Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:25

XxLiEsJuHhxX schreef:
Misschien voor eventjes met rust laten en vooral van achtere naar voren rijden.? eventjes helemaal terug naar de basis. mijn vorige paard was soms ook moeilijk in de mond en dan was net het basis deeltje van achter naar voren rijden een beetje verwaterd. wat ik zelf dan in zo'n periodes ook vaker deed was vooral veel op been rijden met sturen enz dus gewoon ook eens een keertje teugels lang en dan stap draf en gallop rijden.

De tip van het dagboekje bij houden vind ik een erg goede. misschien vind je zo ook een patroon.

dat is ook zeker iets waar ik aan he gedacht, helemaal terug naar de basis.

alleen, en dan ben ik heel eerlijk; vanmiddag en nu stiekem nog steeds overheerst heel erg het gevoel, ik stop er even mee en geef haar een maand vakantie

XxLiEsJuHhxX

Re: Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:29

Maar helpt het om haar vakantie te geven.? Als je helemaal terug naar de basis gaat kan je ook beginnen met bijv. alleen stappen de eerste paar dagen ofzo.. dat ze eerst weer helemaal 100% op je zit enz reageert. Maar misschien is het ook wel het weer.. ? het was vandaag aardig winderig.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:32

XxLiEsJuHhxX schreef:
Maar helpt het om haar vakantie te geven.? Als je helemaal terug naar de basis gaat kan je ook beginnen met bijv. alleen stappen de eerste paar dagen ofzo.. dat ze eerst weer helemaal 100% op je zit enz reageert. Maar misschien is het ook wel het weer.. ? het was vandaag aardig winderig.

zeker niet het weer, daar reageert ze dan eigenlijk nooit op :)
en dan zou het alleen om vandaag gaan en dat is helaas niet zo :n

ik weet niet of het helpt om haar vakantie te geven, ik weet helemaal niet wat helpt op dit moment

Air

Re: Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:34

Het kan imo nooit kwaas om een paard een maandje vakantie te geven. Geeft jou ook tijd om te kijken waar het probleem wegkomt. Jezelf ook even niks verplichten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:36

Als het om het bruine paard in je profiel gaat snap ik best dat het rijden niet zo makkelijk gaat
Qua spieren ziet dit paard er nl erg strak uit, vooral in de hals en re schouder
Daar heeft je paard dus zeker problemen
Pas als dat opgelost is kun je weer eerlijk verder trainen
Verder zou het kunnen dat je zadel niet zo lekker ligt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:37

Even op een rijtje zetten wat ik tot nu toe heb:

Tonglepel eruit!
Bitloos
Rvs bit ipv koper
Terug naar de basis (maar wat is nu precies terug naar de basis, lange teugel en rijden maar?)
grondwerk, maar dat gaat goed
Osteopaat
Margriet Lenting
Vakantie geven??
Periodes bijhouden

Maar buiten dit allemaal te gaan proberen, wat kan ik nu op dit moment doen?
Morgen bijvoorbeeld; haar aan de longe met bijzet doen, erop gaan zitten met een bitloos hoofdstel en kijken hoe ze reageert?

Ik wil een plan maken maar ik kom er niet uit

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:39

unamie schreef:
Als het om het bruine paard in je profiel gaat snap ik best dat het rijden niet zo makkelijk gaat
Qua spieren ziet dit paard er nl erg strak uit, vooral in de hals en re schouder
Daar heeft je paard dus zeker problemen
Pas als dat opgelost is kun je weer eerlijk verder trainen
Verder zou het kunnen dat je zadel niet zo lekker ligt

Ja, om haar gaat het,

Deze foto is van sept/okt vorig jaar
Daarna is al veel veranderd, zo ben ik haar pas sinds nov gaan longeren met een bijzet, sindsdien heeft ze een veel betere verhouding en bespiering, dat was voorheen absoluut niet zo :n
Zadel is daarna nageken en opgeklopt.
Rechts is idd haar moeilijke kant, al heeft ze daar met longeren aan de bijzet weer geen last van, dan is links weer moeilijker

Edit: ik heb de foto nog even bekeken en daar had ze idd nog een behoorlijk ontwikkelde onderhals
dat is in de tussentijd wel een stuk verbeterd

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:42

Air schreef:
Het kan imo nooit kwaas om een paard een maandje vakantie te geven. Geeft jou ook tijd om te kijken waar het probleem wegkomt. Jezelf ook even niks verplichten.

