Paard in volle galop is niet meer te stoppen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Paard in volle galop is niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:47

Om te beginnen niet naar huis galopperen.

Daarnaast geef je aan dat het paard de hele rit al druk was. Dan is het meestal verstandiger om het andere paard voorop te laten lopen. Ook galopperen achter het andere paard (dat is een 'recipe for disaster', jouw paard is al druk en dan komt die ander er nog eens naast, logisch dat hij er een race van wil maken).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:56

Ik heb het even niet allemaal gelezen maar ik wordt toch wel erg verdrieitg van jou rijstijl ?? in een paards bek gaan hangen,, zagen,, gaan liggen om je prrad met KRACHT te dwingen te stoppen.
in welke les heb jij geleerd dat kracht de oplossing is voor dit soort dingen ?
Heb je niet in de gaten dat dat gevaarte onder je van 600 kilo VEEEEEL sterker is dan jij bent,, zelfs in zn mond ?

Ik zou zeggen neem les en ga onder begeleiding naar buiten om je kunnen aan te passen :) verder zijn er genoeg tips gegeven en heeft herhalen geen zin..

maar hang er ALSJEBLIEFT geen scherper bit in :( als jij niet luisterd naar je pa en moe die geven je een standje door een schop onder je kont te geven komt er de volgende keer toch ook geen zweep of riem aan te pas ? :(

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:10

Alle respect voor de post van Jensvl, leuk dat mensen moeite voor elkaar willen doen. Toch ben ik het niet helemaal met de conclusie over het paard van TS eens, want het lijkt mij heel sterk dat een 14-jarige die dressuur, springen en recreatie heeft gedaan, werkelijk totaal niet snapt dat z’n ruiter graag heeft dat ‘ie afremt.

TS geeft aan dat paard buiten al meteen zeer hevig was en dribbelde. Wat het geweest is maakt niet uit, opwinding over de omgeving, het rijmaatje, iets anders, alles kan. Een dribbelend paard doet dat in het algemeen met weggedrukte rug en de kop in de lucht (netjes over de rug en met aanleuning krijg je meer iets passage-achtigs). Zo’n paard zit niet lekker en als ruiter is het verrekte lastig om ontspannen met de beweging mee te zitten. En daar wordt het dier ook al niet rustiger van.

De ORS, voor zover het al lukt om die zó goed te installeren dat hij ook in rengalop werkt, is leuk maar werkt alleen onder een belangrijke voorwaarde. Namelijk dat het paard lengtebuiging aanneemt en niet gewoon alleen z’n hals opzij knikt. Het principe van de ORS is namelijk dat de achterhand wordt ‘ontkoppeld’, de motor loopt uit het spoor van de voorhand en dat remt af. Wanneer een paard met een lenige nek en een stugge ribbenkast gewoon vrolijk opzij kijkt maar de achterhand prima in het spoor van de voorhand kan houden, dan verlies je geen snelheid maar neemt vooral de kans toe dat je paard struikelt of op volle snelheid ergens tegenaan loopt.

De grootste fout die TS naar mijn idee gemaakt heeft is een opgewonden paard vragen om het tempo te verhogen zónder iets aan de weggedrukte rug en het hooggedragen hoofd te doen. Een druk paard moet eerst ontspannen, daarna kun je ‘m aan het werk zetten om de overtollige energie kwijt te raken. Laten rennen gaat niet helpen tegen overtollige energie maar levert alleen maar nog meer adrenaline op.

Dus geen ander bit, maar leren om je paard voorwaarts neerwaarts (mag prima aan de lange teugel, een krul is niet nodig) te rijden als ‘ie zich opwindt. En daarvoor moet je paard aan je been zijn, zodat je ‘m kunt buigen om je binnenbeen en desnoods zover doorbuigen dat hij als het ware achterstevoren uitkomt. Indien nodig liever het bit eruit en een spoortje aan om je beenhulp (buigen!) kracht bij te zetten. Niét buiging proberen af te dwingen door aan de binnenteugel te gaan trekken, want dan krijg je gegarandeerd een gevecht en dat wint elk paard. En niet draven als paard niet normaal wil stappen, niet draven als paard uit stap niet vlot halthoudt, niet galopperen als paard niet normaal wil draven en niet galopperen als paard uit draf niet vlot terugkomt (op je zit) naar stap.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:16

