Opstappen zonder zadel, singel of andere handvaten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Opstappen zonder zadel, singel of andere handvaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:24

Altijd een opstap gebruiken ook met zadel, je hoeft je niet te schamen daarvoor het is tenslotte het behoud van de paarden rug,
De opstaphulp /band zou ik zelf nooit gebruiken er komt dan zoveel druk op een plek te staan dat dat helemaal slecht is , bedenk dat er een moment 3 x jou gewicht aan een ruggenwervel komt te hangen.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:39

Dan heb ik ook nog een vraagje: doet het geen pijn bij paarden als je een aanloopje neemt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:54

xvanny schreef:
Dan heb ik ook nog een vraagje: doet het geen pijn bij paarden als je een aanloopje neemt?

Pijn denk ik niet maar onprettig wel. Vind het best een lompe manier, een aanloop nemen om vervolgens half tegen de zijkant aan te springen. Om zich er vervolgens verder te moeten hijsen. Zo deed ik het eerst ook en mijn pony liet meermaals duidelijk merken dat hij het helemaal niet prettig vond, weglopen of zelfs happen. Sinds ik me er netjes op kan zwaaien geen problemen meer, hij staat netjes stil en reageert niet nukkig meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:38

xvanny schreef:

Pijn niet denk ik , maar wel een naar gevoel als er iemand tegen jou zou opbeuken zou je dat ook niet fijn vinden, meestal laten ze het ook wel blijken door oortjes naar achteren of staart zwiepen of gewoon weg te draaien, dus eigenlijk verteld je paard wel hoe hij het vind,

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:50

Heel simpel: snoepje onder je paard zijn neus houden, snoepje richting grond brengen en daar geven. Dan op de hals, richting schoft, 'springen', wel ver genoeg, anders hang je aan de hals.

Paard brengt dan zijn hoofd omhoog en zo kom je op zijn rug terrecht.

Wel goed richting rug en ver genoeg 'springen' dus.
En ik zou het zelf ook niet bij een iel pony'tje doen. Bij haflingers kan het echter makkelijk ;).

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:18

Nou vandaag even geoefend met erop komen, eerst goed opgerekt om me zelf wat soepeler te maken, maar toch helaas, gewoon vanaf de grond wilde het niet. Daar gaat oefening in zitten denk ik. Die brave pony vond het allemaal wel best en bleef netjes staan, en keek af en toe verbaasd achterom wat ik toch aan het doen dacht te zijn.
Toen toch de grote emmer er bij gepakt, naast de pony geparkeerd, en toen ben ik er toch nog op gekomen zonder getrek gezwaai en gedoe. Misschien het dan toch dat de warming up het doet. :D iig hoef ik mooi geen blauwe knieën meer van longeersingels etc. en kan ik toch lekker oefenen. :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:59

Lenigheid komt wel met de tijd. Gewoon elke keer eerst zo eens proberen. Uiteindelijk lukt het wel.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:19

Als ik op m'n paard van 1.85 klim (ik vindt het een hele klim) doe ik dat eigenlijk altijd met een krukje (als er een zadel op ligt). Ik kom er wel op zonder krukje, maar dan hang ik toch wel even aan de zijkant van mijn paard, en dat vind ik niet zo prettig. Als ik zonder zadel op wil stijgen parkeer ik paard altijd naast een van de vaste hindernissen naast de bak, die is net iets hoger en breder dan het krukje. Dan pak ik een pluk manen spring ik tegen m'n paard op (een beetje zoals het filmpje van lara_silver) en zwaai m'n been er overheen. Ik doe het niet zo heel vaak, dus soms heeft paard niet helemaal door wat ik wil als ik haar naast de hindernis zet. Omdat ik vooral wel eens het laatste kwartiertje zonder zadel rij, vraag ik, als er iemand is, ook wel eens of zij het zadel er voor me af willen halen als ik er nog op zit (even voor het zadel gaan zitten).

Dus ik denk dat het voor TS het handigst is om een hoger opstapje te zoeken, bij voorkeur eentje waar je bovenop ook nog een pas kan zetten voor een klein aanloopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:23

Robynne schreef:
__Lauraa schreef:
Neem een aanloopje, spring en gooi je been eroverheen. Mij lukt t op een paard van 1.62 en ik ben 1.74 dus het moet jou toch ook zo lukken :=

Moet je wel een paard hebben die niet per ongeluk schrikt en een stapje opzij doet zodat je in het zand valt. - ervaring - _O-

whahaha ja hier ook ervaring :') ik stap dus gewoon niet meer op zonder zadel, nog makkelijker :D lol

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:59

smeetjoew schreef:
Je kan toch gewoon op een krukje gaan staan, dan je voet in de beugel zetten en gaan zitten?
Belasten van het paard met opstappen vind ik sowieso al een beetje dubieus, maar als je daar echt van overtuigd bent, dan gebeurt dat vooral met het 'ophijsen' van jezelf. Dus als je een krukje gebruik, hoef je jezelf niet op te hijsen.

Ze wil ZONDER ZADEL rijden... dus geen beugels :P

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:49

haha mijn pony is net 1,40 ( mooie brede pony) en ik 1,77.... zo lenig als de staldeur van zijn stal....
bij de picknickbank staat hij niet stil:P dus in de bak met zon ikeahouten krukje:P
ik sta er wel is na te kijke hoe "klein' hij is... dan schaam ik me ook wel is voor mijn krukje:P maar andere kant Boeiend:P op straat is het wel lastig.. dan moet iemand me een voetje geven;)

MonaLisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 05:41

Ik ben zelf maar een kleintje van 1.58m en ik spring ook nog zonder hulpmiddelen op een ongezadelde pony van 1.50m. Ben aardig flexibel (ex-danser) dus dat zal ongetwijfeld ten goede werken..
Wat kan helpen om erop te komen is door een goede sprong omhoog te maken - zonder aanloopje om het paard mindder te belasten - dat je in ieder geval gelijkmatig over zijn rug heen hangt en dan je been er overheen gooien - wel met enige bescheidenheid uiteraard. En gewoon blijven oefenen.
Mocht je echt heel graag makkelijker op je paardje willen komen zonder zadel moet je gewoon thuis meer lenigheidsoefeningen gaan doen.. Maar weet niet in hoeverre je daar zin in hebt.