Ons paard steigert op de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Ons paard steigert op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:33

Als ze goed weten dat het niet mag en ze reageren echt uit dominantie, dan is een tik zeker op zijn plaats, maar pas als je dat zeker weet. Want het mag zeker wel duidelijk zijn voor het paard dat zo'n gedrag niet bij mensen mag voorkomen.

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 16:32

Bedankt allemaal.

Ik geef vaak niet toe. Meestal spring ik eraf en loop ik verder.
Hij doet het heel onverwacht, maar meestal kan je het nog net voor zijn, maar soms ook niet.
Hij gaat trouwens ook draaien als ik wil aandraven...

Helaas kan je op straat niet echt een tik met je zweep geven. Vaak vinden mensen het zielig etc..
Maar ik moet het toch een keer gaan doen denk ik ..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:27

Je moet geen boodschap hebben aan de mensen op straat hoor. Als jouw paard een tik verdient, dan gewoon geven hoor. De rest van de mensen moeten maar denken wat ze willen; het is jouw paard en je moet haar corrigeren. En als mensen commentaar hebben, zeg je gewoon dat ze zich er niet mee moeten bemoeien. Of je geeft een ander slim antwoord (wilt u het eens proberen dan???) . succes hoor.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:48

Zolang het niet gevaarlijk wordt inderdaad (voor jezelf en andere weggebruikers).
Maar ik betwijfel of een tik het gewenste effect gaat geven.. Als hij omhoog gaat en niet meer verder wilt, ja.. Maar zodra hij omdraait zal hij alleen maar harder richting huis gaan.

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 11:24

Binnenkort maar weer de weg op. Even kijken hoe het gaat!

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:27

ik zou met mijn instructeur op pad gaan. gewoon een les buiten. desnoods kijkt diegene van een verre afstand, of gaat je instructeur er op om te kijken waar het mis gaat?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:32

jensvl schreef:
Het kan zijn dat hij doet uit dominantie, maar dat los je best niet op met slaan. De enige reden dat je volgens mij mag slaan is uit zelfverdediging.

Volgens mij is 'enkel uit zelfverdediging slaan' geen kuddewet. Overigens, de leider van een kudde zal een ander paard een mep mogen verkopen als die iets doet wat niet mag. Als het goed is, is de ruiter de leider, dus die mag op een minder subtiele manier een paard iets afleren, als het nodig is.

Het gaat hierbij niet om een paard wat enkel vervelend gedrag vertoond, maar dit is gewoon levensgevaarlijk. Als het paard achterover klapt met ruiter dan ben je niet blij, dus in mijn ogen valt afleren van (ongewenst) steigeren onder de man heel erg onder zelfverdediging. :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:04

Inderdaad is dat geen kuddewet, maar denk eraan dat het paard ons minder vertrouwt als de kudde en ons minder begrijpt. De vraag is of de ruiter ook echt de leider is.
Verder zal een paard enkel slaan als hij een DUIDELIJKE waarschuwing heeft afgegeven aan het paard. Dus als dat kan het paard op een manier waarschuwen die hij goed begrijpt dat hij moet stoppen met zijn gedrag dan is een tik op zijn plaats. Denk er echter aan dat steigeren volgens het paard geen gevaarlijk gedrag is. Dat is zo voor de mens, maar de enige reden dat je echt mag slaan zonder waarschuwing is als het paard aanvalt. En in dat geval moet je ook echt zo hard mogelijk slaan.
Verder is er een grote kans dat het paard je iets wil duidelijk maken met steigeren. Als je dat afstraft, luister je niet naar je paard, en gooi je de o zo belangrijke communicatielijnen met je paard dicht. Je kan beter bedenken wat het paard wil duidelijk maken en daarop reageren. Dan kun waarschijnlijk veel meer en veel sneller de dingen bereiken die je wil (ook stoppen met steigeren), en dan zonder slaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:06

Die van mij doet het zo nu en dan ook, hoe vaker ik buitenrij hoe beter ze weet dat het niet mag.. als ik weer even niet alleen weg ben geweest weet ze precies waar ze korter naar huis kan en begint het gedonder.. Eerst had ik de gedachte dan ga je maar in je achteruit langs het gene waar je op loopt te zeuren.. dat lukte 2 weken en werd het minder. Als ze het nu doet steigert ze en begint achteruit te rennen... en dan ook echt alle kanten op slim paard dus, probeert elke keer wat nieuws. Van de week dacht ik van je bekijkt het maar en heb ik dr flink aan het werk gezet en toen was het al een stuk minder.. Die van mij is ook nergens bang voor als ie met andere paarden is en wel voorop moet lopen. Het is dus gewoon uitproberen.. Streng zijn is de enige optie, als je al voelt dat ie wat van plan is been eraan en zorgen dat ie aan de voorkant niet om kan draaien en doorrijden!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:09

me merrie had dit probleem ook toen ik haar nog reed, alleen het steigeren dan niet maar ze ging keihard rennen, als ze omdraaide draaide ik haar gelijk weer om in de zelfde richting als ze al ging. dit omdat ze dan niet opeens omkunnen schakelen en sterk kunnen maken, dit hielp mij wel goed en dan kon ik me weg weer 5 meter vervolgen:P