Als je hem elke dag of om de dag dressuurmatig rijdt dan krijg je vanzelf meer controle over hem en dan weetje ook tot hoever je kunt gaan in hem "los laten gaan"

good luck :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:29

een ex verzorg paard van mij deed dit ook, als ik pas op de weg terug ging galopperen dan gingen we in galop tot de trailer of stal. omdat die graag wou galopperen en graag naar huis wou. als je dan al gegaloppeerd hebt, is er al 1 reden weg. paarden vinden dat gewoon leuk.

ik kon met dit paard niet in de bak oefenen omdat die in de bak gewoon hartstikke saai was haha. dan was het alles als je er een actief galopje uit kreeg. als je ook maar dacht, ho stop, dan stond die stil(in de bak dan). dus ik zou het niet in de bak/wei ofzo gaan oefenen, dat is zoo anders.

terwijl ik vaker reed ging het steeds beter, we gingen vaak alleen op de heenweg galopperen. dan beloonde ik hem als die braaf terug kwam(moest er nog wel hard voor werken). op een gegeven moment konden we gewoon een rustig handgalopje doen in plaats van een ongecontroleerde race galop :') . in echte noodgevallen deed ik altijd: Trekken-los-trekken-los omdat die zijn bit vastpakte.

dus, ik zou oefenen op minder kritieke punten(dus geen terugweg of dijk) op het terugnemen, dan valt vanzelf het kwartje bij je paard. je moet de controle BUITEN gaan zoeken en niet in de bak. desnoods ga je alleen een rondje stappen buiten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:46

@maura:
Een paard van zijn leeftijd weet allicht hoe hij moet wijken voor druk, maar hij weet niet hoe dat moet voor lichte druk omdat hij dit wss nooit heeft geleerd. Dit wordt vaak afgedaan als koppigheid, wat het dus niet is. Op dat vlak weet het paard dus niet hoe hij moet wijken voor druk. Er zijn maar heel weinig paarden die echt koppig zijn en niet willen meewerken. Ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten als ik zeg dat maar ongeveer 1 paard op de honderd echt niet wil meewerken (en vaak nog veel minder paarden).

Ik heb ook de indruk dat je bevooroordeeld bent ten opzichte van de ORS. Ik kan dat begrijpen omdat heel veel ruiters dit totaal fout doen. Om het fatsoenlijk te doen moet je op de grond beginnen en oefenen totdat het paard dit feilloos kan als je in het zadel zit en dit op heel lichte druk of op een voorbereidend commando. Dus het paard omtrekken en een gevecht aangaan is zeker fout. De basis van ORS is eigenlijk dat je het paard op lichte druk inbuigt zodat het zijn energie gecontroleerd verbruikt, de neus van het paard richting gevaar (als hij vlucht uit schrik) laten zetten, zodat hij kan zien dat er niets mis is en zelfs zijn emoties controleren (ja dat kan als je er echt goed op geoefend hebt => zie boek parelli). Met deze dingen ga je dus geen gevecht maar een gesprek aan. Je vertelt het paard dat je wil dat hij langzamer gaat en dat hij rustig mag doen en als hij bang is dat het allemaal in orde is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:35

Ik heb de reacties niet gelezen, maar je paard moet eerst rustig kunnen stappen voordat jij aan draven denkt.
Want nu is het niet van okee dan, en dat je paard daarna rustig en tevreden is, nee hij draait helemaal door en door de adrenaline is het niets meer mee te beginnen.
Waarschijnlijk had longeren voor de rit ook niets geholpen want je paard ervaart buiten dan nogsteeds dezelfde adrenaline zeg maar. (En dan weet ik niet of het bij jou paard gewoon voorwaarts en zin in hebben is of zelfs stress en doordraaien.)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:47

Offtopic maar @jensvl, wil even kwijt dat je een topper bent dat je zo'n lap
Tekst voor een andere bokker wilt typen!
Of andere bokkers het er nou mee eens zijn of niet, je hebt toch maar mooi de moeite genomen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:23

