ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:45

Ik blijf even volgen, heb precies hetzelfde probleem met rijden.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:50

Ra_chel schreef:
Sientje schreef:
Is dr iemand in je buurt met een zitsimulator? Daar kun je jezelf op trainen, zonder dat je paard daar meteen iets van hoeft te merken. Voorbeeldje: http://www.zitenhouding.nl.

En verder zal rechts jou als ruiter het idee geven dat dat zijn moeilijke kant is, maar in werkelijkheid is zijn rechterkant het best ontwikkeld, zijn zijn rugspieren daar het langst en sterkts en kijkt hij dus gemakkelijker naar links. Die linkerkant is niet goed ontwikkeld, daarom wil 'ie niet naar rechts kijken, maar neem op zich aan dat je dit al soort van wist.

idd, hij heeft moeite met de buiging naar rechts,omdat zijn spieren aan de linkerkant dat moeilijk vinden ,te kort zijn.
dat proberen we ook te verbeteren met longeren.
wat we daar nu ook bij gemerkt hebben is dat hij in de linkergalop soms wat kracht tekort komt in het dragend binnenachterbeen.
heb in een ander topic ook de vraag gesteld of muscle build zou kunnen helpen daarbij.(als aanvulling op de training)

Ik geef muscle care (dus geen build), sinds een aantal maanden, maar niet per se tegen/voor/i.v.m. dat scheve. Meer omdat het een paard is wat nog niet al te veel bespiering heeft en waar we mee aan het opbouwen zijn. Om verzuring na de training te voorkomen geef ik dus muscle care. Maar goed, ik denk dat voor het scheef zijn en scheef rijden alleen goed werken aan je eigen lichaam (fysio, osteo, zitsimulator) etc. helpt + goede instructie met rijden. (Moet je mij horen, ik ben zelf nog bezig met oplossen, maar denk dus niet dat het als eerste in de supplementen moet zoeken).

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:50

Matsje schreef:
Ik blijf even volgen, heb precies hetzelfde probleem met rijden.

En heb jij al iets gevonden dat helpt? Wat zegt je instructrice?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:54

Ik denk dat je eerst aan jezelf moet gaan werken.
Op het moment dat jij rechter bent zul je merken dat dingen automatisch al beter of gaan gaan.

Omdat je scheef bent gaat je corrigeren op je paard met recht zitten.
Maar eigelijk als je goed na denkt werkt dat uiteindelijk averechts.
Want je gaat juist scheeft zitten want het is niet jouw eigen natuurlijke houding.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:00

Is dr iemand in je buurt met een zitsimulator? Daar kun je jezelf op trainen, zonder dat je paard daar meteen iets van hoeft te merken. Voorbeeldje: http://www.zitenhouding.nl.

En verder zal rechts jou als ruiter het idee geven dat dat zijn moeilijke kant is, maar in werkelijkheid is zijn rechterkant het best ontwikkeld, zijn zijn rugspieren daar het langst en sterkts en kijkt hij dus gemakkelijker naar links. Die linkerkant is niet goed ontwikkeld, daarom wil 'ie niet naar rechts kijken, maar neem op zich aan dat je dit al soort van wist.
[/quote]

idd, hij heeft moeite met de buiging naar rechts,omdat zijn spieren aan de linkerkant dat moeilijk vinden ,te kort zijn.
dat proberen we ook te verbeteren met longeren.
wat we daar nu ook bij gemerkt hebben is dat hij in de linkergalop soms wat kracht tekort komt in het dragend binnenachterbeen.
heb in een ander topic ook de vraag gesteld of muscle build zou kunnen helpen daarbij.(als aanvulling op de training)[/quote]

Ik geef muscle care (dus geen build), sinds een aantal maanden, maar niet per se tegen/voor/i.v.m. dat scheve. Meer omdat het een paard is wat nog niet al te veel bespiering heeft en waar we mee aan het opbouwen zijn. Om verzuring na de training te voorkomen geef ik dus muscle care. Maar goed, ik denk dat voor het scheef zijn en scheef rijden alleen goed werken aan je eigen lichaam (fysio, osteo, zitsimulator) etc. helpt + goede instructie met rijden. (Moet je mij horen, ik ben zelf nog bezig met oplossen, maar denk dus niet dat het als eerste in de supplementen moet zoeken).[/quote]

oh ik wil de oplossing niet in de supplementen zoeken hoor , was miss niet zo duidelijk van mij.
hij is een laatbloeier ,nu 6 jaar , en blijft wat smal ,ondanks actief trainen krijgt hij nog niet echt spiermassa ,en komt hij op links wat kracht tekort ,ik vroeg me af of het toevoegen van een supplement in combinatie met de training miss een optie zou zijn.
uiteraard lost dat de scheefheid niet op , maar helpt hem miss wel bij zijn spierontwikkeling?