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:03

Ik heb dit ook bij een paard gehad. Wat mij toen heeft geholpen, is om de buitenritjes steeds verder uit te breiden. Je hebt een doel voor ogen, dus bijvoorbeeld tot het blauwe bord te komen. Het maakt dan niet uit hoe je er komt als je er maar komt zodra je er bent is het goed en ga je weer terug. Dit breidt je steeds verder uit.

Wat mij destijds ook heeft geholpen is een tiedeman of martingaal. Paard kan dan niet helemaal met zijn hoofd omhoog en je heb dan net wat meer controle. Zodra je voelt dat je paard zich sterk begint te maken op een kant ( dus meer druk op de ene teugel dan op de andere)dan zal ik al gelijk stelling gaan vragen binnen been erbij en door rijden. Stopt je paard komt ze omhoog zet hem stil, nageven en probeer het opnieuw ''blijf wel rustig''. Wilt je paard weer omhoog komen zet deze weer stil, nageven, zachtjes been geven en weer door rijden. Zodra de vooruit er weer op zit probeer het gaspendaal erop te houden.

Zoals ik bovenstaande heb aangeven voel je weer meer druk aan de ene kant hup stelling vragen binnen been en dan zelf ook los laten als je paard ontspant. Zodra je paard ontspant gewoon weer recht zetten en weer proberen verder te rijden. Dit zal natuurlijk nooit in een keer goed gaan. Maar denk wel hoe vaker je het herhaald des ten eerder je paard toegeeft.

En let erop dat je zelf ook los laat, niet te gespannen gaat zitten en probeer niet te plukken..

Hoop dat je er wat aan heb!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:16

Volgens mij moet je juist niet stil gaan staan als je voelt dat je paard omhoog wil komen! Juist alles voorwaarts oplossen! ga je stil staan dan geef je ze juist de kans om omhoog te komen. Ook al heb je een tiedeman of een martingaal.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:13

Als je het voelt aankomen moet je er idd voor zorgen dat ze niet gaat stilstaan, en haar eventueel enkele cirkeltjes laten stappen. Dat is vaak iets dat ook helpt op het moment zelf. Maar zoek naar de echte oorzaak en neem die weg. Steigeren is vaak een laatste manier waarop een paard je probeert iets duidelijk te maken. Je hebt zijn vorige signalen allemaal gemist, dus gooi dit laatste deel communicatie niet dicht, maar zoek naar wat het paard probeert duidelijk te maken, en ga vandaar verder de communicatie opbouwen tot hij het steigeren niet meer nodig heeft om je iets duidelijk te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:21

En soms wil je paard je alleen maar duidelijk maken dat ze niet daarheen willen, maar terug naar de wei, terug naar de groep o.i.d. En aangezien het de bedoeling is dat ze wel met hun ruiter op buitenrit gaan en dus wel door moeten lopen mag je daar best tegen optreden en verlangen dat ze wel doorlopen. En overigens is het zeker niet altijd zo dat je signalen mist. paarden kunnen heel goed vanuit het voorwaarts opeens besluiten om steigertje / omdraaitje te doen. Zonder dat daar een hele riedel signalen aan vooraf gaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:04