Gini schreef:
[***] schreef:
Ik geef toe niet alles in detail doorgelezen te hebben (wat een lap tekst zeg :') ) maar op dit stukje wil ik alvast even ingaan, dit is hetzelfde principe als Parelli gebruikt, alleen dan iets anders. Ik wil even naar dat laatste toe, je zegt dat je door kan gaan tot de laatste fase van 250g, deze langer vasthouden en uiteindelijk toch loslaten. Weet je wat mijn pony dan doet (eentje dan, de andere zie ik al eerder proberen)? Absoluut helemaal niks, want baasje geeft het uiteindelijk toch op, dus waarom moeite doen ...

En daarom is het toch raadzaam om de gehele tekst te lezen, want wat jensvl aanhaalt (en zo denk ik er ook al langer over) is een paard trainen geen gevecht.
Er is geen 'winnen', 'verliezen', 'opgeven'. Want dat wil dus idd zeggen dat de mens ook kan verliezen en dat willen we niet waardoor frustratie en dwang heel snel om de hoek loeren.
Ik zou kunnen parafraseren wat jens bedoeld in een korte alinea, maar volgens mij gaat dan heel veel betekenis verloren, dus ik zou je toch aanraden om er even voor te gaan zitten en de tekst te lezen.
Om toch even een poging te doen: wanneer wij iets aan ons paard vragen, weten wij de methode waarop wij dat doen en weten wij ook welk perfect antwoord wij daarop verwachten. Een paard weet dit echter niet en zal proberen het antwoord te zoeken. Logischerwijze zal het paard dus ook vaak eerst verkeerde antwoorden aanrijken (maar dat weet het paard dus niet). Het paard dan onder meer en meer druk zetten en nooit eens de druk te lossen, wekt alleen maar meer spanning op. Want het paard is zo aan het zoeken naar het juiste antwoord en toch wordt die iedere keer meer en meer onder druk gezet zonder aflaten.
Om even op jouw pony terug te komen. Doet die echt helemaal niks of geeft die heel kleine tekenen/antwoorden die jij gewoon (nog) niet kan opvangen?

Ik zeg ook nergens dat je alleen druk moet opbouwen en nooit moet lossen, zodra het paard zoekt ga je de druk niet opbouwen maar handhaven, doet je paard een poging in de juiste richting dan laat je meteen los en begin je van voor af aan.

Wat die van mij doet is heel lang afwachten, het zich heel lang bekijken en dan reageren afhankelijk van of de persoon die ermee bezig is het echt meent of niet. Ik kan veel meer met mijn pony dan anderen kunnen, en ik kan nu veel meer dan dat ik er "vroeger" mee kon, en dat is echt niet met kwaad worden en slaan en straffen gerealiseerd hoor, in tegendeel, zo hebben ze hem zadelmak gemaakt & ingereden, waardoor ik dus helemaal opnieuw kon beginnen want ik kan en wil dat niet op die manier. Hij heeft gewoon geleerd dat als ik iets vraag dat ik ook reactie wil, dat ik een poging wil en dat ik net zolang blijf proberen tot ik die poging krijg. Hoef ik niet voor de slaan of rare toestanden uit te halen, gewoon volhouden en als hij er echt mee speelt (dus niet reageren omdat hij iets anders interessanter vind bv.) dan is een drukverhoging voldoende om hem weer bij de les te krijgen. Het is allemaal niet makkelijk om via internet uit te leggen natuurlijk, en misschien heb ik ook wel de clou gemist door niet alles volledig in detail door te lezen, maar er staat werkelijk dat je na de laatste fase de druk langzaam laat wegvallen, ookal reageert je paard niet, en dat weet ik niet of dat wel zo handig is, gezien mijn eigen ervaringen :) (mijn pony is trouwens Left Brain Introvert moest dat wat zeggen, en héél erg introvert als het niet gaat, hij keert echt letterlijk in zichzelf, compleet wazig worden zijn ogen en dan ziet, voelt, hoort hij niks meer.. Kan ik ook nog boeken over schrijven :+ ).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 03:45

