Paard te voorwaarts, ontspant niet in de rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paard te voorwaarts, ontspant niet in de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:09

Voor mijn ruin scheelt het heel veel om cirkeltjes te rijden rond hindernissen of pionnen en dat soort spul. Daarbij moet ik niet teveel mee gaan sturen, gewoon de wending inrijden en het hem zelf uit laten zoeken, dan maar een keer bijna tegen de omheining op of balans verliezen of door het been heen vallen. Voortdurend links en rechts afwisselen dat hij met zijn hoofd bij mij moet blijven.
Hoe meer rechte lijnen, hoe loperiger hij wordt, hij raakt zelfs opgefokt van zijn eigen bewegingen :roll: Op een gegeven moment zijn ze echt wel moe maar blijven ze op de adrenaline die ze aanmaken doorsjouwen. Eerst rust in dat koppie en dan pas de rest. Mooi voordeel van de wendingen en cirkeltjes is dat ze er ook sterker van worden en meer balans krijgen, voordeel van obstakels is dat ze wel moeten draaien, anders is het botsing.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:26

blackbeatle schreef:
Een filmpje zou zeker helpen!
Wat ik altijd mee geef aan mijn lesklanten; 'Een paard dat wilt lopen, moet je ook laten lopen!'

Dan maar kilometers maken.

Helemaal mee eens!!

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:25

Wat ik altijd doe als een paard zo voorwaarts is, laten galopperen maar zodra hij wil stoppen doorgaan. Dan is het niet meer leuk. Maar aangezien je zegt dat jouw paard niet moet te krijgen is lijkt me dat geen handige oplossing.
Ik denk dat je hem bezig moet houden, veel galopperen inderdaad, veel draven, minder stappen, veel overgangen zodat hij alerter wordt, veel figuren, enz.
Jouw paard is voorwaarts en verveeld zich dus snel, en daarom wil hij dan wat harder. Hij wil actie in de brouwerij! Met alleen inhouden gaat het niet lukken denk ik.
Ontspannen in de rug komt later wel, nu is hij nog veel te voorwaarts. Misschien ook een idee om eerst goed te longeren voor het rijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:26

blackbeatle schreef:
Een filmpje zou zeker helpen!
Wat ik altijd mee geef aan mijn lesklanten; 'Een paard dat wilt lopen, moet je ook laten lopen!'

Dan maar kilometers maken.

je hebt er gelijk in dat ze van voortdurend terughouden alleen nog maar heter worden en dat de energie er op een of andere manier uit moet kunnen, maar controle moet er wel zijn.
Een echte loper stopt niet als hij moe wordt, die kun je zichzelf dood laten lopen.
Ooit zei iemand een keer: laat hem dan maar eens galopperen tot hij stopt. Ik paard in galop gezet, verder alleen maar meegelift, niet bijgedreven of extra aangezet op een andere manier. Zo zijn we twee uur aan het galopperen geweest en heb ik bakzeil moeten halen, paard was drijfnat van het zweet en schuim maar zakte pas in energie na het afstijgen (oren slap en niet meer 'opgepompt'). Ik ben ervan overtuigd dat als ik niet afgestapt was, hij op een gegeven moment onder me in elkaar gezakt was ipv te stoppen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:09

Jonge paarden moet je niet moe rijden, daarmee rij je ze kapot. Spieren, pezen en mentaal zijn ze daar helemaal nog niet aan toe. Looplust is juist een pré. Nu misschien nog niet altijd even handig, maar uiteindelijk gaat het voor je werken. Ik zou de galop nog even laten voor wat het is. Daar worden ze vaak alleen maar heter van en daarin verlies je momenteel toch nog alle controle. Houdt het bij stap en draf. Zorg dat je paard kracht en balans krijgt, want het verlies aan balans veroorzaakt het rennen op het rechte eind. Veel binnen hoefslag. Geen stelling, maar middels de buitenhand de schouder er recht voor plaatsen. Blijf zacht in je handen. Tuurlijk als ie onder je vandaan gaat een ophouding, die mag ook best even duidelijk zijn, want hij mag niet door je hand heenlopen. Zodra je een reactie terug krijgt, onmiddelijk zacht in je handen (en hele armen) en belonen met stem of een klein kriebeltje op de hals. Houdt het nog simpel. Niet gaan wijken oid. Daar mist je paard gewoon nog de kracht en de balans voor. Dan worden ze onzeker en uit balans en gaan ze juist rennen. Eerst tempocontrole en ontspanning bij je paard bewerkstelligen in alle 3 de gangen, dan volgt de rest vanzelf. Ik zou de martingaal er af halen, want het is heel belangrijk dat je heel goed kunt voelen wanneer je paard het bit accepteert en wanneer ie er tegen in komt. Geen trucjes of hulpmiddelen, maar basis basis basis. Verwacht geen wonderen op de korte termijn, dit is een kwestie van de lange adem. Zodra je paard je hand gaat accepteren en gaat volgen, kun je er vanzelf met been gaan aanvullen. Maar geloof me, als je consequent blijft in het zacht zijn in je handen zodra ze terug komt en de schouder er ten alle tijden recht voor probeert te houden, komt het goed. Mijn merrie is precies hetzelfde, is nu bijna een jaar onder het zadel en begint echt heel fijn ontspannen te lopen, hand te volgen en ik kan er gewoon nu met mijn been goed aankomen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:13

