Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LvanDassen schreef:Pff, wat vervelend zeg! Heb je een paardje gekocht om lekker mee naar buiten te gaan, ben je alsnog afhankelijk van anderen om naar buiten te kunnen.
Inderdaad is het belangrijk om vooral de passen naar voren overdreven te belonen ('braaaaaffff') en kalm maar daadkrachtig te blijven op momenten dat hij in zijn achteruit gaat. Als hij echt helemaal blokkeert, is het vaak effectiever om hem niet recht naar voren te willen rijden maar eerst een klein voltetje te draaien. En als hij met een noodvaart terug naar stal wil: alles inzetten om hem te stoppen! Laat hem niet onder je vandaan lopen, jij bent de baas. Bosjes zijn soms ook erg handig

lindar1985 schreef:Ik heb deze reactie even geknipt uit een eerdere reactie van mij op Bokt: hihi je bent niet de enige met dit probleem:
ik had eerst ook hetzelfde probleem toen ben ik een beetje op bokt gaan zoeken en heb ik de oplossing die bij mij hielp gevonden.
Ik wilde namelijk graag helemaal alleen op buitenrit en zo heb ik het bereikt:
kies een klein rondje van ongeveer 1 km ofzo.
de eerste keer loop je het hele rondje, gewoon naast je paard
de tweede keer stap je honderd meter voor huis op je paard
de derde keer tweehonderdmeter voor huis enz enz.
Het moment dat je een heel rondje moet gaan rijden kan het wel even moelijk zijn om van het erf af te gaan maar dan moet je even streng zijn ( weg draven of draven met stelling kan helpen)
Als het rondje helemaal goed gaat, kan je het langzaam gaan uitbreiden, misschien moet je er dan nog wel eens afstappen als je voor het eerste keer door een straatje gaat, maar bij mij ging dat eigenlijk gelijk goed.
succes er mee, mij heeft het heel erg geholpen en rijdt nu heel veel buitenritjes, ook in mijn eentje.
En mijn paard vindt het ook nog leuk ook!
IMJ schreef:Ik denk idd dat je braverd hier een loopje met je neemt en je mag hem best laten weten dat je het meent.
Je zou natuurlijk eerst ferm door kunnen lopen, niet twijfelen, gewoon doorlopen en je stem wat verheffen als meneer de eerste tekenen van twijfel of weigeren vertoont. Een tik op de schouder (gewoon met mijn hand) werkt bij die van mij dan al. Maar die weet dan ook dat het menens is!
Voel jezelf ook zeker, jij wil naar dat weiland dus jullie gaan ook, al moet ie er achteruit in.
Als dat niet werkt zou ik het idd met een zweepje proberen. Zeker als ie dit gedrag alleen bij jou vertoond.
IMJ schreef:Zou ie iets eng vinden daar of zou het echt onwil zijn?
Tis idd niet de bedoeling dat jullie straks op 1m2 rondrijden idd
kellyloet schreef:die van mij doet nog erger, bokken omdraaien stijgeren achteruitdraven ofzo.
en zelfs voor de autos is ie niet bang. die stoppen wel.
lopen heeft bij hem geen enkel effect.
dus ik ga ook even volgen,
en lopen gaat heel goed met n ander paardje erbij ook maar ik erop is alles doen om mij er af te krijgen.
dat is wel gebeurt na mijn breuk, ik heb mn pols gebroken gehad door hem en toen was hij zijn vertrouwen in mij kwijt en anderzom.
in de bak was in het begin ook drama maar gaat nu weer goed.
tips zijn welkom. xxx

Anne_Sproet schreef:@aelolus
Ik kon wel gewoon op de Veluwe alleen rijden, dus ik weet bijna zeker dat hij me in de maling neemt. Hij weet volgens mij gewoon dat als hij expres naar de sloot achteruit loopt en gaat steigeren dat ik dat eng vind en opgeef. Het word gevaarlijk dan en dat is niet de bedoeling
Een andere ruiter zet ik er niet op, hij loopt met een ander buiten niet eens mee als ze met hem proberen te wandelen en op z'n rug laat hij alleen mij en me zusje toe
@jendemen gelukkig dat je pony het niet meer doet!