Dat is heel goed dat je dat zo hebt gedaan. Maar het is belangrijk dat als het paard niet weet hoe het moet reageren dat hij toch weet dat de druk terug weggaat. Natuurlijk moet je dat niet elke keer doen. Als je merkt dat je paard echt niet zoekt, is het tijd om de druk langer vast te houden of zelfs te vergroten. Maar de eerste keer is het goed het paard te laten merken dat de druk terug weggaat. Want als een paard denkt dat de druk niet meer verminderd gaat hij er op den duur tegen willen ingaan (ook bij een introvert paard moet je oppassen met overvragen). Maar het is goed dat je dit commentaar geeft, want ook de TS mag weten dat het niet goed is om als het paard de eerste keer niet zoekt, de tweede keer langer door te gaan en eventueel nadien druk op te bouwen. Want natuurlijk is het doel om ooit een reactie te krijgen. Nu is het wel belangrijk te weten dat introverte paarden ook sneller willen meewerken als de druk niet te groot wordt. Als je dat wel doet dan kan het zijn dat ze zich helemaal gaan afsluiten. Daarom is het belangrijk omdat het paard van TS het wijken voor lichte druk nog niet kan, dat het paard weet dat ook deze lichte druk niet altijd zal blijven, gewoon om een eerste gevecht te vermijden. Daarna kan je wachten tot er respons komt. Maar normaal gezien zal het paard binnen 1 of 2 minuten beginnen zoeken naar een oplossing om de druk te kunnen ontlopen, en dan werk je gewoon daarop in. Maar ik vind het heel goed dat je ook eens een ander voorbeeld paard aanhaalt. Daarom is het ook dat ik heb geschreven dat je je vooral moet proberen 1 te maken met de gedachtegang. Dit is een basisgedachtegang dus ik kon moeilijk rekening houden met elk soort paard. Dus eens deze gedachtegang gevolgd wordt is het ook heel belangrijk om zelf verder na te denken over wat het beste is voor jou paard in jou situatie.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:38

jensvl schreef:
@maura:
Een paard van zijn leeftijd weet allicht hoe hij moet wijken voor druk, maar hij weet niet hoe dat moet voor lichte druk omdat hij dit wss nooit heeft geleerd. Dit wordt vaak afgedaan als koppigheid, wat het dus niet is. Op dat vlak weet het paard dus niet hoe hij moet wijken voor druk. Er zijn maar heel weinig paarden die echt koppig zijn en niet willen meewerken. Ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten als ik zeg dat maar ongeveer 1 paard op de honderd echt niet wil meewerken (en vaak nog veel minder paarden).

Da's allemaal best heel waarschijnlijk (paard staat immers niet aan de hulpen en aan de hulpen te staan betekent onder meer dat een paard indien gewenst reageert op lichte druk), maar ik begrijp niet waarom je dit zegt n.a.v. mijn post? Ik heb het helemaal niet over koppigheid gehad. Ik heb alleen aangegeven dat ik denk dat het paard echt wel snapte dat TS graag had dat 'ie wat langzamer zou gaan. Dat paard dat vervolgens niet deed kan verschillende oorzaken hebben, maar welke het was doet er wat mij betreft helemaal niet toe. Feit is dat 'ie niet stopte.

jensvl schreef:
Ik heb ook de indruk dat je bevooroordeeld bent ten opzichte van de ORS. Ik kan dat begrijpen omdat heel veel ruiters dit totaal fout doen. Om het fatsoenlijk te doen moet je op de grond beginnen en oefenen totdat het paard dit feilloos kan als je in het zadel zit en dit op heel lichte druk of op een voorbereidend commando. Dus het paard omtrekken en een gevecht aangaan is zeker fout.

