Help kom niet op paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:18

Als eerste kijken dat je zadel goed past, hij geen pijn heeft, en je hem zeker niet per ongeluk port met je voet bij het opstappen of in het zadel ploft ofzo. Zijn misschien stomme, logische dingen, maar wel de moeite om te vermelden vind ik.

Als alles in orde is moet je hem gewoon leren stilstaan. Maak weglopen minder interessant dan stilstaan. Als hij achterwaarts gaat is hem extra achteruit laten gaan een goede methode. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:55

Ariebren schreef:
Juist gewoon consequent zijn.

En stop met dat belonen, mond houden.
Paard snapt toch niet wat je zegt.
En je beloont altijd op het verkeerde moment, snapt zo'n paard veel.
Hooguit het commando "ho", dat heb je hem geleerd bij het grondwerk en longeren.

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard begrijpt de klank van wat je zegt. Als je een lage zware stem maakt wanneer hij iets niet goed doet en een hoge stem waneer het wel goed gaat. Dit doe je consequent en het paard weet wel wat je bedoelt. Zo is ho etc ook aangeleerd. Het is niet het woord maar de klank die ze begrijpen.

En om iets te leren is consequent zijn belangrijk, maar belonen is ook belangrijk. Hoe weet hij anders wanneer hij het wel goed doet en wanneer niet.

Ariebren

Re: Help kom niet op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:57

Jouw kinderen snappen het belonen, maar je kan je kinderen dat uitleggen.

Een dier snapt er niks van, want die praten niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:44

Ariebren schreef:
Jouw kinderen snappen het belonen, maar je kan je kinderen dat uitleggen.

Een dier snapt er niks van, want die praten niet.

Je kan een paard en vele andere dieren prima leren om via stem te belonen dat zou iedereen toch moeten weten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:51

Je kan idd wel een dier belonen met je stem, het gaat niet om wat je zegt maar hoe je het zegt en hoe je lichaamstaal is.
Dat begrijpen ze echt wel hoor :j

ff ontopic, ik had dit ook met mijn paardje, wou absoluut niet stilstaan, heb haar daarvoor ook nooit straf gegeven.
Ben altijd gewoon rustig gebleven, wachten tot zij zich ook ontspant, toen opstappen en iemand anders tegelijk een snoepje geven.
Daarna werd het eerst ontspannen, erop zitten dan een snoepje geven ( als ik erop zat draaide ze dr hoofd al gelijk naar me toe van waar blijft dat snoepje :+ )
en nu hoef ik geen snoepje meer te geven, en kan ik gewoon opstappen zonder probleem.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:58

Heleen_Jaylo schreef:
lijkt mij ook alsof hij je uittest!
enige manier om hier door te raken: volhouden.
Je begint eerst met iemand die hem vastheeft, zo stap je 5 keer op en af, daarna zonder dat hij vastgehouden wordt, gewoon iemand die in de buurt is, zo weer 5 keer er op en er af.
Dan kun je vragen dat de tweede persoon even uit de buurt gaat staan, dan kun je weer een aantal keer op en af stappen. zet je paard met zijn kont tegen een hek als hij achteruit wil gaan.
eigenlijk is het principe dat jij je paard laat voelen dat je niet met je laat sollen. Je hoeft hem daarvoor niet te slaan, maar gewoon door hetzelfde heel vaak opnieuw te doen laat je merken dat je koppiger bent dan hij ;-) zo werken paardenhersens nu eenmaal: de koppigste wint!

Nou ja, niet de koppigste, maar degene die overtuigend de leider is voor het paard. En dat moet jij zijn, op alle fronten, in alle situaties.
Een paard moet vaniuit zijn vluchtinstinct altijd testen of je een kundige leider bent. Heb je het (herhaaldelijk) bewezen, zal hij zijn testgedrag staken. 'Koppig' is een mensenterm, past niet bij paarden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:43

Het belonen vanuit stem werkt wel degelijk. Uit de klank snapt het paard het echt wel. Verder is de beste vorm van belonen het ogenblikkelijk laten wegvallen van de druk op het moment dat het paard de gewenste reactie geeft. Dat is de grootste beloning en daar leert het paard het meeste van.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:58

Mijn paard bleef ook nooit stil staan bij het opstappen. Wat ik altijd deed was het volgende: ik pakte de teugels vast (de buitenteugel iets strakker) en bleef net zolang meelopen totdat hij stilstond, dan stapte ik op. Als hij bij het opstappen er ook nog vandoor ging kreeg hij een tik met de zweep en liet ik hem meteen stilstaan. De tijd dat hij gelopen had moest hij ook stil blijven staan en met mijn ongeduldige paard hielp dat best wel. De tijden dat hij wegliep werden steeds korter omdat hij toch wist dat hij er niet onderuit zou komen. Af en toe bleef hij wel stilstaan en gaf ik hem een snoepje als ik erop zat.
Ik moet hier nu weer opnieuw mee beginnen, want ik heb een tijdje niet meer gereden (doordat hij kreupel was). Ik ga het wel precies hetzelfde aanpakken.

steffidelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:15

Idd heel consequent zijn! en niet een keer denken van; oh laat nu maar zitten
geef de moed niet op (: