pony wilt niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: pony wilt niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:05

Lees de zin nog maar een keer :-)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:04

In de hoek voor het rechte stuk.bedoel je?

Marianne_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:14

hallo,

ik denk dat je pony een nog te zwakke achterhand heeft en dat je dus hem/haar de tijd moet geven maak veel overgangen naar stap draf en wat schijnovergangen ;)

Succes :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:45

Of je de hoek voor het rechte of korte stuk gebruikt laat ik aan jou over. Wanneer het paard van het rechte stuk de bocht in gaat, moet zij stellen. Dat is lastig als ze tegelijk een galop vol moet houden waar ze al moeite mee heeft. Ik geef er dus de voorkeur aan om in de hoek aan te springen, zodat ze al licht gesteld is. Wanneer je de hoek voor het korte stuk neemt, bewaar je wellicht wat rust doordat je in stelling kunt blijven (je kunt ook op de volte galopperen, vind ik zelf heel verstandig). Maar wanneer je wat tijd nodig hebt om je paard mee te laten buigen met de bocht, zou ik eerst de tijd daarvoor nemen alvorens aan te springen. Maar dan zou ik sowieso op de volte gaan om te voorkomen dat te veel te snel achter elkaar moet.

Als ik zelf een training zou doen, zou ik beginnen met veel stappen (ik stap altijd lang in, minstens 10 min.). Rustig de teugels opnemen, veel figuren rijden, werken met stelling. Dan een tijd stappen en draven, lekker veel overgangen rijden. En ook in draf figuren rijden en stelling oefenen.
Ik zou minimaal 30 min. rijden alvorens aan galop te beginnen, dit paard is erbij gebaat om soepel en ontspannen te zijn, en ook zeker opgewarmd.
Wanneer ik aan de galop zou beginnen, zou ik met dit paard op de volte rijden en doorzitten. Niet direct in galop voordat ze ontspannen draafde (sommige paarden denken bij doorzitten direct dat er wat komen gaat en worden nerveus, ik zat toen ik mijn pony beleerde daarom ook vaak door zonder dat ik een overgang ging rijden). Paard is op de volte al gesteld. Ik leg mijn achterbeen alvast naar achteren om haar te laten weten dat er straks een galophulp komt. Na enkele seconden geef ik de hulp en tja... dan zien wat er gebeurt.
Als het snel fout gaat, zou ik het moment afwachten dat het even lekker gaat, en dan rustig terug naar draf (probeer haar niet terug te laten vállen, maak er een echte overgang van) en belonen met je stem en eventueel een aai. En dan doen wat ze prettig vindt (stappen of draven).
Afhankelijk van hoe het voor jou voelt en hoe lang je bezig bent (is je paard moe of kan ze nog een keer) kun je eventueel herhalen op de andere hand. Of dezelfde hand, wat je wil.
Dit is de absolute basis, en dan hoeft niet alles tegelijk. Mijn pony kon wel rechtergalop, niet links. Ik beperkte de galop op de linkerhand, en voerde dat langzaam op naarmate ze het beter kon.

Wat betreft de zweep: zo te horen ben je iemand die weet hoe ermee om te gaan. Mocht je paard zich niet misdragen, zou ik dat ding lekker in de kast laten hangen. Zit alleen maar in de weg.

Wat betreft de training van de achterhand: Met schouderbinnenwaarts train je het binnenachterbeen. Maar ik weet natuurlijk niet of je hiermee ervaring hebt?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb het puur geschreven vanuit mijn eigen ervaringen en overtuigingen en niet iedereen zal het ermee eens zijn. Ik ben er echter van overtuigd dat alles vanuit ontspanning moet worden benaderd, en dat het paard met veel liefde en respect moet worden behandeld. Een dergelijke benadering gaat ook frustratie bij de ruiter tegen. En als het even echt niet lukt, gewoon de schouders ophalen, iets van haar vragen waarvan je weet dat ze het wel kan, en dan daarmee eindigen. Er is meer in het leven dan galop :-)

Heel veel succes! En meer nog: plezier!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 12:53

Bedankt voor je stuk
Hier heb ik veel aan :)
Ja pony lief gedraagt zich prima :)
En met zweep gaat ze ook alleen maar harder
Het enigste dat ik een zweep bij haar in de handen heb is als ik d'r in de bak los heb het lukt me prima om met me stem en arm haar lopend te krijgen maar zweep is voor ondersteuning als dat niet lukt
Ik ga ermee aan de slag
Voorlopig ben ik nog aan het longeren tot ik zelf een nieuw zadel heb die op mijn pony past (andere paste wel) en die mij ook past (hij is net te klein vanwege de diepe zit)
En aan de longeerlijn kan ik ook lekker bezig zijn ik kan ook wel zonder lijn ze loopt keurig om me heen
Behalve als ik het fout doe dat laat ze merken want dat loopt ze weg
En vrijspringen (als de galop beter is) helpt dat ook om de achterhand te versterken? naast overgangen schijnovergangen etc?

Marianne_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:05

Ben het helemaal met Bo_Cassey eens

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:17

Ik ben geen springmens, en weet dus niet of dit echt training is voor de achterhand. Ik zou zeggen van niet. Bij bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts wordt het binnenachterbeen de hele lange zijde getraind. Een sprong is maar kort, en ik neem ook niet aan dat je haar heel hoog wil laten springen. Een normaal sprongetje is volgens mij weinig training van de achterhand. Bovendien mag een paard niet te veel en te lang achter elkaar springen.
Ik zou het niet gebruiken als training, maar er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die je hier meer over kunnen vertellen.

Springruiters vertel!!!!!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 09:33

Nee als echte training wil ik het niet gaan doen tussendoor ook om dr techniek te laten verbeteren :)
Ik heb een longeersingel is het verstandig.om met elastiek te longeren?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:43

Hulpteugels weet ik weinig van, ik gebruikte longeren altijd als wat lichaamsbeweging, niet als echte training. Ik heb wel korte tijd met elastiek gelongeerd en gereden (niet elke keer), omdat mijn pony een extreme onderhals had en het hoofd niet wilde laten zakken. Dat was wel een extra stimulans, heeft wel geholpen en het is uiteindelijk helemaal goed gekomen.

Loopt je paard erg met haar hoofd in de lucht? Een elastiek is iets was soepel inwerkt, als een paard met alle geweld met z'n hoofd in de lucht wil lopen heeft een elastiek weinig zin.
Wellicht een idee om met een dubbele lijn te longeren?
Of een pessoa: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... eugel.html

Met die laatste heb ik zelf totaal geen ervaring, maar ik ken iemand die het tevreden gebruikte.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 17:47

Nee ze is best onrustig met haar hoofd en.heb als tip om met elastiek heel licht bij te zetten lekker losjes

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:15

Dan kan een elastiek wel wat rust brengen ja.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:22

Oke dan ga ik daar ook mee aan de slag :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:00

Hoe gaat de galoptraining?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:04

Ja gaat goed :)
Rij nu wel met een zweepje dat extra tikje op d'r hals heeft ze wel nodig maar daarna gaat het goed
Nog steeds wel wat te snel maar wel een stuk beter en ze spring ook bijna direct aan :)
Met losgooien en aan de longe ook wel stukken galop meegepakt :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:11

Ok, en nu ernaartoe werken dat je geen zweepje meer nodig hebt. Telkens belonen, veel overgangen naar galop om te laten zien wat het gewenste gedrag is. Als je met zweepje werkt, tegelijk met de hulp gebruiken.
Blij dat er verbetering is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:18

Jep nu ook nog een ander zadel dat mijn houding ook vooruit gaat enzo dan komt het helemaal goed :)