Wat super belangrijk is bij doorzitten , dat je je benen lang houdt. Ik heb wel is een meisje bij me gehad dat zonder zadel reed en haar benen omhoog trok om te klemmen. Maar als je je benen lang houd heb je meer evenwicht. Dus: Kijk vooruit, benen lang& goed rechtop!
Succes ermee !
Louss
Geplaatst: 08-07-12 15:09
Zonder zadel of de beugels over het zadel heen leggen, dus zonder beugels rijden, daar leer je wel van zitten. Laat je paard niet te snel lopen maar wel voorwaarts, laat je benen lang en blijf goed rechtop zitten en hou je handen laag. En vraag desnoods aan iemand of je aan de longeerlijn mag. Zitlessen kunnen ook helpen!
Elanor
Geplaatst: 09-07-12 21:25
Lees het (dunne) boekje "Anatomy of dressage" van pa en zoon Schusdziarra. Zeer leesbaar en het legt precies het 'maar hoe doe je dat dan' uit van het (door)zitten.
meadly_lover
Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-12 12:56
IEDEREEN SUPER BEDANKT HET IS ME EINDELIJK GELUKT OP -WIE ANDERS- MEADLY DOOR AL DIE BERICHTEN TOE TE PASSEN KAN IK EINDELIJK GOED DOORZITTEN
MEADLY_LOVER
meadly_lover
Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-12 06:33
Iedereen heel erg bedankt. Ikkan goed doorzitten en doe nu mee met het galopperen,dus bedankt voor de hulp!!!!
Charlieblack
Geplaatst: 05-09-12 06:00
Ik geef veel zitles en geef altijd aan dat je op het plekje tussen de zitbeen botjes en je stuitje moet gaan zitten. Door je buik uitademen en daarbij gelijk je schouders laten vallen zanders kom je te veel uit je zadel. Mensen zijn geneigd hun adem in te houden en schouders op te trekken waardoor je boven je zadel komt in plaats van erin;) belangrijk dat je bewust bent van de spierspanning in je boven benen. Als die te hoog is zet je je heup vast en kan je heup de beweging niet meer onafhankelijk volgen. En zoals ze al aangaven dit steeds met overgangen naar draf proberen uit te breiden succes
Annenas
Geplaatst: 05-09-12 18:20
een aantal dagen alleen maar rijden met doorzitten, dan heb je wel flinke spierpijn maar als je doorzet lukt het je wel! ik heb een tijd zonder beugels gereden, daardoor ging het doorzitten ook steeds beter en dat hielp ook voor mijn zit heel goed.
MargjeBella
Geplaatst: 16-10-12 20:22
Doorzitten is een kwestie van veel oefenen Heel veel zonder zadel oefenen, met een dekje met zo'n longeerband bijv. daar krijg je veel evenwicht van, en je niet vastklemmen, maar goed op je kont zitten, en je mee laten gaan met de beweging
Kruimeltje86
Geplaatst: 19-10-12 12:21
Naast de eerder genoemde tips, en je buikspieren trainen, is het ook heel belangrijk dat je paard ontspannen is. Als het paard zijn/haar rug vastzet, dan is doorzitten een stuk onprettiger. Loopt je paard ontspannen en los over de rug, dan kun je prettiger doorzitten en de bewegingen goed volgen.
ilaan
Geplaatst: 20-10-12 11:16
Zonder beugels rijden! Dan heb je toch de steun van het zadel, en val je niet zo snel. Wel leer je goed doorzitten!
Zit beetje achterover en leun goed op je zitbeenbotjes, zijn de bottjes bij je billen Vooral niet naar voren zitten want dan stuiter je op en neer. Als je even niet meer kan, ga dan stappen en probeer het later weer. Als je te moe word, ga je meestal heel veen verkeerd doen en val je uit balans!
Sjors
Geplaatst: 20-10-12 12:17
phormicola schreef:
Bijna iedereen die niet kan doorzitten vergeet z'n buikspieren te gebruiken
Zitlessen nemen idd. En je paard goed voorwaarts tempo laten aanhouden en niet teveel naar achter gaan zitten en je teugels strak bij je houden want dat werkt niet omdat . je paard zal gaan weer gaan stappen of draaft stroef en gaat sloffen en word erg tegen de hand en dan zit je ook niet fijn meer.
Ook belangrijk is om je schaambeen op te trekken in de draf en galop. Inderdaad je buikspieren gebruiken dan blijf je beter in je zadel zitten. En proberen ontspannen te zitten. Als je paard nageeft gaat het ook gemakkelijker. Ook het tempo niet te hoog.
Islien
Geplaatst: 21-10-12 16:33
Je kunt zitlessen nemen maar ik weet niet of je daar zin in hebt maar wat je nogmeer kan proberen is iets achterover zitten zeg maar recht op je kont handen rechtop naast elkaar en ontspannen... .. niet klemmen met je benen gewoon mooi lang en hakken naar beneden