nou ja, daar zeg je wel wat.....

in de afgelopen 2 maanden ben ik mijn stiefvader verloren, hebben mijn vriend en ik een huis gekocht waar we nu heel druk mee zijn, ben ik mijn baan verloren en ben ik ook nog bezig mijn studie af te ronden.
maar ook in de afgelopen 2 maanden heeft ze een goede periode gehad

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:42

Ik heb vorig jaar ook een dip met rijden ondervonden, en kon deze bestrijden met:
- terug naar de basis: met langere teugel naar voren rijden inderdaad, in alledrie de gangen. Als dat lekker gaat, geleidelijk aan oppakken.
- gestart met glucosamine tegen de stijfheid
Dit heeft mij heel goed geholpen.

Wat gebeurt er als er eens een ander op rijdt? Heeft die dezelfde problemen? Wat vindt en voelt die?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:44

Gezien het feit dat je paard geen problemen heeft met (licht bijgezet), is het verstandig om verder te kijken. Mijn indruk is dat je je vooral concentreert op de mond. Logisch gezien de geschiedenis, maar misschien is het vooral belangrijk om te kijken wat er met z'n lijf gebeurt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:45

stefje schreef:
Ik heb vorig jaar ook een dip met rijden ondervonden, en kon deze bestrijden met:
- terug naar de basis: met langere teugel naar voren rijden inderdaad
- gestart met glucosamine tegen de stijfheid
Dit heeft mij heel goed geholpen.

Wat gebeurt er als er eens een ander op rijdt? Heeft die dezelfde problemen? Wat vindt en voelt die?

gluco heb ik aan gedacht omdat ze wat stijf was, maar nu ze op het land staat is die stijfheid weg.
maar wel iets om over na te denken na het weide seizoen

als een ander erop rijd is ze hetzelfde, behalve bij mijn instructrice...
die rijd haar op 2 vingers weg......, ook niet meteen, maar bij haar is het toch anders.....
misschien moet ik haar weer vragen om er eens op te gaan, dat is namelijk alweer ff geleden

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:46

senna21 schreef:
Gezien het feit dat je paard geen problemen heeft met (licht bijgezet), is het verstandig om verder te kijken. Mijn indruk is dat je je vooral concentreert op de mond. Logisch gezien de geschiedenis, maar misschien is het vooral belangrijk om te kijken wat er met z'n lijf gebeurt.

Ik concenteer me niet alleen op haar mond :n
rug, zadel, stijfheid, alles is al voorbij gekomen

bijzet, zowel met lichte maar ook met "zware" druk is geen probleem

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:49

Air schreef:

Ik nieg er toch naar, naar haar vakantie te geven.
Beetje wandelen met haar en verder lekker op de wei
Maar: conditie en bespiering is dan wel iets wat ook achteruit gaat

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:51

Een bit is een schrikdraad. Als het paard andermaal heeft ervaren hoeveel pijn hij daardoor kan ervaren, past hij wel op om dat bit zachtjes aan te willen nemen. Zeker als het voor hem geen duidelijke aanleiding heeft als "je loopt niet nageeflijk". Jouw paard heeft kennelijk in het verleden al nare ervaringen opgedaan. En elke keer dat jij "ontploft" is een nieuwe schrikdraad-ervaring. En maakt het probleem dus groter, want "zie je wel, niet te vertrouwen dat ding in m'n mond". Zo'n tonglepelmartelding maakt het ook bepaald niet eenvoudiger voor je paard om te ontspannen omdat het slikken wordt bemoeilijkt. Ik begrijp dat ook niet - het is toch helemaal niet léúk om je paard dat in te hangen?
Het werkt gelukkig ook - tot op zeker hoogte en bij jou zal het véél tijd kosten - andersom. Als het schrikdraad maanden niet aanstaat, lopen ze er misschien een keertje tegen aan en schrikken ze, maar ze merken dat het nu géén pijn doet. Dan hangen ze er in no-time overheen om de grassprieten aan de andere kant van het draad te bemachtigen. Dus: elke keer dat het goed gaat, dat hij géén pijn ervaart en iets préttigs ervaart met het bit in de mond, is een succeservaring waardoor hij de hand weer leert te vertrouwen. Niet alleen maar bezig zijn met 'aan de teugel'-rijden, maar lekker gaan páárdrijden. Met genoeg succeservaringen, komt de aanleuning dan vanzélf. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-06-12 23:32, in het totaal 6 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:53

Kan je instructrice je uitleggen wat het lastige punt is bij jouw paard?

