hoe krijg ik mijn pony alleen mee naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HarriesHorse

Re: hoe krijg ik mijn pony alleen mee naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:41

Zelfde probleem hier, ze gaat dan echt geen kant meer op behalve achter mij aan...(als mijn vriendin erop zit)
ik ga dan bijv. een paadje in en als t paard mij dan heeft gepasseerd dan loop ik terug, geen last meer.
en dan steeds vaker een (klein) stukje alleen, gewoon blijven oefenen.

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:15

LvanDassen schreef:
Pff, wat vervelend zeg! Heb je een paardje gekocht om lekker mee naar buiten te gaan, ben je alsnog afhankelijk van anderen om naar buiten te kunnen.

Inderdaad is het belangrijk om vooral de passen naar voren overdreven te belonen ('braaaaaffff') en kalm maar daadkrachtig te blijven op momenten dat hij in zijn achteruit gaat. Als hij echt helemaal blokkeert, is het vaak effectiever om hem niet recht naar voren te willen rijden maar eerst een klein voltetje te draaien. En als hij met een noodvaart terug naar stal wil: alles inzetten om hem te stoppen! Laat hem niet onder je vandaan lopen, jij bent de baas. Bosjes zijn soms ook erg handig ;)

Ik meldde al dat het iets beter begon te gaan met iemand erbij. In mijn eentje lukt het me totaal nog niet. Dan is het zelfs zo erg dat ik hem niet door de ene wei naar de andere krijg waar de poort zich bevindt die de weg naar buiten is :o
Die paarden toch!
Ook met buiten wandelen met hem (in mijn eentje) toont hij in mijn ogen verzet. Hij begint wat scheef achter me te lopen en gaat dan gewoon stokstijf stil staan. Daarover is de controle iets makkelijker ( af en toe toch maar dreigen met zweep) maar lekker relaxed is het niet. Ik krijg hem dan wel mee naar waar ik wil maar af en toe bedankt ik de auto's voor hun medewerking want ook midden op straat kan mijn lieverd zo'n test uitvoeren.
Het rare is (voor mij als leek dan) dat het dier daar waar hij vandaan komt het liefste buitenritten maakte van uren. Ook de oude eigenaar staat stomverbaasd nu dit praktisch probleem zich voordoet.
Oké du tot zover de problematiek van heden.
Iemand erbij is idd de oplossing. Maar, helaas ben ik niet gezegend met mensen die me een maandje of zo consequent willen begeleiden. En, zo eens een keertje, gaat hierbij niet werken.
Daarom zoek ik nu iemand bij mij in de buurt die lekker op zijn paardje naar buiten kan en die mij even mee op sleeptouw wil nemen. Ik sta met mijn paardjes in Hoeven. Aan de Heul.
Please misschien iemand in mijn buurt. Wil zooooooo graag naar buiten met hem -O-

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:20

Je openingspost klinkt precies als mijn Fjord toen ik ruim 1,5 jaar geleden met hem begon buiten te rijden.
Kon ook helemaal niks met hem beginnen omdat ie altijd in groepsverband gereden is.
Ik ben begonnen met het eerste stukje te wandelen omdat daar de grootste problemen zich voor deden.
Daarbij kwam ik erachter dat het minder problemen gaf als ik langs de straatkant wegging t.o.v. als ik wegging langs de wei. Zodra ik merkte dat hij ontspande ging ik erop.
Er was altijd iemand bij op de fiets. Daarbij kroop hij het liefst op de bagagedrager.
Was echt geen pretje om zo erop uit te moeten.

Ik heb er echt ontzettend veel tijd in gestoken en inmiddels rij ik probleemloos alleen met hem buiten.

