mijn paard springt over plassen ,...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:40

Veluwe.
Ik heb het niet over of je wel of niet toestemming hebt of over de ervaring van je stiefmoeder, maar puur over mijn ervaring en mening.
Een plas betekent voor mij een kuil in de weg en dat betekent voor mij geen galop/draf maar stap.
Zeker omdat mijn merrie nu al een jaar heeft stil gestaan omdat ze kreupel is doordat op de hei is uitgegleden over een .....vermoedelijk wortel in de grond.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:06

_AlMaraam_ schreef:
En welke hei was dat dan? Ik doe nooit iets met Nianga zonder toestemming, en aangezien mijn stiefmoeder al paardrijd sinds ze kind is zal ze wel weten wat goed is en niet goed is.

nou dat betekent niks... je kan het al die jaren verkeert aan leren.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:19

denk eraan dat een paard geen diepte kan zien, dus dat het dier uit instinct eroverheen springt, dat paard snapt niet dat dat plasje maar 10 cm diep is, misschien is het een meter diep.

Ik zou hem ervoor zetten, niet teveel slaan schoppen of dwingen, dan linkt hij het aan angst en zal hij alleen maar vluchten, ervoor zetten, en drijven, gemoedelijk wat drijven even voelen hoeveel genoeg is. Dan is het een kwestie van hem begrenzen aan beide kanten. en zodra hij 1 pasje de goede richting in doet, druk eraf, dat is zijn beloning.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:22

Haha, gek om te lezen dat er nog meer paarden dat doen..

Mijn 4 jarige haflinger gaat links of rechts, springt erover, of heel soms stopt ze net voor de plas...

Waarom ze het doet? Ik heb geen idee, de plassen ontwijkt ze zoiezo altijd al....

josewoos

Re: mijn paard springt over plassen ,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:26

Mijn paard is gek op water, gaat zonder problemen in de cross door water, in de zee, zwemmen... allemaal geen probleem. Maar in het bos in draf of galop springt hij er ook overheen hoor. Geen probleem toch als je het weet? Gewoon even terug nemen in stap of er rustig langs gaan.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:28

helemaal met bovenstaande eeens

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:38

Paard moet lopen waar de ruiter hem wil hebben, en in de gang dat de ruiter het vraagt, en dit zonder enige discusie, het is niet aan het paard om over dit soort dingen mee te gaan beslissen.
Het is idd soms wel eens een extra risico, dat is zeker wel waar, maar das met alle dingen die je net op een hoger niveau wil gaan uitvoeren, rolschaatsen , skaten, skateboard, dit zijn ook sporten die je als een heel soft spelletje kan gaan uitvoeren, en dan blijft de veiligheid ook vrij groot. Indien je deze sporten op een net iets gewaagdere manier gaat beoefenen, dan wordt het uitvoeren ervan heel veel moeilijker, dit zijn dan echt topsproters op dit deel van de sport, het risico verhoogd dan ook vele malen.
Er zijn dan ook nog een hele groep waaghalzen, die niet echt de kennis en kunde bezitten, maar wel het lef en de durf, dit is eigenlijk gekkenwerk en zal altijd het risico op ongevallen heel erg omhoog halen, bij paardrijden is dat net hetzelfde, door plassen draven en zelfs galoperen , vind ik zelf niet echt gevaarlijk, wij doen dit heel regelmatig, maar toch ook wel met overleg, en zeker ook wel met voorzichtigheid, zelfs ook met rijtechnisch een aangepaste manier van rijden.
Ieder paard kan dit leren op vraag van de ruiter, maar het vraagt echt wel soms een flinke dosis kennis en kunde , en heel wat lef en durf van de ruiter. Bedenk hier wel : ik zei ieder paard kan dit leren, op vraag van de ruiter , want in wezen elk paard kan dit zonder de ruiter al al perfect zelf uitvoeren, hij moet dit niet leren, maar het uitvoeren op vraag van de ruiter is soms een heel ander verhaal.
Les nemen kan ook in deze dingen een grote hulp betekenen.
Een deel rijtechnische kennis en een heel ruime basis dressuur opleiding.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:40

ben niet zo met je eens hoor,
hou niet om me paard te dwingen,paard moet uit repect doen, niemand omdat hij gedwongen word,
hij mag best bang zijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:42

Wat "xx-lyzet" hier aanhaald, tjaaaa deze ruiter heeft dus wel een paard waar ze wandelingen mee gaat doen, maar eigenlijk bepaald niet de ruiter maar het paard waar hij zijn voeten neerzet.
Dit kan soms tot gevaarlijke situaties leiden, en het is hier niet het paard die in de fout gaat maar de onkunde van de ruiter.
Meer basis les zou hier zeker de veiligheid merkelijk verhogen.

xx_Lyzet schreef:
Haha, gek om te lezen dat er nog meer paarden dat doen..

Mijn 4 jarige haflinger gaat links of rechts, springt erover, of heel soms stopt ze net voor de plas...

