wat vind iedereen van de tiedemanteugel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:43

Pipo schreef:
Ben er niet zo fan van, paarden gaan er snel op hangen, en ruiters die een tiedemannteugel nodig hebben, hebben dat hangen niet door. Daardoor krijg vaak een wat traag dier wat alleen maar sterker word aan de voorkant.

Daarnaast is het een probleem aan de kant leggen voor een instructeur die dit adviseerd. Die kan er duidelijk met gewoon goed lesgeven neit doorkomen. Lijkt mij handiger om de oorzaak weg te nemen van het niet nageven, dat is lange termijn werk, maar zal beter aanslaan.

Met dat hangen kan wel kloppen. Ik heb zelf last van RSI. En rijd dus vaak met Thiedemann of halsverlenger, puur omdat ik anders gewoon niet kan rijden. En het risico van het hangen is zeer zeker aanwezig, want dat ondervindt ik zelf. Maar als ik de keus heb tussen rijden met Thiedemann, en NIET rijden, dan weet je het wel denk?

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 15:53

Het is echt niet zo dat het mij en mn paard niet lukte ofzow Verward
Het lukte wel heel goed maar dan voor een maandje en dan kapte ze er inneens mee en was ze lui niet meer vooruit te maken en dat ze nageeflijk zou zijn kon k dan wel vergeten! Ik heb allereerst tuurlijk de fout bij mezelf gezocht ik heb heel veel getwijfeld aan mezelf dus heb ik er een keer iemand anders op laten rijden om te kijken of ze het dan ook nog deed en dat deed ze dus (alleen dan 3x zo erg) Ze is gewoon het meest koppige (maar toch ook lieve)paard dat er is! Ik ben heel erg blij met de thiedeman omdat ik niet weet waar ik nu zou zijn als dat ding er niet was geweest! Ik vertrouw mijn leraar echt voor 100%! En bovendien heb ik zelf ook gezien dat de thiedeman inderdaad goed werkt!

pamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:09

Ik rijdt al een hele tijd met een thiedeman, ten eerste om de spieren in de hals op de goede plek te krijgen omdat mijn paard nogal een onderhals had en een thiedeman kan minder kwaad dan een slofteugel omdat als je paard met een thiedeman goed door de hals loopt hangt je thiedeman los en een slof kun je nog weleens te strak hebben.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:33

Steef schreef:
Ik heb nog nooit 'n paard zien verbeteren op 'n thiedemann en heb er toch wel wat ruiters mee zien rijden. Denk dat je beter goed en duidelijk les kunt gaan nemen waardoor je hem hierzelf door kunt rijden. Thiedemann valt voor mij indezelfde categorie als het elastiek, lijkt heel leuk maar gewoon 'n onding!

Ik hjeb heel erg veel paarden zien verbeteren met een Thiedemann. Prbleem is dat veel mensen de Thiedemann als oplossing zien en dat is het zeker niet maar het is wel een manier om een slecht gereden en slecht bespierd paard te trainen en ervoor te zorgen dat hij beter gaat lopen. Als zo'n paard beter aan het lopen komt dan kan de ruiter hem ook zonder Thiedemann goed aan het lopen krijgen.
Het is een zeer goede hulpteugel mits goed gebruikt en ook met goede begeleiding gebruikt.

snuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:32

mij paard wilt niet eens aan teugel lopen ik vraag veel met me beenen ik ben twee maanden bezig geweest om haar aan teugel terijden maar het lukt niet ze houd hoofd om hoog ik maar vragen nee hoor ze doet het niet ik volter draaien nee hoor nog niet dus met tielerman doet ze het heel goed op en ze loopt erbeter op maar kan dat geen kwaat

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 10:05

T is ook eg niet bedoeld als oplossing Schijnheilig
het is allleen voor 2maandjes maar het is wel de bedoeling dat ik er beter uitkom Haha! dan daarvor! Ik weet nou niet wat ik ervan moet denken de een zegt dat het heel slecht is en de ander vind het een geweldig hulpmiddel! Verward Maar ik denk dat mensen die zelf de thiedeman nog nooit gebruikt hebben er ook niet echt over kunnen oordelen! Ik heb echt een super leraar Haha! en hij en ik zorgen er echt wel voor dat de thiedeman niet verkeerd gebruikt word! Degenen die nog niet overtuigd zijn kunnen kijken bij mn leraars profiel hij zit hier ook onder de naam wouter24! Haha!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:35

Ik rijd zelf alleen buiten met een thiedeman.
Dit omdat mijn gekke oude knollie op de manege heeft geleerd dat hij het bit tussen zijn tanden kan nemen en dan dus niet naar de teugel luisterd.
Buiten is hij nogal eens schrikachtig en gooit dan zijn hoofd omhoog.
In de bak gebruik ik hem nooit.
Een vriendin van mij heeft jaren met een thiedenam gereden, en toen ze hem eraf haalde liep het paard naar de sterren te kijken.
Hij kon zonder thiedeman zijn hoofd lekker omhoog houden.
Pas ervoor op dat je je paard niet aan dat ding went.
Dan word het alleen moeilijker om nageeflijk te rijden.
Ik raad je aan 1 keer in de week bijvoorbeel de thiedeman te gebruiken en verder gewoon van achter naar voor te werken.
Dan maar veel moeite en problemen. Je komt er ook op die manier. endat is veel beter dan met thiedeman.

kellybelly

springen met thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:09

Kun je ook springen met een thiedemann, of is dat gevaarlijk??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:16

kellybelly schreef:
Kun je ook springen met een thiedemann, of is dat gevaarlijk??