Dus de aanhouder wint....tenminste in ons geval wel.
Maar dit heeft me evengoed wel 1,5 jaar werk gekost hoor.
Rij nu sinds begin Mei alleen buiten met hem.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:26

Misschien eerst alleen wandelen aan de hand? Lijkt me om te beginnen een stuk fijner en dan word je ook zekerder van je zaak.

tamara1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:07

Hier hetzelfde probleem, met het paard van mijn moeder.
Ik volg ook even

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:18

Ik heb deze reactie even geknipt uit een eerdere reactie van mij op Bokt: hihi je bent niet de enige met dit probleem:

ik had eerst ook hetzelfde probleem toen ben ik een beetje op bokt gaan zoeken en heb ik de oplossing die bij mij hielp gevonden.
Ik wilde namelijk graag helemaal alleen op buitenrit en zo heb ik het bereikt:

kies een klein rondje van ongeveer 1 km ofzo.
de eerste keer loop je het hele rondje, gewoon naast je paard
de tweede keer stap je honderd meter voor huis op je paard
de derde keer tweehonderdmeter voor huis enz enz.
Het moment dat je een heel rondje moet gaan rijden kan het wel even moelijk zijn om van het erf af te gaan maar dan moet je even streng zijn ( weg draven of draven met stelling kan helpen)

Als het rondje helemaal goed gaat, kan je het langzaam gaan uitbreiden, misschien moet je er dan nog wel eens afstappen als je voor het eerste keer door een straatje gaat, maar bij mij ging dat eigenlijk gelijk goed.

succes er mee, mij heeft het heel erg geholpen en rijdt nu heel veel buitenritjes, ook in mijn eentje.
En mijn paard vindt het ook nog leuk ook!

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:14

lindar1985 schreef:
Ik heb deze reactie even geknipt uit een eerdere reactie van mij op Bokt: hihi je bent niet de enige met dit probleem:

ik had eerst ook hetzelfde probleem toen ben ik een beetje op bokt gaan zoeken en heb ik de oplossing die bij mij hielp gevonden.
Ik wilde namelijk graag helemaal alleen op buitenrit en zo heb ik het bereikt:

kies een klein rondje van ongeveer 1 km ofzo.
de eerste keer loop je het hele rondje, gewoon naast je paard
de tweede keer stap je honderd meter voor huis op je paard
de derde keer tweehonderdmeter voor huis enz enz.
Het moment dat je een heel rondje moet gaan rijden kan het wel even moelijk zijn om van het erf af te gaan maar dan moet je even streng zijn ( weg draven of draven met stelling kan helpen)

Als het rondje helemaal goed gaat, kan je het langzaam gaan uitbreiden, misschien moet je er dan nog wel eens afstappen als je voor het eerste keer door een straatje gaat, maar bij mij ging dat eigenlijk gelijk goed.

succes er mee, mij heeft het heel erg geholpen en rijdt nu heel veel buitenritjes, ook in mijn eentje.
En mijn paard vindt het ook nog leuk ook!

Gaan we proberen! Heb er inmiddels wel een probleempje bij. Het is bij mij verdeeld in drie weilandjes. Het eerste gedeelte gebruiken we als een soort rijbak. Met betreffende paardje kan ik prettig rijden in weiland 2 en 3. Zodra ik (of iemand anders die veeeeel beter rijdt dan ik) hem door de ingang wil sturen van weilandje 2 naar 1 staakt meneertje precies zoals buiten de poort. Juist achteruit; opzij; voorkant ietsje omhoog enz enz. Ben zelf nogal van de zachte hand maar ben me nu even aan het afvragen of ik niet te soft ben en toch maar eens met die zweep aan moet komen...en nogmaals voor mij was dit eigenlijk niet eens een optie (onder het mom van geduld is een schone zaak) maar heb nu toch echt het idee dat mijn brave jongen een spel aan het spelen is. Zou een flinke klats met die zweep wonderen kunnen doen of vererger ik het gedrag dan?!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:16

Ik denk idd dat je braverd hier een loopje met je neemt en je mag hem best laten weten dat je het meent.
Je zou natuurlijk eerst ferm door kunnen lopen, niet twijfelen, gewoon doorlopen en je stem wat verheffen als meneer de eerste tekenen van twijfel of weigeren vertoont. Een tik op de schouder (gewoon met mijn hand) werkt bij die van mij dan al. Maar die weet dan ook dat het menens is!
Voel jezelf ook zeker, jij wil naar dat weiland dus jullie gaan ook, al moet ie er achteruit in.
Als dat niet werkt zou ik het idd met een zweepje proberen. Zeker als ie dit gedrag alleen bij jou vertoond.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:18

Misschien proberen degene op de fiets steeds iets verder weg te laten fietsen, totdat die uit zicht is? Dat hij langzaam kan wennen aan 'alleen' zijn. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:20

Mijn Haflinger had dit probleem ook.
Ik ging veel wandelen met haar, telkens stukje verder. Vraag of iemand mee gaat, en dan telkens iets verder weg van jouw pony wegrijden.
Vraag of iemand mee wilt fietsen. Ga niets doen met voer, daar leert ie niks van..

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:21

IMJ schreef:
Ik denk idd dat je braverd hier een loopje met je neemt en je mag hem best laten weten dat je het meent.
Je zou natuurlijk eerst ferm door kunnen lopen, niet twijfelen, gewoon doorlopen en je stem wat verheffen als meneer de eerste tekenen van twijfel of weigeren vertoont. Een tik op de schouder (gewoon met mijn hand) werkt bij die van mij dan al. Maar die weet dan ook dat het menens is!
Voel jezelf ook zeker, jij wil naar dat weiland dus jullie gaan ook, al moet ie er achteruit in.
Als dat niet werkt zou ik het idd met een zweepje proberen. Zeker als ie dit gedrag alleen bij jou vertoond.

Hij doet het niet alleen bij mij. Maar bij iedereen die hem erin wil rijden.
Morgen toch maar geheel tegen mijn principes een ferme tik dan. Moet wel he...anders lopen we straks nog op de vierkante meter als tie zijn zin doordrijft :9

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:27

Zou ie iets eng vinden daar of zou het echt onwil zijn?

Tis idd niet de bedoeling dat jullie straks op 1m2 rondrijden idd :D

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:15

IMJ schreef:
Zou ie iets eng vinden daar of zou het echt onwil zijn?

Tis idd niet de bedoeling dat jullie straks op 1m2 rondrijden idd :D

Ik geef hem steeds het voordeel van de twijfel wat dat betreft en ga met hem meedenken van: o ja, je bent er nog maar net en je mist je oude baasje en je oude omgeving enz enz. Maar nu heb ik toch echt het idee dat hij de zaak gewoon voor het lapje houdt en een ultieme test uitvoert. Stap je nl af en loop je hem erin dan is er niks aan de hand. Dus denk toch wel dat ik nu met zekerheid kan zeggen dat hij er niks engs aan vindt maar dat hij gewoon niet wil. Buiten die 1e wei ligt nl de doorgang naar buiten en daar wil tie even niet heen met mij op zijn rug...in zijn eentje. |(

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:22

kellyloet schreef:
die van mij doet nog erger, bokken omdraaien stijgeren achteruitdraven ofzo.
en zelfs voor de autos is ie niet bang. die stoppen wel.
lopen heeft bij hem geen enkel effect.

dus ik ga ook even volgen,
en lopen gaat heel goed met n ander paardje erbij ook maar ik erop is alles doen om mij er af te krijgen.

dat is wel gebeurt na mijn breuk, ik heb mn pols gebroken gehad door hem en toen was hij zijn vertrouwen in mij kwijt en anderzom.
in de bak was in het begin ook drama maar gaat nu weer goed.

tips zijn welkom. xxx

Hier ongeveer zelfde probleem!!