Waarom ze het doet? Ik heb geen idee, de plassen ontwijkt ze zoiezo altijd al....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:45

Dat paard probeert jou (en zichzelf) te behoeden voor een potentieel gevaarlijke situatie, ik zou er niet zo boos om worden. Op een buitenrit zal hij dit blijven doen, je kunt het hooguit in de bak gaan oefenen.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:00

met mijn paard lukt het gewoon niet .
ik heb onlangs buitenritten gedaan met een ander paard(ex springpaard) en die sprong ook over plassen normaal .
die heeft bij mij geen enkele keer gesprongen .

ik heb elke zaterdag les ,deze week was het 'kamp' en heb ik drie dagen gelest .

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:05

aeolusnr1 schreef:
Paard moet lopen waar de ruiter hem wil hebben, en in de gang dat de ruiter het vraagt, en dit zonder enige discusie, het is niet aan het paard om over dit soort dingen mee te gaan beslissen.
Het is idd soms wel eens een extra risico, dat is zeker wel waar, maar das met alle dingen die je net op een hoger niveau wil gaan uitvoeren, rolschaatsen , skaten, skateboard, dit zijn ook sporten die je als een heel soft spelletje kan gaan uitvoeren, en dan blijft de veiligheid ook vrij groot. Indien je deze sporten op een net iets gewaagdere manier gaat beoefenen, dan wordt het uitvoeren ervan heel veel moeilijker, dit zijn dan echt topsproters op dit deel van de sport, het risico verhoogd dan ook vele malen.
Er zijn dan ook nog een hele groep waaghalzen, die niet echt de kennis en kunde bezitten, maar wel het lef en de durf, dit is eigenlijk gekkenwerk en zal altijd het risico op ongevallen heel erg omhoog halen, bij paardrijden is dat net hetzelfde, door plassen draven en zelfs galoperen , vind ik zelf niet echt gevaarlijk, wij doen dit heel regelmatig, maar toch ook wel met overleg, en zeker ook wel met voorzichtigheid, zelfs ook met rijtechnisch een aangepaste manier van rijden.
Ieder paard kan dit leren op vraag van de ruiter, maar het vraagt echt wel soms een flinke dosis kennis en kunde , en heel wat lef en durf van de ruiter. Bedenk hier wel : ik zei ieder paard kan dit leren, op vraag van de ruiter , want in wezen elk paard kan dit zonder de ruiter al al perfect zelf uitvoeren, hij moet dit niet leren, maar het uitvoeren op vraag van de ruiter is soms een heel ander verhaal.
Les nemen kan ook in deze dingen een grote hulp betekenen.
Een deel rijtechnische kennis en een heel ruime basis dressuur opleiding.

Ik ben het helemaal met je eens! :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:14

Ook met jouw paard zal dit uiteindelijk wel gaan lukken, ieder paard kan dit rustig uitvoeren, dus ook jouw paard.
En dat jij er in lukte een ander paard (heviger paardje) er wel rustig overheen te krijgen is heel goed, dat is een bewijs dat je op de goede weg bent, maar idd ieder paard is net iets anders, maar de ruiter moet de oplossing aanbieden, maar het paard moet denken zelf de oplossing gevonden te hebben. (klinkt een beetje moeilijk maar daar komt het op neer).
Body control, en dit echt over gans het paardenlichaam, maar ook jouw eigen lichaam en de bewegingen die je bewust of onbewust maakt.
Het reageren op jouw teugelhulpen en beenhulpen en gewichtshulpen, vooruit, stop, achterwaarts, voorhand verzetten, achterhand verzetten, wijken voor druk, het nageven en ontspannen, willingly-guided, dus zonder verzet, aandacht bij de ruiter, jouw focus, jouw lichaamhouding, jouw ademhaling - hartslag, ..........
correcte en heel duidelijke vraagstelling , vertrouwen, en toch ook doorzetting, ....
succes verder

Jazen schreef:
met mijn paard lukt het gewoon niet .
ik heb onlangs buitenritten gedaan met een ander paard(ex springpaard) en die sprong ook over plassen normaal .
die heeft bij mij geen enkele keer gesprongen .

ik heb elke zaterdag les ,deze week was het 'kamp' en heb ik drie dagen gelest .

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:00

Vaak doen, vaak herhalen tot ze eens per ongeluk een voetje in het water zetten en er achter komen dat er geen alligator in het water zit. Komt vanzelf goed, maak je er niet te druk om :)!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:28

Mij pony wil ook niet door plassen heen en ook niet het water in bij het kleine 'strandje' hier in de buurt. Zelf als ik haar naar het weiland brengen we komen een plas tegen gaat ze stil staan en springt ze erover heen. Ik heb 1 keer gezien dat iemand haar paard dwingde om het water in te gaan bij dat strandje door net zolang met de zweep te slaap totdat het paard een noodsprong maakte en zowel paard als ruiter even kopje onder gingen. Ik ga mijn pony zeker niet dwingen. Dan wordt het naar mijn mening alleen maar erger.