Buitenrijden wordt een gevecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:47

Is je paard ook in paniek als ze rent? Of is het echt een lolletje voor haar en is ze niet te stoppen? Mijn paard gaat er ook weleens vandoor in galop, ze is dan niet meer te stoppen. Omtrekken, afremmen niets helpt dan.
Maar mijn paard is dan niet in paniek, dat scheelt heel veel, want dan is het voor jou ook makkelijker om rustig te blijven, dan word je misschien iets minder snel kwaad, want dat heeft echt geen zin.

Als je paard in paniek is is het weer een heel ander verhaal, dan vlucht hij gewoon, hier heb ik gelukkig geen ervaring mee, maar dan zou je misschien eerder gespannen worden dan kwaad.

friesiszwart schreef:
Ik vind het al helemaal verkeerd om op vaste plekken aan te draven en te galopperen. Ik zou veel overgangen rijden en haar ook buiten aan het werk houden. Als je denkt dat zij het tempo bepaald niet voorop rijden bij een buitenrit maar achter een ander paard.
Boos worden heeft geen zin, maar dat weet je zelf.

Hier ben ik het helemaal mee eens, heeft mij ook geholpen
Laatst bijgewerkt door Tesssx op 17-07-12 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:47

Misschien helpt het om het galopperen buiten een tijdje achterwegen te laten?
Ik zou beginnen met gewoon ontspannen stapritjes te maken en pas als dit goed gaat, af en toe een stukje draf mee te pakken en het zou langzaam uit te bouwen.

Ik zou er geen scherper bit in hangen. Hiermee is het probleem niet opgelost. imo is het een oplossing voor de korte termijn en een kwestie van tijd voordat hij daar ook doorheen trekt

pipo

Re: Buitenrijden wordt een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:33

een scherper bit hoeft absoluut niet scherp te zijn. Nu ik met een stang rij is alles veel relaxeder. Geen gevechten meer. Uiteraard wel dezelfde streken (probeersels)van Gringo maar nu win ik ipv mijn tankje. Trekken en schuren helpt niet, 1 keer terugnemen ,ontspannen en na 2X met bijbehorende stemcomandoos is voldoende. Geen gesjor en getrek.. win je toch niet.
Is het niet naar wens volgt er "straf" en heeft ie even pijn. Net als een hond die je aan de slipketting heb, Het is relaxed als je naast me loopt, maar als je er vandoorgaat leverd dat je frusrtatie en een correctie op.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:39

Ja... ik zal wel wat commentaar krijgen... Maar ik rijd buiten met een ongebroken Pelham, op twee teugels en die stang pak ik erbij als mijn ploeg/graafmachine/trein dus niet te houden is. Het werkt voor mij prima en in de bak rijd ik op een Myler level 1. Daarbij heb ik het over een Fries type (al eerder genoemd) ploeg wat een hals en een kop erop kan zetten waar je u tegen zegt en ik weeg ongeveer 550 à 600 kilo lichter dan haar. Om het voor het verkeer, mede ruiters, mijn paard en mezelf veilig te houden heb ik er zo'n handrem op.

Veel succes, straffen heeft geen zin, ze moet leren dat er een consequentie zit aan het gedrag. Niet nadat ze er vandoor is gegaan maar zodra ze eraan denkt om er vandoor te gaan. En niet op vaste plekken gaan draven etc. Juist omdraaien, meteen wegdraven en gaan stappen waar jullie normaal gaan draven. Als dat goed gaat kun je een ander bit achterwege laten en met je vertrouwde bit weer rijden.