ik heb mijn paardje nu een jaar en helemaal zelf in gereden en zo, het eerste halfjaar konde we prima alleen samen naar buiten, maar het laaste half jaar is verandert kan kom ook met haar niet meer de poort uit mevrouw gaat steigeren , stil staan ondraaien in zijn achteruit slootje in, over het land heen ze probeert alles om er onder uit te komen en niet weg van mijn andere paardje te hoeven,
dus ik loop de eerst km ernaast en dan stap ik op en ga ik een een snel drafje zo vlug mogelijk naar het bos waar er dan niks meer aan de hand is, ook als ik bijvoorbeeld eerst een uurtje met haar en nog een ander paard heb buiten gereden en we gaan dan nog eventjes in de bak is er ook geen fatsoenlijke van te maken omdat ze dan steets achter de ander aan wil, maar ook alleen in een stal of wei zetten is heen optie.
wie o wie kan mij hier bij advies geven en welicht helpen het te verminderen of zelf te verkomen ?
we hebben al deze tips die jullie gaven geprobeert maar niks werkt ze steigert en protesteerd dan net zo even hard als zonder jullie goede raad , want mijn moeder heeft mee gelopen en er naast gefiest maar ze sprong bijna boven op haar , ook splitsen werkte niet dan raakte ze helemaal in de paniek, het is zelf zo eens geweest dat ze zo erg bezig was met draaien en achter uit lopen dat we weer voor de schuur stonden dus ik wou haar vooruit sporen en toen steigerde ze zo hoog dat ze bijna met haar voorbenen op de schuur lag en die is ruim 2,5 m hoog. dus ze is hier echt extreem in maar het is geen optie om telkens samen te gaan buiten rijden wantr dan leert ze niet verder is ze wel 100% verkeers mak en bijna bom proef dus daar ligt het niet aan ook heeft ze geen pijntjes of ligt haar tuig niet goed nee dat is allemaal na gekeken.

ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee want ik zit echt omhoog want nog even en ik voel me niet meer veilig op haar rug

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:38

@ doerak 51
beetje late reactie maar lukt het al om de bak/weiland in te gaan?
Onze paardjes zouden wel famillie kunnen zijn, mijn paardje doet nog iedere keer moeilijk als hij de bak in moet (vooral als ik er op zit)
dan is het toch echt even heel streng zijn. (heb op een gegeven moment een paar keer een 'goed pak rammel gegeven', nu gaat het beter)
Het is heel vervelend, maar mijn paard ziet het al gebeuren als hij de bak in moet: dan moet hij hard aan t werk..
hij loopt tegenwoordig liever langs de ingang van de bak... zo het bos in. dan hoeft hij niet zo hard te werken ;)
maar dat is dus ook wel eens anders geweest...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:50

ik heb niet alles terug gelezen maar wel je begin verhaal goed gelezen. kun je misschien proberen om iemand een meter of 3 achter je aan te laten lopen. zodra z`n kuren beginnen met omdraaien en achteruitlopen ed kan diegene hem tegen houden of een goede klap met een zweep verkopen. want het kan met vertrouwen of dwarsheid te maken hebben en dat voel je zelf het best aan. lastige situatie... veel succes.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:02

Ik heb ook hetzelfde probleem.. Hij is super verkeersmak en met andere paarden gaat het ook goed, als ik alleen ga wil hij niet verder. ik kan hem goed houden als hij terug naar stal wil rennen maar hij gaat alleenmaar achteruit richting de sloot en dan krijg ik hem gewoon niet vooruit. Als ik een tik of schop geef gaat hij steigeren en dan word het gewoon gevaarlijk. Ik denk dat hij me gigantisch in de maling neemt want ik had hem meegenomen naar de Veluwe en ik heb hem daar goed aangepakt daar is natuurlijk niet veel verkeer en sloten dus daar kon ik wel zonder problemen alleen rijden. hij weet denk ik gewoon dat als hij zo gevaarlijk gaat doen dat hij dan z'n zin krijgt..
Ik zou hier ookgraag tips voor krijgen want het is echt vervelend

Als er iemand meefietst deed hij het eerst wel gewoon maar nu niet meer en als diegene hem vastpakt steigert hij en hij trekt zich los.. Dat licht denk ik aan zijn eenkennigheid want ik kan zelf wel met hem wandelen..