Wat krijgt t paard te eten?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:28

Probeer je been er aan te houden. Niet drijven maar gewoon er aan houden. Dan stomp je d'r wat af op je been namelijk. Als je je been er af gaat houden omdat ze rennerig is, dan kun je er helemaal niet meer aankomen Zo leer je d'r om je been te accepteren. Verder gewoon grenzen stellen. Jij bepaalt het tempo, niet zij. Blijft ze bij je, onstpan je je hand {niet losgooien}, wil ze weer harden, dan sluit je je hand weer. GEwoon consequent zijn. Langzaam draven kost zo'n paard veel meer energie hoor, dus als je d'r moe zou willen krijgen dan is het een optie om d'r een tijdje echt heel langzaam te laten draven {bijna stap}. Blijft ze bij je met een ontspannen teugel {liefst in een wat langere en lagere halshouding}, dan kun je een paar pasje heel ietsje toe rijden en daarna weer naar bijna stap. Dit is fisiek wel heel zwaar voor een paard, niet te lang rijden, maar als je hier consequent in bent, is het probleem vrij snel controlleerbaar. Je moet met d'r looplust om leren gaan, als je dat kunt, dan is het goud waard!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:34

Princesj schreef:
Wat krijgt t paard te eten?

topic even doorlezen :)* staat hier ergens vermeld

ik zou het voorwaartse ook omzetten in het rijden van figuren en niet aan het voorwaartse denken
maar doen wat jij wilt rijden dan komen ze op een gegeven moment vanzelf terug in tempo omdat ze het toch fijn
vinden om te kunnen ontspannen.

ow ja en met dat drijven gewoon even aftasten om te voelen hoe gevoelig je paardje is als die van mij zo verschiet van mijn been
ga ik deze juist nog meer gebruiken, reageert ze gewoon normaal ja dan rij ik haar ook normaal met kuitdruk

mijn merrie is ook zo die rent zich ook de longen uit haar lijf als ze de kans krijgt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:05

Heb ik ook gehad, met mijn Tinker x Fries nota bene.
Leek ook huppelig, loperig, etc. Vreselijk, een ruim kwartier een bommetje voetzoeker. niet tot bedaren te krijgen.
Inhouden is in zulke gevallen de slechtst mogelijke optie, uiteraard ook moet je zo'n paard niet niet "vollledig laten gaan".

Aan het werk zetten! Voltes spiralen (kleiner en groter maken, al rijdend), 8 bochtjes rijden, geen een rondje in hetzelfde tempo rond maken, maar steeds op onverwachte plaatsen op been/zit laten afwenden, hele volte, halve volte, gebroken lijnen. Heel veel afwisselen.
Een looplustig (werkwillig )paard zet zich daar zo voor in, dat binnen de kortste keren de overtollige bluf er uit is.
Ook ging ik niet aan de bakrand hangen, maar juist gebruik maken van de binnenste hoefslag.
Bezig houden dat koppetje. En die graag lopende benen.

Is daardoor het eerste vuur uit de sloffen gelopen, kun je serieuze tempo-wisselingen en schijnovergangen gaan maken.
Niet te lang rijden ook, 20 minuten "sloven" is voor een jong paard fysiek een heel werk! Doorgaans is de concentratie-spanne van een jong paard ook niet lang, dat moet je een beetje aanvoelen.

Is de onzin er uit, dan kun je eens lekker de bak rond-galopperen, dreigt dat weer overdreven te worden, op grote volte zetten.
Ik heb er in galop wel S- en en 8-en mee gereden. Haalt ook de overbodige vaart er wel uit. Natuurlijk niet in het begin (zie boven), maar als er eenmaal wat rust in het paard is gekomen.
Geef wel genoeg halsruimte voor de balans, het moet wel LEUK blijven.

Voor beiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:28

Nu heb ik haar deze week al een paar keer gereden, met het tempo gaat het wel beter! Rijd veel figuren met haar en ze krijgt door dat hard lopen toch weinig zin heeft. Meestal is ze de eerst 10 minuten druk maar daarna loopt ze lekker rustig en ontspannen. Maar nu loopt ze heel scheef op links, ze loopt gewoon met haar voorhand op de hoefslag en de achterhand op de binnenhoefslag. Op de volte loopt ze wel met stelling en mooi rond, maar op de hoefslag loopt ze dus ontzettend scheef, van mn been trekt ze dan ook weinig aan. Iemand daar nog tips voor?