Soms (of vaak) is het een kwestie van handigheid in het rijden, snelheid van reageren, korte hulpen. Vlieguren maken, veel doen, nog handiger worden. Soms (zucht) lijkt het een mensenleven te duren voordat je het echt in je vingers hebt, en net als je denkt jemig ik heb het door dan even later kan je het zo weer kwijt zijn... Ik heb mijn paard nu 17 jaar en sta nog steeds voor verrassingen in het rijden...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:57

Lotus83 schreef:
Ja, om haar gaat het,

Deze foto is van sept/okt vorig jaar
Daarna is al veel veranderd, zo ben ik haar pas sinds nov gaan longeren met een bijzet, sindsdien heeft ze een veel betere verhouding en bespiering, dat was voorheen absoluut niet zo :n
Zadel is daarna nageken en opgeklopt.
Rechts is idd haar moeilijke kant, al heeft ze daar met longeren aan de bijzet weer geen last van, dan is links weer moeilijker

Edit: ik heb de foto nog even bekeken en daar had ze idd nog een behoorlijk ontwikkelde onderhals
dat is in de tussentijd wel een stuk verbeterd

Spierproblemen zijn helaas niet weg te trainen Zelfs niet door de beste ruiters en instructeurs!
Sterker nog hoe meer je traint hoe vaster een paard (door compensatie) in zijn spieren word

Zadel nagekeken is natuurlijk prima maar door wie?
aangezien de meeste zadelmakers geen verstand van zaken hebben kan het best zijn dat het toch niet echt fijn ligt

Plaats eens een recente foto vanaf de zijkant van je paard
Dan zijn evt. lichamelijke problemen vaak goed waar te nemen
Laatst bijgewerkt door unamie op 08-06-12 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:58

Elanor schreef:
Een bit is een schrikdraad. Als het paard heeft andermaal heeft ervaren hoeveel pijn hij daardoor kan ervaren, past hij wel op om dat bit zachtjes aan te willen nemen. Zeker als het voor hem geen duidelijke aanleiding heeft als "je loopt niet nageeflijk". Jouw paard heeft kennelijk in het verleden al nare ervaringen opgedaan. En elke keer dat jij "ontploft" is een nieuwe schrikdraad-ervaring. En maakt het probleem dus groter, want "zie je wel".
Het werkt gelukkig ook - tot op zeker hoogte en bij jou zal het véél tijd kosten - andersom. Als het schrikdraad maanden niet aanstaat, lopen ze er misschien een keertje tegen aan en schrikken ze, maar ze mereken dat het geen pijn doet. Dan hangen ze er in no-time overheen om de grassprieten aan de andere kant van het draad te bemachtigen. Dus: elke keer dat het goed gaat, dat hij géén pijn ervaart en iets préttigs ervaart met het bit in de mond, is een succeservaring waardoor hij de hand weer leert te vertrouwen. Hou op om te denken dat je 'aan de teugel' "moet" rijden. Ga lekker páárdrijden. Met genoeg succeservaringen, komt de aanleuning dan vanzélf. :)

Dank voor je bericht
Ja, dat lekkere rijden is alweer even zoek.

Als ik ontplof betekend dat niet dat ze een ruk in haar waffeltje krijgt (ja, dat is wel eens gebeurt, bit vast en onbestuurbaar)..., nee, dat houd in dat ik merk dat ik zoooo boos wordt, moedeloos eigenlijk dat ik oneerlijk ga worden, haar de schuld geven. Dat WIL IK NIET!!!
En wederom ben ik daarom vandaag afgestapt
Ze hoeft niet in de krul te lopen

Inderdaad denk ik dat ze in het verleden nare dingen heeft gehad, de eerste keer erop vergeet ik ook niet meer, ik reed met waslijnen en zodra ik de teugel iets meer op maat wilde nemen wilde ze al versnellen en schudden met haar hoofd.

Ik wil het gewoon goed doen, en dat willen goed doen wordt zo onderhand: ik moet het goed doen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:59

stefje schreef:
Kan je instructrice je uitleggen wat het lastige punt is bij jouw paard?