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:13

Voor mensen die problemen hebben met het wandelen, ik zou een logeerlijn meenemen. Als je paard naar achter gaat lopen blijf je met je rug naar hem toe staan en laat de lijn steeds langer. Niet mee naar achterlopen! Als hij weer stilstaat vraag je hem weer naar voor, komt hij mee loop je vastberaden door en beloon je hem. Zo heb ik ervoor gezorgd dat ik wel met hem kan wandelen en zo heb ik ook zijn trailerangst opgelost. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:15

Wat het rijden betreft heb ik geen tips want ik heb het probleem zelf ook en geen van de genoemde tips werkt bij Sproet...

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:53

Trouwens nog wat een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem gehad met haar fjord en die heeft een paar keer een slof omgedaan zodat hij zijn hoofd niet omhoog kon doen en nu kan ze probleemloos zonder slof alleen naar buiten.
Ik wil dit niet proberen met sproet omdat hij super gevoelig is in zijn mond, hij heeft nog nooit een slof omgehad en ik denk dat hij dan compleet in paniek zou raken en alleen nog maar achteruit gaat lopen.
Een martingaal is misschien wel een optie maar ik wil daar niet afhankelijk van worden. Ik ga eerst nog een tijdje de tips opvolgen van het eerste stuk wandelen en daarna opstappen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:03

Zoals ook anderen hier al hebben gezegd, paarden zijn kudde dieren, en jaaaa sommigen gaan wel eens graag van de groep weg, maar de meeste paarden willen bij elkaar blijven.
Als jij met je paard een wandeling gaat doen , naast het paard wel te verstaan, dan ziet jouw paard jou op dit moment voldoende als leider en kuddegenoot om samen met jou verder te gaan, maar eens je erop gaat zitten treed er een soort twijfel op, en vertrouwd dit paard niet echt op jou als leider.
Ik weet dat je nu gaat zeggen , "ik heb het geprobeerd met een goede ruiter en het resultaat was eigenlijk heel vergelijkbaar, het lukte ook niet" tjaaaa ook dat is heel normaal, paardje heeft het nu zo ondertussen al een beetje als zijn gewoonte gemaakt, en dat is nu iets dat je nu gaat moeten doorbreken, en dat is niet echt makkelijk, en kan soms best ook wel op wat verzet stuiten.
via grondwerk kan je idd hier een deel al aan werken, vertrouwen en leiderschap, maar het blijft dan toch nog steeds nog de uitdaging om het ook gedaan te krijgen als je op het zadel zit.
"make the good things easy, the wrong things hard"

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:54

mijn fjord heeft me ook uitgeprobeerd, door elke keer van die vervelende schrikacties uit te halen en dan super hard omkeren en naar huis proberen te rennen. ik was het na 2x al spuugzat en dacht dit gaat geen spelletje worden dit ga ik gelijk afleren. ik ben 3x wezen rijden met een thiedeman teugel en ze probeerde het wel maar de teugel werkte in en ze heeft het geaccepteerd en ze heeft nooit meer streken uitgehaald.
het is lastig te beoordelen want we zen niet of hij bang of vervelend is. verveldend: streng aanpakken en toch ff doorzetten als hij dreigd de sloot in te lopen.... bang: de tjd nemen ek braaf stapje belonen met je stem en eerst kleine stukjes het erf af gaan en wel zorgen dat je een rondje rijden enniet een paadje in en uit stapt. lastig hoor!!

