Paard bokt en slaat bij aanspringen galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:19

Sharitje schreef:
Ik heb juist het zelfde voorgehad met mijn paard!
slaan naar been, oren plat leggen en bokken bij het aanspringen..

alles laten nakijken, foto's van benen en rug laten nemen,.. noem maar op.. Er was niets te vinden.

Uiteindelijk (ten einde raad) een andere ruiter opgezet, die hem steeds als hij bokte een goede tik gaf op zijn poep... 2x heeft ze er met gereden en het was opgelost!

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is hé, maar voor mij was dit dus de oplossing... Wel na alles qua medisch en zadel uit te sluiten natuurlijk...

Ja wij hebben ook röntgenfoto's laten maken en er is nergens iets te zien, hij is helemaal goed gekeurd.
We zullen het eens gaan proberen, dankjewel

midgie

Re: Paard bokt en slaat bij aanspringen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:59

Ik zou zeker geen tik gaan geven , een paard geeft vaak iets aan als hij trapt en bokt naar je been, tikken is de weg van de minste weerstand , zoek de oplossing dus daar niet maar bij jezelf.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:54

Een tik geven doe ik ook niet, ik zie er in dit ge al het nut niet van in.
Wat bij mij trouwens opvalt is dat als hij in de foute galop aanspringt hij amper lijkt te bokken

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:58

Kan je er een filmpje van maken en deze hier plaatsen?
Hoelang heb je het paard al en doet hij dit al vanaf dat je hem hebt?
Wat heb je tot nu toe gedaan om dit af te leren of te voorkomen?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:15

Mijn pony had moeite met aandraven. Ze maakte steeds 1 galopsprong om vervolgens gewoon te draven. Echt een heel hardnekkig probleem, dat ik nooit 100% heb kunnen verhelpen. Ik moest steeds aandraven, en als ze haar sprongetje deed terug naar stap (het ongewenste gedrag volledig negeren), enkele passen stappen en weer de overgang naar draf. En dat net zo lang tot ze de overgang normaal deed, en dan ruim belonen en lekker stukkie draven.

Dat kun jij ook doen, maar dan van draf naar galop. Als je paard het wel fijn vindt om te galopperen is het ook zeker goed om na een stembeloning en aai lekker wat rondjes in galop te doen. Verder sluit ik me aan dat je een subtielere hulp kan proberen. Als hij daar niet op reageert, mag je best je stem erbij gebruiken (de stemhulp geven zoals bij longeren), wie weet gaat het dan beter en dan leert hij ook op de subtiele hulp te reageren.

Natuurlijk wel eerst checken of hij echt nergens last van heeft (zoals anderen al zeiden), want als hij wel pijn heeft bij de overgang kan je dit natuurlijk niet doen....

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:46

mijn paard doet dit ook,
alleen als hij nijdig loopt, hij is soms wat tegen het been (hij is lang hengst geweest)
dus misschien herken je jouw paardje erin?
ik probeer dan opnieuw naar draf te gaan en opnieuw aan te springen met zeer zachte hulpen
zonder spoor