Instructeur heeft altijd gelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:03

Achteraf blijkt mijn instr altijd gelijk te hebben, tot in het irritante toe af en toe. Ik trek hem dus maar niet (meer) in twijfel.

Ik rijd niet elke dag een "ja en amen" les. Als we met iets nieuws bezig gaan ben ik wel bezig om echt gericht aanwijzingen op te volgen, maar er zijn heel veel dagen dat mijn instr meer een oog op de grond is. Meestal is er dus heel veel overleg waarbij ik vertel wat ik voel en hij vertelt wat hij ziet en aan de hand van wat ik wil bereiken die dag komt hij met allerlei kleine aanwijzingen om dingen te kunnen verbeteren.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een instr (m/v) zoekt die je volledig op zijn/haar oordeel durft te vertrouwen. Als je je tijdens het rijden nog moet gaan zitten afvragen of het allemaal wel klopt wat er gezegd wordt dan kom je nooit aan het rijden natuurlijk.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:47

In principe wel, maar dat is wel een vertrouwenspositie die een instr moet verdienen. Ik ga er niet in de eerste les blindelings vanuit dat alles wat 'ie zegt goed is. Scheelt natuurlijk dat ik 1) niet geheel volgens de engelse dressuur rijd, en 2) geen wedstrijden rijd. Ik ben geen standaard geval, en niet alle methodes werken op mijn paard. Ik praat dus wel terug - om te vertellen hoe ik iets soms doe, wat het effect is, om te vertellen wat ik voel als ik iets bepaalds doe, etc.
En tot zover gaat dat prima.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:17

ja, mits:
- mijn instructeur wel kan uitleggen/beargumenteren waarom iets zo moet. Soms vraag ik het direct, vaak ook aan het eind van de les. Als iemand het me niet kan uitleggen, kan ik er nl ook niet verder mee thuis.
- ik wel vooruitgang merk met rijden.
- er wel op een normale manier les gegeven wordt.
(by Lielle Knipoog )

Dit geldt voor mij ook. Als ik geen vertrouwen heb in een instructeur(en daar heb ik er noodgedwongen heel wat van gehad), dan kan ik gewoon echt niet luisteren als ze me dingen vertellen die ik niet logisch vind En vaak kunnen ze hun mening ook nog niet eens beargumenteren

Maar als ik een keer besloten heb dat een instructeur gelijk heeft(en dat kan best even duren, want ik ben een beetje eigenwijs en wil altijd weten waarom iets dan zo moet Bloos ) dan zou ik nog achterstevoren op mijn paard gaan zitten als hij/zij dat zei *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:39

JA, mijn instructeur heeft altijd gelijk. Ik ga niet over 1 nacht ijs, er gaat een trajectje aan vooraf voor iemand mijn instructeur is. Ik wil iemand meerdere keren les zien geven, ik wil met andere leerlingen gepraat hebben en ik wil iemand zelf zien rijden zowel om te zien hoe dat rijtechnisch gaat als op het gebied van de omgang met het dier.
En als ik dan met een instructeur in zee ga, dan ga ik d'r ook 100% voor.
Je denkt toch niet dat ik € 45.00 per uur ga verzieken aan "Ja maar..." Haha!

Dat wil echter niet zeggen dat m'n instructeur altijd gelijk heeft. Soms kom je daar tijdens de les al achter, en meld je dat een bepaalde oefening of houding niet goed voelt. Soms zegt een gevoel wat anders dan het plaatje wat degene op de grond ziet. In zo'n geval vind ik het ook belangrijk dat m'n instructeur desnoods ook zelf even in mijn zadel gaat zitten en voelt wat er gebeurt.
Maar wat ook een belangrijk moment van de les is, is tijdens het losstappen. De eerste vraag van een goede instructeur is namelijk altijd: Hoe is het gegaan deze week? En dan kom je vanzelf op eventuele dingetjes die voor jou en je paard niet werken, of extra aandacht nodig hebben.
En soms werkt iets gewoon niet. Moet je dan eerlijk in zijn richting je instructeur (dus je hebt het geprobeerd maar je krijgt er problemen door) en de instructeur moet ook eerlijk genoeg zijn om in te zien dat iets misschien inderdaad niet werkt, niet duidelijk genoeg uitgelegd, niet goed genoeg bevestigd, of onvoldoende begeleid is.

Voorbeeldje? Bij mijn laatste instructeur leerde ik ook om m'n paard soms alleen maar beweging te geven tijdens het rijden, en het "trainen" eens achterwege te laten. Hij vond dat ik soms te streberig was, te resultaatgericht, en liet me dan wel eens een uur alleen maar beweging geven (nee geen geldbejag, later in de week hielp hij me dan gewoon weer kosteloos met m'n training). Dit werkt echter niet met mijn paardje, die heeft hetzelfde karakter als ik. Opzadelen en de bak in betekent dat er serieus gewerkt gaat worden, anders hebben we er allebei geen bevrediging van. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar kreeg er een stikchagarijnig paard van op stal, die in plaats van met een diepe zucht en een tevreden blik met een chagarijnige en happerige kop op stal kwam.
Dus NA een aantal keren geprobeerd te hebben, heb ik er met hem over gepraat, en heeft hij ook gezegd dat het voor sommige paarden inderdaad niet opgaat. Hij heeft me ook gezegd dat hij dan toch wel graag zou zien dat ik wat vaker bijvoorbeeld aan de longe beweging gaf, omdat hij vond dat ik m'n paard te vaak te serieus reed, waardoor ze in zijn ogen minder fris in de training stond.
En daar had hij gelijk in. Dus ja, hij had toch gewoon gelijk, alleen moest de manier waarop een beetje bijgesteld worden. En dat kan bij een goede instructeur ook altijd, omdat hij/zij ook openstaat voor meningen/ideeen/ervaringen van z'n leerlingen. Zoals de leerling ook openstaat voor die van hem/haar.

Een bepaalde klik en vertrouwensband moet er dus zeker zijn tussen instructeur en leerling. Maar daar doe ik wat vooronderzoek voor, om te zien of die vertrouwensband er kan komen.
Maar het moet van beide kanten komen. Ik heb ook wel eens een instructeur op proef gehad die mijn manier van een paard trainen wel dusdanig belachelijk vond dat zij mij al meteen niet serieus nam. Tja, dan is er niet eens basis voor een tweede afspraak, daar begin ik al niet aan.

Dus als je besloten hebt om serieus met iemand in zee te gaan, ga er dan ook echt voor. Doe wat er gezegd wordt, begin niet meteen te Jamaren, als iets niet werkt kun je dat altijd nog melden. En omdat het een half jaar geleden ook niet lukte op deze manier, is geen reden om het toch niet te doen. Er is namelijk weer tijd en ervaring overheen gegaan, dingen veranderen. En misschien deed je toen wel iets verkeerd.
Een instructeur moet je kunnen vertrouwen en blindelings kunnen volgen. Als je dat niet kunt, is het tijd voor een goed gesprek. Eerst met jezelf, en indien nodig met de instructeur. Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:55

ja, ik volg hem/haar ( ja,ja ik heb er 2 Haha! ) blind.
Zelfs met 2 verschillende personen gaat dit goed, ze hebben natuurlijk wel dezelfde wijze van lesgeven.
Ik zeg ook zelden wat onder de les.
Ik snap ook niet waarom mensen in discussie gaan.

"ja, maar.. mijn paard is zo sterk, hij pakt elke keer de binnenteugel vast"

Dat komt natuurlijk niet omdat dat beest 's ochtends dacht, vandaag zal ik even zus en zo. NEE, dat komt omdat jij hem al jaren zo rijd, daarom zit hij zo vast.
Ik word daar wel zo moe van, iedereen de schuld geven, behalve jezelf.

Je gaat er toch vanuit dat hij/zij het beter weet dan jij?

