En als je goed kijkt zie je dat wanneer het paard zijn hoofd goed in die positie houdt, er geen spanning op de leadrope is. Er hangt ook geen scherp bit in, dus ja. Ik vind het er goed uitzien.Je leert je paard dit natuurlijk in stapjes aan, buigen tot het lastig wordt, dan op dit punt verder blijven oefenen tot het allemaal soepel gaat en dan weer een stapje verder. Tot je paard gewillig op reflex met zijn neus tegen je knie aan staat zegmaar. Overigens kan een paard zijn nek van nature al zo ver draaien, alleen vasthouden is wat zwaarder.
Je zult inderdaad mee gaan maken dat je paard rondjes gaat lopen (met name ohz), maar dat is niet erg. Dat is inderdaad iets van balans hervinden. Gewoon laten lopen tot je paard stilstaat, en dan belonen met een aai oid, even vasthouden en dan een stukje rechtdoor laten wandelen.
Het kan sowieso geen kwaad om je paard een ORS aan te leren. Meerdere remmen is toch handig? Daarnaast wordt de nek en rug er lekker flexibel van en dat is weer fijn bij het rijden (nageven).
) kan ik hem tijdens 180° omdraaien stilzetten op enkel "HO" en een lichte teugeldruk. Dan stopt hij dus letterlijk halverwege, in plaats van volledig om te draaien (wel handig, dan is de weg terug minder lang
). Dus waarom zou dit dan niet zo werken met 'gewone' hulpen en wel bij de ORS?
Maar ik vraag me nog steeds af waarom dit wel zonder nadenken zou werken, en andere getrainde dingen (de HO + lichte teugelhulp of wat je ook je paard aanleert) niet... Omdat je effectief het hoofd van je paard naar beneden vraagt? En deze dat automatisch doet, waardoor het automatisch tot gevoel heeft dat deze kalmeert/stopt? En bij het HO-verhaal heb je kans dat die toch gewoon doordendert? Maar wat als je paard de ORS-hulp negeert? Waarom zou die dat wel altijd automatisch doen en niet altijd automatisch op HO reageren?
(moet je het trouwens aan beide zijden aanleren?)
) maar ik zie het eerder dat je een teugel omhoog haalt? Waardoor het hoofd in een reflex schuin naar beneden gaat? Natuurlijk je teugel geen 3 meter omhoog, en tegelijk achterover gaan hangen of weet ik het ... Maarja, je kan je er allerlei dingen bij voorstellen als iemand zegt 'teugel omhoog doen', ik zoek verder naar een filmpje