Tsja, jouw indruk klopt niet. Ik doe nauwelijks aan oordelen en al helemaal niet aan vooroordelen. Ik doe alleen ook niet aan dingen mee zonder het hoe en waarom ervan te begrijpen. Ik weet ook niet of veel ruiters de ORS fout doen en ik vind het nogal wat om zoiets te beweren. Als een mens (of een paard) iets fout doet heeft dat vaak te maken met verschillende factoren, maar van belang is wel of de bedoeling wordt begrepen. Als de ORS inderdaad heel vaak fout wordt aangeleerd of gebruikt, dan vraag ik mij als eerste af of het wel goed wordt uitgelegd. Over LDR hoor ik regelmatig dat je daar niet aan moet beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent. Over slofteugels en de join-up van Monty Roberts wordt hetzelfde gezegd. Misschien is ORS, als dat zo gemakkelijk verkeerd kan gaan, ook wel een instrument dat niet geschikt is om zonder deskundige begeleiding mee te gaan experimenteren.

jensvl schreef:
De basis van ORS is eigenlijk dat je het paard op lichte druk inbuigt zodat het zijn energie gecontroleerd verbruikt, de neus van het paard richting gevaar (als hij vlucht uit schrik) laten zetten, zodat hij kan zien dat er niets mis is en zelfs zijn emoties controleren (ja dat kan als je er echt goed op geoefend hebt => zie boek parelli). Met deze dingen ga je dus geen gevecht maar een gesprek aan. Je vertelt het paard dat je wil dat hij langzamer gaat en dat hij rustig mag doen en als hij bang is dat het allemaal in orde is.

Zoals ik ook al aangaf is het inbuigen het cruciale punt in de ORS. Inbuigen dus, niet inknikken. En dát moet voor het paard in geval van fikse stress fysiek wel de meest gemakkelijke beweging zijn. Als het voor het paard in kwestie makkelijker is om alleen z'n nek opzij te gooien, zónder door z'n lijf heen te buigen, dan stopt er helemaal niks. En dan gaat óók de adrenalinekraan niet uit, want de rug blijft stug en weggedrukt. Buigt het paard daarintegen wel door z'n lijf, dan laat het de rug juist los door de ORS. Dat loslaten kalmeert het paard (en zou je kunnen zien als een bijna magisch controleren van emoties).
Een paard dat stijf is in z'n lijf kun je, met wat geluk en héél véél oefenen op de grond en in het zadel, genoeg oprekken door de ORS te installeren op het opnemen van de teugel aan de kant waar je wilt dat de neus heen gaat. Maar in mijn ogen help je zo'n paard veel beter en sneller door het paard én jezelf ter leren buigen om het binnenbeen van de ruiter. Omdat het stuur niet in je handen zit, maar in je zit, benen en gewicht. Ofwel: stelling en buiging komt uit de beenhulp, niet uit de hand. Zoals ik het zie komt stelling en buiging altíjd uit de been hulp. In stap, draf, galop en rengalop. Misschien heb ik dan toch iets tegen de ORS. Dat die ORS heet, en geen OLS :D .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:47

maura schreef:
Da's allemaal best heel waarschijnlijk (paard staat immers niet aan de hulpen en aan de hulpen te staan betekent onder meer dat een paard indien gewenst reageert op lichte druk), maar ik begrijp niet waarom je dit zegt n.a.v. mijn post? Ik heb het helemaal niet over koppigheid gehad. Ik heb alleen aangegeven dat ik denk dat het paard echt wel snapte dat TS graag had dat 'ie wat langzamer zou gaan. Dat paard dat vervolgens niet deed kan verschillende oorzaken hebben, maar welke het was doet er wat mij betreft helemaal niet toe. Feit is dat 'ie niet stopte.

Persoonlijk denk ik echt wel dat dit paard het idd niet "snapte" dat die langzamer moest gaan. Het paard dribbelde al heel lang, was al vanaf het begin niet meer te houden. Ik kan me voorstellen dat de teugels dus al aangehaald werden voor dat laatste galopvoorval. Maar in plaats van consequent reactie te vragen van het paard, geeft de ruiter uiteindelijk de zin van het paard. Het paard mag draven en wanneer het paard -eigenhandig- in galop springt, wordt ook hier niet veel verder aandacht aan besteedt.