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:04

Ook ik doe gewoon wat er gezegd wordt..Als er mij iets uitgelegd wordt over bijvoorbeeld de manier van uitvoeren van een bepaalde oefeningen en ik heb daar mijn twijfels bij,dan doe ik dat zoals uitgelegd en kijk of dat beter gaat,of juist slechter..
Ik heb wel geleerd gewoon te luisteren en te doen..Geen gezeik,maar doen..Heb een ontzettend strenge springinstructeur gehad die dat niet dulde..Ik zou dit niet van iedereen pikken,mits ze bepaalde dingen kunnen onderbouwen en zeker weten in het gelijk staan.Dan kun je zo iemand blindelings vertrouwen.Daar gaat het toch vaak wel om denk ik.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:11

Ja mijn instructrice heeft ALTIJD gelijk.. En als ik iets niet geloof dan gaat ze er zelf opzitten en laat ze het me zien.. Dus ja dan kan ik er niet meer om heen... Maar dit is wel de eerste instructrice waar ik dat mee heb...

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:30

Ja, ze heeft altijd gelijk en legt ook goed en duidelijk uit WAAROM het zo is. Ik rijd op lespony's van haar, die dus wat stugger zijn geworden in de loop der jaren. Dan komt er wel eens een "jamaar" In de zin van "Jamaar hij reageert hier of daar niet op wat kan ik daaraan doen" DAt vind ik niet echt ertegenin gaan, maar meer vagen om hulp. Ik ben superblij met mijn instructrice, ik rij al negen jaar bij haar (vanaf dat ik 7 was Haha!) en ben altijd tevreden geweest. Ze geeft mij ook veel vertrouwen. Ze weet precies wat ik wel/niet kan en waar ik goed/slecht in ben. en dat terwijl ze toch zo'n 40 / 50 kinderen in de week lesgeeft, ze weet het precies, en ze kent iedereen. En dat is waarom ik blij ben dat ik niet op een echte manege rij, in lessen met 12-16 paarden en ruiters in de les. Wij rijden max. met zijn 4en en springles met zijn 2en. Ik ben er heel erg blij mee!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:41

Nee, mijn instructeur (instructrice) heeft niet ALTIJD gelijk. Niemand heeft ALTIJD gelijk namelijk.

Mijn instructeur(s) la(a)t(en) me veel zelf rijden en aanvoelen. Daar spelen ze op in en geven daarbinnen opdrachten of oplossingen voor bepaalde problemen waar ik mee zit. Als de opdracht luidt 'rijdt een slangenvolte met vier bogen met in ieder boog een cirkel' dan wordt het door mijn instructeurs juist gewaardeerd als ik in een bepaalde boog niet een maar twee of zelfs drie cirkels rijd omdat ik voel dat mijn paard net niet loslaat, ik te laat zal zijn met omstellen, ze de teugel niet aanneemt etc. etc. Ga ik voor de opdracht, dus het figuur, dan krijg ik daar gegarandeerd een opmerking over als tijdens die oefening blijkt dat mijn paard (en ik) net niet fijn genoeg is...
Ik krijg ook altijd uitleg waarom ik een bepaalde oefening moet gaan doen en dat vind ik erg fijn want dan kan ik later als ik zelf rijd en tegen een punt aanloop ook kiezen uit meerdere oplossingen. Ook al is paardrijden veel gevoel, je moet wel weten welke oefening wanneer zal werken en wat een logische volgorde qua oefeningen is.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:37

Tot nu toe heeft m;n instructrice altijd gelijk gehad, ook met dingen die ik zeker niet had verwacht.
Ik volg de dingen op die me worden gezegd, omdat ik op haar kundigheid vertrouw en het goed voelt.
Op de een of andere manier weet ze hoe de pony voelt ook al zit ze er niet op, heel bijzonder.
Als ik niet snap legt ze het uit, maar dat doet ze vaak automatisch al.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:38

Ik vind dat je op het moment dat je bij iemand lest er voor de volle 200 % voor moet gaan, ook al lijkt het op dat moment niet in je straatje te passen. Als je je nl. niet volledig overgeeft aan je instructeur kun je ook niet bepalen of hij/zij op de lange termijn 'gelijk' heeft.
Kom je dan na verloop van tijd ergens uit, dat jou echt niet past dan kun je altijd beslissen om van instructie te veranderen.