Bedankt trouwens voor de tips tot nu toe, het helpt echt!!!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:40

Mooi dat het helpt. Ik zou gewoon naast de hoefslag gaan rijden zodat het paard meer balans krijgt en op zijn eigen benen loopt ipv dat ie steun heeft van de bakrand. Kan ook zijn dat ze vast zit of spierpijn heeft. Gewoon veel oefeningen doen en blijft het aanhouden, dan zal ik de osteopaat erbij halen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:50

Voor zo'n snelle moet je best veel ruitergevoel hebben; je moet namelijk precies op het goeie moment je hand en zit kunnen ontspannen. Het is eigenlijk niet uit te leggen. Waar het op neer komt is dat je haar klein moet laten lopen, proberen zo tempo controle te krijgen en haar gehoorzaam te maken voor hele kleine hulpjes (snelle paarden zijn bijna altijd ook heel gevoelige paarden en paarden die nog wat balans missen en een grote hulp is al snel te veel voor zulke paarden waardoor ze juist meer vluchtgedrag ontwikkelen). Dat lukt je alleen als je continu op het juiste moment zelf los kan laten. Denk dus continu aan ontspanning en dwing jezelf steeds je hand naar voren te doen, en heel stil te zijn met benen, handen en zit, zodat je paard in balans blijft en leert dat ze ruimte krijgt als ze ontspant en gehoorzaamt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:07

Wat ik een goede oplossing vind is gewoon laten rennen en regelmatig eventjes kort vragen te vertragen met lichte druk. Wilt hij niet, laat hem dan nog maar rennen. Als hij moe is zal hij luisteren naar deze lichte druk. Als dat niet helpt (neemt wel zeker een week in beslag maar dan moet je al wel wat verbetering merken) ga je het hem moeilijker maken om niet naar jou te luisteren dan wel naar jou te luisteren. bvb door hem kleine cirkeltjes te laten lopen als hij te snel wil. Op die manier komt er normaal wel verbetering in. Maar het kan even duren en het paard zal een paar keer zich helemaal moe rennen. Maar door hem gewoon te laten doen wat hij wil, zal hij merken dat het voor hem voordeliger is om naar jou te luisteren.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:12

Wat ik zelf meestal doe is op de binnenhoefslag rijden en veel afwisseling. Niet te lang rechtuit, kleine hulpen geven en proberen je handen niet vast te zetten. Zolang je paard te rennerig is niet te veel galop oefenen want daar worden ze alleen maar loperig van. Zoals hierboven al gezegd is het lastig uit te leggen je moet het voelen. Als je eenmaal het idee hebt dat het paard minder loperig wordt kan je proberen om een paar pasjes terug of schijnovergangen te rijden als je merkt dat het paard zich daaruit probeert te drukken of het hoofd omhoog wil doen moet je de oefening niet doorzetten maar verder rijden en het op een ander moment opnieuw proberen. Uiteindelijk zal je het tempo meer onder controlle krijgen dit zal echter niet 1, 2, 3 gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:25

amykimmie schreef:
Nu heb ik haar deze week al een paar keer gereden, met het tempo gaat het wel beter! Rijd veel figuren met haar en ze krijgt door dat hard lopen toch weinig zin heeft. Meestal is ze de eerst 10 minuten druk maar daarna loopt ze lekker rustig en ontspannen. Maar nu loopt ze heel scheef op links, ze loopt gewoon met haar voorhand op de hoefslag en de achterhand op de binnenhoefslag. Op de volte loopt ze wel met stelling en mooi rond, maar op de hoefslag loopt ze dus ontzettend scheef, van mn been trekt ze dan ook weinig aan. Iemand daar nog tips voor?

Bedankt trouwens voor de tips tot nu toe, het helpt echt!!!

Waarschijnlijk is je paard wat zwakker in het linkerachterbeen, door de achterhand naar binnen te zetten kan je paard het zich makkelijker maken want dan kan het rechterachterbeen wat overnemen. Ik zou me hier nu nog niet te druk over maken en verwacht dat het met het sterker worden van je paard zichzelf wel op gaat lossen. Met veel voltes en kleine wendingen en Sjes en 8jes kun je toch dat linkerachterbeen aanspreken en dan wordt dat gaandeweg wel sterker. Met veel binnenhoefslag en kwartlijnen rijden zal ze ook minder geneigd zijn om met haar schouder richting omheining te plakken, wat je veel ziet met jonge paarden omdat een paard achteraan breder is dan voor (wigvormig gebouwd)
Als het je echt stoort zul je aan de gang moeten met schoudervoor, dan kun je de voorhand steeds weer voor de achterhand plaatsen. Maar aangezien je eigenlijk nu net pas begonnen bent met het verbeteren van de tempocontrole zou ik het gewoon even laten zitten, Rome is niet in een dag gebouwd!