Ik kan me dus idd voorstellen dat de teugelhulp en gewichtshulp voor het langzamer gaan/halthouden bij dit paard gereduceerd zijn tot nul. Als je een hulp geeft, moet je daar reactie op verwachten, punt. Als je dat niet doet, dan is het geen hulp meer en vind ik het oneerlijk om de schuld bij het paard te leggen (hij snapte heus wel dat die moest stoppen, maar deed het gewoon niet). Ik denk dat dit paard echt niet door had dat die slecht bezig was, want -zo denke het paard- een teugelhulp stelt bij deze ruiter toch niets voor, dat heeft hij in het verleden geleerd.
Consequenter zijn met dit paard dus: op de grond, in de piste en op buitenrit.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:54

Gini schreef:
Ik kan me dus idd voorstellen dat de teugelhulp en gewichtshulp voor het langzamer gaan/halthouden bij dit paard gereduceerd zijn tot nul. Als je een hulp geeft, moet je daar reactie op verwachten, punt. Als je dat niet doet, dan is het geen hulp meer en vind ik het oneerlijk om de schuld bij het paard te leggen (hij snapte heus wel dat die moest stoppen, maar deed het gewoon niet).

Met het meeste van je post eens (buiten dan of een paard na 10 jaar te zijn bereden weet wat 'ho' en teugeldruk zouden kunnen betekenen ;) ), maar vind dit wel heel belangrijk: ik leg géén schuld bij het paard. Als ik al moet speculeren over waaróm het paard niets stopte zou ik eerder zeggen dat het dat niet kón dan dat het dat niet wílde. Maar ik wil dus niet speculeren over het waarom, omdat het er niet toe doet. Het paard stopte niet, dús ruiter moet een manier vinden om het een volgende keer effectiever aan te pakken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:05

Als het in die tien jaar consequent toegepast wordt, ja, dan weet het paard dat. Maar dat is hier niet het geval. Ruiter neemt zelfs toevlucht tot de instinctieve, maar o zo foute techniek van het links en rechts zagen. Dit is geen hulp tot halthouden en is het nooit geweest. Dan kan je dat ook niet verwachten dat een paard dat wel ineens snapt tijdens zo een opgefokt moment.
Maar voor de rest zijn we het idd wel met elkaar eens denk ik. :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:41

Ik galoppeer altijd zelf naar huis, keihard racen dan. Meestal krijg ik hem ook niet terug op de lange stukken maar ik trek hem dan gewoon om. Hoofd naar de weg of naar de sloot. Gewoon zijn neus naar jou knie toetrekken en hij stopt. Dat is het beste als je een noodrem wilt maken.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:47

Mijn tips die ik je kan geven aangezien ik zelf alleen maar buiten rijd:

- niet naar huis galloperen
- niet naast elkaar gaan. Houd afstand van elkaar. Paarden gaan een wedstrijdje houden.
- Als je weet dat je hem niet houdt, niet voluit laten gaan, probeer beheersing te houden. Wat denk je ervan als hij struikelt? Dan ga je 3785 keer over de kop en is het einde verhaal!!
- Op een dijk galloperen waar veel wind is, kan ook de kolder in de kop geven, dat lokt bij ons ook altijd wat uit...
- Veel laten draven, op flink tempo. Dat loost energie.

Edit: hoofd omtrekken, niet doen! Zo heb ik een keer een paard zien sterven, die trokken ze om maar die bleef rennen en rende zichzelf dood tegen een boom. Dat meisje konden ze ook afvoeren naar het ziekenhuis!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:52

Edit: hoofd omtrekken, niet doen! Zo heb ik een keer een paard zien sterven, die trokken ze om maar die bleef rennen en rende zichzelf dood tegen een boom. Dat meisje konden ze ook afvoeren naar het ziekenhuis!!

En ziehier de foute toepassing van de one-rein stop. Hier is niet op geoefend. Dat is spijtig genoeg de manier waarop de meesten de ORS zien. Spijtig genoeg dus volledig fout. Niet moeilijk dat je zo'n gevolg hebt als je het zo aanpakt. In plaats van het paard te kalmeren maak je het juist banger. Omtrekken is fout. Vragen is de bedoeling.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:17

maar ik vraag me af, als de one rein stop in de bak lukt... ja leuk, in de bak, de meeste paarden stoppen dan ook op HO!. waarom zou zon paard dan wel in paniek op de one rein stop reageren en niet op ho. je kan in de bak oefenen en grondwerken wat je wil, maar je moet gewoon tijdens het buitenrijden opzoek naar de oplossing en daar je paard onder controle hebben.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:39

Ik kan je verzekeren dat zoiets (als het fatsoenlijk geoefend is) ook goed werkt als je paard op hol slaat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij het niet werkt. Maar dat is dan meestal ook iets dat de eigenaar zelf wel aanvoelt, of tijdens het inoefenen gaat aanvoelen.

