van de one rein stop, na het bekijken van meerdere handleidingen en filmpjes. Nu heb ik echter het probleem, dat ze naar mij toe draait, als ik longeer en deze hulp toepas. Op deze manier: http://www.youtube.com/watch?v=aQw-vC7F ... re=related (ik begin met gewoon lichte druk..) Ze is nog niet flexibel genoeg in haar hals en ze heeft moeite met balans houden, dit merk ik al als ik het gewoon stilstaand aan de hand vraag, ze buigt dan namelijk niet volledig naar de schouder maar ze gaat dan rondraaien, omdat ze anders het idee heeft dat ze omvalt.. Hoe kan ik het beste hiermee verder? Gewoon iedere dag stilstaand een aantal keer aan de hand oefenen? Zodat ze er meer vertrouwen in heeft?

Vre-se-lijk!! Niet doen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:03

Rider01 schreef:
Voor de sceptici, op youtube zijn vast wel filmpjes van clinton anderson die uitlegt hoe de ORS werkt en waarom die werkt als andere methodes niet werken.

Voor de mensen die zeggen dat je i.p.v. de ORS je paard maar onder controle moet hebben.
We weten allemaal dat het dier altijd ergens van kan schrikken en dat 'ho' niet werkt in blinde paniek...

Mijn paarden raken niet in blinde paniek omdat ik die situatie's vermijd.
En nee, ik ben nog niet overtuigd dat een ORS die je een paar keer oefent in zo'n geval beter werkt dan HO.
Iedereen heeft zo zijn manieren om zijn paard te kalmeren, die kunnen heel divers zijn en op basis van vertrouwen zal zoiets beter werken dan je paard maar achterstevoren te trekken.

En trouwens; ze gaan daar vast wel van stilstaan, paard weet immers wat er komt en dat hij niet in volle galop door kan met zijn neus tussen zijn achterbenen. Maar wat ik ook al aangaf; meneer in het filmpje oefent niet voor niets alleen in draf, zelfs bij dit 'geoefende' paard kun je al zien dat die (zonder ruiter) zijn best moet doen zijn evenwicht te houden. In volle galop en met een ruiter is de kans heel groot dat je vol op je bek gaat.
Mocht ik er dan toch een in paniek hebben, probeer ik het liever op andere manieren, ookal duurt dat misschien wat langer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:08

Nou idd. Je wil het niet weten wat er gebeurd in volle gallop. Maar goed. De noodstop ken ik al jaren hoor; Alleen nooit nodig gehad. Gelukkig. :D :D :D

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:14

Rider01 schreef:

De ORS van clinton anderson is ook een stuk vriendelijker dan het filmpje in de openingspost.
Het paard in het filmpje heeft zijn hoofd te hoog. De neus moet richting singel gebracht worden. Oefenen ernaast, stilstaand. En later erop. Weer stilstaand. Als dit zo goed als vanzelf gaat, kan je dit stappend gaan oefenen. Het is niet de bedoeling dat je je paard omtrekt, maar dat je de achterhand deblokeerd, waardoor de 'motor' uitvalt.

Ik vind het moeilijk om dit op schrift uit te leggen, en daarnaast ben ik nog in de eerste fase met oefenen. Ik ga even kijken of ik wat kan vinden op youtube.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:17

Volgens mij kan ik me er zo al een stuk beter in vinden ..
Ik ben aan het denken, als je het hoofd naar de singel vraagt, dan vraag je het hoofd ook (gedeeltelijk) naar beneden. Een paard dat z'n hoofd naar beneden doet kalmeert/gaat nadenken (een paard dat schrikt gooit z'n hoofd de lucht in). Dus als je ervoor kan zorgen dat je paard kalmeert, terwijl het rechtblijft (als je enkel het hoofd inbuigt naar de singel zie ik niet waarom je paard zou omvallen, dat is namelijk niet het omtrekken zoals in het filmpje wel gebeurd) dan zit de kans erin dat je paard stopt, of in ieder geval afremt.

Dus ik zie er op zich wel wat in :j Maar ik vraag me nog steeds af waarom dit wel zonder nadenken zou werken, en andere getrainde dingen (de HO + lichte teugelhulp of wat je ook je paard aanleert) niet... Omdat je effectief het hoofd van je paard naar beneden vraagt? En deze dat automatisch doet, waardoor het automatisch tot gevoel heeft dat deze kalmeert/stopt? En bij het HO-verhaal heb je kans dat die toch gewoon doordendert? Maar wat als je paard de ORS-hulp negeert? Waarom zou die dat wel altijd automatisch doen en niet altijd automatisch op HO reageren?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:25

njiloj schreef:
Het paard in het filmpje heeft zijn hoofd te hoog. De neus moet richting singel gebracht worden.

