Achterhand trainen oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:19

jacqueline93 schreef:
Pessoa hulpteugel heeft bij mijne ook heel erg geholpen, kan niet meer zonder dat ding!

Heel jammer dat je niet meer zonder kan voor jezelf maar nog vervelender voor je paard, op deze manier leer jij niet je ruitergevoel ontwikkelen en zul je niet op een verfijnde manier met je paard kunnen gaan samen werken, paardrijden /longeren is voelen en met hulpteugels is dat erg lastig , want je leert je paard in een houding te lopen , maar of dat dan technisch klopt betwijfel ik.

jensvl

Re: Achterhand trainen oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:58

Ik raad het gebruik van hulpteugels eigenlijk altijd af. Het zijn dingen die symptomen oplossen en heel onaangenaam zijn voor het paard. Het paard leert niets bij, want je verplicht het paard gewoon zo te lopen. Zo zul je nooit fijn kunnen werken met een paard. In plaats van naar hulpteugels te grijpen en andere nutteloze materialen kan je beter aan je eigen technieken werken. Daar is het paard mee geholpen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:19

Nuttig topic, ik ben ook druk bezig een wat 'slap' paard er achter meer bij te krijgen. En het is nodig: ze sleept zodanig met haar achterhoeven dat we nu achter (tijdelijk?) ijzer overwegen omdat het te snel slijt! (Voor staat ze al op ijzers.)

Wat mijn instructrice zegt komt overeen met meeste tips hier:
* veel overgangen en schijnovergangen (naar niveau, dus juist met een slap paard niet te veel terug op te hard vooruit, want dan lopen ze niet meer tactmatig!),
* veel slangenvoltes en dan echt 5, 6 bogen (in een 20x60 bak),
* veel volte verkleinen en weer vergroten (dat i.p.v. schoudervoor en travers).
* en wat ik persoonlijk een moeilijke, maar effectieve oefening vind: afwenden op AC lijn en afwisselend vanaf de middellijn kleine volte naar links, kleine volte naar rechts. Als dat goed gaat op middellijn pasje wijken en dan de volte inzetten, kleine volte afmaken, op middellijn pasje wijken naar andere kant inzetten (echt maar 2, 3 passen!) en dan volte... etc.

En qua trainingsschema: ik (met bijrijder) zit nu voor 7 jarige merrie op ca. 4 of 5x rijden (drie kwartier tot uur) p.w., 1 of 2x longeren p.w., met pessoa (30-40 minuten) en 1 dag vrij. Paard staat helaas niet zo veel uren buiten als dat ik zou willen, ca. 4-6 u per dag wei en/of paddock.

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:33

bergjes of de dijk oprijden, werkt echt! :D

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:54

danku allemaal voor de tips :)
Heb ook ondervonden dat ze op een zachte bodem er minder last van heeft en eens ze volledig opgewarmd is heeft ze echt niets last meer.
Ben volop bezig met de oefeningen die EsterW al zei en de schouderbinnenwaarts.
Ze ontspant haar al sneller dat is al 1 verbetering!
We gaan op spring gebied super vooruit ze geeft haar altijd ten volste! :)
Rijd haar nu dagelijks dressuur (zonder hulpteugels ed.) en 1x per week heb ik dan springles op verplaatsing op een wat losser zand. En ong. 1x per week aan de longe met pessoa :)

Hoop dat het snel verminderd, heb altijd bang dat het blijvend gaat zijn :(
Maar als we de vooruitgang bekijken tegenover begin november toen ze echt 'mankte' van haar slappe knie is ze nu echt al wel een pak sterker geworden!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:31

Ga galoperen, buiten in het bos, lange rechte stuken, inhouden en het paard 'bergop' laten galoperen, dus inhouden en bijdrijven, vaak gooien ze dan hoog op, dit is goed. Ook bergen op en af lopen en kilometeren stappen is goed :)