Zelf heb ik nu diverse instructeurs gehad en me altijd aan hen 'overgegeven'.
Daarbij speelt het gevoel en het 'gezicht' ook nog een belangrijke rol. Zo kun je een rotgevoel hebben maar wel op de goede weg zitten. Dan moet je toch luisteren naar je instructie, die probeert je tenslotte naar een hoger niveau te tillen.
Ik heb nu een combinatie van 2 instructeurs en dat werkt perfect. De een is er voor de perfectie en de ander voor de motivatie.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:51

Waar ik niet tegen kan is iemand die rijd op mijn aanwijzing. Ik laat de ruiter zelf rijden en praat er tussendoor. Ik wil een ruiter die zelf leert denken en dingen kan oplossen. Ik zou het allemaal heel handig kunnen voorkouwen maar wat heeft de ruiter daar aan. Ik heb liever een discussie met de ruiter dan geen reactie.

Ik heb dus liever een ruiter die zichzelf inzet en echt aan het werk gaat met jou geklep ertussen door dan een ruiter waar je tegen kan praten maar die het toch zelf beter denkt te weten. Jemig wat kan ik mezelf dan opvreten. En maar lief blijven en verder gaan Tong uitsteken
Hou op hou op, zo dadelijk ga ik weer priveles geven en weet nu al dat ik enorm overtuigend moet zijn.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:57

De voorbeelden van figuren rijden en het niet doen vind ik ook onzin. Het gaat hier om rijtechnisch en niet of je leert hoe je netjes een volte rijd, dat komt vanzelf wel.

Dat nivo instructeurs moeten verboden worden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:59

Ja, ik volg inderdaad dat op wat mijn instructeur zegt. Echter hebben we wel veel discussie tijdens de les. Iets wat voor buitenstaanders wel eens verwarrend is, omdat die denken dat ik steeds met 'ja maar' aankom. Eigenlijk gebeurt het tegenovergestelde en vraagt mijn instructeur continue aan mij hoe iets voelt, goed of fout en hoe het foute op te lossen. Ik moet dus met oplossingen aan komen en hij verteld dan of het goed is of niet en zo niet hoe het dan wel moet. Dus er is veel gepraat in de les, maar meer door het ontwikkelen van mijn oplossende vermogen (wist even niet hoe ik het anders moet noemen) dan een discussie wie gelijk heeft, want gelijk heeft mijn instructeur altijd. Deze manier van lesgeven is super voor mij en door de wisselwerking kan ik lang 'profiteren' van de les door die discussie weer tot leven te brengen wanneer ik weer in hetzelfde probleem terrecht kom.

Heb nog een klein uitstapje gemaakt naar een andere instructeur, lekker makkelijk op eigen stal, maar dat werkte absoluut niet. Methode van lesgeven was goed, alleen de technische aspecten hoe ik Pablo moest rechtrichten resulteerde uiteindelijk in het tegenovergestelde. Maar ook daar volgde ik op wat ik moest doen al had ik wel veel meer de neiging om 'ja maar' te roepen omdat het gevoel tegengesteld was naar wat deze instructeur wilde bereiken. Heb dus ook weer geleerd dat als je les hebt van iemand waarbij je het gevoel hebt te 'ja maren' dat je moet stoppen met deze instructeur-ice omdat deze niet aansluit bij jou rijden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:25

Natuurlijk niet, dat zijn ook maar mensen. Ik heb zelf toch ook verstand en kan dingen ook analyseren en logisch beredeneren. Pas als ík er de logica van inzie, wat vaak ook wel het geval is hoor, ga ik er zelf mee door. Mijn paard, dáár luister ik altijd naar, want die geeft het vaak zat aan als ik niet goed bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:45

Bovenstaande reacties is wel een van de redenen waarom er in de basis niet zo bijzonder fijn gereden word.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:49

Ja ik doe eigenlijk precies wat mijn instructrice zegt, tenzij ik het absoluut niet mee eens zou zijn (dingen als zagen, er een slof omgooien oid), maar dat is dan ook nooit voorgekomen. Waar ik soms wel last van heb is dat bepaalde dingen niet echt lukken omdat ik het niet voel, dan ontspan ik bv mijn rechterhand niet, maar voor mij gevoel wel, dan heb ik dus wel even wat extra uitleg nodig.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:49

Wat bedoel je Pipo, een beetje een te luchtige opmerking om daarop te kunnen reageren. Wat in de reacties bedoel jij is de reden dat er niet zo bijzonder wordt gereden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:52

Ik neem alleen les van mensen waarvan ik vind dat ze goed les geven en dan ga ik er van uit dat hun gelijk hebben, tuurlijk vertel ik wel wat ik merk/voel als dat anders is dan dat er gezegt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:56

Natuurlijk mag je vragen waarom iets op die manier moet. daar word het alleen maar duidelijker van.
En als je denkt dat iets niet werkt kun je dat zeker aangeven (mits het niet bij alles is wat ze zeggen) maar daar komt je instructie zelf ook wel achter Knipoog

Maar de hele tijd denken van, die doet ik niet want,..
dit werk niet want,..
Ja maar dit...

dan kun je beter stoppen, is voor je instructie ook fijner, want ik zou er niet aan moeten denken om aan een eigenwijs iemand les te moeten geven.

Verder moet je het wel een kans geven voordat je verschil merkt.
Dat gaat niet in een paar lessen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:23

Ja, tijdens het rijden ga ik er klakkeloos van uit dat het klopt wat ze zegt. dat vertrouwen heeft ze gekregen door de lessen die ik in de afgelopen jaren bij haar gevolgd heb.

Op het moment dat ik avalla vrije teugel geef ga ik dingen vragen, en tot nu toe heb ik altijd een logisch antwoord gekregen en een paard dat beter loopt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:55

Ja kijk ik heb van 2 mensen les. Ik merk dat ik er soms een teveel volg, en daarom ben ik blij dat de ander me dan even 'wakker kan schudden'. Zo is de ene de hele tijd bezig met oprichten oprichten, dat merkt die andere dan weer en zegt: Probeer af en toe te checken of je de hals op elk willekeurig moment kunt laten vallen. En met bijvoorbeeld de travers hamert de ene erop dat ik goed stelling blijf houden en waarschuwde de ander me weer dat ik hem niet teveel moet dubbelklappen, dat kan hij nog niet en dan ziet het er nogal moeizaam uit.
Geen van beiden hebben ze ongelijk, maar ze vullen elkaar aan waardoor ik voor mezelf een goed gecombineerd beeld maak. Daarom zei ik dat ik nooit blindelings een instructeur volg, elke instructuer vindt namelijk weer iets anders, dus er ís geen waarheid. Het enige wat waar is, is wat je voelt onder je.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:12

Lenn schreef:
Daarom zei ik dat ik nooit blindelings een instructeur volg, elke instructuer vindt namelijk weer iets anders, dus er ís geen waarheid. Het enige wat waar is, is wat je voelt onder je.

Waarmee jij impliceert dat jij altijd het juiste gevoel hebt en het beter weet dan je instructeurs?
Dat vind ik nogal wat.....

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:41

Fitzroy"]
[quote="Lenn schreef:
Daarom zei ik dat ik nooit blindelings een instructeur volg, elke instructuer vindt namelijk weer iets anders, dus er ís geen waarheid. Het enige wat waar is, is wat je voelt onder je.

Waarmee jij impliceert dat jij altijd het juiste gevoel hebt en het beter weet dan je instructeurs?
Dat vind ik nogal wat.....
[/quote]

Jij suggereert iets wat ik niet beweerd heb.
Dat vind ik nogal wat...

Er zijn zóveel wegen naar Rome, en jij kent je paard beter dan je instructeur, dus als bepaalde punten van je instructeur niet bij je paard passen, is het aan jezelf om dat te zien ja.
Ben ik nou zo vreemd? Het zou eruit zien als ik mijn hele leven alles klakkeloos aangenomen had?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:46

Dan lees ik zeker verkeerd.
Ik kan jouw bewering dat er geen waarheid bestaat en het enige dat juist is je gevoel is, niet anders opvatten dan wat ik hier boven gezegd heb.