liesll92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:01

Tijdens het zitten op een stoel ook al mee oefenen! Dan kan je lichaam er vast aan wennen

Cissi_D

Re: ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:07

Ik volg dit topic ook even. Heb er veel moeite mee om recht te zitten, hang te veel naar rechts. Paard krijg ik hierdoor niet fijn tussen twee handen en benen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:09

Heb je ergens fotootjes van je paard staan? En dan bij voorkeur rijfoto's? Dat vergemakkelijkt het adviseren. Wil je wel meegeven dat een 6 jarig paard nog aan het uitzwaren is, en dat het nu wel van heel groot belang is dat hij zich ongehinderd door een ruiter kan ontwikkelen....

Is er in jouw buurt (geen idee waar je zit) ook zo'n simulator als die ik eerder linkte?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:12

Ik zou ook Flex Chair aanbevelen!

En misschien een zitbal aanschaffen, ga ik ook doen. Dan kun je thuis oefenen :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:15

Bij mij is het probleem niet me onder lichaam.
Maar vanaf me heup.
Op een gegeven moment voel je het zelf ook niet meer...Je merkt het alleen aan je paard.
Dus of zo stoel dan een uitkomst is??

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:35

nou, vanmorgen weer bij de fysio geweest ,en heb daar mijn scheefheid besproken ,hij beaamde ook dat ik scheef ben, en dat de spieren aan mijn rechterzijde wat verkort en sterker zijn,dan de spieren aan mijn linkerzijde ,die zijn lang en zwak.
vandaar dus ook dat ik mijn gewicht al snel op rechts plaats, en doordat ik in 2010 mijn ribben aan de rechterkant heb gebroken, heb ik ook de neiging om aan die kant wat in te zakken, wat ik toen ben gaan doen om die ribben (en dus pijn) te ontzien.
volgende week mag ik plaats gaan nemen op een speciaal apparaat ,en dan wordt gemeten in hoeverre ik uit balans ben, om welke spiergroepen het gaat , en dan gaan we trainen.
heb nog geen idee wat dat in gaat houden , maar de bedoeling is dat ik rechter wordt en dat mijn linkerkant zich beter gaat ontwikkelen.(sterker wordt)

paardlief wordt nu om de dag gereden en om de dag gelongeerd , dus hopelijk bij hem ook verbetering!
(ik rij overigens 1xpw in groepsles en heb 1xper 2wkn priveles,dus wordt er vanaf heden flink op gewezen als ik scheef zit , heb erom gevraagd of ze daar extra alert op willen zijn)

volgens de fysio kon het overigens ook geen kwaad om balans spelletjes te spelen op de WII met het balanceboard , dus zal daar het stof ook maar eens afkloppen hahaha

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:37

Fijn zo plan van aanpak.
Je zal zien dat als jij rechter bent je niet uit belans bent als je juist recht zit.
Ik had dat namelijk wel al ik me moest corrigeren, dan voelde ik me juist heel erg uit balans.

Ik moet Volgende week dinsdag weer:)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:45

dat heb ik nu ook hoor, als mij wordt gezegd dat ik recht zit, is het gevoelsmatig scheef , en doordat ik dan teveel wil doen (tempocontrole,stelling,buiging,luisteren naar instructrice,opletten op houding) ga ik mezelf spannen waardoor het al helemaal moeilijk wordt , heb dan ook de neiging om mn bovenbeenspieren aan te spannen , resultaat ; hele houding verkrampt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:50

En de frustratie is het ergst :+
Want voor deze klachten had ik namelijk een hele nette houding altijd mooie cijfers :o
Maar mensen zien niet dat ik vanaf me bovenlichaam pas scheef zit.
En zeggen bijv dat ik meer naar buiten moet zitten, en dan zit ik dus wel scheef want ik hang dan eigelijk meer aan een kant.
Voor het oog zit ik dan recht.

Dus eigelijk gezegt kunnen mensen die scheef zijn niet recht zitten....scheef zijn moet eerst verholpen worden

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:54

Ik heb er maar 1 andw op en dat is rechtrichten!
Je kan er wel een fysio, ostheopaat of iets bij halen

Wat is rechtrichten

Rechtrichten houdt in dat de ruiter de natuurlijke scheefheid van het paard corrigeert door het dier zijn verticale en horizontale evenwicht te herstellen.
De ruiter begint hierbij met het verticale evenwicht (balans van links naar rechts). Wanneer dit op correcte wijze wordt uitgevoerd zal het horizontale evenwicht volgen (balans van voor naar achter).

