Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Erna_89 schreef:er is een verschil tussen zadelmak en ruitermak en dat merk ik word in dit topic door elkaar gehaald.
zadelmak is het zadel accepteren, singel hoofdstel stijgbeugels enzo dat het allemaal goed is.
er op gaan zitten is al ruitermak maken. dus eropleunen aanraken terwijl je dat doet en wat er verder bij komt. ( dit alles in rust en onspanning;)
eerst zadelmak en dan ruitermak dus eerst vertrouwen kweken en dan lekker aan de gang in het tempo wat het dier aangeeft. mijn pony was met 2,5 jr zadelmak maar met 3 pas ruitermak en hij heeft nog geen stap verkeerd gedaan. mede dankzij onze vriendschap en hechte band
daarin ga ik volledig met jouw mee Jessix!!

) Juangi schreef:Wat Jessix zegt is heel belangrijk! Ik raad je ook aan om van te voren grondwerk te doen, echt een band opbouwen. Dat is namelijk zo belangrijk bij het inrijden, vertrouw jij je paard en vertrouwt hij jou ook? Ik heb bij die van mij alles op vertrouwen gedaan, een hoop dingen die ik ook niet aanraad om te doen.
Zoals in stal zonder zadel opstappen met een krukje en zo voor de allereerste keer los op zijn rug te zitten. Heel proces ging er aan voor af, maar uiteindelijk kon ik zo opstappen, meneer vond er niks aan (mede door de bix in zijn voerbak, veel interesanter)
Als jij en je paard elkaar volledig vertrouwen, zullen er (over het algemeen) geen problemen ontstaan bij het inrijden, doorrijden is lastiger omdat dat echt op ervaring gaat.
Erna_89 schreef:Als jij en je paard elkaar volledig vertrouwen, zullen er (over het algemeen) geen problemen ontstaan bij het inrijden, doorrijden is lastiger omdat dat echt op ervaring gaat.
MarZarascha schreef:Ik vraag om tips voor het zadelmak maken, niet voor andere dingen!
1 tip dan ga hem borsten met een plestik zak aan een stok, eerst heel klijn maken , als hij het leuk vind en stil staat ophouden en weer aan raken, zo doorgaan tot je er met een open bootschappen tas (van plastik) helemaal kan aanraken, tot hij stil staat, het liefst alleen aanraken als hij blijft staan, niet door gaan als hij gaat lopen, even stoppen en opnieuw proberen, dit moet hij leren om alle angstige momenten op te lossen door stil te gaan staan, wand dan houden die enge dingen ook op.
montyjansen schreef:MarZarascha schreef:Ik vraag om tips voor het zadelmak maken, niet voor andere dingen!
![]()
1 tip dan ga hem borsten met een plestik zak aan een stok, eerst heel klijn maken , als hij het leuk vind en stil staat ophouden en weer aan raken, zo doorgaan tot je er met een open bootschappen tas (van plastik) helemaal kan aanraken, tot hij stil staat, het liefst alleen aanraken als hij blijft staan, niet door gaan als hij gaat lopen, even stoppen en opnieuw proberen, dit moet hij leren om alle angstige momenten op te lossen door stil te gaan staan, wand dan houden die enge dingen ook op.
montyjansen schreef:heel veel, zo kan je je paard leren dat als er iets eng is dat hij gaat stil staan, inplaats hard weg rennen, is best wel handig als hij het niet vertroud.
Ik zoek tips voor het zadelmak maken, in principe is ze niet bang voor de omgeving. Puur voor de ruiter.
Erna_89 schreef:meis toch... al dat werk en geduld..... nu gaat iemand anders er van genieten....
je hebt in ieder geval ervaring op gedaan. pak hier dan de positieve dingen van:)
succes!!
Heb er in ieder geval geen spijt van. De jaren met haar waren de mooiste jaren van mijn leven, en dat pakken ze me niet af.