Heb ik een aantal jaren terug wel gewoon gedaan en het ging prima. Maar dan had ik de Thiedeman wel vrij lang afgesteld en ik gaf het paard gewoon de ruimte om zijn hals lang te kunnen maken tijdens de sprong.

Ik had toen een paard dat zo nu en dan de benen nam en dan kon ik hem echt niet meer houden. Door een paar keer met Thiedeman te springen, ging het eigenlijk veel beter. Ik heb die hulpteugel maar een korte periode gebruikt, daarna was ie niet meer nodig.

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:34

Citaat:
Heb ik een aantal jaren terug wel gewoon gedaan en het ging prima. Maar dan had ik de Thiedeman wel vrij lang afgesteld en ik gaf het paard gewoon de ruimte om zijn hals lang te kunnen maken tijdens de sprong.

Ik had toen een paard dat zo nu en dan de benen nam en dan kon ik hem echt niet meer houden. Door een paar keer met Thiedeman te springen, ging het eigenlijk veel beter. Ik heb die hulpteugel maar een korte periode gebruikt, daarna was ie niet meer nodig.

Mijn pony is ook echt niet te houden als ze aan het springen is, dan gooit ze bijvoorbeeld standaard de tweede balk eraf van de dubbel omdat ze het dan gewoon niet meer haalt.... Het werd me afgeraden de thiedemann te gebruiken, dus ik ga het nu een keer nog met martingaal proberen en anders ga ik idd gewoon weer even terug op de thiedemann!
thanx
[/quote]

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:55

Ben niet echt een voorstander van een thiedemann maar dat komt meer omdat mijn paard er niet lekker op loopt. Ben wel van mening dat het minder schade dan een slof aanbrengt, mits je ook dit hulpmiddel op juiste manier gebruikt. Meeste mensen zetten Thiedeman zo vast dat paard alsnog in krul loopt...maar das weer een ander topic Knipoog

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 17:27

haha Scheve mond nou iedereen is wel heel verschillend over de thiedeman Tong uitsteken
maar toch allemaal bedankt voor de reacties OK dan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:42

Ik ben altijd een enorme voorstander van de thiedemann. Maar heb nu wel iemand ermee zien rijden op een manier dat ik begrijp dat er zoveel mensen tegen zijn.
Totaal verkkerd en ook nog op advies van de instructeur.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:48

Mijn zusje heeft ook een hele tijd gereden met de thiedemann, en Sunny is er enorm door verbeterd. Ik ben er zelf niet zo weg van, maar het hoeft dus niet altijd slecht te zijn..

Eefjeflip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:51

Ik ben het helemaal eens met Newie

Mijn paard had ook vaak last van zijn hoofd hoog houden en ik heb toen ongeveer 1 keer in de week met een thiedeman gereden en de andere keren in de week zonder. Na 2 maanden ging het al een stuk beter en toen ben ik het gaan afbouwen en na ongeveer 4 maanden reed ik gewoon zonder.
Het is in ieder geval altijd beter dan een slof Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:56

als het paard gaat hangen inde tiedemann merk je dat zelf ook en kan je dat weer corrigeren, het is niet zo dat je de tiedemann omdoet en dan verder niets meer hoeft te doen, het is daarom ook een HULPteugel

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:26

Tiedemann... uhh TEGEN! =) maar goed, dat geldt voor mij voor iedere zogenaamde "hulp"teugel.
Het is ook niet "in ieder geval altijd beter dan een slof" ofzo. het ligt eraan hoe je ze beiden gebruikt! Zodra ik vindt dat mijn pony misschien beter zou lopen met een hulpteugel, ga ik 2 dingen doen:
1) ik laat mezelf helemaal nakijken door een psychiater
2) ik laat mijn paard helemaal nakijken door een DA.
En dan blijkt dat die "hulp"teugels helemaal niet nodig zijn. Echt, ik ben in heel die tijd dat ik met paarden werk nog nooit een paard tegengekomen wat een hulpteugel nodig had! In het wild hebben ze die toch ook nooit nodig? Daar lopen ze toch ook in balans en opgericht, verzameld, enz enz?
maar ja, dat is natuurlijk mijn mening, en daar zal ik wel weer veel mensen mee voor de schenen schoppen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:32

Dit is een heel oud topic Lachen.