Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xx_Lyzet schreef:Haha, gek om te lezen dat er nog meer paarden dat doen..
Mijn 4 jarige haflinger gaat links of rechts, springt erover, of heel soms stopt ze net voor de plas...
Waarom ze het doet? Ik heb geen idee, de plassen ontwijkt ze zoiezo altijd al....
aeolusnr1 schreef:Paard moet lopen waar de ruiter hem wil hebben, en in de gang dat de ruiter het vraagt, en dit zonder enige discusie, het is niet aan het paard om over dit soort dingen mee te gaan beslissen.
Het is idd soms wel eens een extra risico, dat is zeker wel waar, maar das met alle dingen die je net op een hoger niveau wil gaan uitvoeren, rolschaatsen , skaten, skateboard, dit zijn ook sporten die je als een heel soft spelletje kan gaan uitvoeren, en dan blijft de veiligheid ook vrij groot. Indien je deze sporten op een net iets gewaagdere manier gaat beoefenen, dan wordt het uitvoeren ervan heel veel moeilijker, dit zijn dan echt topsproters op dit deel van de sport, het risico verhoogd dan ook vele malen.
Er zijn dan ook nog een hele groep waaghalzen, die niet echt de kennis en kunde bezitten, maar wel het lef en de durf, dit is eigenlijk gekkenwerk en zal altijd het risico op ongevallen heel erg omhoog halen, bij paardrijden is dat net hetzelfde, door plassen draven en zelfs galoperen , vind ik zelf niet echt gevaarlijk, wij doen dit heel regelmatig, maar toch ook wel met overleg, en zeker ook wel met voorzichtigheid, zelfs ook met rijtechnisch een aangepaste manier van rijden.
Ieder paard kan dit leren op vraag van de ruiter, maar het vraagt echt wel soms een flinke dosis kennis en kunde , en heel wat lef en durf van de ruiter. Bedenk hier wel : ik zei ieder paard kan dit leren, op vraag van de ruiter , want in wezen elk paard kan dit zonder de ruiter al al perfect zelf uitvoeren, hij moet dit niet leren, maar het uitvoeren op vraag van de ruiter is soms een heel ander verhaal.
Les nemen kan ook in deze dingen een grote hulp betekenen.
Een deel rijtechnische kennis en een heel ruime basis dressuur opleiding.
Jazen schreef:met mijn paard lukt het gewoon niet .
ik heb onlangs buitenritten gedaan met een ander paard(ex springpaard) en die sprong ook over plassen normaal .
die heeft bij mij geen enkele keer gesprongen .
ik heb elke zaterdag les ,deze week was het 'kamp' en heb ik drie dagen gelest .