Verder ga ik stoppen met praten over ORS en het al dan niet werken van mijn techniek. Ik weet dat het werkt (ik heb het al op verschillende paarden toegepast) en wat jullie er nu mee doen is jullie eigen keuze. Ik weet ook dat het moeilijk te volgen valt omdat een deel van de techniek gebaseerd is op de durf hebben om soms je paard te volgen. Ik weet dat ik enkele jaren geleden er zelf heel kritisch tegenover stond. Ik had toen ook niet veel vertrouwen in ORS en vond de techniek die ik nu gebruik vroeger deels helemaal fout. Ik zou bvb vroeger nooit gestopt zijn met druk geven ook al wist het paard nog niet hoe het op (lichte) druk moest reageren. Ik vond dat je de alfa-theorie moest navolgen. Ik heb door middel van de raad van iemand anders de methoden van Mark Rashid leren kennen. Ik dacht dat ik het op zijn minst eens kon proberen (hoewel ik toen toch ook goede resultaten behaalde). Het was een veel zachtere aanpak en ik had mijn twijfels erover. Maar na het boek "horses never lie" van Mark Rashid gelezen te hebben waarin hij zijn ervaringen door zijn leven heen in kuddegedrag en training met paarden vertelt, was ik ervan overtuigd dat hij ofwel gelijk had ofwel een leugenaar was. Ik besloot het toch te proberen en sindsdien wil ik niet anders meer. Mijn technieken zijn nog veel vriendelijker geworden dan ervoor (terwijl ik toen al Parelli probeerde te volgen). Ik weet dus dat het helpt en voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn raad ik het bovengenoemde boek aan en het boek "een paard is een paard". Maar ik ga stoppen met deze discussie verder te zetten omdat ik zowat alles heb gezegd, en vanwege mezelf weet hoe moeilijk het is om het te geloven.

Ik vind het echter wel een leuk topic met interessante gedachtegangen en zal dus wel kijken hoe het verder verloopt.

Het leuke is dat er niet zoiets bestaat als de enige manier om een paard te trainen. Ik spreek enkel uit ervaring van verschillende trainings-methoden en daar is deze het beste uitgekomen. Het zou je verbazen hoeveel meer een paard probeert te communiceren dan wij als mensen denken.

Maar voor de geïnteresseerden raad ik aan de boeken te lezen en zelf een besluit te trekken. En voor degenen waarvoor het momenteel heel goed gaat zou ik zeggen doe zo voort zolang zowel jij als je paard zich er goed bij voelen want dan is er geen reden om te veranderen.

Ik wens jullie allemaal nog veel plezier toe met jullie paarden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:52

Nog voor de duidelijkheid ik ben niet kwaad op iemand hier. Ik stop dit gewoon omdat het gewoon verschillende goede verschillende technieken die hier gepost zijn. De 1 is niet juister dan de andere. Maar blijven doorgaan op trainingstechnieken die toch bij de andere partijen ook goed zijn is een beetje zinloos. De dingen die hier worden besproken zijn afkomstig van kleine verschillen in technieken. Ik heb enkel geleerd dat deze technieken zowat bij elk paard werken (ook al doe ik soms een toegeving, waarvan ik overigens heb gemerkt dat dezen vaak een positief effect hebben). Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Het is daarmee dat ik aandring om je vooral met de denkwijze 1 te maken en dan er je eigen interpretaties aan te geven. Ik ga niet beweren dat dit de enige juiste methode is, want dat is niet zo. Ik geef gewoon een juiste (volgens mij(n ervaring)) methode.
Maar ik ben dus niet kwaad op iemand.

ambi1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:58

wat is ORS ? :$