jensvl schreef:Ik denk dat dit gedrag kan voorkomen uit 2 dingen:
werk willen ontwijken.
of foute interpretatie van de bedoeling van iemand op de rug.
Als hij werk wil ontwijken, heeft hij op de een of andere manier uitgevonden dat als hij zich laat vallen, hij niet moet werken.Hoewel dat het mogelijk is heb ik hier eigenlijk nog niet van gehoord.
Van een foute interpretaie van de bedoeling heb ik al wel gehoord (eigenlijk gelezen). Ik denk dus ook dat dit het probleem is.
Het klinkt mss raar dat een paard zich laat vallen omdat hij denkt dat dat moet als er iemand op zijn rug kruipt, maar denk eens na vanuit het standpunt van het paard.
Hij heeft leren wijken voor druk in alle richtingen (deel van de opleiding en dan zeker bij een trainer), en deed dat wss op lichte druk voordat ze de eerste keer erop wilde gaan zitten.
Na af en toe wat gewicht in de stijgbeugel te leggen, is er iemand op gaan zitten.
Het paard denkt nog steeds dat hij moet wijken voor druk. Nu komt alle druk vanaf boven. Het is veel druk die erop rust, dus voor het paard lijkt zijn opdracht duidelijk. Gaan liggen, want dat is de enige manier om te wijken voor druk die van boven komt.
Het enige dat we het paard moeten duidelijk maken is dat hij niet moet wijken voor die druk.
Natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Als dit het eerste paard is dat ze zelf opleid kan ze het best een andere trainer als hulp inschakelen.
Onthoud 1 ding. Hoewel het paard, als je het slaat, wss zal gaan rechtstaan is dat niet de oplossing van het probleem. Waarom niet? Het paard denkt dat hij het juiste doet. Hij vertrouwt je bovendien genoeg om bij jou in de buurt te gaan liggen. Het paard slaan zou dat vertrouwen voorgoed kunnen beschadigen.
Nu slaan niet de manier is, ga ik proberen te schetsen wat volgens mij een redelijke kans van slagen heeft.
Hoewel ik het eigenlijk nooit aanraadt, raad ik je nu toch aan tijdelijk het grondwerk stop te zetten.
Ik heb begrepen dat het paard niet graag opgezadeld wordt. Als het niet lukt, stuur dan maar een pb met kort uitgelegd wat zijn gedrag is tijdens het opzadelen. Dan kan ik een pb terugsturen met wat je het beste doet. Oefen wat met op en afzadelen, en doe af en toe wat leid-en volgoefeningen in ruil voor wijken voor druk bij grondwerk. Als hij geen problemen meer heeft met opzadelen, dan kan je beginnen wat gewicht op zijn rug te leggen. Kies voor iets dat je op het zadel kan vastbinden en wat het paard geen pijn kan doen. Begin met iets van 5 kilo. Bouw dat langzaam op in enkele weken tijd (of langer, afhankelijk van wat het paard aangeeft) totdat je het gewicht van een ruiter bereikt hebt. Bouw verder op tot 10kg meer dan het gewicht van de ruiter. Dan begin je terug op de plaats waar je zelf was voordat hij naar de trainer ging. Dat wil dus zeggen terug beginnen met wat gewicht in de stijgbeugel leggen en zo verder opbouwen.
Doe dit heel rustig aan. Volgens mij werkt dit omdat je een paar stappen terugzet en het paard wat tijd meer tijd geeft. Waarschijnlijk is de trainer te snel geweest met willen opstappen, en heeft hij het paard te licht gemaakt op wijken voor druk voordat hij gewend was iemand van zijn gewicht te dragen. Hierdoor werd het voor het paard verwarrend. Hij had beter het wijken voor druk daarna pas verder verfijnd. Nu moet je dus op deze manier (of een andere manier als je zelf een goed kan bedenken) het paard door middel van zeer langzame drukverhoging laten weten dat hij niet moet wijken voor druk die langs boven op zijn rug inwerkt.
Als je nog vragen hebt, of je wil van het opzadelprobleem vanaf, mag je altijd een pb sturen of het op dit forum posten natuurlijk.
Ik zou je willen vragen me op de hoogte te houden, want dit is een intrigerend geval. Ik zou heel graag de afloop weten.
Ik stel me ook altijd bereid om persoonlijk eens langs te komen als je niet te ver van mij vandaan woont.
Amen. Volgens mij is dit echt een heel goede tekst... Heb er niks aan toe te voegen!