Ook al wil het paard je enkel duidelijk maken dat hij terug naar huis wil, is het aan jou om hem te laten zien dat jou gedachte de minst vermoeiende is. Dan nog moet je dus niet slaan, maar zorg je ervoor dat hij kan omdraaien, maar harder moet werken als hij omdraait. Na enkele keren zal hij dan beseffen dat het voor hem minder vermoeiend is om te gaan in de richting die jij wil, dan naar huis te gaan om daar harder en langer te werken. Dan moet je dus niet slaan, raak je geen vertrouwen kwijt, moet je geen respect afdwingen (wat je overigens niet kan), en zal je paard je vrijwillig als leider kiezen.
Daarom vind ik het belangrijk dat je de reden kent waaruit het paard steigert, en daarop inspeelt. Afhankelijk van de reden kan een tik dus wel gepast zijn, maar om te zeggen dat je altijd moet slaan als een paard steigert, dat vind ik een totaal foute redenatie.
(bvb bij een paard dat steigert uit angst zal je al het vertrouwen en respect, dat de basis van een goede verstandhouding vormt, kwijtraken als je hem slaat omdat hij steigert).
En denk nu niet dat een paard zomaar uit het niets steigert. Meestal is dat uit angst of vanwege pijn, soms omdat hij iets anders wenst duidelijk te maken. Maar in welk geval maar ook is het de taak van de leider eerst te begrijpen wat het paard wil duidelijk maken en daar dan op een gepaste manier op reageren.
Ook als het gewoon is om naar huis te willen, is een tik volgens mij niet op zijn plaats, omdat dat de reden niet weghaalt. Dat laat zien dat het paard niet graag voor je werkt, en thuis wss altijd rust heeft. Door hem te laten kiezen of hij naar huis wilt, doet hij zelf een keuze, maar moet ook met het gevolg leven. Het gevolg is dat als hij naar huis besluit te gaan, hij dan veel harder zal moeten werken dan wanneer hij rustig de weg vervolgt. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je hem harder kan laten werken door de rit niet te inspannend te laten zijn. Binnen enkele keren terugdraaien zal hij merken dat het beter is om de rit rustig te vervolgen. Ook als hij voorbij een punt gaat waar hij wilde terugdraaien, beloon je hem de eerste keren best door een halve kilometer later gewoon terug naar huis te gaan. Dus hiermede is als dat de reden van het steigeren is, al meteen de oplossing van het probleem uitgelegd (wel zeer kort).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:18

Ja dat is allemaal prachtig bedacht in een veilige bak.

Dat is niet zo prachtig bedacht als net op dat moment een peleton fietsers aan komt, 4 auto's willen passeren en een groepje wandelaars met prikstokken nadert. En dat is de praktijk van alle dag op de Nederlandse recreatiewegen.

Daar waar een gevaarlijke situatie ontstaat moet je soms iets anders doen. En sommige paarden (dat zijn vaak niet de jonkies) hebben een hobby gemaakt van hun steigertjes, achteruit holletjes en omdraaitjes. Dan zijn ze gewoon stout en moet je gewoon doorpakken. Bij jongere paarden is het vaak onzekerheid, of een graankabouter een kilometer verderop. En dat kun je niet oplossen met zeggen dat iemand signalen moet zien/voelen. Daarvoor heb je ervaring nodig. En als je paard het dan heeft afgeleeft, heb je ook nog ervaring nodig om er als relatief onervaren eigenaar weer langs te komen. Want we kennen ze allemaal: de paarden die gewoon doorlopen met de ene ruiter en op de rem gaan en hun grapjes uit de kast halen bij de andere ruiter.

En soms zijn het ook grapjes.
Ik heb een merrie die als je met een jong paard mee op stap gaat, nooit een stap verkeerd doet. Zet er een kind op: geen stap verkeerd. Maar ga ik met een vriendin een rondje dan gaat ze zeker weten met de oortjes erop staan kloten bij een bepaalde boerderij. Echt voor de lol. Beetje knorren, beetje op de plek hopsen, beetje stampij maken. Ze is voor mij dan reuzegrappig, anderen vinden haar eng dan. Maar ze gaat door tot ik een keer zeg LAHAN nu is het klaar, dan zakt haar koppie en loopt ze door. Mijn andere paard is een scheiterd eerste klas. Als die stampij maakt dan meent hij het ook. Dat is er eentje die je moet stilzetten en laten kijken. En de pony van een vriendin moet je juist stevig naar voren drijven en een tik geven. Dat hoef je maar 1x te doen.

Dus signalen.. ja.. maar je moet ze ook nog goed interpreteren. En een bij het paard en de (verkeers)situatie passende hulp geven. En dat dubbel van het lachen een stemhulp of een beste pets zijn. Het is ervaring die je leert wat je moet doen op dat soort momenten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:59

Inderdaan, daarom moet ze eerst zeker zijn wat de oorzaak is en er niet zomaar op gaan meppen wat dat doet meestal meer kwaad dan goed. Doet het paard het gewoon om je uit het zadel te krijgen, terwijl hij toch geen pijn heeft, dan is een tik zeker op zijn plaats, en dan moet het geen flauwe tik zijn ook. Ik begrijp zeker dat je onveilige situaties wilt vermijden en besef ook dat het welzijn van de mens belangrijker is dan die van het paard, maar als je fout reageert op steigeren, kan het zijn dat er niet nu maar over een tijd situaties ontstaan die nog veel gevaarlijker zijn omdat je het vertrouwen mss bent kwijtgeraakt. Dus hoewel een tik de snelste oplossing is, en gemakkelijkste lijkt moet je toch nadenken en eventueel een oplossing vinden die iets langer duurt maar goede resultaten heeft.