Waarom rechtrichten

Rechtrichten doen we om de rug van het paard te ontspannen.
We zouden ons de vraag kunnen stellen: Wat is het doel van de dressuur?
Dressuur heeft als doel dat het paard met plezier zijn natuurlijke bewegingen vrijwillig en ongedwongen onder de ruiter weergeeft. Het gaat erom paard en ruiter in perfecte harmonie met elkaar te laten samenwerken. Net als mensen links- of rechtshandig zijn, zijn paarden links of rechts gebogen. De meesten overigens rechtsgebogen.
Veel problemen vloeien hier uit voort.
Het rechtrichten helpt ruiter en paard op een ontspannen wijze losgelaten, tactmatig en swungvol samen een eenheid te vormen.

Misschien heb je er wat aan, succes!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:56

Maar je kan een paard pas recht richten als je zelf ook rechter bent..lijkt mij dan hoor :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:58

oooh de frustratie is vreselijk!!
en dan lukt het rijden al helemaal voor geen meter , mijne is ook nog redelijk sensibel als het op stemming aankomt , en gaat dan zelf ook helemaal lopen spannen , nou dan ga ik maar een rondje lange teugel stappen ,want dat is het enige wat dan nog werkt.
het gaat bij mij mis vanaf mn heupen omhoog, en dan vervolgens hoofdzakelijk in het schoudergebied, doordat ik mn rechterschouder naar voren plaats, en daar ook nog eens inzak, verplaats ik op dat moment ook mijn gewicht naar binnen ,waardoor paardlief onder het gewicht wil gaan lopen , en doordat ik dan mn rechterschouder vast ga zetten ,gaat hij zich rechts vastzetten in de kaak , ondertussen worden de voltes steeds kleiner, mijn frustratie groter, waardoor ik me ga spannen ,en dan is het helemaal puinhoop!

trouwens ook best irritant om te weten wat en hoe het misgaat ,en het vervolgens telkens opnieuw te doen!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:00

Dors04 schreef:
Ik heb er maar 1 andw op en dat is rechtrichten!
Je kan er wel een fysio, ostheopaat of iets bij halen

Wat is rechtrichten

Rechtrichten houdt in dat de ruiter de natuurlijke scheefheid van het paard corrigeert door het dier zijn verticale en horizontale evenwicht te herstellen.
De ruiter begint hierbij met het verticale evenwicht (balans van links naar rechts). Wanneer dit op correcte wijze wordt uitgevoerd zal het horizontale evenwicht volgen (balans van voor naar achter).

Waarom rechtrichten

Rechtrichten doen we om de rug van het paard te ontspannen.
We zouden ons de vraag kunnen stellen: Wat is het doel van de dressuur?
Dressuur heeft als doel dat het paard met plezier zijn natuurlijke bewegingen vrijwillig en ongedwongen onder de ruiter weergeeft. Het gaat erom paard en ruiter in perfecte harmonie met elkaar te laten samenwerken. Net als mensen links- of rechtshandig zijn, zijn paarden links of rechts gebogen. De meesten overigens rechtsgebogen.
Veel problemen vloeien hier uit voort.
Het rechtrichten helpt ruiter en paard op een ontspannen wijze losgelaten, tactmatig en swungvol samen een eenheid te vormen.

Misschien heb je er wat aan, succes!

helemaal mee eens, het verhaaltje is dan ook meer dan bekend ,maar heb nu wel ontdekt dat het haast onmogelijk is om een paard recht te richten als je zelf scheef bent.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:06

Zoiets

Afbeelding

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:08

en daar zorg je voor naar mate dat je les gaat nemen.
Je kan jezelf wel recht gaan maken maar ook jij bent links of rechtshandig eveneens je paard, maar als je weer op de oude manier verder gaat rijden ben je straks weer net zo scheef als dat je was voor de fysio bijvoorbeeld..
Bovendien blijft het paard scheef als je hem niet op de juiste manier traint, en hoe kan jij ontspannen als je paard dat niet doet?

