2e teugel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:02

Urielle schreef:
Zinloos, de oplossing voor je probleem zit in de achterkant. Motor aan de gang krijgen, paardje sterker maken en in de loop der tijd gaat hij echt wel meer sluiten.

Het is inderdaad een rijtechnisch probleem wat bij jou ligt en niet bij je paardje. Jij moet dit dus gaan verbeteren.
Ook moet ik zeggen dat je instructrice het wel precies andersom aangeeft. Het is niet eerst van voren ophouden en dan van achteren. Maar je werkt met de achterhand. Van achteren moet je je paardje op gaan sluiten, anders ben je eigenlijk alleen maar met de voorkant bezig..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:56

Dilan1993 schreef:
dapperdier schreef:
Je kunt er een arsenaal aan energie in de achterkant instoppen, maar als dat er voorwaarst neerwaarts weer uit gaat heb je er niets aan! Eerst leren oprichten, zelf dragend in die oprichting, dan van achteren naar voren rijden.

maar je hoeft het er toch niet weer uit te laten stromen? Lijkt mij dat een paard pas op zichzelf gaat lopen als de achterbenen aan het werk zijn. wat ik doe is eerst voorwaarts rijden, dus de achterbenen actiever maken. Als het paard dan actief is, vang ik van voren op wat er van achter in gestopt wordt. En dan gaat mijn paard op eigen benen lopen.

Oprichting is dan van mij nog niet eens nodig. Ik wil dat mijn paard voorwaarts op eigen benen loopt, het bit aanneemt en aan de hulpen staat, zowel voor versnellen/verruimen als voor de hulpen om een gang terug te gaan.

Goede opmerking.
Ik bedoel te zeggen dat als je paardje op de voorhand loopt hij er eerst aan herinnert moet worden dat hij ook zelf zijn voorhand kan optillen ('oprichting' is er in verschillende gradaties) Een paard kan achterbenen hebben die ontzettend aan het werk zijn, en ondertussen op zijn voorhand lopen. Juist zelfs! Als het gewicht namelijk op de voorhand is (die toch al zwaarder is dan de rest) heeft de achterhand alle ruimte om actief te zijn.
Die gewichtsverdeling moet je meer in balans krijgen en dat doe je mijnsinziens niet met een tweede teugel en meer druk op de voorkant. Je loopt dan namelijk het gevaar dat je je paard teveel steunt/laat hangen op de voorkant.

Op eigen benen lopen is een prima oefening. Maar vergeet niet dat wij op de rug zitten en een paard soms wel wat hulp kan gebruiken om beter te gaan lopen.

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:01

hmm nog nooit van gehoord.. maar lijkt me niet erg fijn voor het paard

Arent

Re: 2e teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:34

Het 'eerst' de achterhand activeren..? Waarom kan dat niet direct tegelijk met een bescheiden oprichting? En activeren om met gestrekteben vooruit te rennen of activeren om onder de massa te treden? Hoe doe je dat laatste zonder een beetje hebbelijke hoofdhouding? Kan dat laatste zonder dat de ruggegraat weggedraaid is door een slecht hoofdhouding?

NB vraagtekens!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:53

.