Soms (of vaak) is het een kwestie van handigheid in het rijden, snelheid van reageren, korte hulpen. Vlieguren maken, veel doen, nog handiger worden. Soms (zucht) lijkt het een mensenleven te duren voordat je het echt in je vingers hebt, en net als je denkt jemig ik heb het door dan even later kan je het zo weer kwijt zijn... Ik heb mijn paard nu 17 jaar en sta nog steeds voor verrassingen in het rijden...

Ik merk dat het voor mij nu een moeten wordt, ik ga erop en het moet goed gaan, ik moet het goed doen en ja, daar ga ik al de mist in.
elke keer neem ik me voor om er blaco op te gaan, maar ja, das makkelijker gezegd als gedaan

en elke keer denk ik, verdomme, al 2 jaar bezig, het wordt nooit wat.
daarnaast spiegel ik mezelf aan mensen die imo heel goed kunnen rijden en wordt ik onzeker

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:00

Denk ook nog aan:
- rechtrichten van je paard
- zelf recht zitten (op beide zitbeenknobbels)
- op je houding letten i.p.v. op je paard (helpt mij vaak heel goed)
Al zijn het misschien geen oorzaken, dan kunnen ze je misschien toch wat helpen in lastigere tijden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:02

Lotus83 schreef:
Ik wil het gewoon goed doen, en dat willen goed doen wordt zo onderhand: ik moet het goed doen

Neem een nieuwe definitie van "goed" waarbij de positie van het hoofd als zodanig geen rol speelt. Het ontspannen onder de ruiter gaande paard, waarbij je contact op de teugels naderend tot 0 gram nastreeft. Werken aan lichtheid. :)*

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:03

stefje schreef:
Denk ook nog aan:
- rechtrichten van je paard
- zelf recht zitten (op beide zitbeenknobbels)
- op je houding letten i.p.v. op je paard (helpt mij vaak heel goed)
Al zijn het misschien geen oorzaken, dan kunnen ze je misschien toch wat helpen in lastigere tijden.

Grappig dat je dit zegt; dit zijn exact de punten waar we tijdens mijn laatste les (2 uur, eerste 5 kwartier alleen gestapt) ook actief mee bezig zijn geweest, niet alleen met mijn paardje, maar ook heel erg met mij

ik zelf heb ook een (medisch) lichamelijk probleem en weet dat dat niet positief bijdraagt aan mijn houding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:03

Zit er wel genoeg ruimte tussen de kaak en het atlas?

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:04

Ik zou inderdaad lekker een korte break in plannen als bitloos geen effect heeft. Rijden doe je voor je plezier en hoort leuk te zijn, af en toe een uitdaging overwinnen maakt het leuk, maar als die uitdaging omslaat in frustatie wordt het voor jou en edith steeds minder leuk en verlies je straks misschien helemaal het plezier (of je geduld).

Lekker even een pauze in lassen voor jullie twee en daarna weer in je eigen tempo op bouwen. Dan kan je zoals bovengezegd ook eens nadenken over jou definitie van 'goed' :)

Ik jaag dr af en toe wel door de wei om van dr overschot aan energie af te komen :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:06

Elanor schreef:
Lotus83 schreef:

Neem een nieuwe definitie van "goed" waarbij de positie van het hoofd als zodanig geen rol speelt. Het ontspannen onder de ruiter gaande paard, waarbij je contact op de teugels naderend tot 0 gram nastreeft. Werken aan lichtheid. :)*

Ik denk dat je een heel goed punt te pakken hebt.

Lekker rijden en het moeten even helemaal loslaten...., en haar mischien toch eerst even 1 of 2 weekjes....

hoewel ze net al een week op het land heeft gelopen en niks heeft gedaan, dus al een week vakantie erop heeft zitten...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:08

Een les van 2 uur... jemig wel lang zeg. 5 kwartier stappen...? Ik zou gesloopt zijn. Eerlijk gezegd denk ik: je paard ook. Is dat echt nuttig? (niet cynisch bedoeld, maar wel een vraag :-))

Verder herken ik je frustraties heel goed. Ik vind een eigen paard rijden (dus elke keer hetzelfde paard rijden) een zoektocht naar de juiste manier. Hoe vaak doe je wat, wat werkt goed voor jouw paard? Je kunt daar nog wat in experimenteren. Houdt je paard van regelmaat, of juist van afwisseling, van veel rustdagen tussendoor, of juist veel werken. Misschien een factor.