Heb zelf vroeger ook weinig van het klassieke dressuur gezien.
Waardoor je dus met kracht gaat rijden, of met sporen omdat een paard niet reageert op je rechterbeen bijvoorbeeld.
Je krijgt last van je schouders of armen, je krijgt frustratie omdat dingen niet gaan zoals je wilt of zoals het hoort.
Dan beland je bij de fysio, die jou even een beter gevoel geeft.
Maar als je dan weer een week of twee heb gereden kan je weer gaan.
Ik ben toen gaan kijken oké dat wijken hij reageert gewoon totaaall niet op mijn been, en hij springt verkeerd aan ik heb elke keer pijn in mijn schouders etc.
Hoe komt dat toch??
Na veel informatie en oriënteren kom je erachter dat er meer wegen naar Rome leiden..
Ik krijg nu zo'n 2 jaar les in het rechtrichten en je merkt echt verschil als je hier les in neemt en je hierin ontwikkeld.
Ik heb er geen negatief woord over te vertellen, ik merk alleen maar dat de paarden beter in hun vel gaan zitten.
Meer paard worden omdat ze meer ruimte krijgen, hun passen worden ruimer en dus ook mooier/eleganter.

Maar dit is mijn ervaring en kijk erop, en wie weet kan je er wat mee en wie weer ook niet. *\o/*

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:13

Bij mij is het er ook verder ingeslopen hoor.
Ik noem het hek vrees.
Me vorige hengst probeerder ze steeds klem te rijden.
Op den duur liet hij zich tegen de boarding van de bak vallen.
Toen is het mis gegaan en gaat ik tegen hangen om het hek werk niet te raken :+

Maar nu ik fysio heb in combi met opletten dat je goed zit werkt als een trein

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:15

ik krijg momenteel om de week priveles volgens de rechtricht methode van antoine de both (ga er straks ook een boek over ophalen bij mn instructrice zodat ik mezelf bij kan lezen) , en sta daar ook achter , maar naarmate we verder trainen ,komt mijn eigen scheefheid als een belemmering tevoorschijn.
het wordt hier dus een combi , paard wordt getraind ,ik wordt getraind (fysio) , en daarbij trainen we ook nog samen.
miss wel even intensief, en peentjes zweten ,en frustratie over mijn eigen onkunde, maar ik (en instructrice) weet zeker dat het goed gaat komen , we zijn al van ver gekomen en hebben het afgelopen jaar al heel veel bereikt , dus dit gaat ons ook lukken! aan de motivatie zal het in elk geval niet liggen haha

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:19

Wat veel mensen ook doen, en dat zie ik ook wel eens als ik aan het kijken ben naar wedstrijden of iets.
Ja wil je even mijn beugels een gaatje korter maken of langer want ik zit scheef.

Maar als je dan eens achter diegene gaat staan of diegene ziet rijden.
Haar paard is zo scheef, jou paard drukt jou als het ware dus de tegenover gestelde kant op.
Waardoor je dus zo scheef gaat zitten, als je zo al jaren rijdt dan merk je van jezelf niet eens dat je scheef zit!

Je merkt het al als dat je gewoon stilstaat.
een rechtsgebogen paard zal steun zoeken op zijn linkerteugel, pakt dus links vast waardoor hij moeilijker naar links kijkt
Het zadel zal naar links zakken waardoor de ruiter dus scheef zit.
omdat het paard rechts gebogen is links zijn lange bespierde zijde waardoor hij dus ook liever niet naar links kijkt en waarom?
Hij moet dan die lange nekspieren ineens korter gaan maken
En dan die korte nekspieren rechts(omdat hij dus graag die kant opkijkt)moet hij ineens lang gaan maken
En wat moet je eens zou moeten testen gewoon voor de fun, ga eens stilstaan en laat hem dan naar links kijken(wat hij dus moeilijk vindt) maar dan ga jij recht zitten en waarom? omdat zijn rechterheup dus hoger ligt normaal gesproken en jij die nu recht zet dus gelijkmatig verdeeld.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dors04 op 12-06-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:22

Maar goed zo bekend ben ik er zelf ook nog niet mee om te vertellen dit zus en zo hihi..
Wat ik voornamelijk doe is lessen, lezen en kijken
Diegene die in de buurt wonen van omgeving Spijkenisse/Rotterdam

Vrijdag 6 juli 2012 is er een clinic van Antoine de Both in Vierpolders.
Dusja mochten jullie het intressant vinden of zoiets hebben joh mijn paard is scheef en wat nu :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:24

Dat over de beugels zeiden ze bij mij ook.
Maar ik wist dat ik me ene heup optrok dus ook me been.
Daardoor lijken de beugels ongelijk.
Toen iemand eens de ene beugel langer deed dan de ander zat ik helemaal uit balans en niet recht.

Nadeel is dat er bij ons geen spiegels hangen.
Had ook heel lang niet meer gereden door dat mijn paard nog niet onder het zadel was.

Nu ik weer rijd merk je gewoon dat zoiets er meteen weer in zit.
Geluukkig helpt nu mij iemand die daar heel erg op let