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:03

@aelolus
Ik kon wel gewoon op de Veluwe alleen rijden, dus ik weet bijna zeker dat hij me in de maling neemt. Hij weet volgens mij gewoon dat als hij expres naar de sloot achteruit loopt en gaat steigeren dat ik dat eng vind en opgeef. Het word gevaarlijk dan en dat is niet de bedoeling

Een andere ruiter zet ik er niet op, hij loopt met een ander buiten niet eens mee als ze met hem proberen te wandelen en op z'n rug laat hij alleen mij en me zusje toe

@jendemen gelukkig dat je pony het niet meer doet!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:39

Er zijn meerdere oplossingen gegeven. Ik had hetzelfde probleem met mijn paard, en de eerder genoemde oplossingen werkte niet voor haar. Ik kreeg een gouden tip van een paardentrainer die ik je ook wil verklappen.

Één persoon leidt het paard (op of naast het paard) en één persoon loopt exact achter het paard met een leadrope (dat is een lange, wat zwaardere touw). Zodra het paard stopt, draait de tweede persoon rondjes met het touw. Dit geeft een zwiepend geluid en het paard ziet niet waar het vandaan komt. Het paard wordt onrustig en zal naar voren lopen. Stop dan direct met zwaaien. Dat is de beloning. Als het paard weer stopt, direct weer zwiepen. Je zult zien, dat het paard in 90 procent van de gevallen al na een paar keer beslist niet meer te stoppen omdat het onrustig voelt. Als het paard toch niet loopt, zwiep dan het touw op de grond. Dit tikt nog harder, dat maakt het paard onrustiger. Als het paard achter uit loopt, loopt het in het zwiepende touw. Dat doet hij één keer, daarna nooit meer. Op een gegeven moment is het paard zo geconditioneerd dat het snel reageert op het zwiepende touw. Dan kan je alleen verder werken. Je loopt naast het paard en zwiept zelf de leadrope richting de kont. Zodra het loopt, stop je met zwiepen. Op een gegeven moment zal het paard niet meer staken, het is positief geconditioneerd.

Mijn paard was een zwaar geval van stakend paard: achteruit lopen (de sloot in zonodig), tikken met de zweep negeren, etc. Na drie maanden aan het werk zijn met de bovenstaande oefening staakte zij niet meer. Maar let op: degene die achter het paard loopt moet zelfverzekerd zijn en geen stap opzij zetten als het paard stil staat. Het paard moet verder niet angstig zijn omdat het gevaar anders bestaat dat het trapt.

Misschien is dit een moeilijke oefening, vraag dan een professional erbij. Als een paard gespannen is, zal hij misschien trappen. Weet dus wat zijn motief is. Het werkte bij mijn paard dat gewoon erg graag bij de kudde wilde blijven maar verder erg braaf is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:56

Als je zegt hier gaat het wel maar daar gaat het niet of heel moeilijk of ..... dan is het niet in orde.
Een andere ruiter krijgt mijn paard niet eens aan de hand het pad af, tjaaa dan is er heel duidelijk iets niet goed in orde.
Hij laat alleen jou en je zusje op zijn rug toe, ook dat is mooi in een super romance maar dit getuigd echt niet van een goede basis opleiding van jou paard.
Toch blijf ik erbij , de fout zit hier niet bij het paard maar bij de ruiter/eigenaar.

Anne_Sproet schreef:
@aelolus
Ik kon wel gewoon op de Veluwe alleen rijden, dus ik weet bijna zeker dat hij me in de maling neemt. Hij weet volgens mij gewoon dat als hij expres naar de sloot achteruit loopt en gaat steigeren dat ik dat eng vind en opgeef. Het word gevaarlijk dan en dat is niet de bedoeling

Een andere ruiter zet ik er niet op, hij loopt met een ander buiten niet eens mee als ze met hem proberen te wandelen en op z'n rug laat hij alleen mij en me zusje toe

@jendemen gelukkig dat je pony het niet meer doet!