Op het filmpje is het nog te hoog, dus eigenlijk moet het tussen de benen dan?
Ik vraag me toch af hoe je dat wilt doen als je erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:26

Niet tussen de benen, naast het lichaam langs 1 zijde ;) (moet je het trouwens aan beide zijden aanleren?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:28

Paard in het filmpje heeft zijn hoofd richting de voet van de ruiter en dat is volgens jou nog te hoog?
En nogmaals, hoe doe je dat als je erop zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:30

Volgens mij niet, ik ken er niks van :+
Volgens njiloj wel als ik het goed begrijp. En ik kan me wel voorstellen als het paard leert het hoofd daadwerkelijk naar beneden te brengen dat het dan kalmeert. En als dit kan op lichte vraag (dus niet zoals op het filmpje) is dit ook geen probleem denk ik. Zolang het hoofd niet opzij getrokken wordt (zoals in het filmpje) zodat het paard z'n evenwicht niet moet verplaatsen om niet te vallen is het volgens mij relatief veilig. Hoofd moet dus volg mij schuin naar beneden, niet opzij zoals op het filmpje, maar ook niet gewoon tussen de voorbenen getrokken ...

Maar waarom dit wel altijd zou werken en andere dingen niet ben ik dus nog niet uit, hoop nog op antwoorden daarover :)

Edit; ik kan niet meteen een filmpje vinden van een beeld wat ik in mijn hoofd heb .. overal wordt het hoofd opzij getrokken (soms zelfs teugels korter genomen :7 ) maar ik zie het eerder dat je een teugel omhoog haalt? Waardoor het hoofd in een reflex schuin naar beneden gaat? Natuurlijk je teugel geen 3 meter omhoog, en tegelijk achterover gaan hangen of weet ik het ... Maarja, je kan je er allerlei dingen bij voorstellen als iemand zegt 'teugel omhoog doen', ik zoek verder naar een filmpje :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:32

[***] schreef:
Dus ik zie er op zich wel wat in :j Maar ik vraag me nog steeds af waarom dit wel zonder nadenken zou werken, en andere getrainde dingen (de HO + lichte teugelhulp of wat je ook je paard aanleert) niet... Omdat je effectief het hoofd van je paard naar beneden vraagt? En deze dat automatisch doet, waardoor het automatisch tot gevoel heeft dat deze kalmeert/stopt? En bij het HO-verhaal heb je kans dat die toch gewoon doordendert? Maar wat als je paard de ORS-hulp negeert? Waarom zou die dat wel altijd automatisch doen en niet altijd automatisch op HO reageren?

Ik vind het heel moeilijk om het typend uit te leggen, maar hopelijk lukt het beter dan in mijn vorige posts :)

Je eerste vraag: een paard dat keihard doordendert, doet dit recht. Wanneer een paard krom is, of laag, of beide :+ kan hij dit niet meer. Het is ontzettend zwaar of onmogelijk voor een paard om hard te gaan terwijl de hals niet recht is. Bovendien zullen ze snel rondjes gaan lopen, en ook op een cirkel is het niet mogelijk om echt heel hard te gaan.
Dit is dus bij het enkel omvragen van het paard. De 'uiterste stand' is dus inderdaad neus tegen je voet (ongeveer), waarbij je paard zodanig uit balans is dat hij simpel niet meer kan rennen.

Verder: het is heel moeilijk uit te leggen hoe de ORS hulp werkt, merk ik nu. Bij dressuren heb je niet zozeer te maken met het blindelings gehoorzamen van een commando, hierbij vraag je iets aan je paard en deze reageert hierop door (al dan niet) te gehoorzamen. Wat je bij ORS aanleert is eigenlijk een snelle reflex-reactie, namelijk het hoofd dat omgaat. Als gevolg hiervan kan je paard niet meer verder, en sta je stil. Dan is je doel bereikt en vervolgens kan je je paard gaan kalmeren (op welke manier dat ook is). Het gaat er namelijk bij ORS om dat je een paard uit de sprint brengt om zo te voorkomen dat je een gevaar voor je omgeving en voor jezelf (en je paard) bent.

Er is een wiki artikel over de ORS: http://www.bokt.nl/wiki/One_rein_stop

Overigens, ja, je moet het zeker aan beide kanten aanleren, anders kan je één kant gaan overbelasten. Bovendien kan het in sommige situaties nodig zijn dat je per se links of rechts gaat (als het 'enge' net rechts van je is en je hebt de ORS alleen naar rechts aangeleerd, dan ben je natuurlijk zuur :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:36

Maar .. zoals jij het nu omschrijft (bedankt voor je poging trouwens ;) ) vind ik het weer helemaal niks .. Want dan kom je weer bij het, desnoods, omtrekken verhaal .. En mij lijkt het echt niks om mijn paard, in keiharde paniekgalop, om te trekken en zo uit evenwicht te brengen. Het kan dan wel mooi in theorie zijn, dat hij wel moet stoppen omdat hij uit balans is en dan niet meer kan rennen, maar ik zie een paard dat uit balans geraakt vanuit volle galop tegen de grond gaan ...

Dat laatste lijkt me dan inderdaad weer wel logisch, zat ik ook aan te denken dat je soms misschien beter links kan vragen of rechts, afhankelijk van wat er gebeurd of waar de monsters zitten :Y)