Bang geworden voor galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:29

Ik had het ook. Met iemand die mij les gaf, tijd nam, aan de lounge, stap voor stap kreeg ik weer vertrouwen er in. Op een gegeven moment dacht ik, ik ga het gewoon doen. Niet in blijven hangen maar doen.

unicorn_kiss

Re: Bang geworden voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 06:55

Ik ben ook geen fan van galop met die van mij, is toch altijd een soort van drempel na een tijd niet gereden te hebben. Wat ik doe is hele gesprekken houden tegen mijn paard :') Helpt me relaxeren. En ook niet te veel voorbereiden...gewoon plots denken 'ja nu' en aanspringen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:36

Sorry dat ik het topic weer omhoog haal, weet niet of dat mag ? .

Maar nu heb ik nog een probleem, steeds als ik hem aan wil laten springen, gaat hij eerst heel hard draven..
Dan neem ik hem weer iets meer terug en probeer ik het nog eens, en toch lukt het dan niet om hem vanuit een rustige draf over te laten gaan op galop.
Iemand een idee hoe ik dat misschien beter op kan lossen?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:02

Hij kan trouwens wel gewoon rustig draven, hij begint pas te rennen als ik hem aan wil zetten tot galop.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:16

Ik rijd af en toe een paardje die dit ook doet. Gewoon omdat hij weet dat de galop eraan zit te komen en dan wordt hij enthousiast. Wat bij mij helpt is aanspringen op momenten dat hij het niet aan ziet komen. Dus lekker figuren gaan rijden en als je dan bijv. uit de gebroken lijn weer op de hoefslag komt aanspringen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:21

Gewoon dooroefenen :P Als hij zo graag wil galopperen, dan moet ie leren dat ie pas mag als hij rustig is.

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:53

Waarom rij je niet gewoon nog even door met stap en draf en laat je de galop nog even voor wat het is, tot je denkt dat je er echt aan toe bent! Succes.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:09

Ja , dat ben ik al een maand aan het doen haha :+
ik probeer eigenlijk om elke keer een stapje verder te gaan, hij vind galop geweldig :') ..
Dus op deze manier is het voor hem denk ik ook niet leuk .

Vandaag ook weer, hartstikke braaf, geen stapje verkeerd en makkelijk terug te krijgen.
Maar zodra we in die hoek komen haak ik weer af |o , dus het ligt echt niet aan hem.. ik weet ondertussen wel dat hij bij me blijft, weet niet precies wat me nou nog tegenhoud .

Bedankt voor de tips weer :)

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:52

en als je nou op een volte blijft en eerst even niet door die hoek galopeert? :)
als je dan weer het vertrouwen terug hebt kan je wel weer door die hoek galoperen (of eventueel aan de longe door die hoek)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 14:03

Je bedoeld op de volte aanzetten in galop of van te voren ??

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:26

Altijd op de folter of in de hoek zodat het paard gebogen is. Eerst rustig in draf controle hebben, klein houden en paard goed na laten geven. Dan rustig je buiten been naar achteren leggen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:43

Jeeej, ik heb t eindelijk gedaan! _O- , maar liefst de halve bak door :+

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:46

Ik was vroeger ook vreselijk bang voor de galop na een ongeluk toen ik met een hersenschudding naar het ziekenhuis moest. Ik was als de dood gewoon voor paarden. Maar langzaamaan heb ik terug op een paard gezeten en amper vier maanden na mijn ongeluk reed ik al terug in stap en draf, wat al heel veel betekende voor mij. Nu, ik had weer een tijdje niet gereden (iets van een drie weken) en ik ging gisteren rijden, moest ik toch wel meteen op zo'n pas ingereden paardje van vier jaar?! Maar hij heeft me terug wat vertrouwen gegeven in dit hele paardrijden gedoe :P Ik heb gisteren met hem gereden en het ging goed. Er waren der al veel afgevallen, maar ik ben blijven zitten. Nu vind ik het een superleuk paardje en wil zeker verder gaan met hem. Het enige probleem is dat hij een beetje sterk is voor mij ;) Gewoon terug rustig aandoen, en zeker niet galoperen als je voelt dat je paard gespannen is of dat het gaat misgaan. Doen waar jij je goed bij voelt :D

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:50

Ohh wat goed dat het bij jou ook beter gaat dan :)

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:56

Heee super dat het je gelukt is! trots op je hoor...t is niet niks, i know..

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:00

Heb dit ook gehad, nu nog steeds een beetje omdat ik een jong paard heb die er nog al eens bokkend vandoor wil gaan :+
Als ik alleen rij galoppeer ik ook nooit, kan mezelf daar niet toe pushen. Maar als mijn instructeur erbij is is het anders, die pusht me een beetje en geeft me dat laatste zetje, en vaak gaat de galop ook goed als ik zelf maar rustig blijf en niet verkrampt ga zitten. Maak je maar niet druk, het vertrouwen komt wel. Gewoon een paar keer galopperen en dan weer een paar keer niet, vul het zelf in, je hebt alle tijd. Paardrijden doe je voor je plezier. :)

Lees trouwens net dat je gegaloppeert hebt, super! Zo bouw je het vertrouwen steeds verder weer op +:)+

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:02

Ja t heeft lang geduurd haha, maar komt wel weer goed.

heb weer een paar keer van te voren op mijn oude vertrouwde bokkende vriendje gezeten :+ , en toen dacht ik dat ik die andere ook wel aan zou moeten kunnen.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben haha :')

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:24

goed dat het gelukt is! Ik zou ook steeds kleine stukjes proberen, links om stukje, rechts om stukje. En dan een week later weer een stukje langer. Zo kan je de succes ervaringen uitbreiden. Het harde draven komt waarschijnlijk omdat je hulp niet overtuigend genoeg is. Omdat je eigenlijk zelf al angstig bent is aanspringen extra moeilijk. Je moet het echt zelf doen. Aanspringen vanuit een rustige draf is goed. Blijf anders eerst nog even een rondje extra doorzitten, maar als je de beslissing maakt om aan te springen ook overtuigend proberen te zijn. Succes je bent goed op weg